Theologiestudent is streng in de leer

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Ares

Re: Theologiestudent is streng in de leer

Bericht door Ares »

Hopper schreef: 22 apr 2018 17:17
Zoals ik in mijn eerste reactie al schreef: Satan heeft geïnstitutionaliseerde religie uitgevonden. Hij fluisterde Adam in zijn oor dat religie een mooi instrument is om over vrouwen en de lagere mannetjes te heersen. Maar bedenk wel dat Sofie een meisjesnaam is en 'wijsheid’ betekent.
Ga de bijbel eens echt lezen en check of je Satan nog steeds de badguy in het verhaal vindt. Volgens mij is God degene die zijn eigen zoon geofferd heeft, de complete wereld overspoeld heeft en daarmee iedereen vermoordde enz. Wat heeft Satan allemaal verkeerd gedaan? Eva een appel laten eten, waardoor we nu kritisch kunnen nadenken? Lijkt me eerder vreemd dat God dat tegen wilde houden.

Als ik dan toch in die onzin zou geloven, was ik een Satanist.
Dappere mensen zijn fel in de strijd, maar voor die tijd rustig
- Aristoteles
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ares schreef: 26 apr 2018 13:18 Ga de bijbel eens echt lezen en check of je Satan nog steeds de badguy in het verhaal vindt. Volgens mij is God degene die zijn eigen zoon geofferd heeft, de complete wereld overspoeld heeft en daarmee iedereen vermoordde enz. Wat heeft Satan allemaal verkeerd gedaan? Eva een appel laten eten, waardoor we nu kritisch kunnen nadenken? Lijkt me eerder vreemd dat God dat tegen wilde houden.

Als ik dan toch in die onzin zou geloven, was ik een Satanist.
De Christelijke duivel lijkt erg weinig op de satan uit de T'NaCH (klik). De joodse god is allesbehalve een lieverdje & satan is gewoon een gehoorzame engel die doet wat z'n grote baas zegt.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Hopper schreef: 17 apr 2018 23:41 God en Satan wandelen samen door de stad. Opeens zien ze een man die zich tot God richt en roept: „ik heb waarheid gevonden!”.
Ha, zegt God tegen Satan, nu heb jij niks meer te doen.
Integendeel zegt Satan, ik ga hem helpen organiseren en noem het geïnstitutionaliseerde religie!
Zit wat in. Als de vogel mooi zingt, koopt men een kooi. In de Christelijke Bijbel hebben Joodse vijanden Jezus vermoord -- naar mijn mening hebben volgelingen dat gedaan. Niet door hem te kruisigen, maar door hem te aanbidden; het excuus dat wij onmogelijk kunnen zijn zoals hij. Hoe kan zo'n goedhartig en liefdevol handelend wezen nou een mens zijn zoals wij? Indien hij een gewoon mens was, wat voor een sukkels zijn wij dan? Beter om hem op een voetstuk te plaatsen, dan hebben we een excuus onszelf normaal te noemen. Er zullen hier ongetwijfeld erg interessante mensen hebben rondgelopen & het is niet uitgesloten dat Jezus daar één van was, maar het waren geen Goden.
Zionist
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 25 apr 2018 11:11 Ik probeer de zaken in perspectief te plaatsen. Het gaat niet aan als een soort mantra te blijven roepen:
"Onrecht hier slavenhandel daar en immoraliteit all over the place". Dan ben je snel klaar, en je hoeft je niet te verdiepen in de totstandkoming van die verhalen en legenden. Je veegt gewoon alles op één hoop, en dat sla je vervolgens plat. Dat is meteen het einde, want wat moet je daarna nog duidelijk maken? Dat wij veel beter af zouden zijn geweest zonder de bijbel? Lijkt mij moeilijk aan te tonen als je niet weet wat de mens er voor in de plaats zou hebben bedacht. Er zijn wel gemeenschappen geweest die niets van godsdienst wilde weten. Die bedachten zo hun eigen theorie.
Vreemd genoeg werd dat binnen de kortste keren een ook soort religie, met Stalin als oppergod, en een ongelóóflijke hoeveelheid mensenoffers.
Daarbij vergeleken is de bijbel een liefelijk sprookjesboek. Maar ik dwaal af. neem me niet kwalijk.
:) Sja, dat is zo.
Ik heb heel lang gespeurd naar lichtpuntjes in die bijbel. Maar kon er met geen mogelijkheid wat aardigs van maken omdat ik die verhalen anders interpreteer.
Nou doe ik heeeeel hard m'n best om een einde kinderoffers te zien. Dat zou ik een mooi lichtpuntje vinden.
Maar waarom er zoveel foute foei wordt genoemd maar het offeren van kinderen dan weer niet.. snap ik dan niet. Dat moet ik dan weer via interpretaties uit mythes zien te halen. En dan zijn dat verhalen die je ook anders zou kunnen interpreteren.

Als de bedoelingen zo goed waren, waarom dan niet klare taal?
Als je zo goed kan vertellen wie er allemaal waarom gestenigd moeten worden dan kun je toch ook wel iets over kinderoffers melden?
Ik bedoel... was dan naar je buurvrouw gluren zoveel erger dan het offeren van kindjes? Dat is toch ook raar. :?

En ik vroeg me ook af hoe de wereld eruit zou zien als dat christendom niet met geweld door de onwillige stootjes was geduwd.
Als we waren doorgegaan op het Griekse zelfzorg pad? Als Pythagorisme dé religie was geworden? Een doorontwikkeling van Germaanse geloven?
Ze klinken mij alle zo gek nog niet.
Gershom schreef: 25 apr 2018 11:11 Ik lijd aan breedsprakigheid.
Jahaaaaaaaa, maar ik ben een gewillige horige, in dit geval. :D

Ikzelf lijd ook aan een zeer ernstige aandoening; veelsprakigheid.
Zo lijden we wat af. Of hm... ik lijd er eigenlijk zelf niet onder, anderen lijden blijkbaar wel onder mij. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef
Ik heb heel lang gespeurd naar lichtpuntjes in die bijbel. Maar kon er met geen mogelijkheid wat aardigs van maken omdat ik die verhalen anders interpreteer.
Ik probeer mij in te leven in de tijd van toen, en aan de hand van mijn eigen verbeeldingskracht tot een verklaring te komen. Wanneer je een breed geaccepteerd fenomeen als het veelgodendom wilt omvormen tot een monotheïstische samenleving, moet je weerstanden overwinnen. Je kunt geen klare taal spreken, want dan bereik je niet wat je voor ogen staat, en waarschijnlijk word je dan door tegenstanders van verandering gedood. Je bent dus aangewezen op mooi klinkende sagen en mythen, vermengd met wat angstaanjagende visioenen. De Griekse mythologie staat er eveneens vol mee. Ook daar wordt geen klare taal gesproken. Sterker nog ik ken geen enkele religie waarin zijn bedienaren dat wel doen
Nou doe ik heeeeel hard m'n best om een einde kinderoffers te zien. Dat zou ik een mooi lichtpuntje vinden.
In heel het jodendom is na het verschijnen van het oude testament een taboe op kinderoffers ontstaan. Het staat gelijk aan kannibalisme. Ik ken alleen nog het verhaal van Jefta dat daar nog melding van maakt.
Vergelijk dat met de recente vondst in Peru waar een massagraf van 140 geofferde kinderen is gevonden. Op één enkele plaats. De Inca,s de Maya's en de Azteken hadden een hoge beschaving, maar een uiterst bloeddorstige godsdienst. Aan hun wrede rituele praktijken kwam pas een einde na de verovering door de Spanjaarden. Christenen die zoals bekend zelf ook niet zachtzinnig omgingen met ketters en heksen. Ook heden komen nog kinderoffers voor, al noemt niemand dat zo. Maar de door Boko-Haram ontvoerde meisjes worden na een grondige hersenspoeling ook ingezet als kinderen met een zelfmoordmissie.
Maar waarom er zoveel foute foei wordt genoemd maar het offeren van kinderen dan weer niet.. snap ik dan niet. Dat moet ik dan weer via interpretaties uit mythes zien te halen. En dan zijn dat verhalen die je ook anders zou kunnen interpreteren.
Het mag toch wel duidelijk zijn dat er in de bijbelse regio een eind is gekomen aan mensenoffers, en dat deze zijn vervangen door dierenoffers. Ook fout, maar vandaag de dag niet openlijk afgekeurd. Hoeveel weerstand zou een regering oproepen wanneer zij zich in klare taal zou uitspreken over de uiterst verwerpelijke en wrede praktijk van het cremeren van kleine huisdieren in de open lucht? Die offerplaatsen zijn vooral in de vakantieperiode langs de snelwegen duidelijk waarneembaar. Vanaf 18 tot 21.00 uur stijgen overal rookkolommen ten hemel. Ook hier zijn de hogepriesters (voornamelijk mannen) gekleed in ambtsgewaad (een ritueel schort voorzien van een veelal schijtlollige tekst, druk in de weer met magische kruiden, in de hoop dat de goden behagen zullen scheppen in de aangename geur van hun brandoffers....
Als de bedoelingen zo goed waren, waarom dan niet klare taal?
Als je zo goed kan vertellen wie er allemaal waarom gestenigd moeten worden dan kun je toch ook wel iets over kinderoffers melden?
Het afmaken van anders denkenden was zeker in die tijd heel gewoon en algemeen aanvaard. Het is heden nog steeds zo in een aantal landen in het midden oosten, Waar de Sharia kracht van wet heeft.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 28 apr 2018 19:41 Hoeveel weerstand zou een regering oproepen wanneer zij zich in klare taal zou uitspreken over de uiterst verwerpelijke en wrede praktijk van het cremeren van kleine huisdieren in de open lucht?
Die offerplaatsen zijn vooral in de vakantieperiode langs de snelwegen duidelijk waarneembaar. Vanaf 18 tot 21.00 uur stijgen overal rookkolommen ten hemel. Ook hier zijn de hogepriesters (voornamelijk mannen) gekleed in ambtsgewaad (een ritueel schort voorzien van een veelal schijtlollige tekst, druk in de weer met magische kruiden, in de hoop dat de goden behagen zullen scheppen in de aangename geur van hun brandoffers....
:shock: Over welke kleine huisdieren heb je het?
Moest 't hierdoor 3x lezen voor het bbq-kwartje viel.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

:mrgreen:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef: 29 apr 2018 07:58 :shock: Over welke kleine huisdieren heb je het?
kippen en varkens, jonge schaapjes ook wel lammetjes genoemd.
Moest 't hierdoor 3x lezen voor het bbq-kwartje viel.
Soms moest ik zelfs een heel boek 3x lezen eer ik begreep waar het over ging.
Maar dan: Wie zei dat het leven makkelijk was?
Mijn respect voor jouw doorzettingsvermogen mijn ontboezemingen tot drie maal toe over te lezen. Ik ben zo vrij dit als een compliment op te vatten.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 29 apr 2018 12:41 Soms moest ik zelfs een heel boek 3x lezen eer ik begreep waar het over ging.
Maar dan: Wie zei dat het leven makkelijk was?
Mijn respect voor jouw doorzettingsvermogen mijn ontboezemingen tot drie maal toe over te lezen. Ik ben zo vrij dit als een compliment op te vatten.
Sja Gershom.. als alleen doorzettingsvermogen toch 's voldoende was, maar helaas moet ik mijn hersentjes tot het uiterste tergen, goddank als 't dan een beetje smeuig wegleest, dan terg ik ze tenminste met plezier. :lol:
Ga gerust naast je schoenen lopen van genoegen, het is tenslotte niet voor niks maandag.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 28 apr 2018 19:41 Het mag toch wel duidelijk zijn dat er in de bijbelse regio een eind is gekomen aan mensenoffers, en dat deze zijn vervangen door dierenoffers. Ook
Gershom... het feit dat god Jezus offert of laat offeren zegt toch al dat dat offeren hem wel aanstaat. En dat hij mensenoffers best wel fijn vindt, misschien wel fijner dan dierenoffers. Anders had ie wel een lammetje laten mishandelen om de wereld te redden toch?

Efeziers 5:2:
En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef: 04 mei 2018 11:23 Gershom... het feit dat god Jezus offert of laat offeren zegt toch al dat dat offeren hem wel aanstaat. En dat hij mensenoffers best wel fijn vindt, misschien wel fijner dan dierenoffers. Anders had ie wel een lammetje laten mishandelen om de wereld te redden toch?
Petra je veegt legenden uit het oude testament, op één hoop met de mythologie van het nieuwe testament.
Het zijn twee afzonderlijke op zichzelf staande boeken. Het zijn ook geen geschiedenis boeken. Het staat niet eens vast of Jezus wel echt bestaan heeft. Als er een soort profeet met die naam heeft rondgelopen dan kan hij nooit een zoon van een god zijn, omdat die nu eenmaal niet bestaan.

Daar komt bij dat na de verwoesting van de tweede tempel door de Romeinen, er zelfs geen dierenoffers meer werden gebracht.
Die hele primitieve offer cultus is vervangen door de gebedsdienst in de synagoge.
(terzijde)
Persoonlijk vind ik het geen vooruitgang om offers van homo sapiens te vervangen door offers van andere diersoorten. Beide vormen zijn in mijn ogen even verwerpelijk. Deze praktijk vervangen door een gebedsdienst is weliswaar zot, maar je doet er geen levende wezens kwaad mee.
Dat is winst toch?
ChaimNimsky
Superposter

Gershom schreef: 04 mei 2018 16:17
Petra schreef: 04 mei 2018 11:23 Gershom... het feit dat god Jezus offert of laat offeren zegt toch al dat dat offeren hem wel aanstaat. En dat hij mensenoffers best wel fijn vindt, misschien wel fijner dan dierenoffers. Anders had ie wel een lammetje laten mishandelen om de wereld te redden toch?
Petra je veegt legenden uit het oude testament, op één hoop met de mythologie van het nieuwe testament.
Precies.

Deuteronomium 12:31 -- Je zult niet doen wat JHWH, uw God, een gruwel is: hetgeen Hij haat hebben zij voor hun goden gedaan, aangezien ze hun zonen en hun dochteren in het vuur hebben verbrand voor hun goden.

2 Kronieken 28:1-3 -- En hij verbrandde zijn zonen in het vuur, naar de gruwelen van de heidenen die JHWH voor het aangezicht van de kinderen van Israel uit de bezitting verdreven had.

Psalm 106:38 -- En zij hebben onschuldig bloed vergoten, het bloed van hun zonen en hun dochters.

Jeremia 7:30-31 -- Want de kinderen van Jehoedah hebben gedaan wat kwaad is in Mijn ogen, spreekt JHWH: zij hebben hun verfoeiselen gesteld in het huis dat naar Mijn Naam genoemd is om dat te verontreinigen. En zij hebben gebouwd in de hoogten van Tofeth dat in het dal van de zoons van Hinnom is om hun zoons & hun dochters in het vuur te verbranden; iets dat Ik niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen.

En zo zijn er met gemak nog een aantal te vinden & ook Avraham werd teruggeroepen en bevolen zijn zoon niet te offeren.

Daar komt bij dat na de verwoesting van de tweede tempel door de Romeinen, er zelfs geen dierenoffers meer werden gebracht.
Die hele primitieve offer cultus is vervangen door de gebedsdienst in de synagoge.
Klopt eveneens.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Religie is - net als vrijwel alles binnen een gemeenschap van levende, denkende, veranderende wezens - aan evolutie onderhevig. Het offeren van kinderen was zondermeer een religieuze aangelegenheid. Hoewel er nog sporen van te vinden zijn in de vroegste bijbelboeken (Jeftah zou daarvan een voorbeeld kunnen zijn), zie je vrij duidelijk dat reeds de schrijvers van de Torah & de latere profeten deze activiteit afkeurden.

En, om het draadje weer ontopic te sturen, lijkt me de terugtocht richting de strenge leer & letterlijke lezingen een overlevings-strategie en een teken dat de flexibele leer & metaforische interpretaties aan geloofwaardigheid hebben ingeboet en niet als realitsch en oorspronkelijk kunnen worden bechouwd. De gang van het oorspronkelijke letterlijke naar het metaforische is een vrijwel afgedwongen concessie aan de realiteit & het onophoudelijk voortschrijden van de wetenschap die uiteindelijk leidt naar een aan atheïsme grenzende vorm van religie, een laatste stuiptrekking van een stervende godsdienst.
Zionist
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef: 05 mei 2018 18:28
En zo zijn er met gemak nog een aantal te vinden & ook Avraham werd teruggeroepen en bevolen zijn zoon niet te offeren.
Zo zijn er met net zoveel gemak zat te vinden waarin wordt bevolen om het wél te doen.

Helemaal in het OT, waar al jouw quotes uit vandaan komen.
Wat dat betreft kun je nu eenmaal voor ieder wat wils vinden in de bijbel hè.
Ook ... het ene met de mond belijden maar het andere doen of opdragen te doen, is wel een bijbelse bekende.

Gij zult niet, nou ja vooruit, toch wel. Weet je wat.. het mot. Nee toch maar niet. Ok, maar vandaag wel.
Laatst gewijzigd door Petra op 06 mei 2018 08:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 04 mei 2018 16:17
Het zijn twee afzonderlijke op zichzelf staande boeken. Het zijn ook geen geschiedenis boeken. Het staat niet eens vast of Jezus wel echt bestaan heeft. Als er een soort profeet met die naam heeft rondgelopen dan kan hij nooit een zoon van een god zijn, omdat die nu eenmaal niet bestaan.

(terzijde)
Persoonlijk vind ik het geen vooruitgang om offers van homo sapiens te vervangen door offers van andere diersoorten. Beide vormen zijn in mijn ogen even verwerpelijk. Deze praktijk vervangen door een gebedsdienst is weliswaar zot, maar je doet er geen levende wezens kwaad mee.
Dat is winst toch?
Maar Jezus is toch NT.
En dus is zijn mensoffer niet toe te rekenen aan het OT.
Door het ene mythologie te noemen en het ander legenden.. ik vind het prima hoor.
En dat het allemaal losse teksten zijn, door verschillende mensen in verschillende tijden geschreven etc etc weten we allemaal ook wel denk ik.
Waar het mij om ging is dat er in het NT een mensoffer wordt verheerlijkt. (Hoe echt Jezus bestaan heeft doet er m.i. net zoveel toe als hoe echt die lieden uit het OT bestonden; weinig dus.)
Het ging er mij om dat er ook in het NT een mensoffer is.

Plaats reactie