Brieven aan God

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Rebecca schreef:Ik wil niet voorbij gaan aan de mogelijke maatschappelijke problemen als eenzaamheid e.m. die deze briefschrijvers zouden hebben. Maar dat is weer een onderwerp an sich lijkt me.
Mee eens, in mijn reactie aan Mar had ik dat zelf ook al opgemerkt maar toen had ik jouw reactie nog niet gelezen. Maar we zijn het eens.
Rebecca schreef:Gh vroeg zich immers af hoe een commercieel bedrijf zich serieus met deze kwestie kon inlaten.
Nee, ik had het niet over de commercie(iemand anders stipte dat aan) het ging mij om het feit dat dit maatschappelijke instanties zijn die van algemeen belang zijn.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Maatschappelijke instanties die van algemeen belang zijn? De TPG is zowel een maatschappelijke instantie als commercieel bedrijf. Als maatschappelijke instantie heeft de TPG het algemeen belang om zorg te dragen voor een juiste afhandeling en bezorging van poststukken. Voor dit bedrijf geldt tevens de 24uur service.
Deze maand is met de EO overeengekomen dat de brieven gericht aan hun god op een juiste afhandeling en bezorging kunnen rekenen. In het kader van het algemeen belang is daarbij geen onderscheid gemaakt tussen blank-zwart, hetero-homo en in dit geval wel of geen religieuse achtergrond. God is voor de TPG een geadresseerde waarop de algemeen geldende postregels van toepassing zijn (zoals in eerdere postings aangegeven).
Het gaat per jaar trouwens maar om een stuk of 10 brieven. En vanuit dat oogpunt lijkt de TPG van een algemeen belang heel pr-kundig een commercieel belang te hebben gemaakt :wink:
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Rebecca schreef:De TPG is zowel een maatschappelijke instantie als commercieel bedrijf. Als maatschappelijke instantie heeft de TPG het algemeen belang om zorg te dragen voor een juiste afhandeling en bezorging van poststukken.
Correct.
Rebecca schreef:brieven gericht aan hun god .... In het kader van het algemeen belang is daarbij geen onderscheid gemaakt tussen blank-zwart, hetero-homo en in dit geval wel of geen religieuse achtergrond.
Annonieme schrijvers hebben geen identiteit !
Rebecca schreef:God is voor de TPG een geadresseerde
En dat is juist waar tegen ik ageer. Gaan we brieven aan kabouters in het vervolg dan ook serieus nemen, zowel met als zonder afzender, en doorsturen naar de vereniging van tuinkabouters???
Rebecca schreef:En vanuit dat oogpunt lijkt de TPG van een algemeen belang heel pr-kundig een commercieel belang te hebben gemaakt :wink:
Ik vindt het nou niet bepaald PR het is voor mij pure anti reclame omdat TPG zich hier belachelijk mee maakt.
En commercieel is het al helemaal niet als het maar om 10 brieven per jaar gaat. Dat wordt het pas als ze alle brieven aan god, Jezus, kabouters Nimfen, trollen etc. etc. bij elkaar serieus gaan nemen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Zo ken ik weer veel ongoddelozen die niet in (het bestaan van) de satan geloven.
Al die gelovigen hebben dus kennelijk niets met "het woord van God" :twisted: Ze zijn dus net als ik heidens :evil: alleen ga ik nog een stukje verder nl. het bestaan van een god ook als menselijk bedenksel beschouwen. :D
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Stanhope schreef:Zo ken ik weer veel ongoddelozen die niet in (het bestaan van) de satan geloven.
Al die gelovigen hebben dus kennelijk niets met "het woord van God" :twisted: Ze zijn dus net als ik heidens :evil: alleen ga ik nog een stukje verder nl. het bestaan van een god ook als menselijk bedenksel beschouwen. :D
Dag GH,

Volgens Paulus ben je een heiden als je in de ban ben van goden.

Code: Selecteer alles

1 Kor. 12:2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven.
Volgens mij ben jij helemaal niet in de ban van goden, dus je bent geen heiden. Je blijft natuurlijk wel een goddeloze.

Trouwens het lukt mij ook niet om in de Satan te geloven. Ik heb op diverse reli-forums gevraagd of dit ernstig is en of ik God om “geloof in de Satan” zou moeten vragen. Dit hoefde van de meeste forumleden nou ook weer niet, maar ze vonden het wel vreemd dat het mij niet lukte.

Wat mij wel opvalt, is dat het Godsbeeld van de goddelozen altijd inclusief de Satan is.

Groet,

Stan
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Dag GH,
Volgens Paulus ben je een heiden als je in de ban ben van goden.

1 Kor. 12:2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven.
Volgens mij ben jij helemaal niet in de ban van goden, dus je bent geen heiden. Je blijft natuurlijk wel een goddeloze.
Klopt helemaal maar ja ik ben ook geen bijbel kenner.
Stanhope schreef:Trouwens het lukt mij ook niet om in de Satan te geloven. Ik heb op diverse reli-forums gevraagd of dit ernstig is en of ik God om “geloof in de Satan” zou moeten vragen. Dit hoefde van de meeste forumleden nou ook weer niet, maar ze vonden het wel vreemd dat het mij niet lukte.
Ik zal de bijbel er toch eens op na slaan hoe vaak er over Satan :twisted: wordt gesproken. Ik hoor die alleen maar uitgesproken door gelovigen.
Stanhope schreef:tanhope"]Wat mij wel opvalt, is dat het Godsbeeld van de goddelozen altijd inclusief de Satan is.
Wij geloven noch in god noch in satan. Dat satan naast god staat is iets wat gelovigen ons steeds vertellen.Hij zou het kwaad vertegenwoordigen als tegenhanger van het goede dat god zou vertegenwoordigen. Maar ja, dat is dan weer een categorie gelovigen waar jij niet toe behoort. Het is jou kennelijk als gelovige geheel vreemd en dat vind ik weer vreemd. Maar zoals gezegd ik zal de bijbel er eens op naslaan.
Wel een beetje OFF TOPIC trouwens deze discussie maar daar ben ikzelf schuldig aan.
Ik heb , als atheïst trouwens weinig zin om over dit item diepgaand te discusiëren. Het loont niet de moeite me zoveel met illusie bezig te houden.
Maar beloofd is beloofd ik, als bijbel "nul", zal de bijbel er eens op na slaan.
Friedrich Nietzsche
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Stanhope schreef: Trouwens het lukt mij ook niet om in de Satan te geloven. Ik heb op diverse reli-forums gevraagd of dit ernstig is en of ik God om “geloof in de Satan” zou moeten vragen. Dit hoefde van de meeste forumleden nou ook weer niet, maar ze vonden het wel vreemd dat het mij niet lukte.
Bedoel je dat je niet geloofd dat er een Satan bestaat? Als dat het geval is, hoe kun je dan in Jezus geloven? Hij geloofde wel dat Satan bestond, of vergis ik mij hier?
Stanhope schreef: Wat mij wel opvalt, is dat het Godsbeeld van de goddelozen altijd inclusief de Satan is.

Groet,

Stan
Misschien omdat veel Christenen het zo vaak over Satan hebben?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Even een korte knip en plak reactie 8)

Veel vrijzinnigen zijn van mening dat:
Je hoeft niet op vreemd gezag de meest onredelijke voorstellen of verhalen te slikken. Je mag het geloof kritisch doordenken, mag schiften wat wel of niet aannemelijk is. Dus niet omdat anderen het zeggen of omdat de kerk het zegt geloof je iets, je gelooft wat je vanuit eigen beleven en doordenken kan erkennen.

De Bijbel is niet woord voor woord door God geïnspireerd. De woorden en verhalen inspireren en geven uitzicht. De bijbel bevat een veelvoud van geloofsuitingen. Het is een bibliotheek van boeken, die in een heel menselijk proces van verzamelen en selecteren ontstond. Je leest er de neerslag in van ervaringen of ontmoetingen met God, die voor de vertellers, dichters en dromers die ze doorgaven een "openbaring" moeten zijn geweest. En soms hebben hun teksten een verhevenheid of dichtheid die maakt dat ook de lezer vandaag iets van de grootsheid van die ervaringen meebeleeft. Dan hebben de teksten ook voor nu iets openbarends. Er klinken essentiële woorden, die de kern raken van waar het in het leven om gaat. De bijbel is niet op een massieve manier "het woord van God" maar soms vind je er woorden en wendingen in, zo intens of verheven dat ze openbarend zijn. Dan is het alsof waarachtig "woorden van God "door al die menselijke woorden heen klinken.

Pasklare antwoorden hebben vrijzinnigen niet. Zij aanvaarden dat er vragen zijn waarop eigenlijk geen antwoord gegeven kan worden. Wel leggen vrijzinnigen een verbinding tussen bijbelse verhalen en de wereld van nu. Zij ontlenen er hun verwachting aan dat het zin heeft om zich in te zetten voor vrede, gerechtigheid en duurzame ontwikkeling.
En daarom is het heel goed mogelijk om wel in enkele :wink: woorden van Jezus te geloven en niet in het bestaan van de Satan.

Ik ben het weer met GH eens, het is OFF TOPIC. Satan is trouwens wel een heel leuk onderwerp op een reli-forum.

Als toegift een prachtig metaforisch verhaal over “het kwaad”:
Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. 2 Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger. 3 Nu kwam de beproever naar hem toe en zei: ‘Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.’ 4 Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’ 5 Vervolgens nam de duivel hem mee naar de heilige stad en zette hem op het hoogste punt van de tempel. 6 Hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’ 7 Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’ 8 De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht 9 en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ 10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’ 11 Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.
Weet iemand waar die zeer hoge berg is, waar vanaf je alle koninkrijken kunt zien. :?: :lol:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Stanhope schreef: Volgens Paulus ben je een heiden als je in de ban ben van goden.

Interessant, dan zijn volgens mij alle gelovigen, inclusief de christenen, heidenen, want ook christenen zijn in de ban van een God die taal noch teken lijkt te geven.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Pasklare antwoorden hebben vrijzinnigen niet. Zij aanvaarden dat er vragen zijn waarop eigenlijk geen antwoord gegeven kan worden. Wel leggen vrijzinnigen een verbinding tussen bijbelse verhalen en de wereld van nu. Zij ontlenen er hun verwachting aan dat het zin heeft om zich in te zetten voor vrede, gerechtigheid en duurzame ontwikkeling.
De vrijzinigen zijn bijna net vrijdenkers maar ik denk dat dat in de praktijk heel erg tegenvalt. Het betekent ook dat je naar een boek refereert als je leidraad terwijl je 60% van dat boek afwijst.
Stanhope schreef:Als toegift een prachtig metaforisch verhaal over “het kwaad”:
Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. ……Nu kwam de beproever naar hem toe en zei…….. Vervolgens nam de duivel hem mee naar de heilige stad en zette hem op het hoogste punt van de tempel…..De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht 9 en zei: …….Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! …… Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.
Stan, bedankt. Ik zou de bijbel doorkijken maar jij geeft al een perfect voorbeeld (scheelt mij weer werk). Als ik het goed begrijp zie jij dit dus als een onzinnig verhaal, ondanks dat het in de bijbel staat. Voor jou staat de Duivel, Satan of Lucifer symbool voor verleiding en is dus geen ware entitteit. Als dat laatste waar is geldt voor jouw god hetzelfde en dan ben jij gewoon Humanist. :wink:
Friedrich Nietzsche
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Devious schreef:
Stanhope schreef: Volgens Paulus ben je een heiden als je in de ban ben van goden.

Interessant, dan zijn volgens mij alle gelovigen, inclusief de christenen, heidenen, want ook christenen zijn in de ban van een God die taal noch teken lijkt te geven.
Christenen dienen (één) God en zijn niet net zoals de heidenen (van toen) in de ban van goden.

Paulus diende de God van Abraham, Izaak en Jacob en kende natuurlijk al die verhalen van de vertellers, dichters en dromers. In veel van die verhalen is zijn God aan het woord of geeft Hij een teken.

Een prachtig voorbeeld:
1 Koningen 18
20 Achab stuurde boden naar alle stammen van Israël en liet ook alle profeten bij de Karmel bijeenkomen. 21 Daar sprak Elia het volk als volgt toe: ‘Hoe lang blijft u nog op twee gedachten hinken? Als de HEER God is, volg hem dan; is Baäl het, volg dan hem.’ De Israëlieten zeiden niets. 22 Toen zei Elia: ‘Ik ben de enige profeet van de HEER die nog over is. De profeten van Baäl zijn met vierhonderdvijftig man. 23 Breng ons twee stieren. Zij mogen als eersten een stier uitkiezen. Laten ze die in stukken snijden en op een brandstapel leggen, maar ze mogen het hout niet aansteken. Ik zal de andere stier gereedmaken en op een brandstapel leggen, maar ik zal het hout niet aansteken. 24 U moet de naam van uw god aanroepen, en ik zal de naam van de HEER aanroepen. De god die antwoordt met vuur, is de ware God.’ Heel het volk stemde met dit voorstel in.
25 ‘Begint u maar, u bent met velen,’ zei Elia tegen de profeten van Baäl. ‘Kies maar een dier en maak het gereed voor het offer. Roep dan de naam van uw god aan, maar steek het hout niet in brand.’ 26 De profeten namen een van de twee beschikbare stieren en maakten die voor het offer gereed. De hele morgen lang riepen ze Baäl aan: ‘Baäl, geef ons antwoord!’ Maar het bleef stil en niemand gaf antwoord, hoe ze ook dansten en sprongen rond het altaar dat daar was opgericht. 27 Toen het middaguur aanbrak, begon Elia hen te honen: ‘Roep zo hard u kunt! Hij is toch een god? Hij heeft zeker iets anders te doen. Ik denk dat hij zich even moest afzonderen. Is hij soms op reis gegaan? Misschien slaapt hij, en moet u hem wekken!’ 28 De profeten riepen uit alle macht en brachten zichzelf, zoals hun gewoonte was, met zwaarden en lansen verwondingen toe tot het bloed over hun lijf stroomde. 29 In vervoering bleven ze schreeuwen, maar ook toen het middaguur allang voorbij was en het uur voor het graanoffer aanbrak, was er nog steeds geen enkele reactie gekomen: het bleef stil, niemand gaf antwoord.
30 Elia zei tegen de Israëlieten dat ze naar hem toe moesten komen. Toen ze bij hem waren komen staan, bouwde hij het verwoeste altaar van de HEER weer op. 31 Hij nam twaalf stenen, evenveel als het aantal stammen van Israël, de nakomelingen van de zonen van Jakob, tot wie de HEER had gezegd: ‘Israël is je nieuwe naam.’ 32 Met die twaalf stenen maakte hij een altaar ter ere van de HEER, en daaromheen liet hij een geul graven met een lengte van tweehonderd el. 33 Hij stapelde het brandhout op, sneed de stier in stukken en legde die op de brandstapel. 34 Toen zei hij: ‘Vul vier kruiken met water en giet die over het offer en het brandhout uit.’ Toen dat gebeurd was, liet hij het nog een tweede en een derde keer doen. 35 Het water liep over het altaar heen en de geul eromheen kwam vol water te staan. 36 Toen het uur voor het graanoffer was aangebroken, trad de profeet Elia op het altaar toe en zei: ‘HEER, God van Abraham, Isaak en Israël, vandaag zal blijken dat u in Israël God bent, en dat ik u dien en dit alles in uw opdracht gedaan heb. 37 Geef mij antwoord, HEER, geef antwoord. Dan zal dit volk beseffen dat u, HEER, God bent en dat u het bent die hen tot inkeer brengt.’ 38 Het vuur van de HEER sloeg in en verteerde het brandoffer met brandhout, stenen, as en al; zelfs het water in de geul likte het op. 39 Alle Israëlieten zagen het, en allen vielen op hun knieën en riepen: ‘De HEER is God, de HEER is God!’
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Stanhope schreef: Christenen dienen (één) God en zijn niet net zoals de heidenen (van toen) in de ban van goden.
Is dat dezelfde die in Ge 1:26 zegt:
Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; ? hoezo dan één?
Stanhope schreef: Een prachtig voorbeeld:

37 Geef mij antwoord, HEER, geef antwoord. Dan zal dit volk beseffen dat u, HEER, God bent en dat u het bent die hen tot inkeer brengt.’ 38 Het vuur van de HEER sloeg in en verteerde het brandoffer met brandhout, stenen, as en al; zelfs het water in de geul likte het op. 39 Alle Israëlieten zagen het, en allen vielen op hun knieën en riepen: ‘De HEER is God, de HEER is God!’
Denk je echt dat dit waar gebeurd is en dat hij dit ook in onze tijd nog eens zou willen demonstreren?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Stanhope schreef: De Bijbel is niet woord voor woord door God geïnspireerd.

Pasklare antwoorden hebben vrijzinnigen niet

En daarom is het heel goed mogelijk om wel in enkele :wink: woorden van Jezus te geloven en niet in het bestaan van de Satan.
Natuurlijk, je kunt alles geloven wat je maar wilt, zoals het maar het beste uitkomt, toch?#-o
Stanhope schreef: Ik ben het weer met GH eens, het is OFF TOPIC. Satan is trouwens wel een heel leuk onderwerp op een reli-forum.
Misschien is het topic geevolueerd, en wie weet zijn er ook wel mensen die graag een brief aan de Satan willen schrijven.:wink:

Stanhope schreef: Weet iemand waar die zeer hoge berg is, waar vanaf je alle koninkrijken kunt zien. :?: :lol:
Wederom een mooi voorbeeld van het waarheidsniveau van dit boek. :? ](*,)
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
De vrijzinigen zijn bijna net vrijdenkers maar ik denk dat dat in de praktijk heel erg tegenvalt.
Maak je geen zorgen, vrijzinnigen zitten niet te wachten op een bewijs van goed gedrag ondertekend door jou. :wink:
Als ik het goed begrijp zie jij dit dus als een onzinnig verhaal
Ik vind het geen onzinnig verhaal en geen letterlijk verslag van een gesprek met een lijfelijke duivel.
Voor jou staat de Duivel, Satan of Lucifer symbool voor verleiding en is dus geen ware entitteit.
Ik heb al aangegeven dat het mij niet lukt om in de Satan te geloven. Ook niet in de Satan die past bij het Godsbeeld van de goddelozen.

Jouw voorstel spreekt mij niet aan.
Als dat laatste waar is geldt voor jouw god hetzelfde en dan ben jij gewoon Humanist.
Humanisten zijn toch niet ongoddeloos?
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Skeptic schreef:
Is dat dezelfde die in Ge 1:26 zegt:
Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; ? hoezo dan één?
Misschien ging Hij wel gezellig met zijn zonen (Gen. 6:2) en zijn kinderen (Job 1:6) mensen maken.
Natuurlijk, je kunt alles geloven wat je maar wilt, zoals het maar het beste uitkomt, toch?
Grappig hoor, gereformeerden reageren ook zo op de vrijzinnigen.

Gereformeerden vinden dat je de Bijbel letterlijk moet nemen. Goddelozen hebben ook die neiging.

Goddelozen komen vaak met voorbeelden uit de Bijbel waarvan ze vinden dat ongoddelozen in deze voorbeelden moeten geloven. Zelf geloven ze natuurlijk niet in de Bijbel.
Plaats reactie