pallieter schreef: ↑02 aug 2019 11:45
dbdb521 schreef: ↑01 aug 2019 08:29
Als je vindt dat je mensen van bijvoorbeeld Marokkaanse of Molukse afkomst nimmer op groepsniveau moet aanspreken, vind ik dat je mensen van Nederlandse afkomst ook nimmer op groepsniveau moet aanspreken.
Misschien is net dat het probleem, dat blijkbaar mensen met ook een Marokkaanse of Molukse afkomst, maar die wel in Nederland geboren zijn, blijkbaar niet als van "Nederlandse afkomst" worden beschouwd?
De twee punten hieronder zijn twee verschillende dingen:
- 1. Een staatsburger zijn van een machtsorganisatie zoals het Koninkrijk der Nederlanden, de Republiek Turkije en de Staat Israël.
- 2. Onderdeel uitmaken van een etnische groep.
Bij punt 1 spreek je van bijvoorbeeld "Staatsburgers van het Koninkrijk der Nederlanden" of van "Staatsburgers van de Republiek Turkije". Dit zijn alle mensen die een paspoort hebben ontvangen van de machtsorganisatie die hen als staatsburger heeft erkent.
Bij punt 2 spreek je van bijvoorbeeld "Nederlanders", "Duitsers", "Turken", "Koerden" en "Molukkers". Dit zijn mensen die door een gezamenlijke manier van leven een etnische groep vormen. Dit wordt ook wel "een cultuur" genoemd. De staatsburgers van het Koninkrijk der Nederlanden zijn "multi-cultureel". Hiermee wordt bedoeld dat er meerdere etnische groepen binnen het territorium van deze machtsorganisatie wonen. Met "afkomst" wordt vaak "etnische groep" bedoeld. En met "mensen van verschillende culturen" wordt ook vaak "mensen van verschillende etnische groepen" bedoeld.
Met "Turkse Nederlander" wordt bedoeld: Een staatsburger van het Koninkrijk der Nederlanden die bij de Turkse etnische groep hoort. En met een "Molukse Nederlander" wordt bedoeld: Een staatsburger van het Koninkrijk der Nederlanden die bij de Molukse etnische groep hoort. Hetzelfde geldt voor "Nederlandse Nederlanders", "Marokkaanse Nederlanders", enzovoort.
Als je de situatie in
Maastricht bespreekt, dan kom je personen van verschillende etnische groepen tegen. Alle betrokken personen zijn staatsburgers van de machtsorganisatie Koninkrijk der Nederlanden. Sommige personen horen bij de etnische groep Molukkers en sommige personen horen bij de etnische groep Nederlanders.
We kunnen nu een lange en een korte beschrijving gebruiken om over de personen in deze situatie te praten:
- Je kunt de lange beschrijving "Molukse Nederlanders" en "Nederlandse Nederlanders" gebruiken als je wilt benadrukken dat alle betrokken personen staatsburgers zijn van de machtsgroep Koninkrijk der Nederlanden, maar je toch wilt laten zien dat het om personen van twee verschillende etnische groepen gaat.
- Je kunt de korte beschrijving "Molukkers" en "Nederlanders" gebruiken als je ervan uitgaat dat iedereen wel begrijpt dat alle betrokken personen staatsburgers zijn van de machtsgroep Koninkrijk der Nederlanden, maar je toch wilt laten zien dat het om personen van twee verschillende etnische groepen gaat.
Persoonlijk vind ik etnische groepen één van de mooiste dingen die binnen onze diersoort voorkomt, want het zorgt voor veel variatie binnen onze diersoort. Elke etnische groep heeft zijn eigen mooie gebruiken en verhalen. In mijn eigen wijk wonen bijvoorbeeld Turken en Nederlanders (let er op dat ik hier de korte beschrijving gebruik omdat ik er vanuit ga dat jullie wel begrijpen dat het allemaal staatsburgers zijn van het Koninkrijk der Nederlanden).
Ik vind het heel mooi om te zien hoe Turken onderling hun eigen etnische taal spreken (Turks) en hoe ook Nederlanders onderling hun eigen etnische taal spreken (Nederlands). Als mijn Turkse buren een bruiloft hebben, is deze heel anders dan wanneer mijn Nederlandse buren een bruiloft hebben. En als ik bij mijn Turkse buren op de koffie ga, krijg ik Turkse lekkernij en als ik bij mijn Nederlandse buren op de koffie ga, krijg ik Nederlandse lekkernij.
Maar helaas zijn er ook mensen die er een hekel aan hebben om in de buurt van mensen van andere etnische groepen te wonen. Geert Wilders is hier bijvoorbeeld een mooi voorbeeld hiervan. Hij kan het niet waarderen dat Turken binnen het territorium van het Koninkrijk der Nederlanden een eigen etnische groep zijn en hij wilt dat ze onderdeel worden van zijn eigen etnische groep. Daarom wil hij hen laten "inburgeren".
Een ander mooi voorbeeld hiervan is de Turkse
Atatürk. Hij kon het niet waarderen dat Koerden binnen het territorium van de Republiek Turkije een eigen etnische groep waren en hij wilde ook dat ze onderdeel werden van zijn eigen Turkse etnische groep. Hij ging zelfs zover om Koerden op een gegeven moment "Berg Turken" te noemen, hen te dwingen hun Koerdische naam te veranderen naar een Turkse naam en om het strafbaar te maken als Koerden op straat hun eigen etnische taal (Koerdisch) spraken. Hij wilde Koerden laten "inburgeren".
Persoonlijk vind ik de denkwijze van Wilders en Atatürk ongezond en kan ik het zelf wel waarderen dat er in mijn wijk twee verschillende etnische groepen (Turken en Nederlanders) wonen die allemaal staatsburgers zijn van het Koninkrijk der Nederlanden.
Een paar interessante vragen die je kunt stellen over de situatie in Maastricht:
- Waarom werden de betrokken Molukkers zo agressief toen voor hen onbekende personen van een andere etnische groep in "hun" wijk wilden komen wonen?
- Waarom hechtten de betrokken Molukkers geen waarde aan artikel 1 van de grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden dat stelt dat niemand een woning mag worden geweigerd op grond van hun etnische groep?
- Waarom staat de machtsorganisatie Koninkrijk der Nederlanden het toe dat een woningstichting een wijk "etnisch zuiver" probeert te houden? Dit is immers in strijd met de grondwet. (zie de quote van de Volkskrant hieronder)
Woningcorporatie Woonpunt en vertegenwoordigers van de Molukse wijk in Maastricht hebben nieuwe afspraken gemaakt om de wijk zoveel mogelijk Moluks te houden. Dat hebben beide partijen maandagavond bekendgemaakt.
Bron:
Volkskrant
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.