De arrogantie van een religie (soms)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Ook ik doe dus de goede dingen niet om in de hemel te komen, maar om tot eer van God zelf te leven.
Hallelujah!
Hope
Als God je zou vertellen dat je naar de hel zou gaan, zou je dan ook nog die goede dingen doen?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Whow..dat wordt een nieuwe topic. Is lang verhaal hoor...
Liefs
Hope.
Is misschien wel beter om daar een nieuwe topic van te maken. Go ahead! zou ik zeggen.
..Devious..... :roll:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: God

Bericht door Devious »

Hope schreef: Wicca is gewoon verbonden met hekserij, met machten die niet vande Here God zijn, ja zelfs van satan, de duivel, lucifer of hoe je het noemen wil.
Toch zijn er heel veel heksen en satanisten welke hele goede mensen zijn, die geen vlieg kwaad doen.
Als het christendom het enige ware geloof is, en alle moraal ook van de christelijke God afkomstig is, waarom zie ik dan zo weinig verschil? Waarom torenen christenen niet boven alle mensen uit, wat betreft de moraal?
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Hope schreef:
skeptic schreef:
Hope schreef:
De hoogbejaarde Boeddhistische monnik die 35 jaar lang in een chinees concentratiekamp werd gefolterd, met kokend water werd overgooid, maar nog net levend werd gehouden, en na zijn vrijlating zijn chinese folteraars vergaf; hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt. Het kan niet het werk van Jezus zijn, als ik jou goed begrijp. Is het dan de duivel die deze deugden in de Boeddhistische monnik bewerkstelligd?

Als ik dan naar hun geloof kijk, dan is er in hun geloof helemaal geen sprake van hemel of hel.. Zij hebben geen verantwoording af te leggen tegenover een Heilige God.
Wat ik allen probeerde te zeggen is dat het de Here God lang niet altijd het belangrijkste vind wat je doet, maar hoe je hart is. Als je hart naar Hem uitgaat en Hij je veranderd, dan ga je vanzelf naar Zijn wil de goede 'vruchten' voortbrengen!

Liefs,
Hope
Het lukt alleen als het van de mens zelf uitgaat, zonder dwang van de één of andere Godheid. Deze monnik zocht vanuit zichzelf de verlichting en kon alleen volharden doordat hij dat zelf wilde.
Christenen hebben het met dergelijke dingen veel moeilijker, ze geloven dat ze door Jezus verlost zijn van de zonde en de dood. Ook geloven ze dat Jezus hun de kracht geeft het goede te doen en juist daar gaat het fout. Al snel blijkt dan dat ze helemaal geen kracht hebben om te volharden.

Begrijp ik het goed als ik denk dat je in de laatste regels wilt zeggen dat die monnik zijn kracht toch van God kreeg? Dat God hem had veranderd omdat zijn (De monnik) hart naar hem uitging? Kun je daar echt geen andere verklaring voor vinden?
Heeey Skeptic,

Ik zou wel graag willen weten waar je op baseerd dat christenen geen kracht hebben om het goede te doen en te volharden daarin???

Ik zeg niet dat God die monnik heeft veranderd of dat het hart vd monnik naar God uitging. Hij was immers nog boeddistisch..
Nee, ik zeg alleen dat omdat de mensen door God gemaakt zijn en oorspronkelijk naar Zijn beeld gemaakt zijn, mensen nog wat van het goede in zich hebben en ze goede dingen kunnen doen.

Liefs Hope
Wat ik eigenlijk bedoel is dat Christenen vaak die kracht niet hebben. Zelf heb ik ervaren dat ik, sinds ik weet dat ik er alleen voor sta, dingen beter onder controle heb, als vroeger toen ik nog geloofde. Je zegt bijna hetzelfde als ik, kijk maar :
hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt
Daarop heb ik dus het antwoord gegeven.
Lees nog maar eens goed door wat je daar schreef., ik had sterk de indruk dat je het anders bedoelde.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Hope

Re: God

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef: Wicca is gewoon verbonden met hekserij, met machten die niet vande Here God zijn, ja zelfs van satan, de duivel, lucifer of hoe je het noemen wil.
Toch zijn er heel veel heksen en satanisten welke hele goede mensen zijn, die geen vlieg kwaad doen.
Als het christendom het enige ware geloof is, en alle moraal ook van de christelijke God afkomstig is, waarom zie ik dan zo weinig verschil? Waarom torenen christenen niet boven alle mensen uit, wat betreft de moraal?
Waarom hebben mensen die zich met hekseriij/wicca bezig hebben gehouden, angsten, stemmen enz. en is het hun onmogelijk de Bijbel te horen, of te bidden???
De basis van hekserij / wicca is satan zelf dat heb ik uit ervaring van velen gehoord die door gebed en door God zelf bevrijd moesten worden van demonische machten.
satan doet alsof hij de mensen in vrijheid zet en de ogen opent voor de realiteit namelijk het kwade en een vlucht zoeken in alles wat een kick geeft, extra dimentie geeft.
Maar mensen beseffen niet dat satan mensen bind en van God aftrekt.
God maakt mensen vrij en Hij heeft zijn Zoon Jezus Christus daarvoor gegeven om de macht van satan te binden.
Hij heeft de overheden en machten van hem ontwapend aan het kruis.
Dat is het evangelie en ik heb in de praktijk gezien dat Hij dat ook gedaan heeft.
Hallelujah!!!

Hope
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef:
Ook ik doe dus de goede dingen niet om in de hemel te komen, maar om tot eer van God zelf te leven.
Hallelujah!
Hope
Als God je zou vertellen dat je naar de hel zou gaan, zou je dan ook nog die goede dingen doen?
Ja, maar dat zegt ie niet..Dan zou ik geen reden meer hebben om te leven en bang zijn...want als ik niet naar de hemel zou kunnen gaan zou ik me geen raad weten. God zegt echter dat ik er wel kom :)
liefs,
Hope
Laatst gewijzigd door Hope op 02 okt 2003 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Violent God
Contacteer:

Bericht door Violent God »

Hoe zegt God dat dan tegen jou?
Hope

Bericht door Hope »

skeptic schreef:
Hope schreef:
skeptic schreef: Het lukt alleen als het van de mens zelf uitgaat, zonder dwang van de één of andere Godheid. Deze monnik zocht vanuit zichzelf de verlichting en kon alleen volharden doordat hij dat zelf wilde.
Christenen hebben het met dergelijke dingen veel moeilijker, ze geloven dat ze door Jezus verlost zijn van de zonde en de dood. Ook geloven ze dat Jezus hun de kracht geeft het goede te doen en juist daar gaat het fout. Al snel blijkt dan dat ze helemaal geen kracht hebben om te volharden.

Begrijp ik het goed als ik denk dat je in de laatste regels wilt zeggen dat die monnik zijn kracht toch van God kreeg? Dat God hem had veranderd omdat zijn (De monnik) hart naar hem uitging? Kun je daar echt geen andere verklaring voor vinden?
Heeey Skeptic,

Ik zou wel graag willen weten waar je op baseerd dat christenen geen kracht hebben om het goede te doen en te volharden daarin???

Ik zeg niet dat God die monnik heeft veranderd of dat het hart vd monnik naar God uitging. Hij was immers nog boeddistisch..
Nee, ik zeg alleen dat omdat de mensen door God gemaakt zijn en oorspronkelijk naar Zijn beeld gemaakt zijn, mensen nog wat van het goede in zich hebben en ze goede dingen kunnen doen.

Liefs Hope
Wat ik eigenlijk bedoel is dat Christenen vaak die kracht niet hebben. Zelf heb ik ervaren dat ik, sinds ik weet dat ik er alleen voor sta, dingen beter onder controle heb, als vroeger toen ik nog geloofde. Je zegt bijna hetzelfde als ik, kijk maar :
hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt
Daarop heb ik dus het antwoord gegeven.
Lees nog maar eens goed door wat je daar schreef., ik had sterk de indruk dat je het anders bedoelde.
Oh die zin "Hoe is het mogelijk enz." hoorde bij het citaat van Devious..was niet echt duidelijk...
He, maar hoe komt dat dan dat je ervaart dat je nu de dingen beter onder controle hebt? Waarom heeft het geloof daar volgens jou daar dan een negatieve invloed op gehad???

Liefs,
Hope
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Hope schreef: He, maar hoe komt dat dan dat je ervaart dat je nu de dingen beter onder controle hebt? Waarom heeft het geloof daar volgens jou daar dan een negatieve invloed op gehad???

Liefs,
Hope
Ik denk door het vertrouwen op iemand anders , ik verwachtte toen dat Jezus me zou helpen als ik iets zelf niet kon ( of dacht het niet te kunnen) b.v. het stoppen met roken.
Toen ik echter wist dat ik er alleen voor stond en het zelf moest doen, ging het ineens wel. Simpel hé.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Violent God
Contacteer:

Hope schreef:
Devious schreef:
Hope schreef:
Hallelujah!
Hope
Ja, maar dat zegt ie niet..Dan zou ik geen reden meer hebben om te leven en bang zijn...want als ik niet naar de hemel zou kunnen gaan zou ik me geen raad geven. God zegt echter dat ik er wel kom :)
liefs,
Hope
Ik herhaal: Hoe zegt God dat dan tegen jou?
Hope

Bericht door Hope »

Violent God schreef:
Hope schreef:
Devious schreef: Als God je zou vertellen dat je naar de hel zou gaan, zou je dan ook nog die goede dingen doen?
Ja, maar dat zegt ie niet..Dan zou ik geen reden meer hebben om te leven en bang zijn...want als ik niet naar de hemel zou kunnen gaan zou ik me geen raad geven. God zegt echter dat ik er wel kom :)
liefs,
Hope
Ik herhaal: Hoe zegt God dat dan tegen jou?
Romeinen 5:8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is. 9 Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn. 10 Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood zijns Zoons, zullen wij veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden worden, doordat Hij leeft; 11 en dát niet alleen, maar wij roemen zelfs in God door onze Here Jezus [Christus], door wie wij nu de verzoening ontvangen hebben.

De Bijbel laat me zien dat de Here Jezus voor mijn zonden gestorven is en ik weer bij God mag komen!

Liefs,
Hope
Violent God
Contacteer:

Dus God praat met jou via een boek (de Bijbel)?
Heeft God die dan geschreven?
Als dat niet zo is, is het dus geschreven door iemand die denkt te weten wat God denkt en vindt.
Wie zegt mij dat die man/vrouw wel rechtstreeks met God kon praten? Dat zou dan best eens een oplichter kunnen zijn geweest die roem wilde vergaren door te zeggen dat hij met God heeft gepraat.
Ik heb de Bijbel nooit gelezen, en ik zal wel weer dom uit mijn nek zitten te zwetsen, maar het lijkt me nogal naief om zomaar klakkeloos te geloven wat in een boek staat dat 'iemand' eeuwen geleden heeft geschreven. Zeker als het geloof dat erop is gebaseerd je zoveel plichten oplegt.
Hope

Bericht door Hope »

Violent God schreef:Dus God praat met jou via een boek (de Bijbel)?
Als dat niet zo is, is het dus geschreven door iemand die denkt te weten wat God denkt en vindt.
Wie zegt mij dat die man/vrouw wel rechtstreeks met God kon praten? Dat zou dan best eens een oplichter kunnen zijn geweest die roem wilde vergaren door te zeggen dat hij met God heeft gepraat.
Ik heb de Bijbel nooit gelezen, en ik zal wel weer dom uit mijn nek zitten te zwetsen, maar het lijkt me nogal naief om zomaar klakkeloos te geloven wat in een boek staat dat 'iemand' eeuwen geleden heeft geschreven. Zeker als het geloof dat erop is gebaseerd je zoveel plichten oplegt.
Er zijn twee dingen die een rol spelen. Inderdaad Gods Woord en daarnaast de Heilige Geest die mijzelf ook laat begrijpen wat God allemaal door Zijn Woord heen wil zeggen.

Ik geloof inderdaad dat het geinspireerd is, hoe dat ook gebeurd is, en dat mensen dus wisten wat ze van God op moesten schrijven.
Ik schrijf ook mensen, want het is niet door EEN iemand geschreven maar mensen hebben afzonderlijk over een periode van 4OOO jaar voor Christus tot ong 200 jaar na Christus de Bijbel geschreven en samengesteld.
Hierin zie je ook een hele lijn. Er staan ook veel profetieen waarvan een deel al echt uitgekomen is en nog een deel van uit moet en naar ik geloof ook uit zal komen.
En wat die geboden betreft. Moet je volgende eens lezen uit 1 Johannes 5 vers 2 tot 1-12
1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is. 2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar. 4 Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof. 5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God? 6 Deze is het, Die gekomen is door water en bloed, namelijk Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, Die getuigt, dat de Geest de waarheid is. 7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. 9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft. 10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon. 11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon. 12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Weet je, als je hem nog nooit gelezen hebt, dan kan ik je echt aanraden om eens te lezen. Als je wilt kun je het beste beginnen bij het boek van Johannes. Het vierde boek van het Nieuwe Testament (tweede gedeelte vd Bijbel).
God houdt van mensen en God houdt ook van jou!!

Liefs,
Hope.
Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

Hope schreef: . Er staan ook veel profetieen waarvan een deel al echt uitgekomen is en nog een deel van uit moet en naar ik geloof ook uit zal komen.
Ja, ok Groningen wint ook wel een keer de komende 4000 jaar van Ajax.

Nu even serieus, als God liefde is, dan kan ik maar niet begrijpen dat er in Zijn naam, ja in Zijn naam zovele Moslime, Joden, Christenen en Hindoestanen vermoord zijn door de eeuwen heen.
God heeft geen hand uitgestoken tijdens de Kruistochten, de Tachtig jarige oorlog, tijdens de jodenvervolgingen, de "ketterverbrandingen" en de eeuwenlange strijd tussen protestanten en katholieken.
En dat idee van dat was toen en de mensen wisten niet beter: Het was de zelfde GOD!!!.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Violent God schreef:Dus God praat met jou via een boek (de Bijbel)?
Ook al heb je hem nooit gelezen, je reactie mag er wezen :D
Plaats reactie