Ik gun de schelder dat genoegen niet. Scheldwoorden zijn een bot instrument van overreding. Zo makkelijk ben ik niet te overtuigen. Wat betreft de praktische aspecten, da's weer een ander verhaal.FonsV schreef:Dag Jutter,
Als ik met scheldkanonnades wordt aangesproken voel ik mij niet 'aangesproken' maar uitgescholden en uitgescholden worden vind ik niet prettig. En als ik door het lawaai word gehinderd of belemmerd in mijn bezigheden al helemaal niet. Ligt dat bij jou anders?Jutter schreef:Het blijft voor mij toch altijd raar hoe mensen zich door zulke scheldkanonnades aangesproken kunnen voelen.
Appelen en peren. Een serieus bedoelde aanteiging en een domme scheldpartij puur bedoeld om te kwetsen zijn niet hetzelfde.Caroline Tensen vond zichzelf in een roddelblad beticht van – voor 'gewone mensen' - immoreel en asociaal gedrag. Ze kreeg de indruk dat zij, publiek bekend TV- figuur, vaaf dat moment door vreemden werd aangekeken met een uitdrukking van: 'Ben jij er dus zó eentje"! Haar 10-jarig zoontje werd op school uitgejouwd door de klasgenoten. En… ze liet het er niet bij zitten en maakte er een kort geding van.
Uitspraak: het roddelblad dient zich bij de eerstkomende uitgave op de verder witte cover nadrukkelijk te excuseren en op pagina 3 dat excuus uit te werken en de tekst van de aantijging in te trekken, Dwangsom: € 100.000.- De voorlopige schadevergoeding aan Caroline uit te betalen: € 25.000.-
Het heeft er alle schijn van dat de uitspraken van het roddelblad als onrechtmatig te veroordelen zijn en dat Caroline zich terecht 'aangesproken' voelde.
Hier haal je het praktische aspekt van geluidsoverlast weer aan. Da's een ander verhaal, en niet waar ik naar refereerde.Gesteld: je zit in een schouwburg te kijken en luisteren naar een toneelstuk. Een aantal bezoekers is het met de inhoud van het stuk niet eens en laat dat voortdurend luidkeels blijken. Verzoek om stilte en andere vermaningen halen niets uit. Uiteindelijk wordt de voorstelling onderbroken en de lawaaischoppers worden door een paar agenten verwijderd, waarbij enig geweld noodzakelijk is.
Gaat hier iets fout en, zo ja, wat dan?
Geen van beide zijn juiste interpretaties van wat ik bedoelde. Andere formulering dan maar.Deze zin begrijp ik niet helemaal. Ik denk dat je wilt zeggen dat iemand, die emotioneel en intellectueel sterk in zijn schoenen staat, anderen niet beledigt. Of degene, die zich misdraagt, zich niet beledigd zal voelen als hij in rustige en verstandige termen op zijn gedrag wordt gewezen is nog maar de vraag.Jutter schreef:Onder mensen die emotioneel en intellectueel sterk in hun schoenen staan, is het eigenlijk onmogelijk om een ander te beledigen, en kan je uiteindelijk alleen jezelf beledigen door te schelden.
Iemand die emotioneel en intellectueel sterk in de schoenen staat, zal niet makkelijk op de kast te krijgen zijn. En verder is het "wat je zegt dat ben je zelf" dat je net noemde van kracht. Dat is het "zichzelf beledigen" waar ik het over had.
Profijt versus schade zijn de universele criteria. Zo ziet mijn morele compas er dus ook uit; profijtelijk is noord, en schadelijk zuid. Het nastreven van onze eigen en elkanders welzijn geniet de voorkeur, en jezelf en/of anderen schaden is wat vermeden dient te worden. Het is juist de vraag waneer er sprake is van profijt en waneer van schade, en of dit te vermijden valt of niet, etc. die de boel gecompliceerder maakt, en waarom moraliteit en ethiek nooit helemaal een exacte wetenschap zullen zijn.De vraag is dan: 'Waar halen we die waarden en normen vandaan'? of: 'Hoe bepalen wat de voor iedereen geldende waarden en normen zijn'? Het antwoord: "Zo is onze cultuur nu eenmaal" lijkt me niet voldoende.
Bij mij is er altijd op ingehamerd dat ik deze wereld met anderen moet delen, en in plaats van domweg "mag niet" of "omdat ik het zeg" deden mijn ouders altijd hun best om uit te leggen welke gevolgen aan desbetreffende daden verbonden zijn. Verantwoordelijkheidsbesef en empathie. Rationaliteit en redeneervermogen.
Ik denk dat het daar vooral aan schort bij mensen die met een primitieve straf/beloning/gehoorzaamheid moraliteit zijn opgevoed. Daarmee kweek je egocentrische mensen die "ik kan er mee wegkomen" als geldig excuus beschouwen.