Explorer schreef:Mijn mening is bij deze dus gebaseerd op moraal en fatsoen, en ik denk dat de Paus destijds ook dat fatsoen voor ogen had. Wil iemand wippen, dan moet hij daar ook de eventuele gevolgen van accepteren. Om de paus af te schilderen als een meedogenloze dictator a la Mao of Stalin, gaat mij te ver.
Zie jij de gevolgen v.h. wippen als straf? (in het geval dat je(jullie) daar alleen plezier aan beleeft?)
Besef je dat je met dié moraal sterk afwijkt v.d. algemeen geldende moraal die er vanuit gaat dat je als mens plezier aan sex kunt beleven zónder de drukkende zorg van mogelijk een kind erbij op je nek te voelen rusten als mogelijk gevolg van die vrijpartij terwijl je nu al amper rond kunt komen?
Op wie schuif je die 'zorg' (een baby) af als je geen geld hebt om zelfs je schoenveters te betalen als gevolg van die moraal?
En durf je die moraal (als een soort gedragslijn) dan consequent verder door te trekken?
Want hoe wil je zorg geven als je niets over hebt om te geven? (de anderen om je heen kampen immers met diezelfde problemen [dank zij die moraal] en hebben ook niets over daarvoor!)
Met 'fatsoen' kun je je niet uit de dreigende situatie losmaken dat het boorlingske zal sterven van honger tenzij- - -je een loopje gaat nemen met dat fatsoen!
En ben je dán dus zo onfatsoenlijk om op slechts één punt de fatsoensrakker uit te hangen en met ál het andere een loopje te nemen? (stelen of misschien wel moorden?)
De praktijk wijst uit dat dat inderdaad in doorsnee het geval zal zijn in ultieme omstandigheden en er in de 'jij of ik-situaties' altijd voor 'ik' gekozen wordt!
Over het tweede deel waar ik (eerder nogal onbesuisd) van leer trok, laat ik deze en andere pausen tóch in dat rijtje staan met die anderen, als zijnde een vertegenwoordiger van een ideaal geachte leefwijze die begrensd wordt door bepaalde normen die de achterliggende waarden vertegenwoordigen!
Hij heeft nooit gezegd, "Ik wil deze positie niet tenzij de 'waarden' in het licht v.d. huidige tijd worden bijgesteld"!
Want ik wil niet als medehelper bij het verspreiden van aids worden gezien, noch medeverantwoordelijk te worden gehouden voor milieuvervuilende overpopulatie die mede door het overeind houden v.d. deze (oude) waarden in stand gehouden wordt.
Hij heeft geaccepteerd zoals het was en is!!
Meedogenloos? Ik ken ze geen van allen als privé-persoon om dat te kunnen beoordelen! Warhoofdig en zich hun verantwoordelijkheid niet of niet ten volle bewust? m.i. zekerlijk! Belust op macht" zeer waarschijnlijk! Paranoia om die macht te behouden m.i. zeker (Ik heb dan ook geen spijt dat ik ze persoonlijk niet ken, haha)
Bezeten zelfs van idealen die theoretisch prachtig in elkaar zitten (of waarvan zij denken dat ze prachtig in elkaar zitten)
In het ideaal dat de paus vertegenwoordigt ruimt het dwarse deel v.d. mensheid (d.w.z dat deel dat zondigt tegen de normen die dat ideaal omgeven) zichzelf op. (aids, ellende [honger, ziekte etc.])
En de rest uit dat rijtje geeft opdracht om de obstakels 'glad' te strijken!
En verbeelden zich misschien wel (door de afstand die er is tussen hen en de mannen aan het front) dat alles op een min of meer humane wijze gebeurt bij dat 'gladstrijken'
Sommigen (en misschien wel allemaal) denken dat misschien
"Het doel heiligt alle middelen" als leitmotiv?
Het is, met dát in het achterhoofd dat ik ze allemaal (als aanhanger en uitvoerder van idealen waar je vraagtekens bij kunt zetten) in één rijtje heb geplaatst!
Als een vrije denker die op "God bestaat niet" is uitgekomen en daarom atheist wordt genoemd en daardoor niet verblind wordt door angst voor hemel of hel!(of in exaltatie vervalt bij het idee een vice-god te aanschouwen, haha)
En daarom het fenomeen 'Paus" meent te kunnen zien in het licht van datgene wat hij als nuchtere waarheid ziet!