'Drag Queens' laten voorlezen aan kinderen
Moderator: Moderators
Re: 'Drag Queens' laten voorlezen aan kinderen
@ HierEnNu:
En ook niet aan de seksuele geaardheid van deze dragqueens. Want hoe je t ook wendt of keert, deze mannen verkleden zich niet omdat ze op een toneelvereniging zitten of dat het onderdeel van het voorleesverhaaltje voor de kinderen is.
En ook niet aan de seksuele geaardheid van deze dragqueens. Want hoe je t ook wendt of keert, deze mannen verkleden zich niet omdat ze op een toneelvereniging zitten of dat het onderdeel van het voorleesverhaaltje voor de kinderen is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
De behoefte “moeder” te zijn/spelen, is gewoonweg aanwezig. Dat is iets moois.
Misschien…
Je bent nog erger in de war dan ik veronderstelde:
Drag Qeens kunnen zelfs 'gewoon' vrouw zijn, al worden ze dan gewoonlijk Drag King genoemd! Drag Qeens zijn artiesten die zich kleden en optreden in overdreven vrouwelijke kleding en make-up, vaak met een komische of theatrale stijl. Hoewel Drag Qeens traditioneel geassocieerd worden met mannen die zich als vrouwen kleden, zijn er ook Drag Qeens die transgender zijn of zich identificeren als non-binair. Drag is een kunstvorm die openstaat voor diverse genderidentiteiten en expressies. Het belangrijkste is de creativiteit en het plezier van het optreden, ongeacht de genderidentiteit van de persoon die het doet. In principe heeft het Drag Qeen zijn niets van doen met de seksuele geaardheid!
Het concept van Drag bestond al in de vroegste vormen van amusement, waaronder het oude Griekse theater. In wat oudere Westerse culturen mochten vrouwen vaak niet op het podium optreden of actrices worden, daarom speelden mannelijke acteurs ook de rollen van vrouwen. Dit toont aan hoe het imiteren van vrouwen teruggaat naar de vroegste vormen van amusement en spektakel.
Maar ja, vooroordelen kom je niet één twee dre vanaf!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Omdat gendergedoe een parapluterm is die alles en niets kan betekenen. Wat betekent gender bv. De ene keer wordt het als synonieem voor geslacht gebruikt, de andere keer voor de stereotiepen die een maatschappij bepaalde geslachten oplegt, dan weer in hoeverre men als individu zich met bepaalde stereotiepen kan vereenzelvigen.
Maar als dit voorlees uurtje gaat om bepaalde vormen van gendergedoe sociaal aanvaardbaarder te maken dan ben ik tegen een dergelijk voorleesuurtje. Als men van oordeel is dat men als behorende tot een bepaalde groep maatschappelijk op een of andere manier achteruitgesteld is, dan moet men dat maatschappelijk aankaarten en actie rondvoeren. Niet onderhand via een leesuurtje sympathie proberen te winnen bij kinderen in de hoop dat de volgende generatie het dan gemakkelijker heeft.
Ik kan gewoon geen goede reden zien waarom er een specifiek voorleesuurtje met enkel drag queens wordt georganiseerd. In dat opzicht is "voorleesuurtje" IMO ergens een misleiding. Want het gaat er niet om een persoon die ook een drag queen is die komt voorlezen, het gaat om een drag queen voor wie dat voorlezen een aanleiding is om dat drag queen aspect in de verf te zetten. Het gaat hem dus niet (alleen) om het voorlezen, het gaat (ook) om validatie.
In dat opzicht gaat de vergelijking met Sinterklaas mank. Niemand verkleed zich als Sinterklaas omdat dat een deel van zijn persoonlijkheid/identiteit is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
O, nu is het een kunststroming? En je kunt kinderen niet snel genoeg in aanraking brengen met kunst?
Mag ik als vrijetijds sfaffelaar ook gaan voorlezen voor de kleintjes?
Mag ik als vrijetijds sfaffelaar ook gaan voorlezen voor de kleintjes?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Nee het is geen kunststroming.
Het is een podiumkunstvorm. Een performance, net als cabaret, stand-up comedy, singer songwriter en andere vormen van solo-optredens.
En het gaat er niet om om jonge kinderen in aanraking te brengen met kunst. Daar zij al allerlei andere mogelijkheden voor, van jeugdtheater tot [poppenkast van toneelklasjes tot balletgroepen, van muziekles tot jeugdboekenweek en voorleessessies.
En in dat laatste kader treden ook drag queens op. Niet met de bedoeling kunst te promoten, maar om jonge kinderen kennis te laten maken met een van de vele kleuren van de veelkleurige samenleving. Ze te laten zien dat –ik heb het al eerder gezegd– niet mainstream is ook normaal en zo vooroordelen uit te wissen (zou jij ook eens voor jezelf kunnen proberen) op de weg naar meer inclusiviteit.
PS
Ik weet niet wat een vrijetijds staffelaar doet, maar al staffelen iets is dat bij de veelkleurige samenleving hoort en meer bekendheid en acceptatie verdient, als je ook denkt dat voorlezen daaraan bijdraagt en als het niet iets onwettigs is, waarom niet?
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Het is sfaffelen, niet staffelen. Met een F dus. Ik vind nl dat kinderen moeten weten dat er potlootventers bestaan en daar kun je ze niet vroeg genoeg mee kennis laten maken.Georgie schreef: ↑07 sep 2023 11:52Nee het is geen kunststroming.
Het is een podiumkunstvorm. Een performance, net als cabaret, stand-up comedy, singer songwriter en andere vormen van solo-optredens.
En het gaat er niet om om jonge kinderen in aanraking te brengen met kunst. Daar zij al allerlei andere mogelijkheden voor, van jeugdtheater tot [poppenkast van toneelklasjes tot balletgroepen, van muziekles tot jeugdboekenweek en voorleessessies.
En in dat laatste kader treden ook drag queens op. Niet met de bedoeling kunst te promoten, maar om jonge kinderen kennis te laten maken met een van de vele kleuren van de veelkleurige samenleving. Ze te laten zien dat –ik heb het al eerder gezegd– niet mainstream is ook normaal en zo vooroordelen uit te wissen (zou jij ook eens voor jezelf kunnen proberen) op de weg naar meer inclusiviteit.
PS
Ik weet niet wat een vrijetijds staffelaar doet, maar al staffelen iets is dat bij de veelkleurige samenleving hoort en meer bekendheid en acceptatie verdient, als je ook denkt dat voorlezen daaraan bijdraagt en als het niet iets onwettigs is, waarom niet?
Ik blijf bij t idee dat de drag-dramaqueen dit doet voor eigen genoegdoening/bevrediging/promotie en dat hoeft van mij niet al op die jeugdige leeftijd. Ik vind t niet geplaatst omdat de leeftijdscategorie NIETS met dit fenomeen (deze fenomenen) te maken hebben.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
U bent wel erg van de ideologie meneer Georgië. Maar dat was al duidelijk.
'Dragqueens' hebben niets met 'kleur' te maken zou je denken. Maar alles wordt door de ideologen op een hoop gegooid blijkbaar.
Een voorleesssesssie door een creools-Surinaams persoon omdat deze een creools-Surinaams persoon is is in de ideologie nou ook weer niet te bedoeling hè? Daarin gaat het om kinderen 'te laten wennen' aan 'gender-fluïdieit' en wat er meer zij aan ideologische scherpslijperij (verdwazing?)
'Dragqueens' hebben niets met 'kleur' te maken zou je denken. Maar alles wordt door de ideologen op een hoop gegooid blijkbaar.
Een voorleesssesssie door een creools-Surinaams persoon omdat deze een creools-Surinaams persoon is is in de ideologie nou ook weer niet te bedoeling hè? Daarin gaat het om kinderen 'te laten wennen' aan 'gender-fluïdieit' en wat er meer zij aan ideologische scherpslijperij (verdwazing?)
-
appelfflap
- Banned
Ik had wat moeite om deze opmerking te begrijpen, want ik heb niets met ideologieën, welke dan ook.
Maar ik denk dat ik nu door heb. Jehebt het over mijn veelkleurige samenleving. Maar dat moet je niet letterlijk nemen. Het gaat niet alleen om huidskleuren en de theorieën die daaromheen hangen.
Het gaat ook over culturen, geaardheden, identiteiten, lichamelijke en geestelijke beperkingen enzovoort. Kortom: om alles waarmee de ene mens zich van de andere onderscheidt.
Er is geen ideologie!B.S. schreef: ↑07 sep 2023 16:12 Een voorleesssesssie door een creools-Surinaams persoon omdat deze een creools-Surinaams persoon is is in de ideologie nou ook weer niet te bedoeling hè? Daarin gaat het om kinderen 'te laten wennen' aan 'gender-fluïdieit' en wat er meer zij aan ideologische scherpslijperij (verdwazing?)
En het gaat niet om 'kinderen laten wennen'. Het gaat om de ontmoeting. Om het besef dat er onder al die schmink en onder die donkere huidskleur, die blindenstok of hulphond en noem maar op wat voor verschil met mainstream je nog meer wilt bedenken een gewoon mens zit. Een persoon die er recht op heeft met gewoon respect benaderd te worden. Weliswaar niet mainstream, maar wel heel gewoon, normaal. Niet "raar" of minderwaardig.
Dit alles, ook het zogenaamde gendergedoe dat ik ergens hierboven las heeft niets met ideologie te maken. Cisgender, transgender, non-gender, gender fluide, queer: allemaal termen waarmee mensen zichzelf identificeren. Heteroseksueel, homoseksueel, lesbisch, biseksueel, pan-seksueel, a-seksueel: allemaal termen waarmee mensen hun seksuele geaardheid benoemen. Verder niets.
Als een creools-Surinaams persoon het nuttig vindt om aan deze ontmoeting mee te werken door een uurtje te komen voorlezen of zo en een school/buurthuis/bibliotheek wil daaraan meewerken, waarom niet? Ik denk niet dat jij of ik daarover gaat.
PS.
Mijn naam graag voortaan zonder umlaut op de laatste e
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
Je rukt de conclusie uit haar (hen?) verband en dat weet je zelf ook. Kinderen zijn kinderen en volwassenen zijn volwassenen. Pas als de kinderen er ergens tussenin zitten laten we ze kennis maken met de grote boze mensen wereld. Zijn drags dan boos? NEEN.appelfflap schreef: ↑07 sep 2023 17:08exhibitionisme is een misdaad als ik me niet vergis
soit
voor jou is een dragqueen dus een misdadiger.
Laten we kinder-en volwassen issues een beetje apart houden. Ga dragqueen spelen in t ziekenhuis samen met de CliniClowns.
Zijn drags dan clowns? NEEN.
Kinderen komen echt wel aan bod als het over (seksuele) volwassen voorkeuren gaat. Nu draait t om de drag, niet om de kinderen.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Natuurlijk is er wel een ideologie. Het gebeurt o.a. in het teken van pride. De actie ter ondersteuning van de ideologie voor holebi-rechten. Je kan daar voor zijn of tegen maar dat is een ideologie.
Niemand heeft dat recht. Sorry maar dit "recht op respect" is maar al te vaak misbruikt om een soort onderwerping te vragen. Kritiek op religie is onkies want dat toont geen respect voor de gelovigen e.d. Mensen hebben recht op een basis van fatsoen. Respect moet wat mij betreft verdiend worden.Georgie schreef: ↑07 sep 2023 17:16 En het gaat niet om 'kinderen laten wennen'. Het gaat om de ontmoeting. Om het besef dat er onder al die schmink en onder die donkere huidskleur, die blindenstok of hulphond en noem maar op wat voor verschil met mainstream je nog meer wilt bedenken een gewoon mens zit. Een persoon die er recht op heeft met gewoon respect benaderd te worden. Weliswaar niet mainstream, maar wel heel gewoon, normaal. Niet "raar" of minderwaardig.
Je bent aan het zwetsen. Het gendergedoe is een grote hutsepot van een ideologie. Het idee dat iemand van het mannelijke geslacht een vrouw is omdat die zich als dusdanig identificeert en daardoor het recht heeft om bij de vrouwelijk sportdivisies deel te nemen of ingeval van een veroordeling tot een gevangenisstraf, dan in een vrouwengevangenis moet gehouden worden, zijn allemaal ideologische standpunten.Georgie schreef: ↑07 sep 2023 17:16 Dit alles, ook het zogenaamde gendergedoe dat ik ergens hierboven las heeft niets met ideologie te maken. Cisgender, transgender, non-gender, gender fluide, queer: allemaal termen waarmee mensen zichzelf identificeren. Heteroseksueel, homoseksueel, lesbisch, biseksueel, pan-seksueel, a-seksueel: allemaal termen waarmee mensen hun seksuele geaardheid benoemen. Verder niets.
Omdat een bibliotheek niet moet meewerken aan het verspreiden van ideolgische gedachten of onzin. Als een bibliotheek zich laat inzetten als actiemiddel, wees dan bereid dat ze later zal ingezet worden als actiemiddel voor een ideologie die regelrecht tegen de jouwe ingaat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
-
appelfflap
- Banned
-
appelfflap
- Banned
tja
in forumstijl kunnen we nu een paar tientallen pagina's vullen over definitie van ideologie
voor mij zijn zaken als vrouwenrechten of lgbt-rechten of ... de evidentie zelve
we weten dat er op dat vlak nog veel werk aan de winkel is, zoals Mick bewijst.
begin met kleine stapjes en vergelijk, om te beginnen, mensen uit de lgbt-gemeenschap best niet met criminelen.
Maar ze moeten als KIND toch weten wat een potloodventer is? Een rokende voorlees man/vrouw/hen/alfabet moet dan ook kunnen. Mensen roken en dat moeten kinderen dan ook weten.appelfflap schreef: ↑07 sep 2023 18:03we praten over dragqueens bij kinderen en jij komt exhibitionisten als argument om dat zeker niet toe te laten.
zoals gezegd is exhibitionisme een misdaad.
ik hoef geen conclusie te trekken,
Maar nee, wel dragqueens, maar mijn voorbeelden kunnen niet?
Einstein/Mick
Einstein/Mick