IQ test en intelligentie test moeten afgeschaft worden.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

FreeSpirit
Geregelde verschijning

Bericht door FreeSpirit »

appelfflap schreef:
FreeSpirit schreef:Wat is de mening trouwens over een "cub' als mensa die op basis van een iq test bepaald of iemand al dan niet hoogbegaafd is?
ik zie het nut niet in van een club als mensa. valt in de categorie verenigingsleven.
en mensa kan zijn eigen criteria bepalen. maar neem gerust aan dat het niet om te lachen is. mijn postbode zit erbij en die heeft dat op café lang geleden eens uit de doeken gedaan.

op je vraag of iqtesten waterdicht zijn. hangt ervan af wat je wil bepalen. en uiteraard zullen onze inzichten veranderen. dat zie je nu al in het afgelopen decennium waar plots zaken als EQ opduiken.

Hetgeen onze noordafrikaan ons voorschotelt zijn spelletjes en heeft niets met IQbepaling te maken.
heb de test gemaakt en de logica van het spelletje wordt gerespecteerd.
1 klein facet wordt uitvergroot en de score ligt in de lijn der verwachting (15tal puntjes boven de serieuze test die ik ca 10 jaar geleden heb afgelegd)

als je goed kijkt op de links van mensa zul je zien dat het hier pretests betreft.
maw scoor je hier voldoende dan kun je evtl. uitgenodigd worden voor een degelijke test waar alles aanbod komt en niet enkel "welk tekeningetje hoort in het rijtje"

er zijn trouwens nog andere mogelijkheden om uitgenodigd te worden. vooraleer je denkt dat deze pretest een ingangsexamen zou zijn :)

.
Ik wist al dat het een pre-test was .Ik was gewoon benieuwd naar de mening. Heeft het bepaalde status? ik begreep onlangs namelijk dat mensa vooral leden heeft die zich ontkend voelen in hun hoogbegaafd zijn.
Deze "test" (en dan bedoel ik inderdaad niet de pretest) zou dan uit kunnen maken of iemand al dan niet hoogbegaafd is. Het contact met medeontkenden in hun hoogbegaafdheid zou dan de functie van "patientenvereniging"kunnen vervullen.
Ik neem aan dat er dus wel "echte" testen gebruikt worden voor dit doeleind.
de storthoop heeft gesproken....
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

FreeSpirit schreef: Ik was gewoon benieuwd naar de mening. Heeft het bepaalde status? ik begreep onlangs namelijk dat mensa vooral leden heeft die zich ontkend voelen in hun hoogbegaafd zijn.
dat zal voor sommige wel zo zijn, voo anderen is het gewoon een leuk avondje pintje drinken zeker.
FreeSpirit schreef: Deze "test" (en dan bedoel ik inderdaad niet de pretest) zou dan uit kunnen maken of iemand al dan niet hoogbegaafd is. Het contact met medeontkenden in hun hoogbegaafdheid zou dan de functie van "patientenvereniging"kunnen vervullen.
Ik neem aan dat er dus wel "echte" testen gebruikt worden voor dit doeleind.
bij vermoedens wordt doorgaans al jonger getest. en ja voor sommige is het inderdaad meer een zelfhulpgroep. want volgens mijn postbode is hoogbegaafdheid ook een handicap :)

cluny, het verbaast me dat je 2,3% ongelooflijk veel vindt 8)
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Bericht door VrijdenkerUItNoordAfrika »

De WAIS-III-NL bestaat uit 16 subtests, waarvan er 2 optioneel zijn:
punt 1. Onvolledige Tekeningen
punt 2. Woordenschat
punt 3. Symbool Substitutie
punt 4. Overeenkomsten
punt 5. Blokpatronen
punt 6. Rekenen
punt 7. Matrix Redeneren
punt 8. Cijferreeksen
punt 9. Informatie
punt 10. Plaatjes Ordenen
IQ test gaat dus over deze onderwerpen en ik ga alle deze punten behandelen

Punt 2 test de achtergrond van mensen en geen intelligentie

Hans kent niet de betekenis van de 4 woorden in de test en Jan kent hun betekenis wel, maar 4 woorden is geen woordenschat. Ik ken sommige woorden die mijn broer niet kent en mijn broer kent woorden die ik niet ken. Dit zegt toch niet dat mijn woordenschat groter of kleiner is dan dat van mijn broer.
Het speeltje “woordenschat” is geen eerlijk speeltje. Iemand die iedere dag puzzelt, heeft een groter woordenschat dan iemand die niet puzzelt. Dit heeft niets met intelligentie te maken.
Iemand uit Haarlem heeft ongetwijfeld een groter woordenschat dan iemand uit Friesland. De moedertaal van iemand uit Haarlem is Nederlands en de moedertaal van iemand uit Friesland is Fries. Vraag iemand uit Haarlem of hij ook Fries spreekt. Het Engelse woordenschap van een Nederlander is kleiner dan die van een Engelse man. Heeft dit iets met intelligentie te maken?
Wat denk je bijvoorbeeld van die allochtoon uit het Rifgebergte die in Marokko Tamazight, Darija, Arabisch en Frans heeft geleerd. Hij kwam naar Nederland en moet hetzelfde woordenschap hebben als de Nederlander die zijn hele leven alleen maar Nederlands heeft gehad.

Kortom, woordenschat heeft niets met intelligentere maken.

ps. Het behandelen van andere punten komt nog.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

De WAIS-III-NL bestaat uit 16 subtests, waarvan er 2 optioneel zijn:
punt 4. Overeenkomsten
punt 6. Rekenen
punt 8. Cijferreeksen
Punt 4: overeenkomsten zien, heeft niets met slimheid te maken, maar met zien.

Intelligentie heeft betrekking met denken en niet met zien.
Ik heb een keer een werkstuk geschreven. Ik liet een Nederlander mijn werkstuk zien. Hij heeft sommige grammaticale fouten gezien en gecorrigeerd. Toen zei ik tegen hem zullen we het werkstuk nog eens samen doornemen? Hij zei ja. Toen zag hij fouten die hij in het begin niet zag. Is zijn IQ hoger geworden? Nee! “Zien” heeft niets met slimheid te maken.

Punt 6 ( heeft niets met slimheid te maken, maar met oefenen): rekenen leren mensen op de basisschool. Veel mensen reken met met rekenmachine en niet met hun hoofd. Een boer die altijd uit zijn hoofd rekent kan dus beter rekenen dan een professor in wiskunde. Als ik nu 34 plus 69 wil berekenen, zoek ik een rekenmachine. Vroeger deed ik dat zonder rekenmachine. Ben ik nu dommer dan ik toen op de basisschool was?
Deze vraag heeft weer niets met slimheid of intelligentie te maken.

Punt8: bijna hetzelfde als vraag 6.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het IQ als meting van intelligentie is een relatieve meting. Je hébt dus geen vaststaand IQ (zoals je wel een bepaald gewicht en lichaamslengte hebt), maar je IQ is een maat voor hoe goed je het doet ten opzichte van anderen. Ten opzichte van 50 Einstein's heb je waarschijnlijk een zeer laag IQ, ten opzichte van 50 kinderen uit groep 4 heb je een veel hoger IQ.

IQ is dus een relatieve score van jou ten opzichte van een groep anderen. Het gemiddelde van die groep wordt gedefinieerd op 100. Daarom is er sprake van een 'quotiënt'. En daarom is het IQ niet hetzelfde als intelligentie.

Het meet dus vooral je vaardigheden tegenover die van anderen, zo kan er een gemiddelde worden berekend, waaraan de meesten zullen voldoen. Scoor je beter dan dit gemiddelde dan heb je een hoog IQ, scoor je lager dan dit gemiddelde dan heb je een laag IQ.

Jij haalt nu telkens een aspect uit zo'n test, hoewel je dat niet kan doen. De uitslag van de test is een geheel van allerlei vaardigheden. Zo kan iemand slecht scoren op bijvoorbeeld analytische vaardigheid, maar hoog op bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht. De uitkomst is dus altijd een geheel van allerlei vaardigheden in vergelijking met de gemiddelde score, dus de score die de meeste mensen bereiken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Eigenlijk hebben alle aspecten als gemeten met de WAIS met intelligentie (geoperationaliseerd als IQ en gemeten middels een IQ-test) te maken. Nogal wiedes lijkt me. :?

Vrijdenkeruitnoordafrika, ga je nu alle onderdelen van de wereldwijd meest gebruikte IQ test tegenspreken?

Laten we de zaak dan omdraaien: als deze vaardigheden niets met intelligentie in de zin van IQ te maken hebben, wat heeft dat volgens jou dan wel?
Laatst gewijzigd door windsurfer op 25 feb 2007 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Natuurlijk heeft IQ met intelligentie te maken, maar het is niet hetzelfde.

En ik vraag me ook af wat nu precies het probleem is bij VrijdenkerUitNoordAfrika.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
eric

Bericht door eric »

intelligentietests; wel na het lezen van principles of neural science van kandel/schwartz kwam ik op de volgende gedachte/idee (mede door introspectie verkregen); het wil wel eens gebeuren dat bij het lezen van een zin de totale structuur van de zin (het concept,m.a.w.de verzameling van ideeen)niet begrepen wordt,terwijl de onderlinge woorden wel begrepen zijn ,nu als men nu vervolgens uren ,dagen ,maanden, jaren later daarna weer probeert de informatie te begrijpen er ineens wel begrip kan onstaan, als men bij voorbaat bij de eerste keer al ophoudt dan is er natuurlijk geen vervolg van de studie , deze toestand heb ik ;imnnisia ,genoemd wat staat voor; inter modular neural network instability,stochastic interferencial asynchronicity,verder neurobiologische details zal ik jullie onthouden, maar men zal begrijpen dat als deze toestand optreedt bij een intelligentietest dat het verloop dan aardig verstoord wordt
bewustzijn is fragiel,waan en werkelijkheid wisselen elkaar af,hopende op constante lineaire logica
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Kitty schreef:Het IQ als meting van intelligentie is een relatieve meting. Je hébt dus geen vaststaand IQ (zoals je wel een bepaald gewicht en lichaamslengte hebt), maar je IQ is een maat voor hoe goed je het doet ten opzichte van anderen. Ten opzichte van 50 Einstein's heb je waarschijnlijk een zeer laag IQ,
Wie zijn die Einsteins? Die Nederlanders die heel goed Nederland praten? Zijn ze Einstein omdat ze hun moedertaal beter beheersen dan een allochtoon? Of zijn ze die oude mannen die de hele dag puzzelen?

Ben je een Einstein als het een verschil ziet tussen twee plaatjes? Soms kijk ik naar twee plaatjes en zie ik geen verschil. Dus ik ben dom. Een paar minuten later kijk ik naar die zelfde plaatjes en zie ik het verschil. Dus ik werd binnen 2 minuten een Einstein.

Tijdens mijn studietijd moest ik samen met iemand een moeilijke opgave in wiskunde oplossen. Na ongeveer 1 uur denken, kwam mijn partner tot de oplossing en ik niet. Is mijn Partner Eeinstein en ik dom? Nee, wacht even. Onderweg naar huis heb ik een zeer korte en slimme oplossing bedacht. En door deze oplossing kregen we het hoogste cijfer. Ben ik binnen 30 minuten een Eistein geworden?

De IQ testen moet je binnen een aantal minuten oplossen. Einstein zit uren en soms weken en maanden lang in het laboratorium op zoek naar de oplossing. Hij wandelde in de bos en bleef denken en denken en dan bedenkt hij een oplossing.
Wat heeft IQ test te maken met Eisneten of intelligentie?
IQ test gaat ook niet over het verglijken van mensen. Iemand die het verschil binnen 1 minuut ziet, heeft een hoge IQ. Iemand die het verschil binnen 2 minuten ziet, is net zo dom of blind als degene die het verschil niet eens binnen 3 maanden kan zien. Is dit een vergelijking tussen mensen?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

VrijdenkerUItNoordAfrika
De IQ testen moet je binnen een aantal minuten oplossen. Einstein zit uren en soms weken en maanden lang in het laboratorium op zoek naar de oplossing. Hij wandelde in de bos en bleef denken en denken en dan bedenkt hij een oplossing.
IQ test gaat ook niet over het verglijken van mensen. Iemand die het verschil binnen 1 minuut ziet, heeft een hoge IQ. Iemand die het verschil binnen 2 minuten ziet, is net zo dom of blind als degene die het verschil niet eens binnen 3 maanden kan zien. Is dit een vergelijking tussen mensen?
Ja de snelheid waarmee je een probleem kan oplossen is inherent aan deze testen. Met een kladblokje en een dagje de tijd kom ik wellicht ook boven de 200 punten :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wie zijn die Einsteins? Die Nederlanders die heel goed Nederland praten? Zijn ze Einstein omdat ze hun moedertaal beter beheersen dan een allochtoon? Of zijn ze die oude mannen die de hele dag puzzelen?

Ik zal het nog maar weer even herhalen:
Einstein was hoogbegaaf, een genie. Een genie is een mens met een bijzondere begaafdheid die ver uitsteekt boven de gemiddelde of normale. Over het algemeen is deze begaafdheid op meer dan één gebied aanwezig. Een exacte grens aangeven tussen normaal, begaafd, hoogbegaafd en geniaal is natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijk oordeel. Er wordt echter vaak aangehouden dat een genie een IQ heeft van minstens 140[1]. Er zijn genieën op verlerlei gebieden en mensen die een extreme enkelvoudige hoogbegaafdheid vertonen. (bron: wikipedia)
Je hebt mensen die slim zijn en met een bepaalde theorie in de praktijk uit de voeten kunnen. Einstein was echter iemand die zelf theorieën opstelde, die in de praktijk werden getest en die klopten! Zo voorspelde hij o.a. dat licht werd afgebogen door zwaartekracht. Pas jaren later tijdens een zonverduistering bleek inderdaad (bij Mercurius) dat zonlicht door zwaartekracht wordt afgebogen. Als je op je vakgebied vooruitstrevend bent, als je komt met oplossingen, als je vooruitdenkt, als je nauwkeurige theorieën kunt ontwikkelen die in de praktijk kloppen (op welk gebied dan ook), dan ben je in mijn ogen een genie.

Heb je wel eens een IQ-test gemaakt? Dan zou je moeten weten dat een IQ-test meer bevat dan alleen maar rekensommen. Een vriend van me werkt in de grafische sector en ziet 10x zo snel dan mij het verschil tussen allerlei plaatjes. In het oplossen van rekensommen ben ik weer veel sneller. Betekent dit dat ik dommer ben als het aankomt op het verschil zien tussen plaatjes? Welnee, hij heeft meer aanleg dan ik op dat gebied.
Mijn vriendin verslaat me met gemak als het op taal aankomt.
Mara betekent dit dat één van ons een genie (Einstein) is? Welnee, geen van ons steekt ver boven het gemiddelde uit op welk gebied dan ook.

Hoe snel je iets kunt oplossen zegt wel iets over je intelligentie.
Bijvoorbeeld: Probeer de volgende reek cijfers te onthouden.
Kijk maximaal 10 seconden naar deze reeks en schrijf ze dan op zonder uiteraard naar deze reeks te kijken.

1249162536496481

Iemand die slim is en aanleg heeft voor het oplossen van wiskundige problemen ziet direct de volgende reeks hierin:

1 2 4 9 16 25 36 49 64 81

Dus de kwadraten van 1 t/m 9.

Het hebben van dit inzicht zegt iets over je intelligentie
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Foei lanier! :D (meer zeg ik er niet over)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik weet het, er zit een fout in, maar da's alleen voor de hele slimmerikken. :wink:
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Klopt 2 is het kwadraat van 1.414213562 :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb »

Kitty schreef:
VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:Uncle Rat,

Jouw antwoord is goed. Maar ik snap de vraag niet. De vraag is voor mij net als
“Indien auto vliegt (*(^&*&^*(&) zoek (*(&*&* vliegtuig.

Wat bedoelen ze met “oplossing van hemellichaam in een rivier”? wat is slipgevaar?
Zon is een hemellichaam, en de amazone is een rivier zon heeft 3 letters in amazone wat 7 letters heeft. De vraag is toch echt niet zo moeilijk te snappen. En dat zegt toch wat over inzicht lijkt mij. En Bandgladesh Glad (vier letters) geeft slipgevaar, en Bangladesh is een land met tien letters.
Lekker makkelijk als het antwoord al door iemand anders al gegeven is.
Dan wordt het ineens duidelijk, zelfs bij mij
Ik blijf het een moeilijke vraag vinden.
Ik snapte de instructie, maar ik kwam in geen 100 jaar op Bangladesh. en zeker niet binnen een minuut.

Mijn vraag is wat meet je als de test persoon het niet weet ?. Dat hij niet komt op het land Bangladesh ?, dat hij de instructie niet begrijpt ?, dat het de eerste keer is dat hij zo'n vraag krijgt.
Als hij het antwoord wel weet, wat meet je dan ? dat hij al 10 van dit soort vragen eerder gehad heeft, gisteren een reportage op discovery gezien heeft over Bangladesh ?.

Als nu iemand deze vraag in een test krijgt, wat meet je dan. zijn intelligentie of zijn herinneringsvermogen?.

Dus ik blijf erbij dat deze tests ruis bevatten en daardoor alleen kunnen aangeven of iemand Zwak begaafd, begaafd, hoogbegaafd of genie is.

Het vergelijken van de score in de trant van: ik heb 114 en jij 112, dus ben ik slimmer is kul….
Plaats reactie