Peter van Velzen schreef: ↑07 jun 2023 03:52
Noch Embryo-selectie, noch genetische manipulatie, schendt het recht op acceptatie en respect van mensen die geboren zijn. Het schendt alleen het "recht" van een embryo om met een ernstige handicap geboren te worden. Vrijwel niemand die met een erfelijk defect geboren is (met uitzondering van een ernstig gebrek aan verstand ), zou het erg vinden als dat defect er niet was (of niet zo ernstig)!
Mijn probleem met jouw voorstellen zit hem in het feit dat de beslissing over nieuw leven en hoe dat eruit gaat zien in handen gelegd wordt van derden.
Dit heeft niks te maken met eventuele ‘rechten’ van het embryo of het recht op acceptatie en respect van mensen die geboren zijn, maar het opent de mogelijkheid voor hen die in de positie verkeren om een eigen mensenras te fokken met de fysieke en psychische eigenschappen die de opdrachtgever wenst. Net zoals er nu al hondenrassen gefokt en aardappelrassen gekweekt worden met de door de markt gewenste eigenschappen.
Dan hebben we écht mensenrassen en een samenleving die gebouwd wordt op het racisme en het institutioneel racisme waar HierenNu zo tegen fulmineert en die ook voor mij de ultieme dystopie uit mijn ergste nachtmerries zou zijn.
Peter van Velzen schreef: ↑07 jun 2023 03:52
Je gunt sommige zelfs een waardige dood. Maar als dat verkieslijk is, is het dan niet nog beter om helemaal niet geboren te worden?
Inderdaad.
Maar die mogelijkheid bestaat al, al zijn er vanuit conservatieve (lees christelijke) hoek nogal wat bezwaren tegen.
De medische wetenschap is nu al in staat de meeste erfelijke en andere defecten vroegtijdig in de zwangerschap te herkennen en abortus te adviseren. Het is dan aan de aanstaande moeder de beslissing te nemen.
Embryo-selectie of genetische manipulatie zijn dus niet nodig en wat mij betreft zeer ongewenst, zoals ik hierboven al betoogd heb.