Effective Accelerationism

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

holog
Bevlogen

Re: Effective Accelerationism

Bericht door holog »

heeck schreef: 14 mar 2024 12:25 Bijvoorbeeld waarom je al deze high-tech hier zonder toelichting of mogelijk doel uitstort.
Mijn onderschrift, of de inleiding is toch zeer duidelijk, staat het je niet aan, of vind je het onzin , onbelangrijk of niet interessant moet je niet reageren.
"AI moet gedecentraliseerd, goedkoop, open en voor iedereen
toegankelijk zijn."

Een zinnig argument dat Amerauder maakte is dat je maar naar de huidige hardware markten moet kijken om te zien dat het niet realistisch is.

Dat monopolie posities aan de orde zijn, en dat zij die daar problemen mee hebben, zoals beff jezos (of zoals ilyas khan) machteloos aan de zijlijn staan. Klagen en zagen is al wat ze kunnen.

De huidige modellen vragen immense datasets, immense computerinfrastructuur die de grenzen van de fysieke hardware bereiken, vreten energie en financiële budgetten van landen.

Dus effectief punt gemaakt door Amerauder betreffende de huidige hardware vereisten, zolang je niet telt op een thermodynamische computer (of iets anders) die dit alles wel eens op zijn kop zou kunnen zetten en misschien zelfs sneller als verwacht.(waarom denk je dat er miljarden in IMEC chips productie gepompt worden). Je kan het zoals Amerauder als een reclamestunt aanschouwen, of als de meest logische bijna onvermijdelijke stap, kwa energie, efficiëntie, schaalbaarheid, het feit dat we reeds tegen de nanoschaal aanbouwen, om af te schappen van de klassieke computer voor AI , en over te stappen naar een 'fysiek-based' computer voor AI.

Het was eigenlijk niet mijn oorspronkelijke bedoeling om het over de "thermodynamische god" te hebben, maar jij kon je PaTtErNiCiTy niet tegen houden.

(alles staat en valt grotendeels tenslotte of je de mens als goed of slecht aanschouwd , zoals in het begin werd gedropped van lecun zijn video , wat een enigszins zinvolle discutie soms moeilijk maakt).
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

holog schreef: 15 mar 2024 21:33
heeck schreef: 15 mar 2024 11:50 Voor Holog,

Een video die ingaat tegen die welke jij me aanbeval, maar ik ook niet tot op de naad kan volgen:

https://www.youtube.com/watch?v=dd1jURhLR8Y&t=5s
Roeland
Op welke manier spreekt deze de andere tegen dan ?
Voor zover ik kan zien, gaat het letterlijk over hetzelfde.
Foute link, of ligt het weer aan mijn?
Je beseft dat het oa over gezamenlijke papers gaat ?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Holog

Het lijkt tussen ons een steeds minder verhelderende route te worden.

Omdat ik daar geen verdere tijd voor over heb haak ik dus af.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

heeck schreef: 16 mar 2024 08:18 Holog

Roeland
Geen probleem Heeck, toch dank voor de mooie presentatie die je dropte ( de welke ik natuurlijk wel reeds gezien had).

Tegen de overweldigend overwicht van extremistische mensenhaters hier op Freethinker, ben ik toch absoluut niet opgewassen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

VseslavBotkin schreef: 15 mar 2024 11:56
heeck schreef: 14 mar 2024 17:47 VseslavBotkin,

Uiteraard jij ook hartelijk bedankt voor een 3 uur kijkplicht.
Geen plicht hoor; ik heb het zelf niet gekeken. Ik gaf slechts een aanvulling op het eerdere bericht, met de podcast die op wiki wordt beschreven erbij.
Lavende dienstplichtigheid zo ongeveer. Ook dan dank.

Roeland
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

holog schreef: 16 mar 2024 09:40
heeck schreef: 16 mar 2024 08:18 Holog

Roeland
Geen probleem Heeck, toch dank voor de mooie presentatie die je dropte ( de welke ik natuurlijk wel reeds gezien had).

Tegen de overweldigend overwicht van extremistische mensenhaters hier op Freethinker, ben ik toch absoluut niet opgewassen.
Dit lijkt verdacht veel op een overtreding van forumregel E2. Ik geef nog net geen officiële waarschuwing, want het is denkbaar dat dit ander geïntepreteerd kan worden. Maar laat dergelijke taal ontrent andere forumgebruikers voortaan achterwege.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Holog, Peter,

Mijn neiging was verhelderender:

Holog,
Graag namen van wie op dit forum als voorbeeld staan voor extremistiche mensenhaat.
En ook de redenen voor de uitverkiezing.

Het kan bijna toch niet anders gaan dan om schuilnamen.
Ik bied mij ter verdieping van mijn zelfkennis eenmalig als proefkonijn aan.
Het kan namelijk best zijn dat het gaat om de andere betekenissen en intensiteiten die aan woorden worden gehecht door wie weet een Chatgpt-manifestatie.

Roeland
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

heeck schreef: 17 mar 2024 08:45 Holog, Peter,

Mijn neiging was verhelderender:

Holog,
Graag namen van wie op dit forum als voorbeeld staan voor extremistiche mensenhaat.
En ook de redenen voor de uitverkiezing.

Het kan bijna toch niet anders gaan dan om schuilnamen.
Ik bied mij ter verdieping van mijn zelfkennis eenmalig als proefkonijn aan.
Het kan namelijk best zijn dat het gaat om de andere betekenissen en intensiteiten die aan woorden worden gehecht door wie weet een Chatgpt-manifestatie.

Roeland
Een topic lopende hebben waarbij de verlaging van kindersterfte, keer op keer, als slechts nieuws bestempeld wordt is niet echt bevorderlijk (en nogal... ). Mijn excuses voor mijn ongenuanceerde bedenkingen daarbij. Zeker niet na uitingen van dat we maar beter gezamenlijk tot het besluit dienen te komen dat de uitsterving van de mensheid van de hoogste moraal is. Niet in rekening gebracht de vrij frequente uitspattingen van walging.

Ik ben van mening dat we van 'geluk' mogen spreken dat de , tot zover ik het kan inschatten de in de gehele geschiedenis, ongeziene soap dat we hebben zien gebeuren bij openAI, gebeurt is ondertussen dat AI nog in zijn kinderschoenen staat. En dat we er onze lessen daaruit dienen uit te leren.

Ik denk bovendien dat we hetzelfde hebben zien gebeuren bij eerdere technologieën waar we eveneens onze lessen dienen uit te leren, in plaats van opnieuw dezelfde fouten te maken.

Bovendien denk ik dat het een belangrijke discutie is. Zeker ik tijden van versnelde vooruitgang en de woelige jaren die ermee zullen gepaard gaan. (Of versnelde achteruitgang wat velen zullen veronderstellen?)
Mogelijk is het idee/gevoel van versnelde vooruitgang iets van alle tijden. Misschien dat de filosofen daar meer inzicht op hebben.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Twijfelde on dit eerst onder het topic van Deleuze te plaatsen, maar omdat het hier toch beter thuis hoort.

https://fs.blog/antifragile-a-definition/
Some things benefit from shocks; they thrive and grow when exposed to volatility, randomness, disorder, and stressors and love adventure , risk, and uncertainty. Yet, in spite of the ubiquity of the phenomenon, there is no word for the exact opposite of fragile. Let us call it antifragile. Antifragility is beyond resilience or robustness. The resilient resists shocks and stays the same; the antifragile gets better. This property is behind everything that has changed with time: evolution, culture, ideas, revolutions, political systems, technological innovation, cultural and economic success, corporate survival, good recipes (say, chicken soup or steak tartare with a drop of cognac), the rise of cities, cultures, legal systems, equatorial forests, bacterial resistance … even our own existence as a species on this planet.
Crucially, if antifragility is the property of all those natural (and complex) systems that have survived, depriving these systems of volatility, randomness, and stressors will harm them. They will weaken, die, or blow up. We have been fragilizing the economy, our health, political life, education, almost everything … by suppressing randomness and volatility. … stressors. Much of our modern, structured, world has been harming us with top-down policies and contraptions (dubbed “Soviet-Harvard delusions” in the book) which do precisely this: an insult to the antifragility of systems. This is the tragedy of modernity: as with neurotically overprotective parents, those trying to help are often hurting us the most (see iatrogenics)
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

IMG-20231228-WA0018.jpg
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

En wat betekend Xenocorethetic van een post van 2018 ?

E/acc reageert tegen een massale demoralisatie door een culturele sturing naar een decel, degrowth en doomers mind-set. Een culturele sturing die ook hier mooi wordt gedemostreerd, kindersterfte wordt hier immers (net niet) toegejuicht.
De decel mind-set kost letterlijk levens. Het schetsen van het beeld van een hopeloze toekomst en het uithollen van koopkracht door inflatie demoraliseert mensen tot het punt dat ze liever een eind maken aan hun leven of kindersterfte toejuichen.

Een toekomst van hoop en optimisme ipv demoralisatie, wat een verwerpelijke shit.
VseslavBotkin
Diehard

holog schreef: 22 apr 2024 18:48 En wat betekend Xenocorethetic van een post van 2018 ?
Vond het gewoon een grappige tweet.
E/acc reageert tegen een massale demoralisatie door een culturele sturing naar een decel, degrowth en doomers mind-set. Een culturele sturing die ook hier mooi wordt gedemostreerd, kindersterfte wordt hier immers (net niet) toegejuicht.
De decel mind-set kost letterlijk levens. Het schetsen van het beeld van een hopeloze toekomst en het uithollen van koopkracht door inflatie demoraliseert mensen tot het punt dat ze liever een eind maken aan hun leven of kindersterfte toejuichen.

Een toekomst van hoop en optimisme ipv demoralisatie, wat een verwerpelijke shit.
Ja, ik snap de ideologie inmiddels wel, maar hoe ziet dat dan concreet uit? Wat moeten mensen/overheden volgens jou voor maatregelen nemen?
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

VseslavBotkin
Diehard

holog schreef: 22 apr 2024 18:48
Wat denk je als je dit leest?
Anybody who doesn't believe that we're trapped hasn't taken a good look around. We're trapped in a sort of mutating multinational corporate oligarchy that's not about to go away. We're trapped by the limitations of our species. We're trapped in time. At the same time identity, politics, and ethics have long turned liquid. [...] Cyberculture (a meme that I'm at least partly responsible for generating, incidentally) has emerged as a gleeful apologist for this kill-the-poor trajectory of the Republican revolution. You find it all over Wired ["the Rolling Stone of technology"] - this mix of chaos theory and biological modeling that is somehow interpreted as scientific proof of the need to devolve and decentralize the social welfare state while also deregulating and empowering the powerful, autocratic, multinational corporations. You've basically got the breakdown of nation states into global economies simultaneously with the atomization of individuals or their balkanization into disconnected sub-groups, because digital technology conflates space while decentralizing communication and attention. The result is a clear playing field for a mutating corporate oligarchy, which is what we have. I mean, people think it's really liberating because the old industrial ruling class has been liquefied and it's possible for young players to amass extraordinary instant dynasties. But it's savage and inhuman. Maybe the wired elite think that's hip. But then don't go around crying about crime in the streets or pretending to be concerned with ethics.

(R. U. Sirius), https://web.archive.org/web/20071112225 ... /menu.html

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 29 apr 2024 23:03Wat denk je als je dit leest?
Ik dacht als eerste gedachte:
  • "Dat is een vraag die ik kan beantwoorden,
    want zelfs al snap ik er niks van, dan kan ik DAT antwoorden!"
Ik snap het toch wel een beetje denk ik.
Als ik 'we' lees als 'de samenleving in het algemeen' kan ik het er in grote lijnen wel mee eens zijn, maar als ik het dan op mij zelf betrek en dus ook op het proces waar ik in terecht ben gekomen en momenteel in zit [in gevangen zit? :angel12: ] dan denk ik:
  • Zolang ik me blijf realiseren
    dat die kooi[en] waar ik in terecht kom
    gemaakt zijn van en gevormd worden door
    mijn eigen gedachtes,
    kan ik me vrij voelen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

QED - effectieve altruism. EA, het gezicht , de drijvende kracht, de grootste loybist en massive geldverzamelaar van AI doomerism,
Vanaf het prille begin doorgestoken kaart:
xrisk ( AI risk) kan niet het publieke gezicht van EA zijn, enkel "het zenden van geld naar Afrika" is. Openlijk AI risk voorop schuiven is onszelf in de voet schieten.
hoe kan je dit anders aanschouwen als pure oplichterij ?

https://www.aipanic.news/p/effective-al ... and-switch
Plaats reactie