Petra schreef
Ik heb heel lang gespeurd naar lichtpuntjes in die bijbel. Maar kon er met geen mogelijkheid wat aardigs van maken omdat ik die verhalen anders interpreteer.
Ik probeer mij in te leven in de tijd van toen, en aan de hand van mijn eigen verbeeldingskracht tot een verklaring te komen. Wanneer je een breed geaccepteerd fenomeen als het veelgodendom wilt omvormen tot een monotheïstische samenleving, moet je weerstanden overwinnen. Je kunt geen klare taal spreken, want dan bereik je niet wat je voor ogen staat, en waarschijnlijk word je dan door tegenstanders van verandering gedood. Je bent dus aangewezen op mooi klinkende sagen en mythen, vermengd met wat angstaanjagende visioenen. De Griekse mythologie staat er eveneens vol mee. Ook daar wordt geen klare taal gesproken. Sterker nog ik ken geen enkele religie waarin zijn bedienaren dat
wel doen
Nou doe ik heeeeel hard m'n best om een einde kinderoffers te zien. Dat zou ik een mooi lichtpuntje vinden.
In heel het jodendom is na het verschijnen van het oude testament een taboe op kinderoffers ontstaan. Het staat gelijk aan kannibalisme. Ik ken alleen nog het verhaal van Jefta dat daar nog melding van maakt.
Vergelijk dat met de recente vondst in Peru waar een massagraf van 140 geofferde kinderen is gevonden. Op één enkele plaats. De Inca,s de Maya's en de Azteken hadden een hoge beschaving, maar een uiterst bloeddorstige godsdienst. Aan hun wrede rituele praktijken kwam pas een einde na de verovering door de Spanjaarden. Christenen die zoals bekend zelf ook niet zachtzinnig omgingen met ketters en heksen. Ook heden komen nog kinderoffers voor, al noemt niemand dat zo. Maar de door Boko-Haram ontvoerde meisjes worden na een grondige hersenspoeling ook ingezet als kinderen met een zelfmoordmissie.
Maar waarom er zoveel foute foei wordt genoemd maar het offeren van kinderen dan weer niet.. snap ik dan niet. Dat moet ik dan weer via interpretaties uit mythes zien te halen. En dan zijn dat verhalen die je ook anders zou kunnen interpreteren.
Het mag toch wel duidelijk zijn dat er in de bijbelse regio een eind is gekomen aan mensenoffers, en dat deze zijn vervangen door dierenoffers. Ook fout, maar vandaag de dag niet openlijk afgekeurd. Hoeveel weerstand zou een regering oproepen wanneer zij zich in klare taal zou uitspreken over de uiterst verwerpelijke en wrede praktijk van het cremeren van kleine huisdieren in de open lucht? Die offerplaatsen zijn vooral in de vakantieperiode langs de snelwegen duidelijk waarneembaar. Vanaf 18 tot 21.00 uur stijgen overal rookkolommen ten hemel. Ook hier zijn de hogepriesters (voornamelijk mannen) gekleed in ambtsgewaad (een ritueel schort voorzien van een veelal schijtlollige tekst, druk in de weer met magische kruiden, in de hoop dat de goden behagen zullen scheppen in de aangename geur van hun brandoffers....
Als de bedoelingen zo goed waren, waarom dan niet klare taal?
Als je zo goed kan vertellen wie er allemaal waarom gestenigd moeten worden dan kun je toch ook wel iets over kinderoffers melden?
Het afmaken van anders denkenden was zeker in die tijd heel gewoon en algemeen aanvaard. Het is heden nog steeds zo in een aantal landen in het midden oosten, Waar de Sharia kracht van wet heeft.