Enigma schreef:
Heb er zo geen zin an.
Ik ook niet meer. Toch nog maar even een korte reactie.
Reddish schreef:
Ik heb geen definitie, ik geloof niet in god.
Natuurlijk geloof ik je dat jij geen definitie van God hebt. Wat mij wel op valt is dat de goddelozen en niet-goddelozen tijdens het bakkeleien over God het wel over hetzelfde hebben. De goddelozen weten vaak heel goed te vertellen wat God allemaal zou moeten doen en kan, ze spreken dan vaak ook nog over een Hij.
Wat mij opvalt (naast het eerder opgemerkte verschijnsel dat veel ongelovigen hierover een mening hebben!) is dat de godsbeelden die worden genoemd vrij algemeen/universeel zijn; ik heb (behalve Jehovah's Getuige Michel) niemand gezien die zegt: "God is voor mij de God van de bijbel", bijvoorbeeld.
Wat mij opvalt is dat (niet in deze discussie trouwens) sommigen het hebben over de God van Abraham, Izaak en Jacob. Zij spreken weer niet over de God van Noach of Adam. Waarschijnlijk om zich te onderscheiden van de Moslims. Nou ja dit moeten ze maar eens op een reliforum uitzoeken.
Dit zal ik ook doen bij de volgende gelegenheid dat een gelovige een poging doet om mij (op straat, aan de deur) te bekeren.
Zou ik zeker doen. Als de gelovige een christen is dan zou je hem/haar er op kunnen wijzen dat Jezus zei: Als je ergens niet welkom bent en de mensen luisteren niet naar je, sla het stof van je voeten en ga weg.
Als goddeloze heb jij ook je rechten.
J-getuigen laat ik altijd binnen en praat bijna altijd met ze over de Triniteit. Op dit punt ben ik het namelijk met ze eens en dat geeft vaak een goddelijk gevoel : Alle J-getuigen en IK tegen de rest van de christenen.
Trouwens als niet-goddeloze vind ik het heel prettig om lastig gevallen te worden door andersdenkende gelovigen. Ook op straat zoek ik de evangeliserende mensen op en er ontstaan vaak boeiende gesprekken.
Het grappige is dat religieuze mensen vaak moreel prima in orde zijn, en dat geldt ook voor atheïsten.
Mee eens.
er zullen gelovigen zijn over mij denken dat ik best een aardige kerel ben, alleen jammer dat ik op de dag des oordeels goed de zak zal zijn wegens mijn ongeloof.
Ik denk ook dat er gelovigen zullen zijn die zo over jou denken. Als je die gelovigen tegen komt zou je ze eens kunnen wijzen op de woorden van Jezus: Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Tegenwoordig zijn er ook mensen die niet in God geloven maar wel in “iets”. Wat is dat iets dan vraag ik me af. Misschien kan een Ietsgelovige eens reageren.
Groet,
Stan