Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Gerard R. »

Dus hoe droger de omstandigheden in het algemeen des te moeilijker voor 't virus? 8*)
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Henry II schreef: 05 mar 2020 09:30
Een virus heeft geen eigen celwand en verdroogt enorm snel. Het moet een host hebben om te kunnen overleven.
Geld stinkt niet maar.............. niet je neus snuiten in papiergeld lijkt het devies
Het griepvirus kan op papiergeld ruim twee weken blijven leven. Normaal gesproken leeft een virus bij kamertemperatuur slechts een paar uur.
In opdracht van een Zwitserse bank is onderzoek gedaan naar de verspreiding van het griepvirus via bankbiljetten. Als het virus in grote concentraties op het briefgeld zat, overleefde het enkele dagen. Kwam het in aanraking met menselijk slijm, dan kon het twee weken in leven blijven op het biljet.
https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... -briefgeld
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Hoe lang overleeft het virus op oppervlakken?

De World Health Organisation beweert het volgende op haar Q and A pagina:
How long does the virus survive on surfaces?

It is not certain how long the virus that causes COVID-19 survives on surfaces, but it seems to behave like other coronaviruses. Studies suggest that coronaviruses (including preliminary information on the COVID-19 virus) may persist on surfaces for a few hours or up to several days. This may vary under different conditions (e.g. type of surface, temperature or humidity of the environment).

If you think a surface may be infected, clean it with simple disinfectant to kill the virus and protect yourself and others. Clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose.
https://www.who.int/news-room/q-a-detai ... onaviruses

Ik kan niet zo snel het wetenschappelijke onderzoek vinden dat hier bijhoort.

edit: ter vergelijking info van RIVM:
Kan het nieuwe coronavirus zich via geld verspreiden?

De kans dat mensen besmet raken via geld is erg klein. Waarschijnlijk speelt het ook in China maar een hele kleine rol in de verspreiding. Maar in China wordt alles op alles gezet om verspreiding te voorkomen, en blijkbaar kiezen zij er daarom voor om geld te 'desinfecteren'.

Wat betreft pakketjes uit China; deze zijn enkele dagen onderweg. Als er al nieuw coronavirus op zou zitten, overleeft het virus dat niet. Het is dus gewoon veilig om pakketjes uit China te bestellen.

Omdat het nieuwe coronavirus via vieze handen overgedragen kan worden, is regelmatig handen wassen een goede maatregel om verspreiding te voorkomen.

Kun je ook besmet raken als je een pakketje uit China bestelt?

Coronavirussen verspreiden zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kunnen ze niet goed overleven. Zeker niet op karton, verpakkingsmateriaal of andere spullen. Andere coronavirussen verspreiden zich niet op deze manier en we hebben geen reden om aan te nemen dat dit voor dit nieuwe coronavirus (COVID-19) anders is.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting

en
Hoe lang kan het nieuwe coronavirus overleven buiten het lichaam?

Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Corona-fatwa in de VAE: wie zich slecht voelt mag niet naar de moskee
De shariaraad van de Verenigde Arabische Emiraten heeft een fatwa uitgevaardigd in reactie op het coronavirus.

Ouderen, minderjarigen en astmapatiënten hoeven niet langer verplicht mee te doen aan het gezamenlijke gebed. Voor mensen die zich niet gezond voelen of minder weerstand hebben is vanaf nu het zelfs verboden om in moskeeën te bidden.

‘Voor iedereen die deze ziekte heeft, of ervan verdacht wordt deze te hebben, is het volgens de sharia verboden om publieke ruimtes te bezoeken of naar de moskee te gaan’, aldus de shariaraad. Ze moeten thuis maar bidden.

Door het uitvaardigen van deze fatwa hoopt de VAE de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
https://www.thenational.ae/uae/health/c ... s-1.987673
With regard to Hajj and Umrah, the fatwa said that everyone must abide by the instructions issued by the government of Saudi Arabia.
https://www.thenational.ae/world/gcc/co ... 1.989238#6
Worshippers take photographs of the Kaaba inside Mecca's Grand Mosque a day after Saudi authorities emptied Islam's holiest site for sterilisation over fears of the new coronavirus COVID-19. AFP
Een leeg plein rond de Kaäba.
Unieke foto's
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Verdacht water?
Heilig water tijdelijk verwijderd om risico van verspreiding virusziekte te verminderen
.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Maria schreef: 07 mar 2020 13:07 Verdacht water?
Heilig water tijdelijk verwijderd om risico van verspreiding virusziekte te verminderen
Je zou toch verwachten dat dit water voor welk virus dan ook immuun moet zijn?
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Nu heel noord italie op slot...ik hoor niemand over het recht op vrijheid van reizen spreken.

Waar gaan we naar toe in europa...?

In ieder geval niet nasr italie..:) masr even serieus wie of wat heeft het recht om mensen de vrijheid te ontnemen ...staat dit in onze wet ?

Kan op elk moment mijn vrijheid ontnomen worden ook in nederland ?

Mvg arjen
Martim Cymbron -
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Okay ik heb al iets gevonden qua procedures..

https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/de-j ... nederland/

Het gemak waarmee nu ook in europa quarantine zones worden opgeworpen..baart me zorgen...
Jaarlijks overlijden er meer mensen door de griep..
Ik zie nergens op welke gronden wordt bepaald of de infectieziekte tot welke groep hoort. Nu wordt dit door Nederland in groep A gezet. Terwijl de mortaliteit percentage allerminst duidelijk is..van 0.5 procent tot 2 procent. Als alle milde gevallen worden medegeteld is het slecht een fractie hoger als een stevig griepseizoen.
Nu blijken er zelfs 2 covid19 varianten te zijn..waarvan de ene variant veel milder is als de ander maar hoe wordt dit getest ? In ieder geval niet met de meest gebruikte snelle testen. Al met al begint me een gevoel te bekruipen dat er meer achter zit dan een virus te bestrijden en dat er andere belangen meespelen..ook op politiek nivo om misschien een keer te testen wat er gebeurd als we heel europa op slot zetten of grote delen daarvan...ik vind het in ieder geval voor zo'n klein virusje een zorgelijke ontwikkeling wat betreft vrijheden die zo snel ontnomen worden
Martim Cymbron -
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ben de weg ook even helemaal kwijt. De totale paniek en onrust die gezaaid wordt. Hier probeert de woordvoerder van het RIVM kalm te blijven terwijl hij zelf al donders goed weet dat je een virus niet kunt indammen. Je kan inenten, maar het vaccin is er nog niet! Je beteugelt een virus niet door in je ellebogen te hoesten!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Arjen2015 schreef: 08 mar 2020 08:09 ...Kan op elk moment mijn vrijheid ontnomen worden ook in nederland ?...
Dat kan niet alleen, dat gaat nog ook nog wel gebeuren. Kan wat mij betreft niet vroeg genoeg. In Italie kunnen de ziekenhuizen het nu al niet meer aan. De gewoonlijke zorg kan niet meer worden geboden, de zorg aan COVID-19 patienten is daar inmiddels van dien aard dat na triage oude en zwakke mensen niet meer worden geholpen. Men moet dus kiezen wie wel wordt geholpen en wie niet, vanwege capaciteitsgebrek. Als er wel genoeg plaats zou zijn in de zorg, zouden ook ouderen en zwakkeren meer kans maken. Uiteindelijk is isolatie dus ook een sociale maatregel om de zwakkere mens te beschermen.
Arjen2015 schreef: 08 mar 2020 08:30 Al met al begint me een gevoel te bekruipen dat er meer achter zit dan een virus te bestrijden en dat er andere belangen meespelen..ook op politiek nivo om misschien een keer te testen wat er gebeurd als we heel europa op slot zetten of grote delen daarvan...ik vind het in ieder geval voor zo'n klein virusje een zorgelijke ontwikkeling wat betreft vrijheden die zo snel ontnomen worden
Met Ockhams scheermes is het logischer om te denken dat we met een verschrikkelijk gevaarlijk virus, met nog veel onbekende eigenschappen ook op langere termijn, hebben te maken. Dan zijn de maatregelen van de overheid/overheden makkelijker te verklaren en hoef je het niet te zoeken in vage theorieën. Het enige wat ik zie is dat westerse overheden juist wat laconiek lijken te opereren, om paniek bij de burgerbevolking weg te halen. Dat is in psychologisch opzicht begrijpelijk, maar daardoor worden restricties wellicht later ingesteld en lopen meer mensen risico. Hierdoor (door de laconieke houding van westerse overheden in het begin) begrijpen veel mensen niet waarom dan ineens op een later tijdstip wel rigoureuze maatregelen moeten worden getroffen.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Arjen2015 schreef: 08 mar 2020 08:09 Kan op elk moment mijn vrijheid ontnomen worden ook in nederland ?
Als je geen maatregelen tegen verspreiding neemt, kunnen veel mensen tegelijk ziek worden. Dan kan ziekenhuis capaciteit te kort schieten en dat kan weer tot extra sterfte leiden.
Ik vind mijn vrijheid ook belangrijk, maar ik vind het leven van anderen ook belangrijk. Als ik daarvoor een opoffering van een paar weken moet maken, is dat voor mij prima.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Quarintine maatregelen hebben niet laten zien dat het effectief is...de maatregelen die nu worden genomen doen meer schade dan goed. Bij een totale quarantine van nederland of delen van Nederland gaat de hele economie kapot . Er is veel te veel onduidelijkheid over de verschillende covid 19 varianten waarvan de milde variant in ieder geval extreem besmettelijk is. Hoe dit wordt getest of iemand de milde of agressievere variant heeft? Dan maar gewoon de vrijheid ontnemen van alle mensen in covid 19 gebieden?
In mijn ogen te extreem..
Martim Cymbron -
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Door de bril van de evolutie kijkt het toch weer een pietsje anders:
https://evolution.berkeley.edu/evolibrary/news/200305_coronavirus schreef:. . .
. . .
Throughout our evolutionary history, disease-causing pathogens have repeatedly made their way from other species into humans.
And we can only expect this pattern to intensify as we spread around the Earth, invading the habitats of other animals and then moving again, carrying new pathogens with us as we travel.

Given that such outbreaks will be a predictable part of our future, we need to be prepared to fight them using all the scientific tools and knowledge at our disposal —
knowledge that includes evolutionary theory as a critical framework.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 08 mar 2020 08:45 Je beteugelt een virus niet door in je ellebogen te hoesten!
HEt helpt amderem wellicht als jij het virus hebt. Maar het lijkt me lastig.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een virus houd je niet tegen. Zo simpel is het. Te klein en te besmettelijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie