Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Diehard

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Mcmadtasty »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 18:25 Ook ik ben wel geïnteresseerd naar de vorm van energie die een rol zou spelen bij reiki. Waar komt ze vandaan? Hoe wordt ze opgewekt? Hoe wordt ze doorgegeven zonder direct contact?
En...Is ze meetbaar?
Er is geen wetenschappelijke methode waarin deze 'energie' gemeten kan worden. Dit is onder andere oorzakelijk voor het ontbreken van het wetenschappelijk bewijs dat het om 'energie' gaat. Reiki, gebedsgenezing etc is voor de wetenschap een raadsel en verblijft daarmee meer in de filosofische hoek waarbij er aannames een rol spelen wat oorzakelijk is. Dat er iets is, is bekend, wat het is, is tot nu toe een raadsel.
🤔😎😜😁😃😉👍
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 18:25 Ook ik ben wel geïnteresseerd naar de vorm van energie die een rol zou spelen bij reiki. Waar komt ze vandaan? Hoe wordt ze opgewekt? Hoe wordt ze doorgegeven zonder direct contact?
En...Is ze meetbaar?
Dat zou ik dan maar niet openlijk hier vertellen. [-X

Die energie die maakt dat je leeft en de hele schepping is ontstaan en nog verder gaat.
Waar deze vandaan komt weet denk ik niemand.
Altijd al geweest anders was onze wereld er niet.
Alleen meetbaar in de resultaten. (maar vermoedelijk niet echt bewezen)
D.m.v. je intentie vergelijkbaar met gedachten kracht.

Hebben jullie weer iets om je te verkneutelen. :evil:
Laatst gewijzigd door Ingi op 02 jan 2018 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens mij wordt wel warmte ervaren door mensen die reiki ondergaan. Warmte is hoe dan ook meetbaar, dus zou dit wetenschappelijk te verifiëren moeten kunnen zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 19:21 Volgens mij wordt wel warmte ervaren door mensen die reiki ondergaan. Warmte is hoe dan ook meetbaar, dus zou dit wetenschappelijk te verifiëren moeten kunnen zijn.
Ja dat klopt, hete handen...of dat de ontvanger warmte voelt. en maar vaak wordt er door tegenstanders met het argument geschermd dat je je wat verbeeld of dat het toeval is. Nog even en ik moet een wetenschapper vragen of ik wel verdrietig ben of pijn heb als ik iets voel. :o
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ze zeggen hier:
We kunnen niet aantonen hoe Reiki werkt , maar wel dat het werkt.

http://atlasreiki.nl/reiki-in-een-berli ... e-kliniek/

Er staan wat verwijzingen en bronnen. Valt natuurlijk weer te checken
hoe bruikbaar die zijn voor de wetenschap.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 02 jan 2018 19:25
dikkemick schreef: 02 jan 2018 19:21 Volgens mij wordt wel warmte ervaren door mensen die reiki ondergaan. Warmte is hoe dan ook meetbaar, dus zou dit wetenschappelijk te verifiëren moeten kunnen zijn.
Ja dat klopt, hete handen...of dat de ontvanger warmte voelt. en maar vaak wordt er door tegenstanders met het argument geschermd dat je je wat verbeeld of dat het toeval is. Nog even en ik moet een wetenschapper vragen of ik wel verdrietig ben of pijn heb als ik iets voel. :o
Hete handen zijn te meten. Verdriet is voor zover ik weet geen meetbare grootheid zoals energie dat is. Maar de kracht van verbeelding....daar valt nog wel wat te winnen. Ik denk dat daar nog wel onderzoek naar gedaan kan worden. (Zie onderwerp placebo's)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 19:53
Ingi schreef: 02 jan 2018 19:25
Hete handen zijn te meten. Verdriet is voor zover ik weet geen meetbare grootheid zoals energie dat is. Maar de kracht van verbeelding....daar valt nog wel wat te winnen. Ik denk dat daar nog wel onderzoek naar gedaan kan worden. (Zie onderwerp placebo's)
Placebo is aangetoond dat het werkt?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 02 jan 2018 20:13 Placebo is aangetoond dat het werkt?
Naar de 'werking' van placebo's moet nog veel onderzoek worden gedaan. Beter kan ik zeggen: Naar de werking van suggestie op de geest (door placebo) kan nog veel onderzoek worden gedaan. Mensen schijnen heel gevoelig te kunnen zijn wat betreft manipulatie. En ik denk dat reiki ook manipulatie is. Het kan dus (m.i) een placebo-effect veroorzaken. Mensen worden kalm van een (vakkundig toegediend) spuitje fysiologisch zout en mensen voelen warmte als er reiki toegepast wordt.
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 20:31 Naar de 'werking' van placebo's moet nog veel onderzoek worden gedaan. Beter kan ik zeggen: Naar de werking van suggestie op de geest (door placebo) kan nog veel onderzoek worden gedaan. Mensen schijnen heel gevoelig te kunnen zijn wat betreft manipulatie. En ik denk dat reiki ook manipulatie is. Het kan dus (m.i) een placebo-effect veroorzaken. Mensen worden kalm van een (vakkundig toegediend) spuitje fysiologisch zout en mensen voelen warmte als er reiki toegepast wordt.
Oke bedankt voor je toelichting.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 20:31 Naar de 'werking' van placebo's moet nog veel onderzoek worden gedaan. Beter kan ik zeggen: Naar de werking van suggestie op de geest (door placebo) kan nog veel onderzoek worden gedaan. Mensen schijnen heel gevoelig te kunnen zijn wat betreft manipulatie. En ik denk dat reiki ook manipulatie is. Het kan dus (m.i) een placebo-effect veroorzaken. Mensen worden kalm van een (vakkundig toegediend) spuitje fysiologisch zout en mensen voelen warmte als er reiki toegepast wordt.
Wat ik hierbij wel bijzonder vind dat men aanneemt dat placebo werking mogelijk geacht wordt zonder enige verbinding.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ingi schreef: 02 jan 2018 17:53 Ik begrijp dat je eigenlijk zegt dat ik niet kritisch ben (geweest) ten opzichte van mijn eigen waarnemingen.
Je tegenwerpingen en aannames verklaren niet waarom dat wat ik voel naar eigen waarneming herhaaldelijk en consequent voorkomt tijdens een en dezelfde handeling/beoefening met Reiki.
Wat is er zo raar aan het feit dat dezelfde handelingen, dezelfde resultaten opleveren? Maar het feit dat dezelfde handelingen dezelfde resultaten (ervaringen) opwekken, wil helemaal niet zeggen dat jouw verklaring voor die resultaten juist is.
Ingi schreef: 02 jan 2018 17:53Als je aannames kloppen moet ik dus alsnog uitvinden waar die stromingen vandaan komen die ik voel tijdens Reiki behandelingen en waarom ik dan dusdanig moet gapen dat mij de tranen over de wangen lopen.
Neen, je moet eerst nagaan of er wel werkelijke stromingen zijn i.p.v. enkel een gewaarwording die jij interpreteert als stromingen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 02 jan 2018 21:16
Wat ik hierbij wel bijzonder vind dat men aanneemt dat placebo werking mogelijk geacht wordt zonder enige verbinding.
Dat vind ik van hypnose ook.
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

axxyanus schreef: 02 jan 2018 21:22 Wat is er zo raar aan het feit dat dezelfde handelingen, dezelfde resultaten opleveren? Maar het feit dat dezelfde handelingen dezelfde resultaten (ervaringen) opwekken, wil helemaal niet zeggen dat jouw verklaring voor die resultaten juist is.

en je citaat uit je vorige antwoord.
"Dat lijkt mij een typisch geval van de ervaring verwarren met de verklaring. Ik twijfel er niet aan dat jij een ervaring hebt die het best te omschrijven is als het voelen stromen van energie door je lichaam. Maar dat jij een dergelijke ervaring hebt, wil helemaal niet zeggen dat dat is wat er gebeurd. Wij hebben namelijk wel meer ervaringen die niet overeenkomen met de werkelijke verklaring.
Oke heb je wat voorbeelden? Als ik duidelijk stromingen voel is dat niet wat er gebeurt? is het dat wat je zegt?
axxyanus schreef: 02 jan 2018 21:22 Neen, je moet eerst nagaan of er wel werkelijke stromingen zijn i.p.v. enkel een gewaarwording die jij interpreteert als stromingen.
Geldt dat voor al mijn gewaarwordingen in mijn lichaam? Of alleen die niet bewezenen?
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 02 jan 2018 21:39 Wat ik hierbij wel bijzonder vind dat men aanneemt dat placebo werking mogelijk geacht wordt zonder enige verbinding.
Dat vind ik van hypnose ook.
[/quote]

Hierbij kun je misschien nog zeggen dat er een of ander fysiek effect optreedt doordat je met je ogen naar iemand kijkt waardoor iets met je hersenen gebeurt. Ik vermoedt ( en voor mezelf "weet" ik dat maar we houden het maar op vermoeden) dat in het geheel alles via energie werkt. Omdat alles uiteindelijk energie is en in beweging is. Ook harde materie. Hoe zou het anders kunnen dat het ene materiaal invloed heeft op het andere? Hoe wordt die werking verklaard dat er überhaupt een of andere beweging verandering optreedt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik denk dat je altijd moet oppassen met het begrip energie.
Anyway: Warmte is te meten.
Einstein/Mick
Plaats reactie