Onderzoek naar geloof in god

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Atheist_1984 schreef:
Onder kerkleden nam het ‘geregeld kerkbezoek’ af van 67% in 1970 tot 38% in 2004
Lijkt me nogal duidelijk :D
Ongeveer een kwart van de Nederlanders gelooft in geluksamuletten, waarzeggers, astrologie en gebedsgenezers.
Lijkt me ook erg duidelijk... :(
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

:shock:

Nou ja, dat is een stuk onschuldiger als georganiseerde religie.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Theoloog schreef:Hmm... maar het zou wel kunnen dat sommige mensen meer affiniteit hebben voor 'geloof' dan anderen, en dat dit genetisch bepaald zou kunnen zijn.

Sterker nog: het zou kunnen dat zelfs de voorkeur voor het geloofstype 'fundamentalistisch/ rationalistisch'; 'mystiek/ esoterisch'; 'open/ vrijzinnig' (ik zuig die typen zo maar even uit mijn duim trouwens, zijn geen officieel godsdienstpsychologische termen ofzo) genetisch bepaald is.

Dat vind ik interessant genoeg om uit te zoeken.

Dit gaan ze precies nu eens net NIET onderzoeken... zo lijkt me. :roll:

Even doorverwijzen... (Dubbellopende topic)
http://forum.vrijdenker.be/viewtopic.php?p=1217#1217
Plaats reactie