Zijn alle culturen in principe gelijkwaardig? (poll)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Zijn alle culturen in principe gelijkwaardig?

Ja.
1
14%
Nee.
5
71%
kweetnie.
1
14%

Totaal aantal stemmen: 7

Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Daarin ligt nu juist het essentiële probleem, je eigen standpunten zijn maar idealistisch en rationalistisch in jouw eigen optiek, kan een islamiet jouw overtuigen dat zijn levenswijze de juiste is en andersom?

Omdat we zelf onze eigen denkwijzen hebben, en er geen idealbeeld voor een volledige wereld is, is het een beetje gewaagd om je eigen cultuur te verheffen boven die van anderen, natuurlijk is gelijkheid van sekse en huidskleur een streven dat in elke cultuur aan bod moet komen, het is maar de vraag hoe je die gelijkheid beschouwt, onze omgang met het milieu en dieren is in de ogen van andere culturen mischien ook 'achterlijk',vegetariërs begrijpen niet hoe mensen het kunnen opbrengen om vlees te eten, het vraagt veel moeite om een andere cultuur als gelijke te zien, om te kunnen oordelen of een cultuur al dan niet goed is, is het belangrijk om ze helemaal te absorberen en conclusies te trekken in welke mate ze aan haar eigen ideaalbeeld voldoet,wat in praktijk dus onbegonnen werk is.word de ethiek ook toegepast in het dagelijkse gebeuren of is het eerder een theoritische stelling, sommige gebruiken zijn zodanig salonfähig dat men het kwaad er niet van wil inzien,omdat het afschaffen van gebruiken en tradities zou aantonen dat er drogredeneringen in verscholen zitten,en dus eigenlijk toegeven dat er fouten zijn.
Dit kan natuurlijk een cultuur wel sieren door dat toe te geven, maar men blijfttoch echter vastgeroest in de eigen denkwereld.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Het zou echter kunnen gebeuren dat die culturele gebruiken ons ooit zullen worden opgedrongen. Als de groep met die andere culturele gebruiken groot genoeg wordt, zou dat tot de mogelijkheden gaan behoren.
Op andere forums waag ik me wel aan demagogische uitspraken, hier echter zal dat snel doorgeprikt worden door de intelectuelen :wink:

Gelet op de reële en laatste cijfers zal het door jou geschapen doembeeld niet snel plaatsvinden.
Wat mij echter vreselijk ergert is het feit dat veel mensen uit andere culturen denken dat hun cultuur zoveel meerwaarde heeft dat het op zeer korte termijn totaal ingepast moet kunnen worden in "MIJN WERELD", MIJN cultuur.
In zeer korte tijd ben ik getransformeerd van cultuurrelativist tot cultuur'nationalist' (niet bestaande term, maar kwam even in mij op).
Velen zullen zeggen dat ik daardoor heb laten zien dat mijn eerste visie daarom een dun laagje chroom was, en nu de roest doorgebroken is. Het zij zo.

Maar een moskee met 50 meter hoge minaretten en zacht rose muren en gifgroene uien past toch echt niet in mijn wereld en mijn gevoel over mijn cultuur.[/quote]
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Donnie Darko schreef:Daarin ligt nu juist het essentiële probleem, je eigen standpunten zijn maar idealistisch en rationalistisch in jouw eigen optiek, kan een islamiet jouw overtuigen dat zijn levenswijze de juiste is en andersom?
Iedereen die feiten wenst te aanvaarden, zelfs als zij/hij daarvoor een gekoesterde mening dient aan te passen, is te overtuigen. Dit zal verschillen per persoon. Een Islamiet kan mij overtuigen, een christen ook. Het enige wat ik wil aanvaarden zijn bewijzen, feiten en/of zeer goede rationeel onderbouwde argumenten. Deze heb ik van de kant van de gelovigen nooit gehoord. Alleen cirkelredeneringen.
Voorbeeld

Gelovige: 'Slavernij mag, want het staat in de bijbel, '

Skepticus: 'Hoe weet je dat?'

Gelovige: 'De bijbel is geïnspireerd door de Heilige Geest. God is dus zelf de schrijver van de bijbel, en daarom is alles wat in de bijbel staat absoluut waar.'

Skepticus: 'Hoe weet je dat God de auteur van de bijbel is'

Gelovige: 'Omdat het in de bijbel staat.'

Dat zijn de 'argumenten' die fundamentalisten gebruiken om hun gebruiken op te dringen aan anderen.

Nu de argumenten van de Skepticus tegen slavernij.

Gelovige: 'Waarom ben je tegen slavernij, het staat toch in de bijbel dat het mag?'

Skepticus: 'Ik heb aan de bijbel geen boodschap. Ik heb mijn eigen verstand.
Slavernij deugd niet, omdat de kans zeer groot is dat de slaven zich ooit tegen je zullen keren. Mensen zullen ooit hun vrijheid terug eisen. Maar je bent zo afhankelijk van ze geworden dat je aan hun eisen niet zal kunnen voldoen. Het gevolg is dat ze in opstand komen. Burgeroorlogen zijn er al door ontstaan. En als de slaven door hun rebellie hun vrijheid hebben herwonnen, dan zullen er in de toekomst grote hoeveelheden gedesillusioneerde mensen rondlopen, die zich verzamelen in ghetto's; broeiplaatsen van criminaliteit. Wil je dit je nageslacht aandoen?!'

Mogelijke reacties:

Gelovige: ' ](*,) [-( :^o :twisted: HET STAAT IN DE BIJBEL!!!
of
Gelovige: '......................................................................................(stilte)'

Hetzelfde gaat op voor de 'argumenten' voor eerwraak, steniging, besnijdenis, ritueel dierenmishandelen, homo's discrimineren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat men met echte geloofwaardige argumenten kwam.
Uiteraard is mijn ervaring met de fundies niet geldig als bewijs. Misschien is er wel een fundie die wel rationele argumenten kan aandragen voor het stenigen van overspelige vrouwen of andere bovengenoemde zaken. Wie zo iemand kent, stuur die persoon hierheen, opdat ik overtuigd moge worden van de absolute waarheid, en het 'lichtende' voorbeeld van deze persoon kan volgen :wink:

ciao....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Idd, alle culturen zijn gelijkwaardig. Ze zijn allemaal in eerste instantie op zichzelf gericht.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ik denk dat je je beter af kan vragen, in welke opzichten culturen gelijkwaardig zijn of niet. Op basis van welke criteria? Met betrekking op welke aspecten?
Culturen zijn complexe dingen. En verschillen zijn niet altijd gebreken.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Plaats reactie