Devious schreef:Meneer van Buuren.
Uw oplossing voor het probleem kunt u gewoon in deze draad uiteenzetten. Ik zou graag willen weten wat uw gedachten hierover zijn. Recht voor z'n raap, opdat wij u niet kunnen beschuldigen van hypocrisie, en u ons niet van vooroordelen.
Gegroet.
Dank U voor Uw uitnodiging, mijn waarde:
Om te beginnen, Islamitische landen zijn baas in eigen land. Dit betekent dat ik geen mening heb over wat zich daar afspeelt. Wat mij betreft zat nu nog de Taliban in Afganistan - mij zal het een worst zijn. Of Iran een kernwapen ontwikkelt boeit mij, zoals ik onlangs iemand zo mooi hoorde uitspreken, geen zier. Iedere raket die daar vandaan komt beantwoorden we tienmaal - probleem opgelost. Eerwraak, (vrouwen)besnijdenis zijn niet mijn/ons probleem. Hang wat mij betreft je vrouw, als ze zichzelf niet juist heeft gekleed, maar op. Ik kan het zielig vinden maar het is niet mijn zaeck en dus ook niet mijn probleem. Omgekeerd betekent dit dus geen Nederlandse troepen in Afghanistan of Irak om maar iets te noemen. Het Westen zal dus met de islamieten in dialoog moeten treden om zodoende tot een vergelijk te komen.
Ik ben van mening dat onze beider culturen, de islamitische en de Westerse zoals ik die ervaar, niet compatibel zijn. Wellicht over een paar honderd jaar als we meer ervaring met elkander hebben opgedaan. Maar nu niet. Let wel ik schrijf niet dat ik de islamitische cultuur minderwaardig acht. Ik kan de mentaliteit van de islamiet niet begrijpen en hij/zij die van mij blijkbaar ook niet. Daar is op zich niets mis mee maar dit heeft natuurlijk wel consequenties voor de islamisten aanwezig in Europa.
Even een zijstap: helaas wordt naar mijn mening de islam als religie aangemerkt en dit heeft eveneens consequenties zoals hiermee door Westerlingen wordt omgegaan. Ik zie in het geheel geen mogelijkheid tot een vreedzame coëxistentie. Hoe we ook ons best zullen doen vreedzaam naast elkaar leven terwijl de ene groep zich continu 'beledigd' voelt zie ik niet gebeuren. Mogelijk acht U dit een pessimistische instelling.. ik zie het niet anders. Natuurlijk zouden we kunnen gaan proberen om de mogelijke sociale achterstand (achterstandswijken), gebrekkige opleiding en voor velen hun ziekelijk verdraaide wereldbeeld op te lossen. Maar naar mijn idee proberen we dit al jaren, en dit zonder resultaat. Het gevolg is steeds meer import huwelijken en het in zich zelf terugtrekken in de wijk. Stellen dat dit fenomeen wordt veroorzaakt door discriminatie is mi onzin. Er zijn maar weinig islamieten die werkelijk het Westen als hun thuis gaan zien en zodra ze dat doen blijkt hier (vaak) een achterliggende reden als oorzaak voor aan te wijzen. Ik ken een aantal homo-sexuelen en hoor van hen vaak dat juist het verwerpen van hen door de eigen groep reden is om het 'Westen' met andere ogen te gaan bekijken.
Of we het nu leuk vinden of niet, het lijkt erop dat het verbreken van de sociale cohesie een middel is om allochtonen te laten integreren. Dit vindt echter veel te weinig plaats, denk maar aan het samenpakken in wijken het opzetten van islamitische scholen of bijvoorbeeld de Zwarte Markt in Beverwijk. De vraag is echter nu de islam tussen zovel verschillende stromingen als bindmiddel fungeert of zij hiertoe nog toe bereid zijn. Er is immers steeds vaker sprake van een 'wij' tegen 'zij' mentaliteit.
Wellicht zijn de ouderen straks bereid terug te keren naar het land van herkomst. Eerlijk gezegd lijkt me dit voor hen onmogelijk en in dit licht bezien stoort het velen dat islamitische kinderen nog steeds een 'islamitisch paspoort' (versimpelde weergave - U begrijpt wat ik bedoel) hebben. Zodoende kunnen zij erven in de familie en altijd een beroep doen op het islamitische (familie\erf)recht dat in het thuisland van hun ouders/grootouders vaak nog (gedeeltelijk) geldt. Allergrootste nadeel vind ik dat het hebben van een dergelijk paspoort duidelijk de integratie belemmert. Voor de goed orde, de Poolse, Russische, Bulgaarse en Litouwse ouders en hun kinderen die ik ken hebben dit probleem niet. Bijna allemaal zijn ze (bijna perfect) tweetalig en zien zij het thuisland van hun ouders meer als prettig vakantieland waar ze altijd terecht kunnen (familie). Daarmee bedoel ik niet dat het hebben van een buitenlands paspoort integratie perse belemmert - het is een symptoom van weigerende integratie.
Probleem is de generatie hier in dit land geboren en getogen. Ofschoon ik niet zal beweren dat de problemen die zij (vaak) veroorzaken door het aanhangen van een 'geloof' wordt veroorzaakt ben ik wel van mening dat 'het geloof' in zeer ernstige mate bijdraagt en regelmatig als verantwoording/verdediging van hun daden wordt aangemerkt. Het begint er steeds meer op te lijken dat de jeugd voor invoering van een vorm van islamitisch gebruik of recht is en dat is voor mij niet acceptabel.Daarbij het gaat om een belachelijk klein aantal inwoners van Nederland in verhouding tot de gehele Nederlandse bevolking als we uit gaan van 16 miljoen burgers (5%). In de overige Westerse landen gelden ongeveer dezelde cijfers.
Een redelijk geweldloze oplossing zou kunnen zijn dat islamisten, in het uiterste geval onder dwang, het oppergezag en de superioriteit van de seculaire maatschappij erkennen en dit ook contractueel in een burgerschapsverklaring vastleggen. Dit resulteert in het inleveren van het 'islamitische paspoort', het betalen van een speciale belasting en inperking van het aantal in Europa aanwezige moskeeen, islamitische scholen, begraafplaatsen etc. Let wel ik heb het niet over bekeren naar een (andere) religie! Ik heb het ook niet over inperking van hun rechten! Zij zijn in maatschappelijk opzicht niets minder dan wat zij nu zijn. Het gaat erom dat de islam de plaats inneemt die het alle geloofsovertuigingen betaamt.
Het voordeel van mijn voorstel is dat het een raamwerk vormt om succesvol te integreren. Zij die dit niet willen kunnen ervoor kiezen om een extra belasting te betalen of om te (r)emigreren.
Ik ben me ervan bewust dat dit plan nog enkele ruwe kantjes bevat, toch denk ik dat veel islamisten nu al nauwelijks bezwaar tegen deze 'status aparte' zullen maken. Sterker nog, het lijkt mij geheel volgens islamitische traditie en dus heel herkenbaar.
Met vriendelijke groet,
AJH van Buuren