Over heilige en onschuldige lichtwezentjes en nazi ego's

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Socratoteles schreef: Dan is het een kwestie van geen kranten lezen, geen journaal zien, en stug blijven geloven in de goedheid, goddelijkheid en waarde van de mens.

De denkfout die vele volgens mij maken is dat je daden altijd je ware aard bekendmaken. Als je iets fout doet wil nog niet zeggen dat je fout bent. Bij het opvoeden van kinderen bv. is het heel belangrijk om na te denken wat je zegt tegen een kind als het een fout maakt. Het is een heel verschil namelijk als je zegt: “je bent fout” of “je doet fout”.

Met anders woorden in het eerste geval wordt hem verteld dat zijn wezen fout is en verbetering onmogelijk is. In het tweede geval is verbetering altijd mogelijk omdat hij handelde niet in overstemming met zijn ware aard.

Zo zie ik het ook met ons mensen. Als we geloven dat onze aard, slecht, dierlijk of zondig is kunnen onze daden nooit veranderen. Maar wanneer je inziet dat de ware aard van de mens volmaakt goddelijk is kan de hoop op verandering opbloeien.

Naar mijn overtuiging zijn alle woede en ellende die we dagelijks zien louter het gevolg van de frictie in ons zelf, omdat we niet onszelf zijn.

Vandaar in de gnostiek de boodschap die door alles heen klinkt: wordt jezelf, ken jezelf.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste L Langeweg,

Alle verschijnselen van BDE kunnen verklaard worden uit het (dis) functioneren van communicatie tussen hersengebieden. Of dit nu opgewekt wordt door medicatie, zuurstofgebrek, epilepsie, drugs of zoals vorig jaar in Belgie ontdekt met een sterk magnetisch veld doet eigenlijk niet ter zake. Ik heb overigens het aanbevolen artikel uit the lancet doorgenomen maar kan hier zeker in verband met de fouten die op evolutieblog die socrateles je aanreikte niet tot een andere conclusie komen. Er is derhalve geen reden aan te nemen dat bde's of obd's iets anders zijn dan door de hersenen zelf veroorzaakt.
Heb je bijvoorbeeld wel eens "brein en branie"gelezen van Christine van Broeckhoven? En verder wat basisboeken neurofysiologie (aanbevolen bernards en bouwman) Daar op inhakend kan je je afvragen waar de identiteit of om in jouw termen te blijven waar het geweten bij een dementerende heen gaat. Of krijgen we dan het verhaal van de slecht functionerende ontvanger waartoe de hersenen door sommigen gedegradeerd worden. Opvallend vind ik overigens wel dat je op nog geen van mijn vragen een concreet antwoord verword hebt. Verwijzingen naar van Lommels werk en eigen ervaringen zijn geen concrete antwoorden. Hoe zit het bijvoorbeeld met het hoge aantal bde's dat ik ter discussie stelde? Wat denk jij hiervan na wat rekenwerk? En wat vind je van de biologische fouten die er in het wer van van Lommel te vinden zijn zoals aangereikt door Socrateles? Het lijkt erop dat je het conflict tussen jouw ervaring en geloof hierin en de aangeboden repliek uit de weg gaat. Of is er sprake van cognitieve dissonantie :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
L. Langeweg
Forum fan

Bericht door L. Langeweg »

Pieter,
ik wil je toch nog een handje helpen:

Eerst even wat definities geven:

Men heeft het symbool J.C. in deze droom misbruikt om er een afgod van te maken, en dat ver in het verleden te projecteren, lekker ver van ons af, iemand anders, en als Ideaal onbereikbaar voor ons.

Bedenk dat J.C een symbool is voor God als mens. En daarom voor ons allen. J.C. is een generische naam. Net zoals "bakker" of "docter". Het betekend letterlijk "Gezalfde Verlosser".
Die "zalf" is een symbool voor de gratie van God met Zichzelf als mens, een geneesmiddel voor het bewustzijn dat denkt "Ik ben maar een mens". En vanaf het moment dat je weer tot het inzicht komt van Wie je in werkelijkheid bent, heb je een bewustzijn dat jezelf en daarna je naaste verlost van dat idee "Ik ben maar een mens".

Dat inzicht komt wanneer je je ervan bewust wordt dat je menselijke wil, verlangen en handelen niet in overeenstemming zijn met je allerhoogste morele Ideaal. En dat je ware Identiteit daarom Iets anders is.

Bedenk ook dat het woordje "zonde" letterlijk in het Hebreeuws en Grieks "De roos missen" betekent. Je richt je bewustzijn niet goed naar het centrum van jezelf, en "mist" daarom je ware "Ik", het meest innerlijke in je; zo de "roos" of het "doel" missend.
In die zin is de gedachte "Ik ben maar een mens" de "zonde"; het "missen van de roos".

Je Ideaal -de volmaakte liefde en wijsheid- is gesymboliseerd met de uitdrukking "de wet van God".

Met deze gegevens in gedachten, lees eens Romijnen 7:15-25. Kijken of je dan begrijpt dat het een versluierde -geheime- boodschap is aan diegenen die hiermee -en hun geweten- worstelen. En of het niet tot Gods dankbaarheid leidt waneer Hij nu ook als mens tot Zichzelf komt; als jij dus.

Dit geldt voor iedereen. Maar de boodschap is versluierd omdat het niet de bedoeling is dat iemand die daar nog niet rijp voor is gaat denken dat hij in werkelijkheid God wel is, maar dat anderen dat niet zijn... Er zijn al te veel megalomane dictators in deze wereld zoals het nu is...
Daarom staat er ook dat iemand die zegt "Ik ben het" -met uitzondering dus van de anderen- een valse profeet is. Net zoals het een valse profeet is die zegt "Hij is hier, of Hij is daar", met andere woorden "Jij en ik zijn Hem niet".

Hoor innerlijk met de stem van wie de volgende woorden klinken in je hoofd als de gedachten van God als mens, wanneer je leest:
"Een ieder die uit de waarheid is hoort Mijn stem."

Iemand die niet ervaart te zijn wie hij in werkelijkheid is, is in zekere zin als een dode.
Lees dit eens en hoor weer als wiens stem deze woorden van God als mens in je klinken als gedachten:

"De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven."

Het gaat hier duidelijk niet om iets uit de geschiedenis. Want dan hadden de geschiedenis schrijvers uit die tijd -Josephus b.v.- wel opgeschreven dat er een man rondliep op het kerkhof, en dat hij tegen de begraven doden sprak, en dat ze toen in grote getale uit hun graven opstonden, en weer leefden...

Tijd is een illusie van deze droom. He is nu.
Laatst gewijzigd door L. Langeweg op 16 aug 2008 19:09, 11 keer totaal gewijzigd.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Pieter schreef:Als we geloven dat onze aard, slecht, dierlijk of zondig is kunnen onze daden nooit veranderen. Maar wanneer je inziet dat de ware aard van de mens volmaakt goddelijk is kan de hoop op verandering opbloeien.
Zeker, maar de vraag is of die hoop ergens op gefundeerd is. Ik beweer niet dat er geen verbeteringen hebben plaatsgevonden op politiek en ethisch gebied, maar de assumptie dat die verbeteringen blijvend zijn, heeft geen grond. De hele geschiedenis door zie je verbeteringen, die na verloop van tijd weer ongedaan worden gemaakt. Wel veranderingen, maar geen lineaire progressie, eerder cycli. Een kind kan fouten maken, omdat het zich vergist in de gevolgen van zijn handeling. Goedbedoeld, verkeerd uitgepakt. Maar dat laat zich niet als verklaring opwerpen voor alle ellende die mensen elkaar aandoen. De evolutionaire processen die de mens hebben vormgegeven, hingen helaas geen humanistische ideologie aan. Wreedheid en competitiedrang liggen diep in de mens verankerd, het heeft de mensheid gemaakt tot het evolutionaire succes dat ze is. Mensen hebben een rede, ze vermeerderen kennis en verbeteren hun middelen om hun doelen te bereiken. Maar hun diepste drijfveren blijven dierlijk en irrationeel, en daarmee hun doelen ook. De voortgang in wetenschap en techniek en de toename van kennis heeft de mens kernwapens in handen gegeven in plaats van vuistbijlen, maar een grote vooruitgang in de ethiek, een verheffing van de mensheid heeft het niet opgeleverd. Geloven dat de 'ware aard' van de mens 'volmaakt goddelijk' is, is geloven in een illusie, een zoet droombeeld waar je misschien beter van slaapt maar volstrekt onrealistisch is.
Naar mijn overtuiging zijn alle woede en ellende die we dagelijks zien louter het gevolg van de frictie in ons zelf, omdat we niet onszelf zijn.
Tegengestelde belangen, botsende verlangens, zowel in jezelf en tussen mensen onderling, dat zorgt voor meningsverschillen en frustraties. Veel belangen zijn onverenigbaar en mensen blijven de hunne fanatiek nastreven. Ons brein is zo gehard-wired, het maakt deel uit van je mens-zijn. Dat ontkennen is je ogen sluiten voor de realiteit.
ongelovige
Forum fan

Bericht door ongelovige »

Kitty schreef:Dat wij met zoveel moeite achter onze 'ware aard' moeten komen is voor mij eigenlijk al bewijs genoeg dat het onzin is. Als wij zoals gesuggereerd wordt van die goddelijke verheven wezens zijn waarom merken we daar normaal dan niets van en hebben we BDE's, psychoses of drugs nodig om daar achter te komen? Het lijkt me hoe dan ook behoorlijk zinloos om zo'n mooi goddelijk wezen te verpakken in een aards monster. Of is er ergens een bestuurder die zich een kriek lacht om al die vermommingen van het Grote Zelf.
Dit is een zeer essentiele opmerking. Behalve "BDE's, psychoses of drugs" hebben we, alsof het nog niet erg genoeg is zo, ook nog een toevallig persoon nodig die ons dat allemaal vertelt.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Dag Socratoteles,
Zeker, maar de vraag is of die hoop ergens op gefundeerd is.
Dat is inderdaad de vraag!

Ik meen die hoop geproefd te hebben en daar vertel ik over.

Jij meent dat het een illusie is, ok wat mij betreft even goeie vrienden.

Vriendelijke groet,
Pieter
L. Langeweg
Forum fan

doctorwho
Je bent vrij te veronderstellen wat je maar wil. Nogmaals, mijn zegen heb je.

Pieter,
ik heb net een speciale boodschap voor je gepost, hij staat nu op de vorige pagina.

Voor de anderen,
Die morele afkeuring die je innerlijk voelt jegens de wreedheid van de evolutie, bewijst al dat je in wezen geen mens bent. Of is dat "de grote eet de kleine op" soms in overeenstemming met je allerhoogste morele ideaal? Als het dat niet is, is het je ware natuur niet. Want enkel je allerhoogste morele ideaal is je ware wil.

Zoals er ergens staat: "Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden".
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Hoi L.Langeweg,

Ja, Rom 7 is mij op het lijf geschreven – Wat heb ik geworsteld net als die mens in Rom 7

Ik ellendig mens ken ik als mijn eigen letterlijke uitroep.

Hoe vaak heb ik ook mijzelf niet vervloek met de woorden. Je klopt niet je bent niet heilig voor god.

Alles wat je schrijft herken ik en heb ik doorleeft. JC beschouw ik tegenwoordig als een begrip, een begrip van de opgestane mens die weet wie hij is en weet waar hij vandaan komt. En naar mijn overtuiging zal iedereen eens weten wie hij is en waar hij vandaan komt.

Maar hoe vertel je deze hoop aan andere. Mijn vrouw bijvoorbeeld gaat nog steeds naar de pinkstergemeente en begrijpt niet waar ik mee bezig ben. Veel hebben we erover gepraat, maar wat ik echt wil zeggen kan ik niet overbrengen. Maar onder geen beding wil ik bekeren, dwingen, manipuleren of op andere manieren mijn zienswijze doordrukken, maar respecteren en de ander in zijn waarde laten.
Wat dat betreft is dat wel gelukt, want mijn vrouw is maar wat blij niet meer met een depressief persoon getrouwd te zijn.

Bedankt voor alles wat je schreef,

Groet,
Pieter

PS sorry voor het steeds off topic zijn
L. Langeweg
Forum fan

Moet je nagaan, alles wat je nu ervaart was je van tevoren bereid hier nu mee te maken.
Uit pure NaastenLiefde.
Dit geldt voor iedereen. En in die zin is alles gedetermineerd. Door Wie we in werkelijkheid zijn.
Want Wie Zich meer bewust is van Zijn ware Identiteit, helpt anderen innerlijk ook door hen dezelfde erkenning te geven die Hij Zichzelf geeft. Zelfs al zeg je dat niet hardop. Het is een psychische -telepathische- zaak. Het gebeurt vanzelf wanneer je je bewust wordt van het feit dat God het is Die "Ik" denkt wanneer jij "Ik" denkt.
Daarom wordt er gezegt dat Hij alles weet wat wij denken; Hij denkt onze gedachten als wij.

Het symbool van je gescheiden voelen van God, en machteloosheid om je naasten te helpen, is God die -gekruisigd aan zijn menselijke ervaring- uitroept "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
De doornenkrans staat voor onze pijnlijke herinneringen, gedachten en voorstellingen, die als een zelf-voedende cirkel ons hoofd omringt, elke pijnlijke mentale ervaring als een doorn die ons bewustzijn prikt.
Ons hart wordt gestoken door de scherpe punt van ons ego, dat ons als een lans voortdurend aanvalt en van vanalles beschuldigd.

Zo staat het er ook in het O.T (en bedenk dat dit de woorden van God als mens zijn):
"Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten, verre zijnde van Mijn verlossing, van de woorden Mijns brullens? Maar Ik ben een Worm en geen Man, een smaad van mensen en veracht van het volk." (Ps.20:2-7)

Ben jij door je ouders verteld dat je God was? Of door andere mensen? Of ben je verteld dat je maar een mensje was, en verre van goed? En in die zin gesmaad en veracht?

Dank je voor je grote moed en liefde zo in deze wereld te verschijnen!
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

L. Langeweg schreef:Die morele afkeuring die je innerlijk voelt jegens de wreedheid van de evolutie, bewijst al dat je in wezen geen mens bent. Of is dat "de grote eet de kleine op" soms in overeenstemming met je allerhoogste morele ideaal? Als het dat niet is, is het je ware natuur niet. Want enkel je allerhoogste morele ideaal is je ware wil.
"De grote eet de kleine op" is wat er gebeurt en dat werkt; het houdt ecosystemen in balans. Ik keur het geen moment af. Maar het betekent eveneens dat utopieen altijd buiten bereik zullen blijven, en dat is ergens wel jammer. Het zijn neveneffecten. Je redenering dat het erkennen van onvolmaaktheid getuigt van volmaaktheid deugt niet. Het is net zo onzinnig als de bewering dat afkeer jegens je blauwe ogen bewijst dat je eigenlijk bruine ogen hebt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

L. Langeweg schreef:doctorwho
Je bent vrij te veronderstellen wat je maar wil. Nogmaals, mijn zegen heb je.
.
Door niet concreet in te gaan op mijn posting ga ik er maar vanuit dat je geen onderbouwing van je beweringen inzake bde's kan leveren. Ook hier ben je vanzelfsprekend vrij in alleen vraag ik mij dan af wat je op dit forum doet, aannemende dat je de forumregels hebt doorgenomen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

L. Langeweg schreef:Of ben je verteld dat je maar een mensje was, en verre van goed? En in die zin gesmaad en veracht?
Nee mijn ouders waren gelukkig niet gereformeerd, zo zie je maar hoe een godsdienstige opvoeding een kind kan verkloten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
a.r.

Bericht door a.r. »

Zeg meneer Langeweg.....u heeft nog een lange weg te gaan zo te lezen.......het indoctrineren en " overtuigen of getuigen" met nietszeggende argumenten en droombeelden gaat ook u goed af!! Het heeft geen zin Pieter met twee benen op de grond proberen te zetten en de aarde, het leven, zijn leven, zijn diepste zijn te eerbiedigen, want u hebt reeds gewonnen, door uw droom in Pieters gedachten te prenten................voor zolang het duurt dan ....dat dan wel
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Beste A.R,

Ik denk jouw reactie wel te kunnen begrijpen, omdat jij ervan overtuigd ben dat de beweringen van L.langeweg gewoon geen gefundeerde grond bezitten.
Geen normaal denkend mens zou meegaan in zijn uitlatingen, enkel de wel heel wanhopige willen zich laten troosten door deze onwerkelijkheid. Zo zouden je gedachten kunnen zijn.

Wat moet ik hiertegen inbrengen.Bewijs heb ik immers niet. Behalve mijn getuigenis dat ik de geest herken in L.langeweg, maar ook bij Jessey en P.Strootman en nog enkele andere op dit forum herkende ik de geest die wakker is.

In deze wereld zijn nog veel andere wakker en als ze elkaar tegen komen herkennen ze elkaar. Een organisme zonder wereldse organisatie die uitstijgt boven alle letterlijke godsdiensten.

Groet,
Pieter
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Pieter schreef:Beste A.R,

Ik denk jouw reactie wel te kunnen begrijpen, omdat jij ervan overtuigd ben dat de beweringen van L.langeweg gewoon geen gefundeerde grond bezitten.
Geen normaal denkend mens zou meegaan in zijn uitlatingen, enkel de wel heel wanhopige willen zich laten troosten door deze onwerkelijkheid. Zo zouden je gedachten kunnen zijn.

Wat moet ik hiertegen inbrengen.Bewijs heb ik immers niet. Behalve mijn getuigenis dat ik de geest herken in L.langeweg, maar ook bij Jessey en P.Strootman en nog enkele andere op dit forum herkende ik de geest die wakker is.

In deze wereld zijn nog veel andere wakker en als ze elkaar tegen komen herkennen ze elkaar. Een organisme zonder wereldse organisatie die uitstijgt boven alle letterlijke godsdiensten.

Groet,
Pieter
Beste Pieter,
Een groet van mij. Ik heb heel wat postings van je gelezen en herken er zeer veel van, maar we hebben geloof ik nog nooit met elkaar gepraat.
Ik heb dezelfde weg belopen als jij en zo'n tien jaar geleden ook gestaan waar jij nu staat. Het afscheid nemen van de orthodox-christelijke wereld gaat voor velen via de verlokking van het gnosticisme, pantheïsme, new age stijl, of moeten we het maar noemen de Neale-Donald-Walsch-stijl religie.
Wat kan ik inbrengen tegen mooie gedachten? Niets, tenzij ze niet worden aangedragen als mooie overtuigingen, maar als objectieve feiten van het bestaan waar iedereen aan moet gehoorzamen. Nog sterker: indien je er niet aan gehoorzaamt (DokterWho), dan nóg maakt Langeweg je onderhorig aan zijn eigen denken door eenvoudig op te merken dat niet je ware ik spreekt. Er is in zulke redenaties iets heel grondigs mis. Oftewel hier is de sterke behoefte aan dictatorschap van een individu aan het woord -het is wat ik 'de profetenziekte' noem. Zie je hoe gemakkelijk iets moois in het tegenovergestelde kan veranderen? Overdenk dat eens.
Er is nog iets anders mee mis: via het verabsoluteren van dit soort 'mooie ideeën' (die men zogenaamd via bijzondere ervaringen, openbaringen heeft gehad en 'net zo zeker weet als dat Amsterdam bestaat) maak je jezelf niet alleen tot diktator en centrum van het bestaan, maar schep je weer een volgende versie van de doodzonde van alle religie: zij die erbij horen en 'het licht zien', versus zij die in duisternis leven en 'het maar niet begrijpen'. Zo pak je Jessy, Strootman en enkele anderen eruit waarin je die goede 'wakkere geest' proeft. Zonder ook maar iets negatiefs over hun goede wakkere geest te willen zeggen merk ik enkel op dat je dan voor jezelf het denken schept dat een atheïst die zich concentreert op gefundeerde grond voor beweringen afdoet als iemand die eigenlijk tegen je gekeerd is, iemand die buiten staat, iemand die saai, nors, droog of dor is en niet van vliegen weet, iemand die jou je geluk niet gunt, iemand die iets fundamenteels mist. Ikzelf ben lang met die laatste gedachte beziggeweest om die te leren herkennen in mijn denken. Het behoort namelijk tot de basisgedachten die ieder religieus mens onbewust altijd meesleept; de gedachte is ons religieuze mensen als moedermelk ingegoten. Het is onze doodzonde.
Ik heb het zelf als de meest fundamentele bevrijding ervaren uit die gevangenis van denken te stappen en dat denken te leren inzien als 'arrogantie van de religieuze geest'. Wat de religieuze mens ervaart als arrogantie van de atheïst moet men juist bij zichzelf leren onderkennen, vooral wanneer men zich met moeite heeft opgewerkt tot 'religieus verlicht'.
Het effect van deze bewustzijnsvergroting is iets nog veel mooiers dan af en toe iemand op je weg tegenkomen die ook weer eens voldoet aan jouw definities van 'wakkere geesten'. Langzaamaan begin je dan iedereen te herkennen als wakkere geesten.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 17 aug 2008 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Plaats reactie