Wat dit met specifiek systeemdenken te maken heeft ontgaat mij eerlijk gezegd. Waar haal je trouwens vandaan dat dergelijk gedrag doorspeelt tot de 3e resp. 4e familielijn, en gaandeweg afneemt? Ik ben geinteresseerd.FreeSpirit schreef:
oké adem in adem uit. hopelijk ben je vrijdenkend genoeg om mij deze visie te gunnen:
Bijvoorbeeld: in het oude testament wordt gesproken dat God de zonden der vaderen bezoekt tot in het 3e of 4e geslacht.
Nu zou je kunnen denken: Die klotegod! Vals om onschuldige kinderen te straffen voor wat hun ouders hebben gedaan. Echter:
Neem bv de systeemtherapie: wat je ziet is dat "zonden"(raar woord, uit de tijd ook) ik vervang het voor gebeurtenissen weerslag hebben op de generaties daarna. Je ziet bijvoorbeeld in geval van mishandeling (en hier zijn dus wél wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan ookal is het uiteraard "alpha" gebied) dit doorspeelt tot aan in de 3e soms zelf 4e familielijn.
Stel: Mijn moeder is mishandeld, dan is de kans groot dat ze mij (vaak in mindere mate) ook mishandeld, al dan niet op dezelfde wijze.
Ik op mijn beurt zal daar weer minder van hebben maar ook ik zal "de klap van de molen" doorgeven. Pas na de 3e generatie is zoiets uit de familielijn.
freespirit schreef: Uiteraard zou je hier op verschillende gronden anders over kunnen denken, ik echter zie het als universele waarheid. (zie het als: niets verdwijnt zomaar, ook al is dat wat vaag uitgedrukt)
Universele waarheid; geweld leidt tot geweld. (daarom zei Jeus de nazareër bv ja er staat geschreven oog om oog tand om tand, maar ik zeg u, indien iemand u slaat keer hem ook uw andere wang...)
Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Eerst zeg je "mijn versie van vrijdenken is dat de waarheid meer gezichten kan hebben en dat niet alles altijd zo absoluut is als men doet voorkomen...". En nu poneer je een 'universele waarheid'. Dat is wat vreemd, dus verklaar je nader svp.
Wat bedoel je met 'geloof in subjectie en het buiten de kaders denken'?freespirit schreef:
Ohohoh ik merk dit zo schrijvende dat het geen recht gaat doen aan wat ik bedoel. Dat heeft echter alles te maken met mijn onkunde tot het duidelijk uitleggen wat ik bedoel vermoed ik. Het is lastig om conclusies op basis van een paar jaar studie in een enkele reactie uit te leggen merk ik.
En daarbij geloof ik in subjectie en het buiten de kaders denken.
Zoals een filosoof ooit zei:
Als ik om me heen kijk kan ik me niet voorstellen dat er een God bestaat en als ik om me heen kijk kan ik me niet voorstellen dat er geen bestaat