Agnostiek, atheïsme, theïsme en/of varianten

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Agnostiek, atheïsme, theïsme en/of varianten

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 06 jan 2023 21:04 Een atheïst kan van alles geloven, behalve in een god, op wat voor manier dan ook.
Maak aub. geen aparte ideologie van elk idee, die speciaal en alleen onder atheïsten zou voorkomen.

Een spirituele atheïst kan.
Spiritueel atheIsme als combinatie is mi. niet iets wat een apart benoemenswaardig fenomeen is.
Veel Religieuzen en andere [geïndoctrineerde] gelovigen in 'Bovennatuurlijke Krachten' kampen na afvalligheid min of meer blijvend met de restverschijnselen die waanideeën nog langdurig kunnen blijven opwekken. 'Geloof in God' en dergelijke mag officieel niet als psychose benoemd worden, maar zulks zijn feitelijk toch echt wel waanideeën en zouden mijns inziens eigenlijk ook zo behandeld moeten worden.

Als ervaringsdeskundige kan ik verzekeren dat de basisaanname dat 'Almachtige God' bestaat diep en pervasief ingrijpt in het persoonlijke en ook sociale leven. Het zou me zelfs niets verbazen als zulks fysieke sporen inslijpt in de hersenen, want bij mij blijft ook na inmiddels decennia lange afvalligheid toch nog altijd die basisaanname [hoop?] dat er 'Iets Almachtigs' [zingeving?] bestaat opspelen. Ik chargeer ff: om psychisch gezond te blijven moet ik me van die 'kwetsbaarheid' 24/7 bewust blijven.

'Harde' Atheïsten/Materialisten zullen begrijpelijkerwijs een begrip als 'Spiritueel AtheIsme' verwerpen omdat zij 'spiritueel' al snel gelijkstellen met 'spiritisme' en dergelijke. Net als veel moderne Vrijdenkers zo zullen reageren, terwijl de eerste Vrijdenkers toch echt religieuzen waren.

Als [potentieel] afvallige terechtkomen tussen 'Harde' Atheïsten, Materialisten, Vrijdenkers, Wetenschappers kan zulks dermate veel cognitieve dissonantie veroorzaken dat men wel haast 'terug moet vluchten' naar het 'gelovige drijfzand' omdat men anders alle grond van bestaan verliest. Het 'niemandsland' waar iemand zich tussen Theïsme en Atheïsme in kan bevinden is desolaat ...

Vandaar ook mijn vraag: kan Spiritueel Atheïsme bestaan?

Een soort van schakel stroming waar [potentieel] afvalligen kunnen instromen en eventueel na verloop van tijd zich wat kunnen gaan 'mingelen' tussen Harde' Atheïsten, Materialisten, Vrijdenkers, Wetenschappers zonder meteen alle grond van bestaan te verliezen,om misschien vervolgens te kunnen doorstromen.

Afrondend

Ik heb mijn schrijfsels aangaande Spiritueel Atheïsme ff teruggelezen en besef dat zulks eigenlijk al min of meer bestaat, maar dat het een andere veel omvattender en de lading beter dekkende benaming heeft:
  • Humanisme
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is het dan misschien ook mogelijk om jezelf geen stempel op te moeten drukken? Of komt dan humanisme om de bocht kijken? We zijn mens met een grote diversiteit aan ideeën en overtuigingen die elkaar soms misschien onderling kunnen uitsluiten maar waar we ons prettig bij voelen?

Sommigen zijn dan cognitieve dissonantisten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 jan 2023 11:49 Is het dan misschien ook mogelijk om jezelf geen stempel op te moeten drukken? Of komt dan humanisme om de bocht kijken? We zijn mens met een grote diversiteit aan ideeën en overtuigingen die elkaar soms misschien onderling kunnen uitsluiten maar waar we ons prettig bij voelen?

Sommigen zijn dan cognitieve dissonantisten.
Ik zal voor mezelf spreken!

Destijds als overtuigd gelovige, waarbij ik met name de overtuiging 'koesterde'[!] dat ik net als Jezus een kind van de 'Almachtige God' was en Jezus dus zag als Grote Broer en het te volgen voorbeeld, zag ik zulks niet als 'stempel opdrukken' maar was dat eenvoudigweg het fundament van mijn identiteit, nog veel meer dan bijvoorbeeld het daadwerkelijk kind zijn van mijn ouders.

In het Christendom zit vijandsdenken besloten jegens ongelovigen. Dat maakt het voor [potentieel] afvalligen extra lastig om aansluiting te zoeken/vinden bij ongelovigen. Het voelt intrinsiek en wellicht zelfs onbewust als verraad of zelfs desertie! Ik denk hierbij met name aan:
Statenvertaling Bijbel schreef:
Lukas 11

23
Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 06 jan 2023 20:39 Is vrijmetselarij een onderdeel/tak van het atheïsme? Idem voor Boeddhisten?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij
Een vrijmetselaar kan van alles zijn.
Ze hoeven geen onderdeel/tak van het atheïsme te zijn, overlapping is voldoende.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maria schreef: 06 jan 2023 21:04 Een spirituele atheïst kan.
Spiritueel atheIsme als combinatie is mi. niet iets wat een apart benoemenswaardig fenomeen is.
Waarom zouden wij atheïsten die hun ongeloof op een spirituele manier willen beleven, het etiket: "spiritueel atheïsme" ontnemen?

Dit allemaal zo onder een vergrootglas bekijken om na te gaan of er voldoende coherentie in zit, lijkt me muggeziften.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 07 jan 2023 11:49 Is het dan misschien ook mogelijk om jezelf geen stempel op te moeten drukken?
Waar komt deze opmerking vandaan? Niemand verplicht jou toch om een stempel op jezelf te drukken.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 07 jan 2023 12:47
dikkemick schreef: 06 jan 2023 20:39 Is vrijmetselarij een onderdeel/tak van het atheïsme? Idem voor Boeddhisten?
Ze hoeven geen onderdeel/tak van het atheïsme te zijn, overlapping is voldoende.
De officiële loges, houden er wel degelijk verplichte rituelen op na.
Het zijn zeker geen atheïsten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 07 jan 2023 12:19
Ik zal voor mezelf spreken!

Destijds als overtuigd gelovige, waarbij ik met name de overtuiging 'koesterde'[!] dat ik net als Jezus een kind van de 'Almachtige God' was en Jezus dus zag als Grote Broer en het te volgen voorbeeld, zag ik zulks niet als 'stempel opdrukken' maar was dat eenvoudigweg het fundament van mijn identiteit, nog veel meer dan bijvoorbeeld het daadwerkelijk kind zijn van mijn ouders.

In het Christendom zit vijandsdenken besloten jegens ongelovigen. Dat maakt het voor [potentieel] afvalligen extra lastig om aansluiting te zoeken/vinden bij ongelovigen. Het voelt intrinsiek en wellicht zelfs onbewust als verraad of zelfs desertie! Ik denk hierbij met name aan:
Statenvertaling Bijbel schreef:
Lukas 11

23
Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
Vandaar dat ik niet dol ben op stempels. Ik ben atheist maar veel meer dan dat. Ik moet mezelf atheist noemen omdat ik voldoe aan de (korte) definitie, dat ik niet geloof in het bestaan van goden. Vervolgens kun je er van alles aan vast plakken, maar dat zegt wat mij betreft NIETS over mijn niet-geloven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vandaar dat ik niet dol ben op stempels. Ik ben atheist maar veel meer dan dat. Ik moet mezelf atheist noemen omdat ik voldoe aan de (korte) definitie, dat ik niet geloof in het bestaan van goden. Vervolgens kun je er van alles aan vast plakken, maar dat zegt wat mij betreft NIETS over mijn niet-geloven.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jan 2023 13:42
Wat hebben 'verplichte rituelen' met al dan niet Atheïst zijn van doen?

In de link van Dikkemick staat de volgende definitie te lezen:
  • Aldus kan men de vrijmetselarij definiëren als:

een georganiseerd verband van individuen dat er naar streeft door middel van een specifiek symbolisch begrippenkader; volgens het procedé van systematische inwijding van haar leden; methodisch; elke individuele vrijmetselaar, elke individuele mens naar eigen inzicht te verbeteren met als einddoel het scheppen van een betere mens als onderdeel van een betere samenleving in het hier en het nu
Die definitie sluit Atheïsten geenszins uit om Vrijmetselaar te zijn, dus:
  • waarop baseer jij jouw stelling:
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 07 jan 2023 14:22 waarop baseer jij jouw stelling:[/list][/b]
Atheïsten hebben geen rituelen, dat is aan gelovigen voorbehouden.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jan 2023 14:24
Je vergist je.

Religieuze gelovigen kunnen niet zonder rituelen, dat is zo.

Echter, iemand kan gewoon aan rituelen deelnemen zonder dat die in God moet geloven, sterker nog, er bestaan daadwerkelijk vele rituelen die helemaal niets met religie te maken hebben. Ik ken geen enkele reden waarom Atheïsten geen rituelen zouden kunnen hebben en/of daar aan deel nemen. Jij wel?
.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 07 jan 2023 14:19
Wie beweert dan dat het WEL iets zegt over jouw niet-geloven?

Dat spiritueel atheïsme zou bestaan, zegt NIETS over het niet-geloof van willekeurige ongelovigen.
Dat spiritueel atheïsme zou bestaan, maakt atheïsme in zijn geheel niet spiritueel.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mmmm, dat is maar hoe je wil zien wat ze zelf vinden:

Www.vrijmetselarij.nl
Bronnen van wijsheid
Het symbool bij uitstek in de loge dat naar Licht verwijst is de bijbel.

Met name geldt dit voor het evangelie van Johannes waarop het nieuw aan te nemen lid in onze loges de eed of de belofte aflegt.
Bij de inwijding van een niet-christelijke kandidaat wordt overigens het 'boek der heilige wet' gebruikt dat door de betrokkene wordt erkend, bijvoorbeeld de Koran, de Torah of de Bhagavad Gita.

Er is dus altijd een heilig boek geopend als symbool van hogere normen en waarden.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 07 jan 2023 14:32
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jan 2023 14:24
Je vergist je.

Religieuze gelovigen kunnen niet zonder rituelen, dat is zo.

Echter, iemand kan gewoon aan rituelen deelnemen zonder dat die in God moet geloven, sterker nog, er bestaan daadwerkelijk vele rituelen die helemaal niets met religie te maken hebben. Ik ken geen enkele reden waarom Atheïsten geen rituelen zouden kunnen hebben en/of daar aan deel nemen. Jij wel?
Ik ken zulke rituele niet.
Maar misschien versta jij wat anders onder een ritueel.

Er zijn er die handen schudden bij ontmoeting/kennismaking als een ritueel zien.
Ik doe dat niet, het is slechts een vorm van beleefdheid dat zijn oorspronkelijke betekenis heeft verloren.

Zie je handenschuddend wel als ritueel dan heb je natuurlijk gelijk.
Plaats reactie