FTI censuur wenselijk?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: FTI censuur wenselijk?

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 05 feb 2021 17:02 Maar het gaat mij om WIE de grenzen gaat bepalen van wat wel/niet door de beugel kan. Is Facebook daar een geschikt platform voor?
wat café Facebook betreft mag facebook min of meer zelf beslissen wat ze willen op dat vlak.
Maar zij kunnen dit enkel en alleen voor hun café bepalen en niet voor al de andere cafés.

zij kunnen dus porbleemloos trump buitengooien en die kan zijn eigen café openen om zijn onzin te spuien
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dus een wereldwijd medium, dat imo meer is dan slechts een 'spui-en meningen platform' mag gaan bepalen dat zwarte piet discriminatie is?
Ze hebben m.a.w. totaal geen voorbeeldfunctie? Een moderator mag er naar eigen believen bepalen wie wel/niet mag of kan posten?
Als moderator (Facebook) republikeins is, mag het dus ALLE democratisch getinte boodschappen weren?

Mag zoekmachine Google dat ook?
Een windows-platform met kleine swastikaatjes om je pagina te openen/sluiten (Als Bill Gates extreem rechtse symboliek wil propageren)?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 05 feb 2021 21:03 Dus een wereldwijd medium, dat imo meer is dan slechts een 'spui-en meningen platform' mag gaan bepalen dat zwarte piet discriminatie is?
zij mogen dat vinden en ook zo omzetten.
net zoals ze, Amerikaan zijnde, elke blote borst schrappen. ook blote borsten van fenomenale Europese kunstwerken
Als moderator (Facebook) republikeins is, mag het dus ALLE democratisch getinte boodschappen weren?
yep, net zoals je in een ajaxkroeg geen psv of feyenoord atributen zult vinden

Mag zoekmachine Google dat ook?
ook dat is een café dus ja.
Een windows-platform met kleine swastikaatjes om je pagina te openen/sluiten (Als Bill Gates extreem rechtse symboliek wil propageren)?
er is natuurlijk wetgeving rond aanzetten tot geweld en de hele omkadering rond wo2 in al zijn facetten. Wat hier juridisch mag is aan een rechter om te beoordelen.
ook cafés moeten zich aan de wet houden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 05 feb 2021 17:02 Maar het gaat mij om WIE de grenzen gaat bepalen van wat wel/niet door de beugel kan. Is Facebook daar een geschikt platform voor?
Facebook is prima geschikt voor contact met familie en vrienden, NIet zozeer voor publiek debat. Dat is - denk ik - waar
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 07 feb 2021 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote hersteld
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 05 feb 2021 17:07
axxyanus schreef: 05 feb 2021 10:47 Leer nu eens het verschil maken tussen wettelijke beperkingen en interne reglementering.
Het is wettelijk verboden iemand op bepaalde (nader te omschrijven wijze) te beledigen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Belediging
Kijk zelf even naar de "situatie in Nederland" en zie hoe dun de scheidslijn is die jij me wil aanleren. En dan blijft mijn vraag: Mag Facebook gaan bepalen wat onder belediging valt?
Maar facebook mag dat niet. Waar haal jij het dat facebook zal bepalen wie vervolgt en/of veroordeeld wordt?
dikkemick schreef: 05 feb 2021 17:07Of anders geformuleerd: Is het wenselijk dat Facebook de gebruikers richtlijnen gaat opleggen die soms vooruitlopen op het maatschappelijk debat (neem de zwarte piet-ban als voorbeeld). Moet Facebook dan misschien de oren laten hangen naar de fundamentele moslims (die al erg snel beledigd zijn als het de godsdienst betreft)?
Daar doet facebook als privé-instelling mee wat het wil. Facebook wil winst maken en draait zijn fuik dus naar de wind. Als er veel mensen hun verontwaardiging tonen en daardoor bij facebook de indruk ontstaat dat ze gebruikers (product aanvoer) zullen verliezen, dan zal facebook ingrijpen.

Facebook is geen instelling van algemeen nut. Het is een privé-instelling, dus je moet er niet over argumenteren alsof het dat eerste zou zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 05 feb 2021 21:03 Dus een wereldwijd medium, dat imo meer is dan slechts een 'spui-en meningen platform' mag gaan bepalen dat zwarte piet discriminatie is?
Ze hebben m.a.w. totaal geen voorbeeldfunctie? Een moderator mag er naar eigen believen bepalen wie wel/niet mag of kan posten?
Maar dat gebeurt toch al langer. Allerlei groeperingen hebben er al langer op gewezen dat facebook met twee maten meet en bijdragen van de ene groep verwijderd wegens te aggressief of haatvol terwijl het meer arggresieve en meer haatvolle bijdragen van andere groepen laat staan onder het mom van vrije meningsuiting.

Het antwoord is dus al lang gegeven. Ja facebook mag dat, neen facebook heeft geen voorbeeld functie. Een moderator moet de interne reglering van facebook volgen in het bepalen van wat mag en wat niet mag. Maar als die reglering zo is opgesteld dat het republikeinen zou bevoordelen t.o.v. democraten dan kan dat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Duidelijk.

Nu nog aan iedereen de schone taak zin van onzin weten te scheiden. En niet iedereen is zich volgens mij bewust dat Facebook dus totaal geen enkele betrouwbare nieuwswaarde heeft. Ook is het geen geschikt medium om te gaan ervaren wat goed/slecht is (wel of niet door de beugel kan).
Verder zijn je gegevens er alles behalve veilig en de enige die er echt beter van lijkt te worden is 100 miljard dollar Zuckerberg.

Niet mijn medium.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie