Storm schreef: ↑08 mar 2018 09:47
@Petra,
Ik meen dat ik die vragen wel beantwoord heb in mijn reactie wat ik ervaar en hoe dat komt misschien. Indoctrinatie? Ik vind het helemaal niet vervelend om het uit te leggen .
Ik vond het moeilijk om wat Wim_1946 schreef te beantwoorden, juist omdat ik begrijp dat wanneer de bijbel ontkleed is van alles rondom dat boek, rondom voor mij "de Jezus figuur" wegvalt, dat overblijft.
Ik vind de hel ook een afschuwelijk concept en heb dat ook altijd gevonden, dus inderdaad overboord gekieperd. Geschreven door monniken die ons onder de knoet willen houden. Vrijzinnig gelovigen kieperen veel overboord, ze halen alleen de lekkere krenten uit de pap. De pap die ze in hun jeugd kregen. Maar Wim heeft gelijk, waarom het één over boord gooien en het ander niet. De hemel trekt me ook niet. Geloof wat er nog is, is de Jezus figuur zo als ik hem heb leren kennen, door preken, liederen etc. Geloven voor het
hier en
nu. Oh ja Jezus was een man, ik ga er van uit dat hij geleefd heeft. God is voor mij te abstract, gender neutraal. Ik kán het niet duidelijker maken, sorry. Want dan wordt het een dogmatisch iets en dit topic gaat juist over hen die de kerk verlaten hebben maar nog steeds geloven of nog niet los zijn van geloven.
Ja Storm, gek genoeg is dat meestal mijn probleem als ik het geloven probeer te snappen. De antwoorden zijn me altijd wat te vaag en te breed, gewoon niet concreet genoeg naar mijn zin, om er wat mee aan te kunnen vangen.
Nu meen ik te begrijpen dat je het god verhaal hebt losgelaten en de hel enzo.
Maar wel Jezus als held figuur in ere houdt.
Maar hoe zit dat dan met zijn opdracht tot het dood slaan van mensen?
En hoe zit dat dan met het zo graag koning willen zijn? (willen heersen of overheersen naar mijn idee)
En ... het is volgens mij JUIST door die Jezusfiguur dat de hel in het leven is geroepen. In het OT was er nog niet een hel. Of in ieder niet in de zin zoals dat in het NT geworden is. Dus is mijn gedachte dat men die vreselijke hel aan het NT te danken heeft.
En het NT hebben we aan Jezus te danken. En dus...
Ik vind die Jezus helemaal niet zo'n goedzak, ondanks dat er ook wel wat mooie praat aan hem wordt toebedeeld.
Als ie werkelijke goeie bedoelingen had gehad, had ie dan zelf niet even de moeite kunnen nemen om een paar letters op papier te zetten?
Ik snap die verheerlijking van die Jezus figuur dus ook niet.
Wat ik wel begrijp is dat je een boek leest (kan de bijbel ook zijn) en dan denkt, goh dat vind ik wel een mooie gedacht, en dat niet.
Die Paulus schrijf wel wat aardigs en die Lucas zegt ook wel mooie dingen.
Dat zijn dingen die ik snap.
Enneh.. misschien is er wel een mens, of meerdere mensen geweest die opstandig waren tegen het regime en mooie dingen zeiden, die ze bv weer hadden geleerd van andere wijsgeren zoals Confucius. Dat lijkt me allemaal mogelijk. Maar dan nog zijn dat dan knappe of moedige mensen geweest. En snap ik niet waarom je die dan meer zou verheerlijken dan bv. een Pythagoras die ook hele mooie dingen bedacht, zei en deed. AANGETOOND nog wel.
Waarom dan meer respect voor Jezus dan voor bv. een Pythagoras?