Ik wist al dat het een pre-test was .Ik was gewoon benieuwd naar de mening. Heeft het bepaalde status? ik begreep onlangs namelijk dat mensa vooral leden heeft die zich ontkend voelen in hun hoogbegaafd zijn.appelfflap schreef:ik zie het nut niet in van een club als mensa. valt in de categorie verenigingsleven.FreeSpirit schreef:Wat is de mening trouwens over een "cub' als mensa die op basis van een iq test bepaald of iemand al dan niet hoogbegaafd is?
en mensa kan zijn eigen criteria bepalen. maar neem gerust aan dat het niet om te lachen is. mijn postbode zit erbij en die heeft dat op café lang geleden eens uit de doeken gedaan.
op je vraag of iqtesten waterdicht zijn. hangt ervan af wat je wil bepalen. en uiteraard zullen onze inzichten veranderen. dat zie je nu al in het afgelopen decennium waar plots zaken als EQ opduiken.
Hetgeen onze noordafrikaan ons voorschotelt zijn spelletjes en heeft niets met IQbepaling te maken.
heb de test gemaakt en de logica van het spelletje wordt gerespecteerd.
1 klein facet wordt uitvergroot en de score ligt in de lijn der verwachting (15tal puntjes boven de serieuze test die ik ca 10 jaar geleden heb afgelegd)
als je goed kijkt op de links van mensa zul je zien dat het hier pretests betreft.
maw scoor je hier voldoende dan kun je evtl. uitgenodigd worden voor een degelijke test waar alles aanbod komt en niet enkel "welk tekeningetje hoort in het rijtje"
er zijn trouwens nog andere mogelijkheden om uitgenodigd te worden. vooraleer je denkt dat deze pretest een ingangsexamen zou zijn
.
Deze "test" (en dan bedoel ik inderdaad niet de pretest) zou dan uit kunnen maken of iemand al dan niet hoogbegaafd is. Het contact met medeontkenden in hun hoogbegaafdheid zou dan de functie van "patientenvereniging"kunnen vervullen.
Ik neem aan dat er dus wel "echte" testen gebruikt worden voor dit doeleind.