MOODY BLUE schreef:Als iemand een dikke sjaal omheeft en hij komt toevallig in een gebied waar gecontroleerd wordt door de politie, en hij/zij moet zich kunnen legitiemeren, dan doet hij/zij even de sjaal naar beneden.
Zeg je tegen de vrouw met boerkah, :"Trek die boerkah eens even uit"? DAN is het schending van de geloofsvrijheid!!!
Jan Viet, jouw opmerking komt erg naïef over.
Mogelijk, maar jou voorbeeld heeft me daarvan nog niet overtuigd.
Zoals gezegd: ik ben tegen uitzonderingen op basis van religieuze overtuiging. Als de politie in de openbare ruimte je identiteit moet kunnen controleren, dan moet dat voor iedereen gelden. Je kunt je dan niet beroepen op godsdienstvrijheid om onder die controle uit te komen.
Als je niet bereid bent om je (gedeeltelijk) te ontkleden om die identificatie mogelijk te maken, dan laat je je inrekenen zodat de identificatie binnenskamers kan plaatsvinden. Daarbij wil ik geen onderscheid maken tussen het niet (gedeeltelijk) willen ontkleden om religieuze redenen of gewoon omdat ik daar geen zin in heb, het buiten te koud is, m'n bivaksmust aan m'n jurk zit vastgenaaid en ik niet op m'n blote kont buiten wil staan, of wat dan ook.
Jan