¶ I. MYTHEN 2. Waarheid als geheim

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Waarom toch geïrriteerd? Voel je je onaangenaam aangesproken als iemand een al dan niet diepe liefde of genegenheid voor iemand anders of voor iets dan voor jou heeft? Ik voel een enorme eerbied, bewondering, dankbaarheid etc. voor Johann Sebastian Bach. Die gevoelens jegens hem kan ik niet met iederéén delen. So what???!!!
Geïrriteerd Fons omdat ik in mijn leven TEveel gehoord heb van diepe liefde voor een god, terwijl dat achteraf in de praktijk van het leven meer als liefde voor de eigen zekerheden en eigen persoonlijkheid gekwalificeerd konden worden. Meer een liefde voor conservatisme, het houden zoals het is.
En dat geldt niet voor één persoon, maar voor de meeste mij bekende gelovigen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, die geïrriteerdheid is mijn probleem. Ik zal moeten leren om te gaan met de vaak hypocriete uitingen van de zeer beminde gelovigen :lol:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

FonsV schreef:

Nóch de ene partij nóch de andere partij kan keiharde wetenschappelijke bewijzen voor zijn standpunt aanhalen, naar dat houdt in ieder geval de 'discussie' gaande. :)

En wie weet komen door de discussie meerderen tot de overtuiging dat de mens niet meer is dan een hoeveelheid chemische reacties, die de wetten van de scheikunde volgen en dat daarom is te zien wat er allemaal fout kan gaan. Heel veel zelfs. :?

Bovendien kunnen, als de chemie alles kan verklaren, nogal wat wetenschappelijke disciplines worden afgeschaft. Eenvoud siert de mens! :)

Beste Fons,

Eenvoud siert de mens. Tegenpolen met gedeelde interesses maar met een verschillende uitleg. En binnen dit gegeven kan er stevig gediscussieerd worden. Gelukkig begrijp jij (nogmaals dit kan ook u zijn) dit principe. Laat ik daarvoor respect hebben. Het siert de mens Fons :)

De stelling dat er nogal wat wetenschappelijke disciplines afgeschaft kunnen worden. Liever vandaag dan morgen. Hokjesdenken is inherent aan vele studies.
Zie jij trouwens theologie als een volwaardige studie. Is falcificeren een stelling die je hier veelvuldig tegenkomt. En spelen veranderingen in inzichten een rol van betekenis. :?:

Groeten,

Tjeerdo
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

FonsV schreef: Hopelijk verstaat op dit 'Freethinkers' forum iedereen de kunst om dat te accepteren en zich niet te laten verleiden tot 'spelen op de man (of vrouw)'. Gewoon 'bij de zaak' blijven en persoonlijke emoties in bedwang houden. De laatsten zijn namelijk subjectief en hoeven niet tot ieders wereld te behoren. :)
Fons, je slaat de spijker op z'n kop hier. Laat iedereen dit in z'n oren knopen. Iedereen mag zeggen wat zij/hij wil. Of het nu gaat over liefde voor Jezus of betwijfelen of Jezus überhaupt heeft bestaan. Opmerkingen over de stekker van Enigma's computer, die ze uit het stopcontact kan trekken als iets haar niet aanstaat, doen niet ter zake. Als ze ongelijk heeft kan dat alleen bewezen worden door échte argumenten.

Daarom een oproep aan iedereen om prikjes onder de gordel te vermijden. Steken onder water brengen ons geen steek verder.

Gebruikers als Enigma zijn evengoed slachtoffers van het beleid op fundi forums als vele anderen hier. Laten we dat vooral niet vergeten en laten we ons ook vooral niet verlagen tot hetzelfde niveau, dat zou ik erg jammer vinden.

Groet,, Devious... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mar schreef:
Skeptic schreef:Het doel van deze website is in feite het bestrijden van georganiseerde religie en daaronder vallen in eerste instantie de monotheistische religies.
:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Mar
vraagtekens??? Met website bedoel ik in eerste instantie http://www.freethinker.nl, als je de artikelen hebt gelezen en de 'voorlopige' inleiding, zul je begrijpen dat het geen site is die religie propageert. Aangezien het forum deel uitmaakt van de freethinker site, moet je dat dus eigenlijk zien als een geheel.
Dat neemt echter niet weg dat iedereen zijn of haar mening hier mag verkondigen, dus ook evangeliseren is niet verboden. De regels staan duidelijk in het forum vermeld, dus dat moge duidelijk zijn.

Hier is nogmaals de link naar de regels.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=208
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Tjeerdo,
Tjeerdo schreef:De stelling dat er nogal wat wetenschappelijke disciplines afgeschaft kunnen worden. Liever vandaag dan morgen. Hokjesdenken is inherent aan vele studies.
Ja, dat overkomt me regelmatig dat ik niet in het mondeling, wel in het schriftelijk contact word misverstaan. C'est le ton…:)

Er zullen best wetenschappen kunnen worden afgeschaft. Vraag me niet welke, want ik heb zelfs geen zin om dat uit te zoeken.

Maar er zijn ook heel wat wetenschappelijke disciplines die ik liever niet zie afgeschaft worden. Waaronder b.v. de menswetenschappen zoals 'psychologie'. En dan kunnen bijdragen uit de allermodernste 'hersenkunde' waardevolle bijdragen leveren. Maar ja… ieder tak van wetenschap kent beoefenaars, die niet over de grenzen van hun eigen wetenschap kunnen heen kijken. Maar dat is die wetenschap niet kwalijk te nemen. :)
Tjeerdo schreef:Zie jij trouwens theologie als een volwaardige studie.
Nou, neen, niet helemaal. Tenzij die theologen zich kunnen beperken tot een studie van de theologieën. Zodra een wetenschap 'logie' heet dient er onderzoek mogelijk te zijn: gynaecologie, embryologie, gastrologie etc. En zo'n onderzoek lijkt me bij God niet mogelijk.
Tjeerdo schreef:Is falcificeren een stelling die je hier veelvuldig tegenkomt. En spelen veranderingen in inzichten een rol van betekenis.
Deze vraag begrijp ik niet goed, vrees ik. Ik bedoelde dit:
* er is een probleem en voor dat probleem wordt een 'voorlopige oplossing' geformuleerd.
* Daarna volgt onderzoek dat moet aantonen of de voorlopige oplossing de werkelijke oplossing is.
* Blijkt van niet, dan is de voorlopige oplossing gefalsificeerd. Blijkt het meteen al raak te zijn geweest, dan is de voorlopige oplossing geverifieerd en dus de juiste oplossing.

B.v. volgens Exodus zijn de Joden in het jaar X v.C. uit Egypte vertrokken, hebben tijdens hun veertigjarige tocht door de woestijn bepaalde vorsten ontmoet etc. om uiteindelijk zich in Palestina te vestigen.

Nu ontstaan er problemen:
a) in Egyptische bronnen uit diezelfde tijd is geen woord te vinden over het 500-jarige verblijf van de Joden in Egypte noch over hun vertrek na al die plagen;
b) er waren in die tijd geen 'slaven', die aan de pyramiden werkten maar 'arbeiders', die met hun gezin in een eigen huis in een eigen dorp woonden met winkels, een badhuis, iets als een ziekenhuis etc. (opgravingen bij Gizeh);
c) de vorsten die tijdens de tocht werden ontmoet leefden niet in de opgegeven tijd.

Beetje brutaal en wat kort door de bocht: van het hele verhaal klopt 'letterlijk' genomen geen hout. :)
En nu de oplossing! Je kunt je voorstellen dat hier aardig wat ellenlange en overgevoelige tenen mee gaan spelen. :)

Als een 'geloof' ook op feiten uit het verleden slaat is dat geloof altijd kwetsbaar want feiten staan open voor historisch onderzoek en zijn dus vaak verifieerbaar/falsifieerbaar.
En bovendien is het vaak zo dat pas na verloop van tijd een voldoende gebaseerd onderzoek mogelijk is. De doorgaans machtige 'betrokkenen' dienen er niet meer te zijn.

Zo moet nog steeds duidelijk worden wie er 'achter' de moord op J.F.Kennedy hebben gezeten. En… wist de vader van Maxima nou wel of niet van de verdwijningen?

Groeten.

Fons.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Devious,
Devious schreef:Daarom een oproep aan iedereen om prikjes onder de gordel te vermijden. Steken onder water brengen ons geen steek verder.

Gebruikers als Enigma zijn evengoed slachtoffers van het beleid op fundi forums als vele anderen hier. Laten we dat vooral niet vergeten en laten we ons ook vooral niet verlagen tot hetzelfde niveau, dat zou ik erg jammer vinden.
Op een ander, maar niet met name te noemen forum, zou ik nu geweldig in de pas lopen met: AMEN. ALLELUIAH!

Maar dat zal ik hier maar niet doen. :)

Groeten.

Fons.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

FonsV schreef:

Maar dat zal ik hier maar niet doen. :)

Waarom niet en daarna verwijzen naar een Egyptische bron. Het onze vader uiteenzetten en vertellen dat het stamt uit ...
Je kunt natuurlijk ook een uitleg geven over het uitzetten van computers of afkomen van een internet-verslaving :)

Nog een interessante mythe. In het licht gezien van een rationalist. Met dank aan Tim (Nadarwinforum).

We trekken een asbestpak aan. Nemen voldoende zuurstof mee om een aantal dagen vooruit te kunnen. En nu komt het moeilijkste. Een slokdarm passeren van 30 cm en stoppen in een maag. Na hier een aantal dagen doorgebracht te hebben (kneden en schudden). Pakken we het braakmiddel en gaan weer naar buiten. De complicerende factor kan nog zijn, tanden (ik ben van baleinen uitgegaan). In dat geval verwijs ik naar Jaws 1.2,3 en 4 voor verdere informatie. Voordat iemand roept: "je hebt het kerstverhaal helemaal verkeerd uitgelegd :D . Het gaat in dit geval om Jonas en het zeedier.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

tjeerdo schreef: Nog een interessante mythe. In het licht gezien van een rationalist. Met dank aan Tim (Nadarwinforum).
De basis van je kritiek op Fons is volgens mij als volgt samen te vatten. De symboliek van de mythe kun je in iedere vorm persen die je goed uitkomt.
Hetgeen je in de praktijk ook constant ziet gebeuren. De bijbelse mythen bijvoorbeeld worden op duizenden verschillende manieren geïnterpreteerd. Het is onmogelijk om er achter te komen wat de juiste interpretatie is.

ciao...
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Devious schreef:
tjeerdo schreef: Nog een interessante mythe. In het licht gezien van een rationalist. Met dank aan Tim (Nadarwinforum).
De basis van je kritiek op Fons is volgens mij als volgt samen te vatten. De symboliek van de mythe kun je in iedere vorm persen die je goed uitkomt.
Hetgeen je in de praktijk ook constant ziet gebeuren. De bijbelse mythen bijvoorbeeld worden op duizenden verschillende manieren geïnterpreteerd. Het is onmogelijk om er achter te komen wat de juiste interpretatie is.

ciao...
In de krant van vandaag stond er een interview met Kitty Kelly. Zij heeft een boek geschreven over de Bush-dynastie. Haar stelling luidde als volgt: Een mythe is gevaarlijker als een leugen, een leugen is gemakkelijker te weerleggen". Ik vond haar uitspraken wel interessant ook in het licht van de voorgaande discussie.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Hallo Fons,
FonsV schreef:Dag Skeptic,

Skeptic schreef:Ben het met je eens dat de evangelien die in de bijbel zijn opgenomen niet authentiek zijn, hetThomas evangelie zou hier misschien beter op z,n plaats zijn, maar het evangelie volgens Paulus voegt er m.i. weinig aan toe.
Wanneer noem je een tekst niet authentiek?
Omdat ze niet authentiek zijn, je zegt het zelf al, we hebben de originele teksten niet.
Maar niet authentiek is in dit geval ook bedoelt als "niet geloofwaardig."

FonsV schreef: En wat is je reden om vooral tegen monotheïsme te zijn?

Groeten.

Fons.
Alle monotheïstische religies hebben een spoor van wreedheid in de wereld achtergelaten.
Om te beginnen met het jodendom, daarover is genoeg te lezen in de bijbel, hele volken werden uitgemoord.
Ten tweede het Christendom, we hoeven maar te kijken naar Europa in de middeleeuwen, dat volledig werd gedomineerd door de roomse kerk, velen vonden de dood omdat ze het niet eens waren met de leer van deze bloeddorstige kerk.
En dat is nog maar een klein gedeelte van al het leed dat door deze kerk werd veroorzaakt.
Over de Islam hoef ik niets te zeggen denk ik, dat zal iedereen wel duidelijk zijn.
Herman Philipse zegt het in het AtheÏstisch Manifest erg duidelijk "Elke monotheÏstische godsdienst draagt de kiemen van intolerantie in zich, omdat die gebaseerd is op het Ene Absolute Autoritaire Gelijk"
groeten.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Skeptic,
Fons schreef:Wanneer noem je een tekst niet authentiek?
Skeptic schreef:Omdat ze niet authentiek zijn, je zegt het zelf al, we hebben de originele teksten niet.
De originele tekst wordt in het jargon 'autograaf' genoemd (als ik me niet vergis). Die hebben we inderdaad niet. Ik vraag me af of we van ook maar één geschrift uit het Nieuwe Testament het originele handschrift hebben.
Skeptic schreef:Maar niet authentiek is in dit geval ook bedoelt als "niet geloofwaardig.
Op zich hoeft een overschrijving niet ongeloofwaardiger te zijn dan het origineel. Tenzij kan worden aangetoond dat in het origineel (historische) onjuistheden zitten en/of dat de overschrijvers de tekst hebben 'verbeterd', 'aangevuld' of 'aangepast' aan de nieuwe inzichten. En… dat is nogal eens een keertje gebeurd!!!
Fons schreef:En wat is je reden om vooral tegen monotheïsme te zijn?
Skeptic schreef:Alle monotheïstische religies hebben een spoor van wreedheid in de wereld achtergelaten.
Drie opmerkingen:

1. Alléén de monotheïstische religies of kunnen de polytheïstische er ook wat van?

2. Het heeft iets van (primitieve) arrogantie dat de Joden zich hebben laten 'openbaren' dat zij het Uitverkoren Volk zijn en dat Palestina hun door JHWH aangewezen grondgebied is. :)

3. In de geschriften van de monotheïstische religies komen verhalen van wreedheid en zelfs genocide voor. Daarnaast ook heel andere en uitgesproken vreedzame verhalen.

Het zijn de macho's in elk van die religies, die de leer gebruiken om macht te verkrijgen én over hun geloofsgenoten én over de nabuurvolkeren. Men heeft de leer 'verpolitiekt'.
Niet iedere moslim zal door zijn geloof gedreven een flatgebouw binnenvliegen. Er zijn ook zeer vredelievende moslims die zelfs (in Beslan) oproepen om geen wraak te nemen op de daders maar de vrede na te streven.
Hetzelfde kun je van de christenen zeggen.
En natuurlijk beroept iedereen zich op het 'Heilige Boek'.

Ik bedoel kort en bondig te zeggen dat monotheïsme niet per se, wezenlijk of natuurnoodzakelijk wreed en oorlogszuchtig is.
Skeptic schreef:Herman Philipse zegt het in het Atheïstisch Manifest erg duidelijk "Elke monotheïstische godsdienst draagt de kiemen van intolerantie in zich, omdat die gebaseerd is op het Ene Absolute Autoritaire Gelijk"
Wellicht ligt daar de clue dat niet 'het gelijk' de maatstaf moet zijn. :)

Bedankt voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Devious
Quote:
Ik vind het jammer als men soms de twee niet goed uit elkaar lijkt te kunnen houden. Als het trouwens aan de mens ligt, wat ik dus geloof, dan maakt het helemaal niet uit of er een nu bestaande mythe of religie word gebruitk want dan zal de mens vanuit die behoefte een nieuwe religie cereeren zoals de laatste deccennia ook laat zien.
Dat men de twee niet uit elkaar lijkt te kunnen houden ligt echt niet alleen aan de mens. Als delen van een religieus geschrift zich lenen om gebruikt te worden voor gruwelijkheden, dan zullen ze er ook ooit voor gebruikt worden.
Als de mens de behoefte voelt om religies te creeeren, laat de nieuwe religie dan alstublieft eentje zijn waarvan de teksten op geen enkele manier gebruikt kunnen worden om vrouwonderdrukking, mishandeling, moord, genocide, ritueel dieren en mensen verminken en te doden,,,, etc... te rechtvaardigen.
Het gaat me om die blauwe zin vooral want die bleef maar hangen en ik dacht er klopt iets niet in je redenatie maar kon er even mijn vinger niet op leggen maar nu denk ik...........

Je spreekt de wens uit dat als de mens een nieuwe religie verzind deze dan anders zal zijn als de bestaande de wat betreft sommige teksten in de heilige boeken. Aangezien jij er vanuit gaat dat religie sowieso door de mens bedacht is en de geschriften dus ook door mensen zijn geschreven dan zijn die teksten waar die gruwelijkheden van komen ook door mensen bedacht! Dan is het dus de mens die religies zo maakt dat ze kunnen onderdrukken, mishandelen, moorden, etcetera.
Blijkbaar heeft de mens dus behoefte aan een geloof dat hen de ruimte geeft gruwelijkheden te begaan in naam van dat geloof. Er is dus geen enkele reden te hopen dat een nieuwe religie "beter" zal zijn hierin?! Blijft de vraag; kan de mens zo veranderen dat hij niet meer een geloof mis-ge-bruikt om zijn gruwelijkheden te verichtten of maakt het geen klap uit onder welke vlag dit gedaan word? Ieder ideologie leent zich immers om mis-ge-bruikt te worden en word ook zo gebruikt.

Maakt het verschil of je vermoord word omdat je het geloof van de heersende macht niet deelt of hun politieke overtuiging?

Ik geloof echt dat het volkomen zinloos is in die zin religie te bestrijden omdat de mens dan weer iets anders verzind om het kwaad dat hij doet te legitimeren en te rechtvaardigen. Het ligt dus in de eerste plaats aan de mens en niet aan de door de mens gemaakte religie.

groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Enigma schreef:

Je spreekt de wens uit dat als de mens een nieuwe religie verzind deze dan anders zal zijn als de bestaande de wat betreft sommige teksten in de heilige boeken.

Ik geloof echt dat het volkomen zinloos is in die zin religie te bestrijden omdat de mens dan weer iets anders verzind om het kwaad dat hij doet te legitimeren en te rechtvaardigen. Het ligt dus in de eerste plaats aan de mens en niet aan de door de mens gemaakte religie.
Om een nieuwe religie te verzinnen kun je op internet ook "bouwpakketten" downloaden.
Je eigen religie, op maat gemaakt, passend bij je behoeften.
En daarna nog een aantal mensen vinden die dit scenario verder willen uitwerken. :)

http://www.fadetoblack.com/cultkit/
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Enigma,
Enigma schreef: Ieder ideologie leent zich immers om mis-ge-bruikt te worden en wordt ook zo gebruikt.
Volgens mij sla je daar de spijker op zijn kop: ideologieën (religies) worden door mensen gemaakt. Maar… zoals zo vaak gebeurd, woorden hebben in de loop van de tijd hun eigenlijke betekenis verloren en/of meer betekenissen gekregen.

Als je een wat breed opgezette studie over religie ter hand neemt zie je dat 'religie' nogal wat betekenissen heeft. D.w.z. in de loop der tijden zijn verschillende zaken aangeduid met hetzelfde woord.
Het is dus maar heel gewoon dat, als je met iemand over religie van gedachte wisselt, de een het over het een en de ander het over het ander heeft.
Hetzelfde of nog erger geldt van het woord 'god'. Dat kan werkelijk van alles betekenen. :(

Als we ons beperken tot de religie, die stamt uit het besef van mensen 'dat er een bovenmenselijke (bovennatuurlijke), zintuiglijk niet waar te nemen werkelijkheid bestaat'.
De meest voorkomende ontwikkeling is dan dat er eerst (goede en kwade) 'geesten' zijn; die geesten worden 'goden' (polytheïsme) en het eindstadium is het 'monotheïsme'.
De relatie tot die goden of god tracht de mens in de hand (voor de mens gunstig) te maken of te houden door o.a. gebeden en rituelen. En daar heb je dan één betekenis van religie of godsdienst.

Een ander startpunt is dat de mens beseft of ervan overtuigd is dat hij meer is dan een agglomeraat van scheikundige reacties, dat hij meer is dan de som van zijn lichaamscellen en dat hij zich niet kan indenken dat bij zijn dood alles ophoudt.
En dan beginnen de bespiegelingen over het verband tussen het 'aardse leven' en de tijd daarna. Heel grof aangeduid: als het aardse leven goed is, dan zal het leven daarna het ook zijn. Grote vraag: 'Wanneer is het aardse leven goed'?

Hier en daar hebben mensen zichzelf zekerheden proberen aan te praten door de bovennatuurlijke, zintuiglijk niet waar te nemen werkelijkheid 'openbaringen' te laten doen: stem die spreekt vanachter een wolk, of uit een niet verbrandend braambos, tijdens indrukwekkende natuurverschijnselen of menselijk onverklaarbare 'verschijningen'.

Regelmatig hebben 'slimmeriken' deze algemeen menselijke manier van denken en doen aangewend om de macht te grijpen. Zij maakten het gewone (domme) volk wijs dat ze contact hadden gehad met het bovennatuurlijke, een of andere opdracht hadden ontvangen etc. Er is wat afgeklungeld met religie!

Ontwikkelingen gaan langzaam en het is een soort van doem dat de mensheid slecht leert van zijn geschiedenis. Het heeft er zelfs alle schijn van dat de mensheid alleen leert via de 'harde weg'. We moeten eerst fors op onze bek gaan willen we van de ervaringen iets leren.
Enigma schreef:Blijkbaar heeft de mens dus behoefte aan een geloof dat hen de ruimte geeft gruwelijkheden te begaan in naam van dat geloof.
Is het niet beter om te zeggen: 'Blijkbaar heeft de mens behoefte aan een 'geloof' (religie) in een bovennatuurlijke en niet waarneembare werkelijkheid'? (Behalve degenen natuurlijk, die om voor hen geldende redenen die werkelijkheid ontkennen.) Het gaat er dan alleen maar om de juiste duiding te vinden van die werkelijkheid en van de manier waarop we daarmee dienen om te gaan.
Er zijn altijd mensen geweest die gruwelijkheden hun ideaal vonden. Evengoed zijn er altijd mensen geweest die daar anders over dachten.

Het heeft iets van een grapje, maar ik zie twee mogelijkheden:
* OF er is niets na de dood en dan zou het fraai zijn als ik een leven heb gehad zonder al die door mensen veroorzaakte narigheid. En áls dan zou blijken dat ik er niet meer ben na mijn dood, dan kan me dat op dat moment niet tegenvallen. Dat mij, die er niet ben, iets tegenvalt, lijkt me nu sterk. :)
* OF er is wél een voortbestaan na de dood en dan zit ik een eeuwigheid met de gêne dat ik me een mensenleven lang heb vergist als ik toen dat voortbestaan ontkende.

En dus ben ik levendig geïnteresseerd naar antwoorden op de vragen a) is er een voortbestaan na de dood en b) is er een invulling van de term 'god' mogelijk die het mensdom niet in partijen verdeelt en c) hoe kan ik mijn 'inzichten' in praktijk brengen zodat ik samen met de rest van het bestaande een goed aards bestaan kan hebben?

Er zijn in het verleden wel meer culturen van de aardbodem verdwenen omdat ze blijkbaar niet 'levensvatbaar' waren. Het is niet uitgesloten dat onze cultuur hetzelfde zal overkomen want op vele manieren maken we van ons bestaan een puinhoop. Miljoenen jaren heeft het mensdom de kans gekregen om te komen tot waar het nu is gekomen. Moeder Aarde heeft nog miljoenen jaren te gaan. Wie weet komt een handjevol overlevenden een keer, door scha en schande geleerd, tot een meer 'religieuze' manier van zich gedragen. Zolang er nog hoop is, is er leven.
Enigma schreef:Het ligt dus in de eerste plaats aan de mens en niet aan de door de mens gemaakte religie.
Als je had geschreven 'Het ligt dus in de eerste plaats aan de mens en aan de door die mens gemaakte religie' had ik gereageerd met: Lijkt mij dus 'de spijker op zijn kop geslagen'. Maar wellicht bedoel je hetzelfde te zeggen.

En dan kun je beter niet te raden gaan bij de door Tjeerdo aangeprezen internetpagina. Door wanhoop of door ontkenning van de menselijke mogelijkheden gedreven, prijst men daar nogmaals aan wat alleen miskleunen opleverde en zal opleveren.
Als je geen 'zelfrespect' hebt, wat zul je dan om respect vragen? :)

Groeten.

Fons.
Plaats reactie