Ik zat zo diep in de put, maar wou toch die leegte opvullen maar ik moest het wel zeker weten. Maar hoe meer vragen ik stelde, hoe minder antwoorden ik kreeg. Enkel iets in de zin van: "Ik weet het niet, maar God zal wel zo Zijn redenen hebben..." Geloof stopt je denkproces en maakt je JUIST meer robot dan wat dan ook.
Uiteindelijk ben ik opgestaan, van m'n knieën af en met m'n hoofd omhoog. Ik zou het zelf moeten doen, ik zou het zelf kunnen en het zou me lukken. Ik drink nu amper, rook niet, enkel af en toe een paddo en eens per maand een jointje maar meer ook niet. Door vastberadenheid vanuit MEZELF!
Geloof kan een mens heel sterk maken, enkel met de illusie dat dit iets bovennatuurlijks zou moeten zijn. Dit leidt ertoe dat een mens geestelijk geheel afhankelijk wordt en daardoor makkelijk valt te manipuleren.
Zie het als een affirmatie. Als jij tegen jezelf zegt dat je iets kan zal het waarschijnlijk minder effect hebben dan wanneer iemand anders dat doet. We zijn gewend onze gedachten af te stemmen op die van anderen i.p.v aan onze eigen gedachten vast te houden. Ons intellect gelooft onszelf minder snel dan anderen. Als jij dan een affirmatie opzegt zal je tegelijkertijd jezelf waarschijnlijk bekritiseren d.m.v negatief denken om zo jezelf te beschermen voor falen. Echter, als jij diezelfde affirmatie van iemand anders zou horen zou je hem veel eerder geloven aangezien de verantwoording nu bij iemand anders lijkt te liggen. Zo werkt het ook met God.
Enkel, zoals ik al eerder zei kan je geestelijk volledig afhankelijk worden en zo niet meer goed kunnen functioneren aangezien je God om antwoorden vraagt die Hij niet kan geven. Mensen die zelfverzekerd in het leven staan hebben geen optische illusie als God nodig om zichzelf van hun gelijk te overtuigen. Voor jezelf denken kan behoorlijk eng zijn in het begin, zeker als je gewend bent naar anderen te luisteren. Ikzelf had daar in het begin erg moeite mee. Ik was dan wel geen christen maar wou toch mezelf "labelen" voordat iemand anders het zou doen. Een soort identiteitscrisis zou je het kunnen noemen. Met als gevolg dat ik als een pingpongbal werd rondgestuiterd daar ik het wel eens was met die maar ook weer een beetje eens met de ander en nooit 100% me ergens volledig zou kunnen aansluiten.
Nu krijg ik steeds meer beeld op wie ik ben en waar ik voor sta. Die dringende behoefte aan waardering van anderen is weggevallen, wat er nu juist toe heeft geleden dat ik er meer van krijg. Omdat ik eerlijker ben geworden. Ik heb dan wel niet altijd gelijk maar ik weet mijn redenen waarom ik zeg wat ik zeg en dat helpt mij enorm. Niet langer "daarom", niet langer "God". Daarom is geen reden, en God ook niet. Het is een excuus...
Sterkte!