De kip of het ei

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Geloof is aangeleerd en daar ligt dan weer de ingebouwdheid in de menselijke brein
Neen
Een bepaald geloof is een aangeleerde invulling mogelijk gemaakt door de flexibele capaciteiten van het aanwezige cognitief apparaat ... je kunt evengoed atheisme aanleren .... Er is geen sprake van een of ander onbeschreven blad ... en uiteraard hangt alles toch af van de omgeving en bijhorende sociale druk ...

Maar goed ik begrijp wel wat je bedoeld en ik ben het grotendeels wel roerend eens met de geest van uw betoog ...

en dat van die dikke kinderen die teveel frieten hadden ge-eten ... en hun ouders aanklaagden ....
ahahaha
interesant ; waar heb je dat vandaan :?:
in Alvin Toffler's "derde golf " ? staat ook zoiets : over fast-food dikkerds en french fries (in de VS natuurlijk ) ....
Niet afkomen met een soort getuige X hé ?
:wink:

een sticker met " geen reklame "
Neen , hoor ....
doodeenvoudig : de resterende deur aan deur werkers hebben teveel werk ...

Christen meeting in Gent ?
wel waarschijnlijk zenden ze geen uitnodigingen meer naar oude peetjes die niet meer uit de voeten kunnen .... die behoren waarschijnlijk niet meer tot de doelgroep ....
:D
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

waar heb je dat vandaan
Dat was een hele tijd terug in het nieuws geweest. De naam e.d. ben ik vergeten, het punt is dan ook niet wat de case is, wel dat de mogelijkheid bestaat, en wordt gebruikt, om de eigen ouders aan te klagen.
wel waarschijnlijk zenden ze geen uitnodigingen meer naar oude peetjes die niet meer uit de voeten kunnen .... die behoren waarschijnlijk niet meer tot de doelgroep ....
Ze discrimineren :). Ik wou nog gaan, het waren zelfs 2 zondagen op rij, maar telkens was ik verhinderd. Ik had graag wel eens willen horen wat er zo al op die christenmeetings word gezegd. Ik kan me best inbeelden dat het een humor-uurtje zou geweest zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

benraajck schreef: ... je moet geloven zien als een neurose en als je daarvanuit gaat dan kan je leren hoe te argumenteren.
En ik maar denken dat jij nogal voorzichtig was in je uitspraken... :o
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

Uiteraard moet je voorzichtig zijn in je uitspraken, anders slaagt de gelovige toe en ben je verder verwijderd van je doel.

Je moet de gelovige rustig zijn ziekte doen afbouwen, als je te hard in de aanval gaat dan ontstaan er angstreacties. Dat bedoel ik dan ook met nu de vos zijn.

Jarenlang hebben ze al met rede geprobeert de gelovigen onderuit te halen en dat lukt niet. Ik heb gemerkt dat sinds ik het als een neurose bezie dat ik veel meer in dialoog kan treden en zelfs tot overeenkomst kan komen. Er is echt een 'markt' voor die Kirchensteuer. Maar hoe meer ik over nadenk hoe uitgebreider het wordt.

Ik denk nu dat het écht slim is om eerst bijkomend geloofsonderwijs te verbieden - als het klimaat goed is, bv. als er nog eens veel aanslagen zijn of als je veel aanslagen in de media laat komen (cf. VSA hun tactiek) - en dan pas Kirchensteuer te introduceren. Die Kirchensteuer als barometer gebruiken voor de ontkerking en op een dieptepunt (cf. bij een drastische daling) het katholiek onderwijs afschaffen/omvormen.

Traag maar zeker en steeds van "perceptie" uitgaan. Kirchensteuer is niet "ik pak u geld af", maar "jij kiest of je geld geeft". Onderwijs omvormen is niet "ik ontzuil u", maar "ik bescherm de kinderen.". De 2 P's, perceptie en publieke opinie, die twee lijken mij essentieel.
Plaats reactie