Piet5 schreef:Een sjamaan van het rendiervolk de Nenets, die ik eens sprak, gebruikte geen drugs en de sjamanen bij de Eskimo's kunnen er ook niet aan komen.
Vind je het erg, als ik hier geen snars van geloof ... ?
Maar je krijgt wat mij betreft wel een sticker voor het jezelf-belachelijk&ongeloofwaardig-maken!
Skepsis schreef:Het woord sjamaan, dat uit Siberië komt, wordt door antropologen gebruikt om een bepaald type religieuze ondernemer te beschrijven die in vele culturen over de hele wereld voorkomt. Sjamanen onderhouden contact met de goden- en geestenwereld door in trance te gaan, vaak* onder invloed van drugs, muziek of dans. Ze worden door dorps- of stamgenoten ingeschakeld om mensen te genezen en andere problemen op te lossen. Dat doen ze door tijdens hun trance te strijden tegen vijandige magische aanvallen. Sjamanisme is nauw verbonden met de lokale cultuur en de sociale omgeving. Vandaar dat de rituelen en de bijbehorende wereldbeelden behoorlijk uiteen kunnen lopen en in de loop van de tijd ook kunnen veranderen.
* dus niet altijd
Trouwens, waarom noem je Piet5 belachelijk? Omdat hij een sjamaan heeft gesproken, of omdat deze geen drugs gebruikte?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it. Men in Black
Piet5 schreef:Een sjamaan van het rendiervolk de Nenets, die ik eens sprak, gebruikte geen drugs en de sjamanen bij de Eskimo's kunnen er ook niet aan komen.
Vind je het erg, als ik hier geen snars van geloof ... ?
Maar je krijgt wat mij betreft wel een sticker voor het jezelf-belachelijk&ongeloofwaardig-maken!
Dat vind ik meer dan erg. Tjeerd de Graaf doceert minderheidstalen aan de universiteit van Groningen en het Fries en Nenets zijn minderheidstalen in Nederland en Rusland.
Als je alleen jezelf gelooft, ga voort met je stickertjesplakkerij.
Trouwens, waarom noem je Piet5 belachelijk? Omdat hij een sjamaan heeft gesproken, of omdat deze geen drugs gebruikte?
Geen van beide. Dat oordeel is gebaseerd op meer van zijn posts, o.a. ook op HGN, omdat ik in de overtuiging leef dat het daar om dezelfde Piet gaat. Ongeloofwaardig, dat dan weer wel mbt tot de betreffende post alhier. Maar ook dat moet je in samenhang met zijn andere berichten en beweringen zien ...
Maar goed, het mag duidelijk zijn dat het om mijn visie gaat. Iedereen is vrij om er het zijne of hare van te denken.
Het gaat Joe niet om shamanen, maar om kinderachtige pesterij en niet doorvragen wat die shamaan van de Nenets me uitlegde. Zo'n gesprek is er nooit geweest voglens Joe en dan moet dat voor mij vast staan, terwijl ik genoten heb van de gesprekken in een theater in Groningen. Ik spreek Russisch en net zoals de Friesen Nederlands kunnen spreken kunnen de Nenets ook Russisch spreken. Groningen heeft als stad een vriendschapsband met Moermansk en folklore heb je veel in minderheidstalen.
Shamanen boven de Noordpoolcirkel stemmen zich af op de zonnestand en de natuur om zich heen voordat zij zich daar boven met hun geest kunnen verheffen.
Dan zal ik het vragen: waar sprak die shamaan over (wat ontopic is, want het gaat over shamanisme)?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it. Men in Black
Joe Hn schreef:Ook het deel dat de Eskimo-sjamaans geen geestverruimende middelen zouden kunnen vinden, lijkt mij grote onzin...
Als je reageert met alles wat lijkt in je leven dat komt je hele schijnwereld in beeld met alles wat iets of niets voor jou lijkt, maar wat lijkt is niet. Je schrijft bij "lijkt" over niets.
Typisch voor iemand, die de wereld in zijn hoofd stopt zonder van die wereld iets zinnigs te begrijpen om de wereld mee te dienen.
Dat staat ver af van het sjamanisme, de technieken, de Nederlandse sjamanen, want wie kent er nog meer dan die leraar-sjamaan in Groenekan? Welke muziek klinkt er?
Leeft niet iedereen in een schijnwereld van zijn eigen denkbeelden ... ? Wie ziet de werkelijkheid echt zoals zij is?!
Toch geloof ik dat ik meer van de wereld begrijp dan bijvoorbeeld de gemiddelde christen of moslim. Verder ontken ik niet dat wij toch allen van elkaar kunnen leren.
Verder durf ik mij alleen in een bepaalde context "sjamaan" te noemen. Het mag duidelijk zijn, dat ik echter geen sjamaan ben.
Welke muziek klinkt er?
Op dit moment een rustig bluesje van Rory Gallagher, na heel wat (electrisch) gitaargeweld ... speellijst :
Messin Whit The Kid.mp3
Laundromat.mp3
I Could've Had Religion.mp3
Pistol Slapper Blues.mp3
Going To My Home Town.mp3
In Your Town.mp3 What In The World.mp3
Hoodoo Man.mp3
Bulfrog Blues.mp3
Het "Toch geloof ik dat ik meer van de werele begrijp dan bijvoorbeeld de gemiddelde christen of moslim en het 'verder ontken ik niet dat wij toch allen van elkaar kunnen leren' is een 'contradictio interminis.' Ook in je volgende filosofie ben je een vat vol tegenstrijdigheden over wat sjamanisme is.
Met zo'n kannibalistisch motto onder je berichten heeft het geen zin je wijsheid toe te wensen op je levensreis. Nooit een sjamaan ontmoet en dan hier durven komen. Dan moet je toch wel aan een grote mate van zieleblindheid lijden?
Oh, die sprak je zeker op die houseparty waar je de gewonde en stervende xtc-gebruikers verzorgde? Piet: je praat volgens mij ook poep. Drugs zijn alomtegenwoordig op deze planeet en het lijkt me sterk dat een heel volk er niet aan zou kunnen komen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Vertel me eens wat deze sjamaan je zei? Ik interesseer me niet zo in of hij wel of geen drugs gebruikt. Ook fictieve personages kunnen wijze dingen zeggen. Wat maakt het dus voor je uit ofdat men gelooft dat dit gesprek werkelijk heeft plaatsgevonden?
Alhoewel lijkt het feit dat dit wetenswaardigheidje de buitenwereld heeft bereikt enigzins in tegen spraak met het verhaal zelf. Als ik nieuws naar de wereld kan brengen kan er vaak ook wel drugs de andere kant uit, maar who cares!