Suikerchristenen met hun eigenaardige logica
Moderator: Moderators
-
siger
Re: Suikerchristenen met hun eigenaardige logica
De hel duikt volgens mij de eerste maal op als een Zoroastrisch beeld. Het was niet echt een doel: de ziel diende na de dood over een smalle brug te lopen, en onder die brug was een vervaarlijke vuurzee, waar je kon invallen. Dit beeld bereikte vanuit Perzie boeddisme, judaisme, christendom en islam. Ik denk dat Augustinus de eerste was die er een eeuwige verblijfplaats van maakte, tot nut van christendom en islam. Of boeddisten de hel als een eeuwige verblijfplaats zien weet ik niet. Hindoes hebben (althans de originele versie) geen hel.
-
Destinesia
Dit gesprekje op een christen-hyves wil ik niet onthouden voor de liefhebber. Met gekrulde tenen gelezen.
Ook zo bang
Ook zo bang
-
siger
Destinesia schreef:Dit gesprekje op een christen-hyves wil ik niet onthouden voor de liefhebber. Met gekrulde tenen gelezen.
Ook zo bang
Griezelig. Is dit het geloof waarvan fijnzinnige theologen in zoetgevooisde causerieën uiteenzetten dat mensen niet zonder kunnnen?Ik geloof in Hem maar heb al zovaak die stap gezet en geprobeerd maar ik voel niets, dus vind Hem niet. Ik geef dan heel gauw op en denk dan dat het voor mij niet weggelecht is. Wat niet zo is natuurlijk..dat weet ik.. Soms als ik praat met God voel ik me zo rustig en goed..En de volgende dag is dat fijne gevoel helemaal verdwenen...Ik ben gewoon bang en angstig omdat een mens ineens dood kan gaan en dan ben ik te laat en heb ik God niet gevonden.
Of Jezus komt ineens terug, maar dat mag niet want ik en velen zijn er nog niet klaar voor...
Deze vrouw wil geloven maar het lukt haar niet, ze voelt dus totaal niet wat ze denkt te moeten voelen. Gods aanwezigheid. Ingeprente angst voor hel en verdoemenis, dus zoekt ze bevestiging dat ze er mag zijn voor God. In principe is deze vrouw behoorlijk reëel en totaal op het verkeerde been gezet door alle verhalen van al die christenen die beweren Gods aanwezigheid te ervaren. Aangezien zij dit totaal niet ervaart, wat eigenlijk gewoon een reëel gevoel is, want er valt niets te ervaren, denkt ze dat ze voor God verloren is. Want anders zou ze God toch ook moeten ervaren?
Zielig wat indoctrinatie en het aanpraten van angst met mensen kan doen. Geloven kan mensen ook beschadigen, dat is hier wel duidelijk. In zo'n geval kan je geloof verliezen heel bevrijdend werken. Maar omgeving en opvoeding maken dat in dit geval ook heel moeilijk. Dan blijft angst over.
Zielig wat indoctrinatie en het aanpraten van angst met mensen kan doen. Geloven kan mensen ook beschadigen, dat is hier wel duidelijk. In zo'n geval kan je geloof verliezen heel bevrijdend werken. Maar omgeving en opvoeding maken dat in dit geval ook heel moeilijk. Dan blijft angst over.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
Destinesia
Ik vind het vooral heel erg griezelig en vals hoe "Esmeralda" hier even later hierop inhaakt.
Christenen springen er altijd bovenop om dit soort angstige mensen, "die het allemaal niet meer weten" op hun knieën te dwingen.
Christenen springen er altijd bovenop om dit soort angstige mensen, "die het allemaal niet meer weten" op hun knieën te dwingen.
Ik zou zo'n dom manipulatief mens bijna de huid vol schelden. Maar dat heeft geen enkele zin. Het bevestigd ze alleen maar in hun 'gelijk'. Immers gaat de duivel in de ogen van zo'n malloot briesende rond, zoekende wie hij zal verslinden. 1 Petrus 5:8Jij zegt te geloven.....das mooi Maarrr heb je net als die boer uit Mirella`s verhaal Jezus ook aangenomen als persoonlijke Redder en Verlosser? Woont Hij door de Heilige Geest in jou hart?
En als je het redelijk en vriendelijk probeert uit te leggen ben je weer de spreekwoordelijk "Wolf in schaapskleren". Fijn zo'n multi-interpretabel concept als Satan.... 
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- LordDragon
- Bevlogen
siger schreefIk geloof in Hem maar heb al zovaak die stap gezet en geprobeerd maar ik voel niets, dus vind Hem niet. Ik geef dan heel gauw op en denk dan dat het voor mij niet weggelecht is. Wat niet zo is natuurlijk..dat weet ik.. Soms als ik praat met God voel ik me zo rustig en goed..En de volgende dag is dat fijne gevoel helemaal verdwenen...Ik ben gewoon bang en angstig omdat een mens ineens dood kan gaan en dan ben ik te laat en heb ik God niet gevonden.
Of Jezus komt ineens terug, maar dat mag niet want ik en velen zijn er nog niet klaar voor...
Ik blijf bij mn standpunt, de duivel vermomd zich als jezus.Griezelig. Is dit het geloof waarvan fijnzinnige theologen in zoetgevooisde causerieën uiteenzetten dat mensen niet zonder kunnnen?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
-
Destinesia
Een christen op een christelijk hyves-forum over Haïti
--------------------------------------------
Pas een paar dagen na de aardbeving begint het door te dringen bij mij. Ik hoorde het al een paar dagen geleden, toch bevat ik het nog steeds niet. Aardbeving, Haiti, vermoedelijk 100,000 doden.
Verschikkelijk dat juist zo´n arm land, zulke arme mensen dit overkomt. Ook op straat en op internet lees en hoor je er niet veel van. Verschikkelijk eigenlijk dat het pas nu doordringt.
tegelijkertijd is het heftig dat God er niet dagen over doet totdat het doordringt bij Hem. Hij wist het al voordat het gebeurde. Hij wende deze verschikkelijke gril van de natuur niet af.
Amos 3:6
Wordt de bazuin in een stad geblazen, zonder dat de inwoners opschrikken? Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?
God bewerkte de aardbeving van Haiti ook. En net als de rest van de wereld zal Hij ook Haiti herstellen.
Maar nu is er slechts ellende in Haiti. en ons dringt die ellende niet door. Leven we er soms aan voorbij? Is het een ver van ons bed show? Is het normaal geworden al die rampen?
Ik heb eigenlijk veel zin om erop te reageren maar weet nog even niet hoe. Ik wacht even wat christelijke reacties af daar.
Pas een paar dagen na de aardbeving begint het door te dringen bij mij. Ik hoorde het al een paar dagen geleden, toch bevat ik het nog steeds niet. Aardbeving, Haiti, vermoedelijk 100,000 doden.
Verschikkelijk dat juist zo´n arm land, zulke arme mensen dit overkomt. Ook op straat en op internet lees en hoor je er niet veel van. Verschikkelijk eigenlijk dat het pas nu doordringt.
tegelijkertijd is het heftig dat God er niet dagen over doet totdat het doordringt bij Hem. Hij wist het al voordat het gebeurde. Hij wende deze verschikkelijke gril van de natuur niet af.
Amos 3:6
Wordt de bazuin in een stad geblazen, zonder dat de inwoners opschrikken? Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?
God bewerkte de aardbeving van Haiti ook. En net als de rest van de wereld zal Hij ook Haiti herstellen.
Maar nu is er slechts ellende in Haiti. en ons dringt die ellende niet door. Leven we er soms aan voorbij? Is het een ver van ons bed show? Is het normaal geworden al die rampen?
Ik heb eigenlijk veel zin om erop te reageren maar weet nog even niet hoe. Ik wacht even wat christelijke reacties af daar.
Het is toch frappant dat zo'n christen zich bij elke ramp opnieuw afvraagt waarom god die specifieke ramp niet heeft afgewend. Dringt het nu nooit door dat god geen enkele ramp ooit heeft afgewend of af zal wenden?
Komt men dan uiteindelijk niet eens tot de conclusie dat god totaal niet in staat is om rampen af te wenden of dat god een enorme ellendeling is, indien hij wel in staat is, of dat er eenvoudig helemaal niet zoiets bestaat als een god en dat daarom er nooit en te nimmer iets goddelijks gebeurt in relatie tot rampen die de mensheid overkomt?
Komt men dan uiteindelijk niet eens tot de conclusie dat god totaal niet in staat is om rampen af te wenden of dat god een enorme ellendeling is, indien hij wel in staat is, of dat er eenvoudig helemaal niet zoiets bestaat als een god en dat daarom er nooit en te nimmer iets goddelijks gebeurt in relatie tot rampen die de mensheid overkomt?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- LordDragon
- Bevlogen
euh? waarom slaagt de here in haiti toe, een arm landje, die mensen hebben niks meer, is dat het doel van de hereWordt de bazuin in een stad geblazen, zonder dat de inwoners opschrikken? Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?
Pfft, amai wat bs zeg
Bij die christen funda's, en zeker in Amerika is het al even als als bij de moslim funda's. Heb je die dominee's al eens zien prediken? Ook flippen hoor.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Re:
Destinesia schreef: Maar het komt erop neer dat ik niet aanvallend en schoppend door het leven wil gaan maar rustig mensen wil laten nadenken en daarbij wil ik 50/50 open staan voor hun kritiek op mijn handelen en mijn kritiek.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
Destinesia
Dank dat je mij er weer even aan herinnerd Devious!
Het valt niet altijd mee.
Wat ik ook nog las op dat forum (andere discussie):
--------------------------------------------------
Je kunt het muggenzifterij noemen, maar het gaat hier om gezag van de bijbel en daar wil ik niet aan tornen. We mogen niet ONZE logica als norm gaan handhaven, maar domweg lezen zoals het er staat. Dus als wetenschap 'bewezen' heeft dat de aarde 4,2 miljard oud is en de bijbel spreekt over ongeveer 6.000 jaar, dan ga ik ook uit van 6.000 jaar. De bijbel heeft het hoogste gezag en nooit de menselijke wetenschap. Ik bemerk nl verschuiving in die gezag van bijbel richting wetenschap. Die sluipt heeel sneaky binnen. Velen hebben dat totaal niet in de gaten. Sommigen (o.a. prof. Rehwinkel) hebben dat gelukkig wel in de gaten. Steeds meer christelijke (creationistische) wetenschappers worden buitenspel gezet.
Dan begin ik ongemerkt te kwijlen, en merk dan pas dat mijn mond openstaat van verbijstering.
Wat een on-voor-stel-bare stupiditeit ....
Dan begrijp ik niet eens meer waarom ik in godesnaam OOIT gelovig ben geweest. Welliswaar een ander soort gelovige dan deze knakker maar toch ..... Ik snap er werkelijk helemaal niets van. Wat bezielde mij?
Je kunt het muggenzifterij noemen, maar het gaat hier om gezag van de bijbel en daar wil ik niet aan tornen. We mogen niet ONZE logica als norm gaan handhaven, maar domweg lezen zoals het er staat. Dus als wetenschap 'bewezen' heeft dat de aarde 4,2 miljard oud is en de bijbel spreekt over ongeveer 6.000 jaar, dan ga ik ook uit van 6.000 jaar. De bijbel heeft het hoogste gezag en nooit de menselijke wetenschap. Ik bemerk nl verschuiving in die gezag van bijbel richting wetenschap. Die sluipt heeel sneaky binnen. Velen hebben dat totaal niet in de gaten. Sommigen (o.a. prof. Rehwinkel) hebben dat gelukkig wel in de gaten. Steeds meer christelijke (creationistische) wetenschappers worden buitenspel gezet.
Dan begin ik ongemerkt te kwijlen, en merk dan pas dat mijn mond openstaat van verbijstering.
Dan begrijp ik niet eens meer waarom ik in godesnaam OOIT gelovig ben geweest. Welliswaar een ander soort gelovige dan deze knakker maar toch ..... Ik snap er werkelijk helemaal niets van. Wat bezielde mij?
Laatst gewijzigd door Destinesia op 15 jan 2010 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo denk jij Kitty. En zo denk ik nu ook.Komt men dan uiteindelijk niet eens tot de conclusie dat god totaal niet in staat is om rampen af te wenden of dat god een enorme ellendeling is, indien hij wel in staat is, of dat er eenvoudig helemaal niet zoiets bestaat als een god en dat daarom er nooit en te nimmer iets goddelijks gebeurt in relatie tot rampen die de mensheid overkomt?
Maar bij elke ramp die er plaats vind komen er ook altijd verhalen van christenen die op "wonderbaarlijke wijze" de ramp overleefd hebben. En daar wordt dan weer de hand van God in gezien.
B.v. Het verhaal van een groepje christenen die hand in hand, al Jezus aanroepende de Twin Towers levend verlaten hebben. Geen christen die bedenkt, dat als ze sinterklaasliedjes hadden gezongen ze het er ook wel levend afgebracht zouden hebben. Dat het heel onlogich is dat God die ramp toestaat, en een paar christenen gaat "redden" wordt niet over nagedacht.
Ik weet het van mezelf. Het gaat niet over een ramp, maar hoe je als christen denkt. Ik was onder de indruk van het verhaal van kennissen van me die bijbels over de grens hadden weten te krijgen in een land waar dat verboden was. Alle auto's werden aangehouden en helemaal doorzocht behalve die van hun! Het was echt een wonder!
Pas toen ik niet meer geloofde heb ik ze gevraagd of zij de enige auto met caravan waren. Ja dus. Weg wonder!
Groet Kristel
Dezelfde soort uitspraak kwam ik tegen bij iemand op Refoweb. Hij stelde ik sta volledig achter de wetenschap, behalve als deze de Bijbel tegenspreekt. Dan ben je dus bewust bezig jezelf voor de gek te houden? Ik zal dat echt nooit begrijpen.Destinesia schreef:Dank dat je mij er weer even aan herinnerd Devious!Het valt niet altijd mee.
- LordDragon
- Bevlogen
Neen ze zijn gekDezelfde soort uitspraak kwam ik tegen bij iemand op Refoweb. Hij stelde ik sta volledig achter de wetenschap, behalve als deze de Bijbel tegenspreekt. Dan ben je dus bewust bezig jezelf voor de gek te houden? Ik zal dat echt nooit begrijpen.
MVG, LD.