Waardoor zou dat niet kunnen?Mullog schreef: ↑29 dec 2025 16:23Ik denk dat het anders is. Een "kleine" brug in de vorm van wat boomstammen met planken of een hangbrug heeft vooral lokale samenwerking nodig om te bouwen. Een brug als de Erasmusbrug of de Zeelandbrug is dusdanig complex en omvangrijk dat deze met ruilhandel praktisch niet te realiseren is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑29 dec 2025 11:49Dat is onjuist.Peter van Velzen schreef: ↑29 dec 2025 07:32 Om een brug te bouwen heb je helemaal geen geld nodig, maar voldoende middelen waarmee je de benodigde energie en materialen kunt verwerven. Die middelen - of ze nu uit geld of goederen of uit louter vertrouwen (dat je ze in de toekomst alsnog zult leveren) bestaan, beschouw ik als kapitaal. Als jij er een betere naam voor weet, prima, maar ik weet er geen.
Het systeem is zo gemaakt dat we daardoor geld nodig is om een brug te bouwen.
Voordat er geld was werden er ook bruggen gebouwd.
Je gaar uit van een Kapitalistische maatschappij dan heb je gelijk omdat deze maatschappij zo is geconstrueerd dat Kapitaal voor alles nodig is.
Maar er zijn andere mogelijke maatschappij vormen dis niet de huidige waar de moraal is:
Ikke en nogmaals Ikke en de rest kan stikke.