Gaat het er dan ook niet om wat de intentie van de goedheiligman is? De pieten lijken prima en welwillend te functioneren onder de hoede van de hedendaagse Sint. Blijkbaar is het een goede baas met uitstekende leidinggevende eigenschappen. Zorgt voor stabiliteit, zingeving en structuur. Willen ze niet meer in dienst staan van de Sint kunnen ze natuurlijk ook een andere baan zoeken.De Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 12:06 Ik snap eerlijk gezegd wel dat sommige mensen het liever hebben over de wenselijkheid van het fietsenschuurtje dan over de kleur ervan. Er zijn goede argumenten waarom een familiefeest niet een god en absuluut gehoorzame dienaren zou moeten afbeelden. Als de Pieten -van welke kleur dan ook- Sinterklaas zouden omverwerpen zou er tenminste nog iets leerzaams uitgebeeld worden. Makkers staakt!
"Kunnen negers beter dansen?"
Moderator: Moderators
- Iksnaphetniet
- Forum fan
Re: "Kunnen negers beter dansen?"
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Misschien hebben de negers die bezwaar maken tegen Zwarte Piet gelijk: de Pieten zijn slaven. Weliswaar worden, voor zover ik weet, muitende Pieten niet gegeseld,Iksnaphetniet schreef: ↑24 sep 2017 14:38Gaat het er dan ook niet om wat de intentie van de goedheiligman is? De pieten lijken prima en welwillend te functioneren onder de hoede van de hedendaagse Sint. Blijkbaar is het een goede baas met uitstekende leidinggevende eigenschappen. Zorgt voor stabiliteit, zingeving en structuur. Willen ze niet meer in dienst staan van de Sint kunnen ze natuurlijk ook een andere baan zoeken.De Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 12:06 Ik snap eerlijk gezegd wel dat sommige mensen het liever hebben over de wenselijkheid van het fietsenschuurtje dan over de kleur ervan. Er zijn goede argumenten waarom een familiefeest niet een god en absuluut gehoorzame dienaren zou moeten afbeelden. Als de Pieten -van welke kleur dan ook- Sinterklaas zouden omverwerpen zou er tenminste nog iets leerzaams uitgebeeld worden. Makkers staakt!

maar Sinterklaas accepteert muiten niet. Ik weet niet beter of Zwarte Piet is gehoorzaam. Gehoorzaamheid is, zo meen ik, geen deugd. Gehoorzaamheid is het mechanisme waarmee dictators hun onderdanen tot genocide aanzetten. Het is waarom SS-ers Joden naar de gaskamer leidden:
Ik denk dat Sinterklaas ons volksfeest is en dat het niet noodzakelijk racistisch is, maar ik heb er begrip voor dat negers in Nederland daar anders over denken.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
- Iksnaphetniet
- Forum fan
Daar zijn we het over eens, maar wat zou dan een wenselijke oplossing kunnen zijn volgens jou?De Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 20:31 Ik denk dat Sinterklaas ons volksfeest is en dat het niet noodzakelijk racistisch is, maar ik heb er begrip voor dat negers in Nederland daar anders over denken.
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
De traditionele aanpak is er in het openbaar over te zwijgen.Iksnaphetniet schreef: ↑24 sep 2017 22:56Daar zijn we het over eens, maar wat zou dan een wenselijke oplossing kunnen zijn volgens jou?De Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 20:31 Ik denk dat Sinterklaas ons volksfeest is en dat het niet noodzakelijk racistisch is, maar ik heb er begrip voor dat negers in Nederland daar anders over denken.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Die link naar de wet van Parkinson...waar haal je het toch allemaal vandaanDe Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 12:06 Ik snap eerlijk gezegd wel dat sommige mensen het liever hebben over de wenselijkheid van het fietsenschuurtje dan over de kleur ervan. Er zijn goede argumenten waarom een familiefeest niet een god en absuluut gehoorzame dienaren zou moeten afbeelden. Als de Pieten -van welke kleur dan ook- Sinterklaas zouden omverwerpen zou er tenminste nog iets leerzaams uitgebeeld worden. Makkers staakt!
De Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 23:21De traditionele aanpak is er in het openbaar over te zwijgen.Iksnaphetniet schreef: ↑24 sep 2017 22:56Daar zijn we het over eens, maar wat zou dan een wenselijke oplossing kunnen zijn volgens jou?De Encyclopedist schreef: ↑24 sep 2017 20:31 Ik denk dat Sinterklaas ons volksfeest is en dat het niet noodzakelijk racistisch is, maar ik heb er begrip voor dat negers in Nederland daar anders over denken.
Wat dat betreft heb ik ook al m'n best gedaan, maar het komt niet echt binnen hier.
viewtopic.php?p=525592#p525592 (Re: Na zwarte piet, paas en kerstfeest)
ENPetra schreef: ↑20 mei 2017 11:14 Maar hm, iedereen heeft het maar over de zwarte Pieten.
Ikzelf ben daar allang klaar mee. Over en uit met slavenbellen, kroespruiken, zoeloelippen en page outfits.
Ik zou graag een pleidooi willen houden om St.Klaas eens aan te pakken.
En dat is niet ironisch bedoeld.
Ik wil een Klazina.
Ze mag een soepjurk aan, maar een gezellig schortje zie ik ook wel zitten.
Met allemaal zakken waar ze dingen in kan verstoppen.
Ze mag een mijter op, maar waarom zou ze. Zo'n heksenhoed lijkt me ook wel leuk.
En die enorme gouden staf ziet ze het nut niet van in. Die smelt ze om, dat geld doet ze mooie dingen mee.
Ze heeft een klein toverstafje.
En haar boek.
In haar boek staat nooit wat die verschrikkelijke kinderen nou weer uitgevreten hebben. Haar boek zit vol met tips. Hoe je die vieze handjes weer schoon krijgt. Een koppie venkelthee voor die buikpijn. En hoe je die zere knie kunt behandelen. Trekt ze zo een pleister uit haar schort.
En ze zwaait met haar toverstaf, simsalabim, niet meer bedplassen.
Ze komt helemaal niet uit Spanje. Gewoon geboren op Hollandse bodem, ergens in Friesland bijvoorbeeld.
Klazina zet dat paard weer lekker in de wei. Ze pakt de fiets.
En dan gaan we daarna eens kijken naar de kerstman.
En dan bedenken we dat een vrouw ook best wel zo'n gewichtige taak zou kunnen uitvoeren.
De noordpool aansturen, kadootjes rondbrengen, moet toch lukken?
Ze hoeft ook niet persé zo dik te zijn om te showen hoe ze van het goede leven houdt.
Als Klazina en Kerstvrouw gezellig ingeburgerd zijn, is het tijd voor de Paus om het uiterst gewichtige stokkie over te dragen.
viewtopic.php?f=50&t=16827&p=525971&hil ... na#p525946 (Jongleren met rolmodellen)
Petra schreef: ↑24 mei 2017 09:48 Hoe zit dat met onze rolmodellen?
We maken ons druk om het zwarte Pieten vraagstuk, maar ik heb nog nooit iemand gehoord over St.Klaas.
Waarom is dat geen Klazina?
En hoe zit dat met de kerstman. Waar is de kerstvrouw dan? Zit zij ergens op de noodpool gezellig te punniken als ze zich even van de potten en pannen kan vrijmaken?
De paus heeft ook al zo'n gewichtige functie die natuurlijk alleen door een man uitgevoerd kan worden.
Hoe komt het dat we in ons democratisch geëmancipeerde landje nog nooit een vrouwelijke premier hebben gehad![]()
Wie zijn onze vrouwelijke rolmodellen dan?
Het kruidenvrouwtje?
De heks?
De fee?
De zeemeermin?
De zakenvrouw die bitch of kenau wordt genoemd, en die de zogeheten mannelijke eigenschappen gebruikt?
Wie citeert Hypatia?
Wie ken haar nog; Maria Anna Mozart?
Hoog tijd om eens te gaan jongleren met rolmodellen!
Oudleren mag ook.
Laatst gewijzigd door Petra op 25 sep 2017 05:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Wat mij betreft mogen de pieten in opstand komen, openlijk en live op de TV. En dan een anarcho-syndicalistische versie van ons kinderfeest presenteren, waarbij de sint een bijrol krijgt of in een bejaardenhuis is Madrid gaat wonen. Ligt niemand wakker van, als je het maar leuk brengt. Het is een mediafeest geworden, wat wordt gesteund door grote winkelketens en bar weinig van doen heeft met de oorsprong van het verhaal. Het verhaal van een heiligman met negerslaven was indertijd bijzonder modern, met de stoomboot etcetera. Het wordt tijd voor een nieuwe versie van het verhaal. Een waarbij de kindertjes weer centraal staan, géén dikke boeken met speelgoed om uit te kiezen, geen dreigen met de zak. Geen roede en pak slaag bij slecht gedrag. Verzin wat leuks, dat is in de 19e eeuw ook prima geslaagd. Je ziet pas goed waar een familiefeest ontspoord is, als er winkels ontstaan die 12 maanden per jaar hun feestartikelen proberen te slijten. Pasen, kerstmis, pinksteren, halloween, sinterklaas. Het past allemaal prima in de kalender van winkelsketens die speelgoed en andere onnodige troep willen slijten. Het is allang niet meer inspelen op de vraag van de bevolking, het is het steeds weer opnieuw shceppen en opdringen van nieuwe feestdagen. Halloween, Valentijnsdag, moederdag, vaderdag, als er te weinig omzet wordt gedraaid verzinnen ze wel weer een ander feestje.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Dat is ook een stelling die ik vaak opwerp.Henry II schreef: ↑25 sep 2017 09:09 Het wordt tijd voor een nieuwe versie van het verhaal. Een waarbij de kindertjes weer centraal staan, géén dikke boeken met speelgoed om uit te kiezen, geen dreigen met de zak. Geen roede en pak slaag bij slecht gedrag. Verzin wat leuks, dat is in de 19e eeuw ook prima geslaagd.
St.Klaas is inmiddels al zo veranderd. Als je dan zo hangt naar het oude en tradities wees dan zo consequent om weer die gemene Piet met zak en roede op te voeren.
Braver dan the braafste braverik!