Cathy schreef: wahlers schreef:
Zoals ik al zei: Geen enkele wetenschapper houdt zich bezig met graancirkels!
Oké, als ik het nu goed begrijp vind jij/is het zo dat gerenommeerde wetenschappers geen wetenschappelijke uitspraken 'mogen' doen over een ander vakgebied. Je hoeft ze niet serieus te nemen ook al hebben zij op hun terreinen bewezen dat ze over een uitstekend stel hersenen beschikken.
een wetenschapper is pas een wetenschapper als hij zich houdt aan de regels van de wetenschap!
Geen van deze wetenschappers doen een dubbelblinde proef of laten hun bevindingen wetenschappelijk controleren bij gerenomeerde wetenschappelijke organisaties.Ze doen allemaal hun eigen onderzoek en controleren zichzelf...zoals bijvoorbeeld BLT!
Wat een stommelingen zijn het dan. Weten ze dat dan niet? *Cathy kijkt erg naief*
Nee! Ze zijn verblind! Hun doel is niet meer de wetenschap maar een ander doel!
Dat ander doel kan van alles zijn! O.a. bevestiging voor het geloof in UFO's!
Laat ik voorop stellen dat ik buitenaards leven heel aannemelijk vind! Zie o.a. Drake's formule!
Laat ik voorop stellen dat ik het niet onmogelijk acht, maar wel uitermate onwaarschijnlijk, dat intelligente buitenaardse wezens deze planeet hebben bezocht of nog bezoeken.
Dit gezegd hebbende is er geen enkel bewijs voor de aanwezigheid van buitenaardse wezens! Niet één! En dit geeft te denken!
Graancirkels hebben een menselijke verklaring!
Er is niet één wetenschapper die onderscheid kan maken tussen een menselijke graancirkel
en een niet menselijke graancirkel.
Zij die beweren die dat wel kunnen hebben of geen bewijs
of hun apparatuur blijkt nooit te werken wanneer deze door een andere
onafhankelijke wetenschapper gehanteerd wordt.
Bovenstaande zijn FEITEN!
En uitgaande van deze FEITEN is het weliswaar niet onmogelijk maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel uitermate onwaarschijnlijk dat deze graancirkels ontstaan zijn anders dan door menselijk toedoen!
Cathy schreef:De afdrukken in de graanvelden zijn alles behalve meta-fysisch!
De graancirkels zijn tastbaar!
En de geclaimde metingen zijn ook tastbaar!
En eventueel buitenaardse wezens zijn ook tastbaar!
O ja, is van elke cirkel bekend door wie ze zijn gemaakt?
Van vele wel!
En van vele andere is bekend dat ze door mensen gemaakt zijn vanwege andere aanwijzingen (bijvoorbeeld: een per ongeluk vergeten meetlint!).
Cathy schreef: Bedenk dat supernova's, zwarte gaten en neutronensterren al bewezen waren voor dat deze überhaupt waargenomen waren!
Knap; waar kan ik dat vinden?
Er zijn veel mensen die engelen hebben waargenomen, maar ja, die worden niet serieus genomen.
Het verschil zit hem hier in!
- Wetenschappers deden waarnemingen.
- Op basis van deze waarnemingen vond men een wetenschappelijk afdoende verklaring.
- Deze verklaring (=wetenschappelijke theorie) leidde tot een consequentuele voorspelling
- Als deze voorspelling bevestigd kon worden dan verhoogt dit de betrouwbaarheid van de theorie.
- Als een voorspelling gefalsificeerd kan worden dan is de theorie niet correct (of wel in zijn geheel fout maar zeker toch ten dele fout!).
- De uitwerking van Einsteinsformuleringen en de uitwerking van de quantummechanica voorspelde super nova's, neutronen sterren en zwarte gaten.
- Al deze voorspellingen zijn inderdaad waargenomen! (zwarte gaten als laatste in deze rij! Met name Cygnus X-1).
- Deze natuurkunde domeinen, astronomie (met name de theorie van de zwaartekracht) en de quantumfysica zijn hierbij dus bevestigd door deze voorspellingen wat de betrouwbaarheid van deze theoriën weer verstevigt.
En nu moet jij mij eens vertellen op welke objectieve waarneming en geverifieerde theorie een consequentele
voorspelling over engelen is gedaan?
Je vergelijkt appels met peren!
Cathy schreef:Of, en dit is me dan volledig ontgaan, wordt er nu beweerd dat er aanwijzingen zijn dat 'geesten' deze afdrukken gemaakt hebben?
Nee, slechts dat er onnatuurlijke afdrukken zijn.
Onnatuurlijk!?!
En de opties zijn:
- Buitenaardse wezens (strict genomen is dit eigenlijk natuurlijk! Ongewoon, maar natuurlijk!)
- Metafysische krachten die ik maar simpel samenvat onder een algemene term genaamd: 'geesten'.
- ????
Wat is de derde optie ????
Een niet eerder waargenomen natuurlijk verschijnsel? De zogenaamde vortexen?
Ik sluit dit niet uit!
Maar gezien de patronen, de bewijzen voor menselijke oorzaak, het feit dat dit fenomeen zich nooit voor overdag voor doet, het feit dat er geen vortex patronen zich ooit voor gedaan hebben op andere gewassen zoals aardappelen, het feit dat deze fenomenen nooit in het verleden (voor 1980) officieel zijn waargenomen, het feit dat deze vortexen 'toevallig' de meest complexe symmetrische patronen teweeg brengen...ja, dit alles!...acht ik het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onmogelijk dat deze patronen natuurlijk ontstaan kunnen zijn.
Cathy schreef:Daar heeft ook een aantal keren iets in gestaan over graancirkels.
Maar in het domein van de wetenschap en in het wetenschappelijk circuit is dit slechts eenmaal onderzocht! Namelijk in het begin!
Hmm, slechts 1x.....dat is niet zovaak dan. Heb je daar een link van? Hebben ze wel 'dubbel blind beproefd' enzo?
Zo werkt de wetenschap nu eenmaal!
Je kan duizenden proeven doen die telkens voor jou theorie pleiten!
Maar er is
slechts één falsificatie nodig om een hypothese of theorie te ontkrachten!
Daarna is nog niet alles verloren!
Een wetenschapper kan of zijn theorie aanpassen of de falsificatie ter discussie stellen!
Volgens jou waren de falsificaties niet correct!
Wat schorte hier dan aan?
Bedenk wel dat toen Levengood 'samples' aangereikt kreeg waarvan hij de herkomst niet wist hij toen 'plotseling' niet meer kon meten of dit van een veldje kwam die een
bewezen menselijke oorsprong had of van een veldje waarvan de oorsprong [nog] onbekend was!
Bedenk ook dat een aantal veldjes die Levengood/BLT aangeduid had als authenthiek
achteraf niet authenthiek bleek te zijn! Dit alles
bewezen met film materiaal! Ik denk dan specifiek aan een veldje die
overdag gemaakt en
gefilmd was met meerdere camera posities! Ik heb dit filmpje zelf gezien in eenb documentaire over graancirkels inclusief de betrokkenen, alle details en hun gefilmde vooropgezette plan (inclusief uitvoering!) om de 'wetenschappelijke' methodes van de BLT organisatie te falsificeren!
Cathy schreef: Het leuke nu is dat toen de wetenschappelijke belangstelling voor graancirkels daalde tot nul het aantal graancirkels ook daalde!
Nou....de praktijk wijst anders uit

Ja, dat heeft een andere oorzaak.
Werkelijk?
Hoeveel graancirkels waren er dit jaar?
Wel even de kunstenaars van dit aantal aftrekken die
vooraf de graancirkel geplanned en
daarna ook werkelijk hebben uitgevoerd inclusief de toestemming van de boer!
Cathy schreef: Een wetenschapper die met dezelfde argumenten aankomst van zaken die al gefalsificeerd zijn is niet meer bezig met wetenschap en dus op dat moment geen wetenschapper meer!
Hmmm, dat weet zo’n wetenschapper natuurlijk ook wel. Dan is mijn vraag of deze wetenschapper er niet vanuit gaat dat de falsificatie
onvoldoende is geweest. En probeert gaten te schieten, zoals
doctorwho zegt. Maar alsie dan niet eens serieus wordt genomen…….lekker wereldje.
Ja wetenschap is nu eenmaal hard!
Planck had veel moeite om zijn determinisme op te geven en kon zijn eigen waarnemingen en zijn eigen daarvan afgeleide theorie van de straling van een zwart lichaam ook nauwelijks geloven!
Hij heeft nog lang gehoopt dat zijn eigen bevindingen niet klopte maar moest tandenknarsend toe zien dat zijn bevinden door onafhankelijke wetenschappers met onafhankelijke methodes bevestigd werden!
In tegenstelling tot Planck heeft begon Levengood met een verkeerd idee en hij probeert wanhopig zijn waarnememingen af te stemmen op het idee dat in zijn hoofd leeft!
Dus Planck begon met feiten en leidde daaruit af en zijn afleiding had een onverwacht en [voor die tijd] ongeloofwaardige consquentie die, ondanks deze ongeloofwaardigheid, wel bevestigd werd door anderen!
En Levengood begon met een ongeloofwaardige conclusie zonder afleiding die door onafhankelijke waarnememingen gefalsificeerd is en waaraan Levengood, ondanks deze falsificatie, aan vast blijft houden!
Begrijp je het subtiele [of juist niet zo subtiele!] verschil!
Cathy schreef:Een 'stel ik me zo voor' houding is niet afdoende als wetenschappelijk argument!
Sterker nog! Het is een zwak argument!
Dat snap ik, maar ik ben geen wetenschapper, probeer slechts logisch te denken, Ockham’s scheermes te hanteren en moet het over het algemeen hebben van mensen die ervoor hebben gestudeerd. En hoe kan ik er nu achter komen welke wetenschapper betrouwbaar is en welke niet. En dit meen ik !
Hoe doe jij dat? Je bent niet alwetend en ik neem aan dat je niet alle onderzoeken persoonlijk nadoet, dus je ontkomt er niet aan om anderen te
vertrouwen op hun woorden en bevindingen. De wetenschap die jij hebt is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de bevindingen van een ander. (Neem ik aan )Hoe weet je zeker dat er niet geknoeid wordt? Wetenschappers zijn ook mensen. Met hun zwakheden. Er staat vaak heel wat op het spel, als macht,geld en status. Ze zullen elkaar best wel eens de hand boven het hoofd houden. En je weet zelf, wat vandaag ‘bewezen’ is, is morgen achterhaald. Even chargerend.
Je moet geen één wetenschapper vertrouwen!
Alle wetenschappers inclusief Nobel prijswinnaars maken fouten!
De fout die jij maakt is dat jij wetenschap beoordeeld naar de wetenschapper in kwestie!
Maar je moet wetenschappelijke conclusies los zien van die enkele wetenschapper in kwestie!
Bijvoorbeeld! Einstein had gelijk, voor zover we nu na kunnen gaan, met zijn algemene relativiteitstheorie! Maar hij is zwaar bekritiseerd!
Sterker nog! Details van de algemene relativiteits theorie worden
nog steeds en
voortdurend bekritiseerd!
En terecht!
Maar deze kritiek is wel gebaseerd op verifieerbare argumenten en niet op filosofisch barkroeg gewauwel!
In zekere zin komt Einstein's zijn 'kosmologische constante' weer terug!
Moderne astronomen hebben namelijk afgeleid [mits de waarnemingen kloppen en juist geinterpreteerd zijn] dat er op kosmologische schaal een afstotende kracht is. Een kracht die groter is dan de gravitationele aantrekkingskracht!
Maar ik dwaal af!
Kort: Ja! Slechts één falsificatie is [vaak] voldoende!
Cathy schreef:doctorwho schreef:Wetenschappers horen ook elkaars theorieen tegen het licht te houden en waar nodig gaten te schieten. Het is namelijk "geen"absolute leer!
Het hoort wel , maar heeft iedere wetenschapper daar ook nog tijd voor? Zal er niet vaak afgegaan worden op het vertrouwen van elkaar?
Wel degelijk!
Zo wordt wetenschap bedreven!
Kijk, een buschauffeur hoort 8 uur per dag te rijden!
8 uur is vrij lang! Heeft hij hier nog wel tijd voor?
Ja, natuurlijk! Dit is zijn beroep!
En ja! Binnen de wetenschap wordt verificatie betaald!
Dit terwijl het soms onbetaalbaar is!
Het CERN kost miljarden euros!
En het CERN doet niets anders dan theorieën testen!
ESO kost miljarden!
En ESO doet niets anders dan theoriën testen!
Comercieële bedrijven, zoals bijvoorbeeld medische bedrijven, denk daarbij bijvoorbeeld aan het genome project steken miljarden in onderzoek!
In dit laatste geval hoopt men dat het expliciet wat oplevert.
In de eerste twee gevallen heeft het, verrassend genoeg [of niet zo verrassend] ook de nodige spin offs opgeleverd!
MvG, Wim.