GK schreef:Haags Museum weert homo-foto’s
De kunstfoto's en een video, waarover www.gk.nl afgelopen week berichtte, waarop Mohammed als homoseksueel wordt afgebeeld zullen niet te zien zijn op een expositie in het Haagse Gemeentemuseum.
Het project Adam en Ewald van Sooreh Hera laat twee homoseksuele mannen zien terwijl ze maskers dragen van Mohammed en diens schoonzoon Ali. Sooreh Hera maakte diverse foto's van Nederlandse homoparen.
Directeur Van Krimpen van het museum heeft besloten de werken van de kunstenares Sooreh Hera niet tentoon te stellen, omdat ze ‘als beledigend worden ervaren in bepaalde groepen van de samenleving’. Sooreh Hera vindt dat het museum kiest voor angst, door de foto's niet te exposeren.
Van Krimpen zegt Sooreh Hera op artistieke gronden te hebben geselecteerd en uitgenodigd voor deze tentoonstelling en niet te willen dienen als politiek forum. Sooreh Hera zegt dat de directeur van te voren wist wat voor werk hij in huis haalde. “Hij vond het prachtig werk. Eindelijk iemand met lef, dacht ik”, aldus de kunstenares. “Kennelijk beslist een islamitische minderheid wat er in het museum te zien is.” Ze zegt te weten dat het museum is bezweken vanwege dreigingen van extreme moslims.
De anti-koran film van Geert Wilders
Moderator: Moderators
En toch weer niet:
-
Samante
Wilders wil een film maken tegen de islam, en anderen maken een film waarin Wilders op de hak genomen wordt. Ik zag er de humor wel van in, het filmpje van Chucky Wilders vond ik knap gemaakt en wilde ik jullie niet onthouden.wahlers schreef:Samante,
Een freaky filmpje!
Wat wil je hier mee uitdrukken/zeggen?
De boodschap ontgaat me.
MvG, Wim Ahlers.
En niemand zal deze 50.000 euro kunnen opeisen. Ze roepen alleen maar wat 'Foei! Islamofobie', 'Foei! Haatzaaien', en dat allemaal om de aandacht af te leiden van het feit dat Wilders gewoon gelijkheeft (op de punten die hij in die film wil behandelen).MOODY BLUE schreef: Volgens de nog altijd zwaar bewaakte politicus worden alleen de feiten vertoond en is het niet zijn bedoeling te polariseren. ,,Ik loof 50.000 euro uit aan degene die al deze feiten kan weerleggen’’.
Degenen die steeds 'haatzaaien' roepen als iemand kritiek heeft op de Koran, zijn zelf haatzaaiers; een stelletje hypocrieten.
Er zit een luchtje aan Wilders, maar zelfs bij hem moet ik het eerste citaat waaruit echt sprake blijkt van racisme en vreemdelingenhaat, nog zien.
Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
Samante
Euh...moet ik me schamen als ik zeg dat ik nog nooit een Chucky film heb gezien?Samante schreef:De gedemoniseerde pop Chucky was erg populair in het horrorgenre, er is een hele reeks films rond die pop geweest. Maar dat moet je ook maar net weten.
Nb. Ik heb ook nog nooit een aflevering gezien van "Goede Tijden, Slechte Tijden"...voor deze serie heb ik een paranormale allergische reactie opgebouwd
Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Toch eigenlijk idioot dat extremisten dus uitmaken wat een museum als kunst mag vertonen. Al kan ik me best voorstellen dat de museumdirecteur het risico niet nemen wil. Alweer een aanslag op de vrijheid van meningsuiting nu in de vorm van het onder bedreiging verbieden van kunst.Fenomeen schreef:En toch weer niet:
GK schreef:Haags Museum weert homo-foto’s
De kunstfoto's en een video, waarover www.gk.nl afgelopen week berichtte, waarop Mohammed als homoseksueel wordt afgebeeld zullen niet te zien zijn op een expositie in het Haagse Gemeentemuseum.
Het project Adam en Ewald van Sooreh Hera laat twee homoseksuele mannen zien terwijl ze maskers dragen van Mohammed en diens schoonzoon Ali. Sooreh Hera maakte diverse foto's van Nederlandse homoparen.
Directeur Van Krimpen van het museum heeft besloten de werken van de kunstenares Sooreh Hera niet tentoon te stellen, omdat ze ‘als beledigend worden ervaren in bepaalde groepen van de samenleving’. Sooreh Hera vindt dat het museum kiest voor angst, door de foto's niet te exposeren.
Van Krimpen zegt Sooreh Hera op artistieke gronden te hebben geselecteerd en uitgenodigd voor deze tentoonstelling en niet te willen dienen als politiek forum. Sooreh Hera zegt dat de directeur van te voren wist wat voor werk hij in huis haalde. “Hij vond het prachtig werk. Eindelijk iemand met lef, dacht ik”, aldus de kunstenares. “Kennelijk beslist een islamitische minderheid wat er in het museum te zien is.” Ze zegt te weten dat het museum is bezweken vanwege dreigingen van extreme moslims.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ik kan me het bezwaar van de directeur wel voorstellen maar het ermee eens zijn is iets anders.Kitty schreef: Toch eigenlijk idioot dat extremisten dus uitmaken wat een museum als kunst mag vertonen. Al kan ik me best voorstellen dat de museumdirecteur het risico niet nemen wil. Alweer een aanslag op de vrijheid van meningsuiting nu in de vorm van het onder bedreiging verbieden van kunst.
Desnoods zet je een tank voor de deur, dat schrikt af. (dat is Wim vast met mij eens
Daar ga je toch zeker niet aan toegeven?
Dat lijkt me als het om de vrijheid van meningsuiting gaat geen goed plan.
Dat lijkt een goed idee, alleen denk ik niet dat je er bent met een tank voor de deur zolang de tentoonstelling loopt. Die man zal niet van bedreigingen verlost zijn na die tentoonstelling. Voor altijd een tank voor zijn eigen deur dan maar? Het is altijd zo makkelijk om voor een ander uit te maken, dat hij dit niet toe moet laten. Maar niet iedereen is een held, dat maakt bedreigingen vaak zo effectief en daarom vind ik mensen die hard het tegengeluid blijven roepen óndanks alle bedreigingen dus helden. Ook al geven ze dit tegengeluid niet altijd even handig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Het is natuurlijk bij wijze van spreken.Kitty schreef:Dat lijkt een goed idee, alleen denk ik niet dat je er bent met een tank voor de deur zolang de tentoonstelling loopt.
Het gaat mij dus ook om de signaalwerking, een signaal als 'maar dit moet niet kunnen', en dat ontbreekt.
Het is nou toevallig een filmpje, dan is het weer dit en dan weer dat.
Lijfwacht, nee, laten we dat maar niet doen.
Ja en zo winnen de dreigers. En dat is kwalijk. Maar ik vraag me af of dit doorbroken gaat worden. Geweld is nog altijd zo ongewenst dat men daar toch vaak voor zwicht. Dat is ongewenst natuurlijk maar wel realiteit.Fenomeen schreef:Het is natuurlijk bij wijze van spreken.Kitty schreef:Dat lijkt een goed idee, alleen denk ik niet dat je er bent met een tank voor de deur zolang de tentoonstelling loopt.
Het gaat mij dus ook om de signaalwerking, een signaal als 'maar dit moet niet kunnen', en dat ontbreekt.
Het is nou toevallig een filmpje, dan is het weer dit en dan weer dat.
Lijfwacht, nee, laten we dat maar niet doen.
Dan moet dus anders denk ik dan.Kitty schreef: Ja en zo winnen de dreigers. En dat is kwalijk. Maar ik vraag me af of dit doorbroken gaat worden. Geweld is nog altijd zo ongewenst dat men daar toch vaak voor zwicht. Dat is ongewenst natuurlijk maar wel realiteit.
Laten we maar eens afwachten wat er allemaal van komt, voorlopig hebben we het internet om ons druk te maken nog voordat de film/boek/kunstwerk af is.
Ik heb me verbaasd over het antwoord van de directeur.
Kort gezegd: Hij wil zich niet lenen voor 'propaganda' of 'provocatie'.
Maar een belangrijke bijdrage van kunst is nu juist:
Als hij nu gezegd had: "Als ik deze kunst vertoon dan is er een reële kans dat mijn museum in de vlammen opgaat. En daar zijn we niet (voldoende) voor verzekerd en bovendien gaan er dan waardevolle kunststukken verloren." dan had ik dat wel geaccepteerd! Maar hij draaide om de hete brij heen en gebruikte een flauw excuus om zo veel mogelijk politiek correct te blijven. In dat opzicht is Wilders iets duidelijker.
Waar is de tijd gebleven dat wij (=Nederland) een vrijhaven waren voor ketters zoals Galileo Galilei?
MvG, Wim Ahlers.
Kort gezegd: Hij wil zich niet lenen voor 'propaganda' of 'provocatie'.
Maar een belangrijke bijdrage van kunst is nu juist:
- provoceren
- uitdagen
- een kritische weergave van de maatschappij
- het expressief uitdrukken van alternatieven
- als spiegel van de maatschappij
- om een impliciete of expliciete boodschap of mening te verkondigen
- enz..., enz..., enz...
Als hij nu gezegd had: "Als ik deze kunst vertoon dan is er een reële kans dat mijn museum in de vlammen opgaat. En daar zijn we niet (voldoende) voor verzekerd en bovendien gaan er dan waardevolle kunststukken verloren." dan had ik dat wel geaccepteerd! Maar hij draaide om de hete brij heen en gebruikte een flauw excuus om zo veel mogelijk politiek correct te blijven. In dat opzicht is Wilders iets duidelijker.
Waar is de tijd gebleven dat wij (=Nederland) een vrijhaven waren voor ketters zoals Galileo Galilei?
MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;