Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdracht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

outremer
Forum fan

Re: Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdr

Bericht door outremer »

Bonjour schreef: 24 jul 2025 14:47
De afstand tussen voeding en lamp is 1 meter. Hij zegt dat de lamp na 1/c seconden aan gaat.
zo heb zijn uitleg het ook begrepen
en het is foutief natuurlijk
axxyanus
Moderator

Re: Elektriciteit 'reist' sneller dan het licht door een circuit, van zelfs duizenden kilometers: instantane info-overdr

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 24 jul 2025 14:47
axxyanus schreef: 24 jul 2025 14:34 Neen, dat doet hij niet. Hij beweert dat het intïtief begrip dat we van electriciteit hebben fout is. En jouw uitleg lijkt nu juist gebaseerd op dat intuïtief begrip van electriciteit. In hoeverre zijn uitleg klopt of niet, daar spreek ik mij niet over uit, maar zoals ik het begrijp is er niets in zijn uitleg dat tot het besluit zou leiden dat de overdracht sneller dan licht gaat.
De afstand tussen voeding en lamp is 1 meter. Hij zegt dat de lamp na 1/c seconden aan gaat. Op die periode kan je niet weten wat de weerstand is in de draden en hoeveel stroom er dus gaat lopen. Stel eens dat je na een halve seconde een schakelaar overhaalt aan het uiteinde van zo'n draad, net voordat de stroom daar gaat lopen. Dan gaat die lamp echt niet aan.
Volgens zijn uitleg is de lengte van de draad zo goed als van geen belang maar gaat het om het electrisch veld rond de stroombron, die redelijk dicht bij staat. Zoals gezegd, ik heb geen idee of zijn uitleg klopt of niet, maar zijn uitleg impliceert niet dat de overdracht sneller dan licht gaat.

Het besluit dat de overdracht sneller dan licht gaat, lijkt me nu net gebaseerd op het idee dat de overdracht via de draden gaat, terwijl volgens zijn uitleg de overdracht via het electrisch veld gaat. Als je dus wil beweren dat zijn uitleg impliceert dat de overdracht sneller is dat de snelheid van het licht, kan je je niet baseren op een uitleg die gebaseerd is op overdracht via draden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maar er moet wel een stroom lopen, anders heb je geen magnetisch veld. Dus de draden zijn wel van belang.
En als ik de lamp in de richting van de stroombron beweeg wordt het elektrisch veld groter en zou de lamp doorbranden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 24 jul 2025 08:15
ChaimNimsky schreef: 24 jul 2025 01:03 Er wordt daar niet beweerd dat de overdracht sneller dan licht gaat.
Ja, dat doet hij wel. Stel dat er een weerstand zit in zo'n lange draad. (Die is er sowieso) Dat bepaalt de stroom. De informatie dat die weerstand er is kan niet binnen 1/c s beschikbaar zijn tussen de stroombron en de lamp. Dus klopt het verhaal niet.

Ik heb ook gemeten hoe snel stroom door een draad gaat. Dus het is een leuk verhaal, maar het klopt niet.
Zoals eens uitgelegd, komt dit doordat het elektrisch veld zich razendsnel voortplant en niet omdat elektronen zelf aan de andere kant van de draad aankomen of omdat informatie sneller dan licht wordt overgedragen. Het gaat er niet om wat er IN de draden gebeurt, maar wat er omheen gebeurd: de lamp staat gewoon op minder dan een meter afstand en het veld bereikt daarom met een fractie van het totale voltage meteen de lamp die dan gaat branden.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Razendsnel is wel langzamer dan lichtsnelheid, en door de draad. Het veld eromheen is niet significant.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 24 jul 2025 16:56 Razendsnel is wel langzamer dan lichtsnelheid, en door de draad. Het veld eromheen is niet significant.
Bij twee draden wel, maar dit terzijde.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 24 jul 2025 16:43 Maar er moet wel een stroom lopen, anders heb je geen magnetisch veld. Dus de draden zijn wel van belang.
En als ik de lamp in de richting van de stroombron beweeg wordt het elektrisch veld groter en zou de lamp doorbranden.
Dat er een stroom moet lopen impliceert niet dat de overdracht door de draad moet lopen. De overdracht kan via het electrisch veld lopen wat dan de stroom doet lopen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 24 jul 2025 17:31
Bonjour schreef: 24 jul 2025 16:43 Maar er moet wel een stroom lopen, anders heb je geen magnetisch veld. Dus de draden zijn wel van belang.
Dat er een stroom moet lopen impliceert niet dat de overdracht door de draad moet lopen. De overdracht kan via het electrisch veld lopen wat dan de stroom doet lopen.
Er loopt geen stroom dat is een misvatting.
Er is een elektronendrift, het is beter daar naar te kijken, hoe raakt een elektron op drift?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 jul 2025 18:02
axxyanus schreef: 24 jul 2025 17:31
Er loopt geen stroom dat is een misvatting.
Er is een elektronendrift, het is beter daar naar te kijken, hoe raakt een elektron op drift?
Dat wil ik best geloven maar is naast het punt dat ik naar voor probeer te brengen. Laten we de uitleg die in de video naar voor gebracht wordt samen vatten als A. Nu ik weet niet of A correct is of niet. Maar voor zover ik hem begrijp kan je uit A niet afleiden dat de overdracht sneller dan de lichtsnelheid gebeurt. Voor wie gelooft dat er wel een stroom moet zijn, kan die stroom mogelijk uitgelegd worden als het gevolg van een overdracht via het electrisch veld. Wat de mogelijkheid geeft van een overdracht kleiner dan de snelheid van het licht.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 24 jul 2025 16:56 Razendsnel is wel langzamer dan lichtsnelheid, en door de draad. Het veld eromheen is niet significant.
Het is juist het veld eromheen dat hierbij betekenisvol is. De tijd van minder dan een seconde heeft weinig te maken met de
snelheid, maar met de afstand van minder dan een meter: het veld eromheen dat de lamp bereikt plant zich voort door de ruimte en hoeft slechts een meter af te leggen om de lamp vrijwel meteen te laten branden met een fractie van het voltage.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dat verhaal over de telefoon kabel klopt nirt.
De draden waren te dun, wel heeft even gewerkt en kwam er nog net iets verstaanbaar uit rochelen.

Om toch wat te horen verhoogde men de spanning, maar toen brandde de zaak door en dat was einde verhaal. :lol:

In ijzer (een geleider) is er geen veld maar het geeft het veld wel door.

Het inzakken van de golf is bekend, daar door gebruikt men op langere afstanden bij elektriciteit nu juist constante stroom.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 jul 2025 19:15 In ijzer (een geleider) is er geen veld maar het geeft het veld wel door.
Ok, dat geeft me een idee. Volgens de hypothese van de video zorgt de veld ervoor dat de lamp gaat branden. Laten we de stroombron eens in een kooi van Faraday zetten van bv 300.000 km lang. Gaat de lamp branden? En wanneer?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 25 jul 2025 19:17
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 jul 2025 19:15 In ijzer (een geleider) is er geen veld maar het geeft het veld wel door.
Ok, dat geeft me een idee. Volgens de hypothese van de video zorgt de veld ervoor dat de lamp gaat branden. Laten we de stroombron eens in een kooi van Faraday zetten van bv 300.000 km lang. Gaat de lamp branden? En wanneer?
Het moet weer gaan branden want de kooi geeft het veld immers door.
Zou de bewering kloppen dan moet het wel iets later zijn, immers het veld moet worden opgebouwd door herschikking van elektronen .
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2025 20:11 Het moet weer gaan branden want de kooi geeft het veld immers door.
Nee, in het metaal verschuiven de electronen zodat het veld gecompenseerd wordt. Achter het metaal is het veld niet te meten. Electromagnetische straling gaat de kooi net in of uit.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 25 jul 2025 21:15
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2025 20:11 Het moet weer gaan branden want de kooi geeft het veld immers door.
Nee, in het metaal verschuiven de electronen zodat het veld gecompenseerd wordt. Achter het metaal is het veld niet te meten. Electromagnetische straling gaat de kooi net in of uit.
Indien een geleider in een veld wordt geplaatst dan schuiven de elektronen bijvoorbeeld naar rechts.
Dit impliceert dat aan de linker kant er een ondermaat aan is.
Dit blijft doorgaan tot er evenwicht is met het aangebrachte veld.
In de geleider is dan geen veld meer, anders zouden de elektronen op drift blijven.
Aan de andere kant is nu een +++ ontstaan en die zal een nieuw veld opwekken.

Zo is me dat verteld door een van mijn eerbiedwaardige Leermeesters.

Ik een kooi van Faraday zit men wel veilig voor elektrische ontladingen, (omdat de elektronen elkaar afstoten) maar dat is toch iets anders.

Ik blijf echter zitten met het probleem van de constante stroom, dat veld is geen golf en haal daar maar eens ongemerkt energie van af.
Plaats reactie