Dopen of niet dopen

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

a.r.

Bericht door a.r. »

Welkom Rembert,
Tot dit weekend: ik heb de kinderen weggebracht naar Dalfsen - mijn vriendin was er al - en heb e.e.a. meegekregen wat er gedaan wordt. Het jongste kind even gesproken en die was heel enthousiast over het zingen van de kerkliederen.
Bij mij rezen bij dit alles de haren te berge en beelden als 'christelijke indoctrinatie' schoten door mijn hoofd. Vandaag aan het googlen geslagen en uiteindelijk op deze discussie gestuit. Ben hier behoorlijk wakkergeschud,
Blijf dan asjeblieft wakker en ga eens lezen wat er hier allemaal geschreven is over het (ook charismatisch) christendom!
conchita

Bericht door conchita »

a.r. schreef:Welkom Rembert,
Tot dit weekend: ik heb de kinderen weggebracht naar Dalfsen - mijn vriendin was er al - en heb e.e.a. meegekregen wat er gedaan wordt. Het jongste kind even gesproken en die was heel enthousiast over het zingen van de kerkliederen.
Bij mij rezen bij dit alles de haren te berge en beelden als 'christelijke indoctrinatie' schoten door mijn hoofd. Vandaag aan het googlen geslagen en uiteindelijk op deze discussie gestuit. Ben hier behoorlijk wakkergeschud,
Blijf dan asjeblieft wakker en ga eens lezen wat er hier allemaal geschreven is over het (ook charismatisch) christendom!
waarom als een kind enthousiast is over het zingen van kerkliederen dat het onder christelijk indoctrinatie valt?
Kinderen die de evolutieleer over zich heen krijgen? kinderen die niet christelijke liedjes leren? kinderen die in een vegatatish gezin groot worden gebracht? kinderen die in een homohuwelijk worden grootgebracht?

Elke opvoeding brengt zijn eigen waarden en normen met zich mee en voor dit gezin is het een geloof.
conchita

Bericht door conchita »

conchita schreef:
waarom als een kind enthousiast is over het zingen van kerkliederen dat het onder christelijk indoctrinatie valt?
Kinderen die de evolutieleer over zich heen krijgen? kinderen die niet christelijke liedjes leren? kinderen die in een vegatatish gezin groot worden gebracht? kinderen die in een homohuwelijk worden grootgebracht?

Elke opvoeding brengt zijn eigen waarden en normen met zich mee en voor dit gezin is het een geloof.
Vegetarisch
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

conchita schreef:

Ach ja, het zijn maar normen wil je zeggen? Als jij wordt opgevoed in een gezin waar het normaal is als een vrouw een burqa draagt, vind jij dat gewoon?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

conchita schreef: waarom als een kind enthousiast is over het zingen van kerkliederen dat het onder christelijk indoctrinatie valt?

[edit]trollenvoer verwijderd[/edit]
Laatst gewijzigd door sjaakdaak op 19 okt 2008 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het eten van sinaasappels kan zinloos leven onnodig verlengen.
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

rembert schreef:Pff... wat een discussie. En ik zit in hetzelfde schuitje.

Ik ben opgevoed met een allegaartje van christendom, boeddhisme, hindoeisme enz. en ben zeer geinteresseerd in de lessen die het Thomas evangelie te bieden heeft - dit evangelie heeft geen kerk, heeft geen volgelingen als bij een kerk. Het is leerstof en probeert je tot een zelfstandig denker te maken, voor jezelf te achterhalen hoe dingen volgens jou in elkaar steken en wat voor jou de belangrijkste waarden zijn.

Mijn vriendin is hervormd en komt uit een missie-familie. Een zus is bv. dominee net als goede vrienden dat zijn. Ze had al kinderen uit een eerder huwelijk, is intensief kerkgaand en is nu ook 'naar Dalfsen', naar een charismatische conventie. De kinderen zijn mee, gaan ook naar de kerk en geloven ook, zonder vragen te stellen.

Er is een kindje op komst. En inderdaad, de vraag of het gedoopt gaat worden, is al gesteld. Ik heb hier behoorlijk moeite mee. Een vriend van me zat ook in dit schuitje en heeft er uiteindelijk mee ingestemd om mee te spelen met het feestje van zijn vrouw - het was voor haar heel belangrijk. Ik ben daar zelfs getuige bij geweest, dit had behoorlijk voeten in aarde omdat ik niet gedoopt ben, maar het kon uiteindelijk wel (katholieke kerk).

Thuis zijn we hier wat vrijzinniger ingesteld. We lezen nu voor uit een boek over de geschiedenis van het Boeddhisme - het Jodendom hebben we al gehad. En we bespreken ook dingen als zelf keuzes maken, vragen stellen enz. Het leek allemaal wel los te lopen en ik had dan ook nog geen echte bezwaren tegen de doop - het zou toch allemaal wel los lopen. Voor mijn vriendin was het belangrijk het kind te laten opnemen in de gemeente. Over het afwassen van de zonde heb ik haar nog nooit gehoord.

Bij mij rezen bij dit alles de haren te berge en beelden als 'christelijke indoctrinatie' schoten door mijn hoofd. Vandaag aan het googlen geslagen en uiteindelijk op deze discussie gestuit. Ben hier behoorlijk wakkergeschud, met name door dat doopformulier - ik ga dat formulier maar eens opvragen bij de kerk alhier, want ik ga echt niet instemmen dat de kerk via zo'n formulier een wig gaat slaan tussen ons: de leer van de christelijke kerk alhier als de ware en volkomen leer van de zaligheid? Kom nou toch. En dat derde punt dat mijn vriendin zich daar voor moet gaan inzetten? Deze beide punten staan volkomen haaks op wat ik van het Thomas Evangelie begrijp.

Ergens anders op internet las ik een uitspraak van Dominee Joanne Klink:
Geïnspireerd op het zogenaamde 'Kinderevangelie' van Marcus 10:13-16 zou er dan een zegen over de kinderen kunnen worden uitgesproken in plaats van dopen met water." Voor veel ouders zou dit een oplossing zijn van het dilemma 'wel of niet dopen'. Zij die hun kinderen niet willen laten dopen om ze niet voor de rest van hun leven op te schepen met iets wat ze zelf niet blijken te willen, kunnen hun kind er dan toch met een gerust hart aan onderwerpen.
Ik heb het stukje in Marcus nog niet gelezen. Is er iemand hier die hier al wat ervaring mee heeft?
Hallo Rembert,

Welkom. Jouw situatie gaat nog iets verder dan de mijne zo te zien. Ik verwacht in ieder geval niet dat ze de kinderen meesleept naar een grote christelijke manifestatie. Heeft jullie verschil in inzicht nooit eerder voor problemen gezorgd?

Het geplaatste formulier is overigens dat van de hervormde kerk. Dikke kans dus dat ook jou gevraagd zal worden de gestelde vragen te beantwoorden. Bij de doop van één van de neefjes van mijn vrouw moest haar zwager (katholiek, en dus een aanhanger van een Valse Leer, en ook al niet al te kerkelijk meer om het nog erger te maken) beloven dat hij zich niet met de de opvoeding van zijn kinderen zou bemoeien, waar het "de leer" zou betreffen. Ik zou dat niet kunnen, ik vind mijn eigen ideeën goed genoeg om ze mijn kinderen mee te geven. Hem kon het kennelijk niets schelen, maar ik maak uit jouw bericht, en het feit dat je naar informatie hebt gezocht op dat het jou wel uit zou maken wat er gevraagd en beloofd gaat worden.

Ik hoop dat je een goede weg gaat vinden in deze.

Over het gesprek dat ik vandaag heb gehad morgen meer, ik moet er nog even over nadenken voordat ik een coherent verhaal kan tikken over de vorderingen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

conchita schreef:waarom als een kind enthousiast is over het zingen van kerkliederen dat het onder christelijk indoctrinatie valt?
Denk je dat het kind ook de kans zal krijgen andersoortige liederen te zingen die niet bepaald aansluiten bij het christendom?
Krijg je het gevoel dat deze kinderen alle kans/vrijheid krijgen om niet christelijke indrukken op te doen?

Kinderen zijn zo makkelijk plooibaar!
conchita schreef:Kinderen die de evolutieleer over zich heen krijgen?
Een essentieel deel van de scholing, de evolutietheorie vertelt namelijk hoe de mens is ontstaan.
Het is simpelweg een feit wat bij de biologieles hoort.
Een wetenschappelijke theorie (feit) welke niets te maken heeft met indoctrinatie, dus ik snap niet waarom je het aanhaalt in het verband met religieuze indoctrinatie.
conchita schreef:kinderen die niet christelijke liedjes leren?
Je bedoeld kinderen die het besef mee krijgen dat er meer is dan alleen christelijke liederen.
Ook geen indoctrinatie lijkt mij.
conchita schreef:kinderen die in een vegetarisch gezin groot worden gebracht?
Gij zult geen vleesch eten, tsja.
Ligt er aan of die kinderen de keus krijgen om vlees te mogen eten.
Jij doet het in ieder geval voor komen dat de ouders deze vrijheid zeker niet bieden en dat vertelt mij alles over jouw zeer waarschijnlijke indoctrinatie die op jou toegepast is dan wel die jij toepast op jouw kinderen.
conchita schreef:kinderen die in een homohuwelijk worden grootgebracht?
Deze mag je nog even toelichten.
Wat is hier de precieze vorm van indoctrinatie?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

conchita schreef:
Beste Conchita,

Kun je mij eens uitleggen wat jij met indoctrinatie bedoelt? En geef eens een inhoudelijk praktijkvoorbeeld. Wordt het wat duidelijker.

Groetjes,
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Ik besef me net, deels gebaseerd op de post"historie" van conchita, dat we hier een trol aan het voeren zijn. Trollen wonen in het bos, en daar kun je ze beter laten.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sjaakdaak, welke posthistorie bedoel je precies? Ik zie nog maar slechts drie berichten van conchita die sinds vandaag pas lid is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Kitty schreef:Sjaakdaak, welke posthistorie bedoel je precies? Ik zie nog maar slechts drie berichten van conchita die sinds vandaag pas lid is.
Die bedoel ik dan ook. Een bump van een bejaard topic en een off-topic reactie, met een wijziging in een derde post. Het gebrek aan argumentatie in de eerste twee doet bij mij de trollenklepper zachtjes ratelen.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Niet ieder persoon die niet heeft leren discussiëren is direct een troll.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Knuppel
Banned

Bericht door Knuppel »

CXT schreef:Niet ieder persoon die niet heeft leren discussiëren is direct een troll.
Dank u :D

Knuppel
Altruïsme is iets voor Egoisten
a.r.

Bericht door a.r. »

conchita schreef:

Een kind dat meegesleept wordt naar een religieus gebouw en enthousiast is over die liederen is religieuze indoctrinatie !!
Kinderen hoort geleerd te worden zelfstandig na te denken en dat kinderen het leuk vinden om te zingen, dat is mooi en lief, maar een kind dat graag liedjes luistert of zingt, zingt of luistert net zo graag naar klein, klein kleutertje, of K3 als naar een "blij" religieus liedje!
Kinderen krijgen de evolutieleer niet geindoctrineert, kinderen hoort geleerd te worden zelfstandig na te denken en juist dát doet een religie niet! Dat is precies het glibberige/kruiperige/gluiperige van religie! Intellectuele oneerlijkheid van ouders wordt als een heerlijke spijs aan kinderen gevoerd......komt een muizenisje aange(s)lopen........en wat IK nu het allerergste vind: die ouders zijn net zo geindoctrineerd......ze hebben nooit geleerd zelfstandig na te denken: vertrouw op god, hij zal je redden......slechts weinigen zijn werkelijk in staat religie te ontmaskeren...........
Samante

Bericht door Samante »

a.r. schreef:en wat IK nu het allerergste vind: die ouders zijn net zo geindoctrineerd......ze hebben nooit geleerd zelfstandig na te denken: vertrouw op god, hij zal je redden......slechts weinigen zijn werkelijk in staat religie te ontmaskeren...........
.....en zo gaat de zonde over van de vader en de moeder op de zoon en dochter....en zo gaat de zonde van de zoon en dochter over op de kleinkinderen.....enz.
Plaats reactie