Ja en nee. Zie ook mijn reactie op an3sdej. Het is niet meteen dat ik mijn opvoeding in twijfel wil trekken, maar God heeft zich aan mij getoond (in mijn visie dus, want wellicht was het God helemaal niet, maar een gedachtenspinsel) en ik kan mij altijd tot hem wenden. Voor mij is het een zekerheid dat hij bestaat. Het is ook iets waar ik absoluut niet vanaf wil stappen en ook niet zal doen (erg star, I know, maar het waarom zie je ook in mijn eerdere antwoord aan an3sdej). Het is voor mij nog wel een hele klus om God vorm te geven. Een vorm waar ik achter kan staan (het vorm geven gaat op basis van boeken lezen en discussies)distiple schreef:Ruby,Ik begrijp hier uit dat je jezelf(ik bedoel het niet zo hard als het er staat, maar ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen)beperkt tot de definitie(inmiddels iets zelfgevormder) van god omdat dit je zo bijgebracht is(en je niet je "opvoeding" in twijfel wil trekken) het klinkt weer vreemd maar ik bedoel het niet hard.De Bijbel heeft op zich een meerwaarde omdat ik daar nu eenmaal mee opgegroeid ben. (Zwak excuus, I know). En omdat ik denk dat er meer over God in staat dan de meeste andere boeken. Ik vind veel boeken relevant, maar ik merk dat ik boeken vanuit een geloofsoptiek eerder geloof en meer mee heb, dan als dat niet zo is. Voor mij lijken die meer "echt" te zijn. Oprechter. Maar dat komt waarschijnlijk weer door mijn geloofsbeeld. Alhoewel ik ook nog altijd de intentie heb om me meer te verdiepen in het boedisme.
Wellicht is dat wel de reden dat me dat nog even weerhoudt.Maar als je je echt in het Boeddhisme wil verdiepen dan zal je "god" even "aan de kant" moeten zetten. Om het vanuit die optiek "oprecht" te kunnen beleven.
Ik weet niet veel van Boeddhisme maar ik heb wel(gevoelsmatig) veel respect voor ze.(ondanks dat ik "ze" een beetje naief vind).
Hoezo vind je ze eigenlijk een beetje naief?
Wat je mee maakt kan bepalen hoe je in het leven staat, maar uiteindelijk maakt iedereen zelf de beslissing waar hij/zij staat. Wat dat betreft vind ik dat mensen best meer verantwoordelijkheid bij henzelf mag leggen.Ik zie dit toch heel anders, ik denk ook dat dat wat je mee maakt bepaald hoe je in het leven staat. Maar ik zie de mens toch echt als een zeer berekenent wezen. Een wezen dat(praktisch) overal beter van probeert te worden.Ruby schreef:mmmm interessant. Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ga er van uit dat de (meeste, zeker niet alle) daden voortkomt uit goedheid. Om iets goeds te willen doen. Maar we zien niet altijd in dat we beperkt zijn. Kijk maar naar de discussies op dit forum. In wezen is volgens mij niemand hier eropuit om een ander te krenken. We proberen elkaar onze visie te zien. Dit doen we vanuit de goedheid van ons hart omdat we denken het bij het juiste eind te hebben. Toch zijn we juist beperkt omdat we niet alle visies kennen. En daar komt m.i. weer wijsheid uit voort. Dus mijn idee over goedheid is denk ik beperkter dan jouw visie.
Wat betreft jouw laatste zin: dat vind ik meer een excuus. Men geeft dit op, maar dat zou men eigenlijk niet moeten doen. Alleen zijn we nietig, maar in het geheel.... en daar zou het eigenlijk om moeten gaan. (denk ik).
Verschil in mening dus. Ik denk niet dat het zomaar in iemand zit en dat het wordt aangeroepen.Ik denk ook niet dat dat(vaak) zomaar ineens bij iemand op komt. Maar in (bijna) iederaan zit een "moordenaar" verschuilt, vraag is alleen wat er voor nodig is om dit per geval "aan te roepen".
Verschil in mening mag... maar wel leuk om te weten.
Wie is in dit geval men? De terrorristen of de anderen? Als het om de terrorristen gaat dan zou het ook kunnen dat zij zelf dit niet op een andere manier duidelijk kunnen maken en het zou ook zo kunnen zijn dat de rest niet goed genoeg luistert naar wat zij eigenlijk willen.Ik denk wel dat "de mens" die tot zo iets in staat is van oog om oog ...... het meeste opsteekt. Aangezien het feit dat ze een "daad" pleegden laat zien dat men dit op een "gewone" manier voor die tijd niet konden/wilden beredeneren.Helaas zijn zij meer de types van oog om oog, tand om tand. En ik denk dat ze het mis hebben. Maar ja... who knows?
Er is nu alweer veel kritiek op de legitimatieplicht.. ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Dat er veel te veel mag... dat vind ik ook wel. Anderzijds heeft dat ook zijn voordelen (soms).Mag ik daar aan toevoegen te veel, zo niet veel te veel. Dan ben ik het met je eens Maar ik geloof ook dat het wel tijd gaat worden dat "de teugels" eens aangetrokken gaan worden.et land waarin veel gedoogd wordt. Je kunt niet ineens de teugels strakker aantrekker. En zeker niet bij ons nederlanders. Daar geloof ik echt niet in.
Nee, dat geeft het wellicht niet aan, maar ik denk wel dat als je het andersom gaat stellen dat er dan meer kans is dat onschuldigen vast komen te zitten (ik bedenk dit zomaar hoor, ik weet natuurlijk niet of dat zo is, maar ik vermoed dat dat wel een consequentie kan zijn). De vraag is waar we voor kiezen... En zijn we ook bereid om dit allemaal te betalen? Meer gevangenissen, meer bewakers, meer therapeuten, justitie etc. etc.Maar wat is te lang, ik zou het eerder andersom willen stellen: gnal et si taw ,raaM(geintje hoor) Ik denk eerder dat er veel "criminelen te kort vast zitten. Als je nagaat dat de moordenaars van Anja Joos (op een na) al vrij rond lopen. En ZIJ hebben iemand ZOMAAR doodgetrapt. Daarmee geeft het strafrecht toch niet aan dat dat "uit den boze" is???
Maakt overigens mi nog altijd dat wat we heden ten dage als fout of goed zien dat dezelfde dingen niet altijd als fout of goed werden gezien in andere tijden (ongeacht de wetten). Gemengde huwelijken werden nog niet zolang geleden als erg fout gezien in Nederland. Tegenwoordig maakt dat niet meer uit.Ik denk niet dat je helemaal hebt begrepen wat ik met goed en fout bedoelde. Ook al is iets bij wet verboden kan het (in mij ogen) nog wel goed zijn. En andersom ook al mag het van de wet, kan het nog steeds fout zijn. Ik bedoel hiermee dat een wet iets noeg niet (absoluut) goed of fout maakt, per definitie.
En wat betreft je reactie op mijn uitnidiging om jou visie over god en religie te vertellen. Bedankt voor je tijd. Ik maak er uit op dat je nog erg "groeiende" bent en stteds meer open gaat staan voor andere "religie's en levensovertuigingen. Dat siert je. Ook je manier van discussieren spreekt me erg aan. Kort gezegd, IK MAG OE WEL
We kunnen het wel
Op naar het vervolg