Maria schreef:
Ikzelf ga direct denken aan een soort overgevoeligheid en ongeremdheid van hersenimpulsen en reacties, zoals ook vaak voorkomt bij mensen met een epileptische aanleg..
Ik heb me verdiept in epilepsie.
Altijd gedacht dat je schuimbekkend op de grond ligt te spartelen. En hoe je via een UFO op epilepsie komt vind ik ook wonderbaarlijk.
Als kind zijnde noemden ze me altijd een dromertje.
Ik was apathisch (soms dagenlang), afwezig, of flauwgevallen.
Ik heb nooit anders gehoord dan pas nou eens op en doe toch wat voorzichtiger.
Ik heb nooit anders geleerd dan dat ik wat beter mijn best moest doen om niet zo weg te dromen.
Ik was chronisch bont en blauw en ergens verwond, vaste klant op de eerste hulp, en regelmatig opgenomen in het ziekenhuis.
De huisarts, het ziekenhuis én de kinderbescherming hebben me aan alle kanten onderzocht en waren enorm begaan met het meiske. Ze hebben zelfs nog m'n arme ouders verdacht van mishandeling. Ik heb meerdere EEG's gehad.
Mijn ouders hebben een vakantie in Spanje af moeten breken omdat ik al ruim een week zo apathisch was dat er ook geen eten meer in ging. Heimwee noemden ze het in het Spaanse ziekenhuis.
Toen ik in NL in het ziekenhuis lag, kreeg ik er weer bonte blauwe ogen bij omdat ik met m'n kop tegen een wastafel was gesodemieterd. Wildebras, zeiden ze. En... logisch dat je flauwvalt als je je bezeert.
Er is nooit iemand op het idee van het omgekeerde gekomen.
Zo rond m'n twaalfde viel ik zo vaak bewusteloos, of was 'afwezig' dat ik de helft van de tijd in verwarring zat welk moment van de dag het was en niet meer wist waar ik uithing en waar ik weer wakker zou worden want ik werd zomaar op een eindhalte van de bus wakker geschud door de buschauffeur. Op een gegeven moment ben ik er maar om gaan lachen.
Toen ik in huis steeds neerging en op straat aan de arm van m'n moeder hebben ze weer EEG onderzoeken gedaan.
En nooit, maar dan ook nooit, is er iemand op het idee van epilepsie gekomen.
Ik vind het onvoorstelbaar.
Ik loop nog steeds te zwalken van licht en bepaalde kleuren en patronen, en ik dacht dat het aan mijn overgevoelige oogjes lag. Alleen weet ik nu hoe ik het flauwvallen kan stoppen. Wat dat betreft heeft dat 'beter je best doen' wel geholpen.
En nou denk ik aan mijn dochter, die ook apathische momenten heeft gehad. Gelukkig maar momenten, dacht ik toen. En ze valt ook wel eens flauw, maar gelukkig zeer zelden en ze herkent het door een rare smaak in haar mond.
Soms is ze ook afwezig, ook een dromertje, dacht ik. Ze is goddank nog nooit verwond geraakt erdoor.
Epilepsie

dat krijg je toch niet bedacht.