Veel Religieuzen en andere [geïndoctrineerde] gelovigen in 'Bovennatuurlijke Krachten' kampen na afvalligheid min of meer blijvend met de restverschijnselen die waanideeën nog langdurig kunnen blijven opwekken. 'Geloof in God' en dergelijke mag officieel niet als psychose benoemd worden, maar zulks zijn feitelijk toch echt wel waanideeën en zouden mijns inziens eigenlijk ook zo behandeld moeten worden.Maria schreef: ↑06 jan 2023 21:04 Een atheïst kan van alles geloven, behalve in een god, op wat voor manier dan ook.
Maak aub. geen aparte ideologie van elk idee, die speciaal en alleen onder atheïsten zou voorkomen.
Een spirituele atheïst kan.
Spiritueel atheIsme als combinatie is mi. niet iets wat een apart benoemenswaardig fenomeen is.
Als ervaringsdeskundige kan ik verzekeren dat de basisaanname dat 'Almachtige God' bestaat diep en pervasief ingrijpt in het persoonlijke en ook sociale leven. Het zou me zelfs niets verbazen als zulks fysieke sporen inslijpt in de hersenen, want bij mij blijft ook na inmiddels decennia lange afvalligheid toch nog altijd die basisaanname [hoop?] dat er 'Iets Almachtigs' [zingeving?] bestaat opspelen. Ik chargeer ff: om psychisch gezond te blijven moet ik me van die 'kwetsbaarheid' 24/7 bewust blijven.
'Harde' Atheïsten/Materialisten zullen begrijpelijkerwijs een begrip als 'Spiritueel AtheIsme' verwerpen omdat zij 'spiritueel' al snel gelijkstellen met 'spiritisme' en dergelijke. Net als veel moderne Vrijdenkers zo zullen reageren, terwijl de eerste Vrijdenkers toch echt religieuzen waren.
Als [potentieel] afvallige terechtkomen tussen 'Harde' Atheïsten, Materialisten, Vrijdenkers, Wetenschappers kan zulks dermate veel cognitieve dissonantie veroorzaken dat men wel haast 'terug moet vluchten' naar het 'gelovige drijfzand' omdat men anders alle grond van bestaan verliest. Het 'niemandsland' waar iemand zich tussen Theïsme en Atheïsme in kan bevinden is desolaat ...
Vandaar ook mijn vraag: kan Spiritueel Atheïsme bestaan?
Een soort van schakel stroming waar [potentieel] afvalligen kunnen instromen en eventueel na verloop van tijd zich wat kunnen gaan 'mingelen' tussen Harde' Atheïsten, Materialisten, Vrijdenkers, Wetenschappers zonder meteen alle grond van bestaan te verliezen,om misschien vervolgens te kunnen doorstromen.
Afrondend
Ik heb mijn schrijfsels aangaande Spiritueel Atheïsme ff teruggelezen en besef dat zulks eigenlijk al min of meer bestaat, maar dat het een andere veel omvattender en de lading beter dekkende benaming heeft:
- Humanisme