Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Bericht door HierEnNu »

Jammer dat het zo gaat, maar toch juich ik nu!
Wellicht wat voorbarig, want wat gaat Erdogan dan weer verzinnen?

Vooralsnog ben ik blij met deze moedige stap van Finland en laten 'we' [alle NAVO landen behalve Turkije] zo snel mogelijk één of ander verdrag sluiten met Zweden zodat ook zij, zij het nog ff niet formeel, toch dusdanig bij 'ons' horen op een manier dat Putin er van doordrongen is dat artikel 5 oók op Zweden van toepassing is al zijn ze [nog] geen lid van de NAVO.

NOS Nieuws vandaag, 13:29 schreef:
Finland gaat mogelijk alleen voor het NAVO-lidmaatschap

Nu de Turkse president Erdogan heeft laten weten een Zweeds NAVO-lidmaatschap voorlopig niet te zullen steunen, laat Finland de mogelijkheid open desnoods alleen door te gaan.

Dat laat de Finse minister van Buitenlandse Zaken Pekka Haavisto weten in een interview met de Finse publieke omroep YLE. "Vanwege de veiligheid van beide landen heeft het natuurlijk de voorkeur om gezamenlijk op te trekken", zegt Haavisto, "maar we moeten ook bereid zijn om dat standpunt te herzien. Is er iets gebeurd dat de toetreding van Zweden op de lange termijn zal vertragen? Het is nu nog te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen."
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 24 jan 2023 12:06
Mullog schreef: 24 jan 2023 08:45
Het was ook allemaal niet erg handig, van Zweden niet met die demonstratie vooral inclusief het verbranden van een Koran en van Erdogan niet door een publiek statement wat alle diplomatie onmogelijk maakt, hoewel dat de bedoeling zal zijn geweest.
Naast het afschaffen van de vrijheid van meningsuiting, zou Zweden ook de rechterlijke macht moeten uitschakelen om 130 koerden uit te leveren. Erdogan zal best snappen dat het in Zweden zo niet werkt.

Erdogan zoekt gewoon ruzie, dat komt namelijk goed uit vlak voor de verkiezingen.
Dus Zweden kan sowieso even niets goed doen. Misschien wel na zijn herverkiezingen, of hopelijk nadat een wat democratischere leider is gekozen.
Wat ze vooral niet hadden moeten doen is protesteren en een koran verbranden. Dat laatste heeft ook weinig met het hele gedoe te maken, lijkt mij, maar maakt het wel allemaal veel ingewikkelder. Dat kan een kind nog wel bedenken.

Daarmee is niet gezegd dat ze in de kronkels van een dictator mee moeten gaan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 24 jan 2023 14:29
appelfflap schreef: 24 jan 2023 14:16
Gerard R. schreef: 24 jan 2023 11:14 Maakt allemaal niet teveel uit.
Zweden en Finland zijn niet-formeel al bij de Navo. Net als Ukraine.
ik vrees dat oost-oekraine bewijst dat het heel veel uitmaakt Gerard.
Oekraine bij de nato en volgens mij bestaat marioepol nog steeds
In essentie ben ik het daar mee eens, maar dan wel Oekraïne zonder de Krim en Oost-Oekraine als zelfstandige afgescheiden staat onder Russische invloedssfeer.

Het lijkt wel of iedereen de Cuba-crisis vergeten is. Destijds was het Westen ook bereid om heel ver te gaan om te voorkomen dat Rusland kernwapens zou stationeren op de grens met de VS.
In hoeverre is de Cuba-crisis te vergelijken met deze oorlog?

Dat de VS een aantal dubiueze actie heeft uitgevoerd t.o.v. van Cuba dat lijkt buiten kijf te staan. Maar een regelrechte oorlog of een gedeeltelijke bezetting lijkt daar toch niet bij te horen.

In zekere zin lijkt de Cuba-crisis de claim van Rusland te ondergraven. Als Rusland zo dicht bij de VS landen onder zijn invloedssfeer mag trachten te brengen, waarom mag de VS dat dan ook niet omgekeerd?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 24 jan 2023 13:49
Mullog schreef: 24 jan 2023 08:45
HierEnNu schreef: 24 jan 2023 05:11 Buigen voor Erdogan is voorlopig niet meer nodig, want wat Erdogan betreft hoeft Zweden niet te rekenen op lidmaatschap NAVO. Na 14 mei [verkiezingen!] ontstaat wellicht een nieuwe situatie.

...
Het was ook allemaal niet erg handig, van Zweden niet met die demonstratie vooral inclusief het verbranden van een Koran en van Erdogan niet door een publiek statement wat alle diplomatie onmogelijk maakt, hoewel dat de bedoeling zal zijn geweest.
Dat IS Democratie! Ook als het ongepast en/of onhandig is.

"Buigen voor Erdogan! " staat in de topic-titel ...
... veel dieper buigen dan ff [tijdelijk?] de Democratie afschaffen kan niet.

Goede zaak als het Westen de rug recht houdt tegenover dictators zoals Putin EN Erdogan,
want de Democratie [tijdelijk?] te grabbel gooien
om de Democratie te redden is op zijn minst dubieus!
Ik zie niet goed de relatie tussen het verbranden van een koran en buigen voor Erdogan. Ik zie ook niet goed dat het verbranden van een koran democratie is.

Maar mijn vrouw zegt nu tegen met dat ik een watje ben. Dus jullie zullen wel gelijk hebben :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mullog schreef: 24 jan 2023 15:08 Maar mijn vrouw zegt nu tegen met dat ik een watje ben. Dus jullie zullen wel gelijk hebben :lol:
bwoa

wat moet zweden volgens jou doen?
wat hadden ze moeten doen om te verhinderen dat die mens een koran zou verbranden?
onhandig of niet, een zweedse burger mag, net als jij en ik, boeken verbranden.

geen idee wat je vrouw zegt maar een antwoord zou wel leuk zijn
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

appelfflap schreef: 24 jan 2023 18:52
Mullog schreef: 24 jan 2023 15:08 Maar mijn vrouw zegt nu tegen met dat ik een watje ben. Dus jullie zullen wel gelijk hebben :lol:
bwoa

wat moet zweden volgens jou doen?
wat hadden ze moeten doen om te verhinderen dat die mens een koran zou verbranden?
onhandig of niet, een zweedse burger mag, net als jij en ik, boeken verbranden.

geen idee wat je vrouw zegt maar een antwoord zou wel leuk zijn
Waarom de verantwoordelijkheid bij de Zweedse regering leggen? Had die man die de zaak in de hens stak niet zelf kunnen bedenken dat het diplomatiek niet zo handig is om een dictator een stok te geven om mee te slaan (hoewel, ik denk dat hij dat zelf al bedacht had)?

Met democratie heeft het volgens mij weinig te maken, vrijheid van meningsuiting lijkt me eerder.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 24 jan 2023 14:16
Gerard R. schreef: 24 jan 2023 11:14 Maakt allemaal niet teveel uit.
Zweden en Finland zijn niet-formeel al bij de Navo. Net als Ukraine.
ik vrees dat oost-oekraine bewijst dat het heel veel uitmaakt Gerard.
Oekraine bij de nato en volgens mij bestaat marioepol nog steeds
Zonder Navo-petje was Ukraine nu een Russische marionet.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het was een Deense 'ver rechtse' politicus die de koran verbrandde, geen Zweed.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 24 jan 2023 19:13 Zonder Navo-petje was Ukraine nu een Russische marionet.

fout
Nato is NIET betrokken, moest de NATO betrokken zijn dan was het russische leger binnen de maand tot puin herleid.
individuele landen helpen oekraine

en ja, het is een groot verschil
is oekraine nato dan stond marioepol nog recht en waren er 0 vrouwen door russische soldaten verkracht of gefolterd
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 24 jan 2023 19:55
Gerard R. schreef: 24 jan 2023 19:13 Zonder Navo-petje was Ukraine nu een Russische marionet.

fout
Nato is NIET betrokken, moest de NATO betrokken zijn dan was het russische leger binnen de maand tot puin herleid.
individuele landen helpen oekraine

en ja, het is een groot verschil
is oekraine nato dan stond marioepol nog recht en waren er 0 vrouwen door russische soldaten verkracht of gefolterd
Vergeet niet, dat reacties en hulp van de Navo voortdurend zeer behoudend zijn geweest. Weer ivm. de Russische kernwapenvrees.

Dat wordt nu wat verlaten met die Duitse tanks die geleverd gaan worden en bv. de Patriots.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 24 jan 2023 20:08 Vergeet niet, dat reacties en hulp van de Navo voortdurend zeer behoudend zijn geweest. Weer ivm. de Russische kernwapenvrees.
en ondertussen weet iedereen dat dit bluf is

herinner je je dat rusland kherson geannexeerd heeft per referendum?
herinner je dat Poetin papieren getekend heeft waardoor kherson nu een russische stad en rusland is, althans volgens russische wet
ga eens kijken welke troepen er in Kherson rondlopen?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 24 jan 2023 20:22
Gerard R. schreef: 24 jan 2023 20:08 Vergeet niet, dat reacties en hulp van de Navo voortdurend zeer behoudend zijn geweest. Weer ivm. de Russische kernwapenvrees.
en ondertussen weet iedereen dat dit bluf is

herinner je je dat rusland kherson geannexeerd heeft per referendum?
herinner je dat Poetin papieren getekend heeft waardoor kherson nu een russische stad en rusland is, althans volgens russische wet
ga eens kijken welke troepen er in Kherson rondlopen?
Pas maar op met bluf van gekken met kernwapens...
En volgens mij hebben de Russen Kherson een poosje terug moeten verlaten. Nu kunnen de mensen daar weer een béétje normaal leven, hoewel de Russen nog wel 's een raketje over de rivier willen lanceren. Beetje terreur.
En vrijwel geen land ter wereld erkent de annexaties door de rovende Rus.
Nu gaan de Navo en Ukraine wat doortasten o.m. met de Duitse tanks. Eens kijken hoe dat gaat.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 24 jan 2023 20:55 En volgens mij hebben de Russen Kherson een poosje terug moeten verlaten.
volgens de russische wet is kherson een russische stad
volgens de russische wet en logica bevinden zich buitnelandse soldaten in rusland
volgens de Russische wet moet russisch grondgebied altijd verdedigd worden, ook nucleair

toch laat rusland begaan en aanvaarden ze oekraiense soldaten in de russische stad Kherson
dus is heel dat atoombom verhaal bluf en gaan de russen dat wapen nooit gebruiken

nu krijger ze abram en leopardtanks op hun dak. da's ook gene cadeau en een dik probleem voor de russen
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Voorlopig is er nog geen rupsband daarvan aan de Oekraïners geleverd.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ah, de 'ver-rechtse' Deen die een koran in brand stak heeft ook de Zweedse nationaliteit. Verwarrend.
Plaats reactie