Pakistanen gestenigd na overspel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:In Saoedi-Arabië geldt ook de sharia als wet. Veel Saoedi's voelen zich beledigd als het westen kritiek uit op hun wetgeving en stellen vaak dat er in hun land veel minder criminaliteit voorkomt, juist door die wetgeving dan bijvoorbeeld in Amerika. Wij kijken met westerse ogen naar dat soort wetgevingen, zij kijken met oosterse ogen naar onze wetgeving. Wij verwerpen die van hen en noemen die slecht en barbaars. Zij verwerpen de wetten van het westen en vinden die slap en ineffectief.
Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt, en vooral vanuit welk referentiekader je het bekijkt.
Empathie, je kan er veel van hebben of niet.
Mijn medeleven gaat uit naar de overspelige vrouw die door een hysterische en door en door achterlijke en wrede menigte is vermoord.
Het is inderdaad hoe je het bekijkt.
Eerlijk gezegd ik krijg kotsneigingen van een ieder die deze steniging nog een beetje gaat verdedigen of bagataliseren.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

cluny schreef:Eerlijk gezegd ik krijg kotsneigingen van een ieder die deze steniging nog een beetje gaat verdedigen of bagataliseren.
Begrijp ik. Toch is het wat dit betreft moeilijk te oordelen of zij nu ongelijk hebben (hoewel steniging wel erg heftig is) of wij. Zij doen dingen die wij afschuwelijk vinden en wij doen dingen die zij afschuwelijk vinden. 't Punt is maar niet hoe dit objectief te beoordelen is...
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Apologetus schreef:
cluny schreef:Eerlijk gezegd ik krijg kotsneigingen van een ieder die deze steniging nog een beetje gaat verdedigen of bagataliseren.
Begrijp ik. Toch is het wat dit betreft moeilijk te oordelen of zij nu ongelijk hebben (hoewel steniging wel erg heftig is) of wij. Zij doen dingen die wij afschuwelijk vinden en wij doen dingen die zij afschuwelijk vinden. 't Punt is maar niet hoe dit objectief te beoordelen is...
Ik zou zeggen pak je vriendin en keil er een paar brokken stoeptegel tegenaan.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

cluny schreef:
Apologetus schreef:Je zegt dat er geen straf moet staan op overspel. Maar daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Het overspel komt dan wel van beide kanten, maar zij zijn niet de enige betrokkenen, de echtgenoten tellen ook mee. De echtgenoot is enorm gekwetst als er overspel is gepleegd, dus er moet toch wel enige consequentie zijn?
In Yemen krijgt een familielid van een vermoorde soms de eer het beulszwaard ter hand te nemen.
Goed plan?
Het is een keuze. Stel iemand verkracht en vermoordt je kind, en jij mag dan uitmaken wat er met die moordenaar gebeurt, oog om oog, tand om tand, daar kun je in dat soort landen dus voor kiezen. De slachtoffers kunnen de manier van terechtstelling bepalen. Dat komt voor ons heel barbaars over. Hoewel als het mijn kind zou zijn...

Waarom vinden wij dit eigenlijk zo barbaars? Omdat wij het hier anders zouden oplossen en het niet van het Westen is, en al heel lang niet, om dit op deze manier te doen. Maar wat is nu precies humaan en menselijk? Is dat het gevoel vanuit de diepste menselijke emoties uitvoeren, en het slachtoffer zijn verdriet, woede en leed te laten uiten en botvieren op degene die hem dat leed aandeed, of is dat een bij wet vastgesteld vast omlijnd kader waar iedereen zich aan heeft te houden los van emoties van slachtoffers? En wat maakt dat laatste een betere keuze?
En hoe zou een slachtoffer, die in dat soort landen zelf de moordenaar terecht mag stellen, staan tegenover onze 'humane' omgang met slachtoffers van wrede delicten zoals ouders van vermoorde en verkrachte kinderen? Hoe krijg je die dan zover dat ze 'ons' omgaan met de slachtoffers beter gaan vinden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Nou ja, vanuit modern humanistisch standpunt uit gezien, is het stenigen van mensen walgelijk, barbaars en achterlijk.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:
cluny schreef:
Apologetus schreef:Je zegt dat er geen straf moet staan op overspel. Maar daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Het overspel komt dan wel van beide kanten, maar zij zijn niet de enige betrokkenen, de echtgenoten tellen ook mee. De echtgenoot is enorm gekwetst als er overspel is gepleegd, dus er moet toch wel enige consequentie zijn?
In Yemen krijgt een familielid van een vermoorde soms de eer het beulszwaard ter hand te nemen.
Goed plan?
Het is een keuze. Stel iemand verkracht en vermoordt je kind, en jij mag dan uitmaken wat er met die moordenaar gebeurt, oog om oog, tand om tand, daar kun je in dat soort landen dus voor kiezen. De slachtoffers kunnen de manier van terechtstelling bepalen. Dat komt voor ons heel barbaars over. Hoewel als het mijn kind zou zijn...

Waarom vinden wij dit eigenlijk zo barbaars? Omdat wij het hier anders zouden oplossen en het niet van het Westen is, en al heel lang niet, om dit op deze manier te doen. Maar wat is nu precies humaan en menselijk? Is dat het gevoel vanuit de diepste menselijke emoties uitvoeren, en het slachtoffer zijn verdriet, woede en leed te laten uiten en botvieren op degene die hem dat leed aandeed, of is dat een bij wet vastgesteld vast omlijnd kader waar iedereen zich aan heeft te houden los van emoties van slachtoffers? En wat maakt dat laatste een betere keuze?
En hoe zou een slachtoffer, die in dat soort landen zelf de moordenaar terecht mag stellen, staan tegenover onze 'humane' omgang met slachtoffers van wrede delicten zoals ouders van vermoorde en verkrachte kinderen? Hoe krijg je die dan zover dat ze 'ons' omgaan met de slachtoffers beter gaan vinden?
Ex-studente Culturele Antropologie Vrije Universiteit Amsterdam?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Stenigen vind ik wat cru. Waarom stenigen als gewoon doodschieten ook kan?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

The Prophet schreef:Stenigen vind ik wat cru. Waarom stenigen als gewoon doodschieten ook kan?
We hebben het nog steeds over overspel.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Devious schreef:Nou ja, vanuit modern humanistisch standpunt uit gezien, is het stenigen van mensen walgelijk, barbaars en achterlijk.
Stenigen vind ik ook zeker heel barbaars, walgelijk en achterlijk, laat dat duidelijk zijn.

En nee Cluny, ik ben geen ex-student culturele antropologie, maar ik doe altijd mijn best om het van twee kanten te zien en soms achter de oosterse ogen en belevingswereld te kruipen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:
Devious schreef:Nou ja, vanuit modern humanistisch standpunt uit gezien, is het stenigen van mensen walgelijk, barbaars en achterlijk.
Stenigen vind ik ook zeker heel barbaars, walgelijk en achterlijk, laat dat duidelijk zijn.

En nee Cluny, ik ben geen ex-student culturele antropologie, maar ik doe altijd mijn best om het van twee kanten te zien en soms achter de oosterse ogen en belevingswereld te kruipen.
Wellicht doe je wel te goed je best.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wie twijfelt aan de zegeningen van de humanistische verlichtingsmoraal, nodig ik uit om even een studie te maken van de omgangsnormen en wetten uit de middeleeuwen. Goed of kwaad is subjectief en zal dat altijd blijven, maar men kan niet even 'oog om oog' weer in voeren, en dan denken dat het verder geen consequenties heeft voor de maatschappelijke orde en het levensgeluk.
Als we al gaan twijfelen over het nut van democratie, de rechtstaat en beschaving, dan is het wel erg met ons gesteld.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wellicht doe je wel te goed je best.
Waarom? Omdat nuance niet meer mag indien het om culturen en wetten gaat die lijnrecht tegenover die van het Westen staan?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Devious schreef:Wie twijfelt aan de zegeningen van de humanistische verlichtingsmoraal, nodig ik uit om even een studie te maken van de omgangsnormen en wetten uit de middeleeuwen. Goed of kwaad is subjectief en zal dat altijd blijven, maar men kan niet even 'oog om oog' weer in voeren, en dan denken dat het verder geen consequenties heeft voor de maatschappelijke orde en het levensgeluk.
Als we al gaan twijfelen over het nut van democratie, de rechtstaat en beschaving, dan is het wel erg met ons gesteld.
Er is geen twijfel aan onze wetten en democratie of humane waarden. En het is ook geen pleidooi om oog om oog weer in te voeren. Vreemd dat dat eruit gelezen wordt.

Ik stel alleen dat je niet met Westerse ogen naar Oosterse waarden kan kijken. Ik zou zwaar protesteren indien men in het Westen Oosterse normen en waarden zou willen invoeren. Maar ik denk dat dat andersom ook het geval is, dat is mijn punt.
Het Westen heeft op de een of andere manier het idee, dat het Oosten zit te wachten op humanisering, volgens westerse normen, van hun wetten en gebruiken.
Net als het naïeve idee dat de Amerikanen met bloemen zouden verwelkomt worden in Irak. Men gaat er zonder meer van uit dat men ook daar met Westerse ogen kijkt naar wat wij humaan vinden, en dat blijkt toch vaak niet zo te zijn.

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Als je het in indonesië flikt om iemands z'n brommer te stelen en buurtbewoners zien dat, dan mag je van geluk spreken dat je met alle onderdelen nog aan je lichaam het ziekenhuis in wordt gereden in plaats van het mortuarium. Niemand die de dader heeft mishandeld gaat de cel in en de dader krijgt nog wat schoppen na van de politie ook. Het uiteindelijke resultaat wordt ook nog eens uitgezonden op tv. :thumbleft:
(ik gebruik dit niet om aan te geven dat vreemdgangers deze behandeling ook moeten ondergaan)
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het is wel effectief (en efficiënt).
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Gesloten