Heeft de mens een vrije wil

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

NT schreef: Dit is een nogal kromme redenatie; omdat er geen anarchie is is er een vrije wil....
Andersom lieverd, omdat er als er volledig vrije wil zou zijn, zou er anarchie heersen. Immers, niemand zou meer gezag van een ander aannemen.
Verder zie ik niet goed waarom de gevangenissen snel leeg zouden zijn, kun je mij dat uitleggen?
Omdat niemand schuldig is volgens jou.
Juist omdat de mens niet beschikt over een vrije wil is het mogelijk mensen een leerervaring aan te bieden door ze bijvoorbeeld een tijdje in de gevangenis te laten verblijven.
Dat leren heb je alleen nodig als je een tekort in je leerproces hebt. Dat tekort noemen we schuld.
Kun jij me uitleggen hoe jij bewust wordt van jouw gedachten?
Heb jij controle op de vorm en inhoud van hetgeen jij bewust van bent?
Hoe doe je dat?
Ik heb er controle op doordat ik mijn omgeving waarneem. Inhoudelijk doordat ik de keuze maak om bepaalde gedachtes niet toe te willen laten.
En verder zijn er twee mogelijkheden:
Determinisme of het indeterminisme, uit beiden kan ik geen vrije wil halen, jij wel?
Of alles is oorzaak-gevolg waarin er maar één route mogelijk is; het determisme.
Als dat zo is, hoe kan ik dan verantwoordelijk zijn voor mijn daden?
Het ligt immers al vast wat ik ga doen, ik heb geen enkele controle over het pad van mijn leven.
Of er bestaat zoiets als willekeur; een oorzaak kan meerdere gevolgen hebben: het indeterminisme.
Hoe haal jij een vrije wil uit iets dat ontstaan uit willekeur?
Ook over willekeur bestaat niet zoiets als controle.
Doordat je leven niet alleen afhangt van je eigen keuzes en gebreken maar ook die van anderen, heb je geen vrije wil. Immers, als ik er nu voor kies om over de Beukenlaan naar huis te fietsen en Jopie rijdt mij dodelijk aan, dan heb ik er niet voor gekozen om aangereden te worden.
Ook wil ik je wijzen op het fenomeen 'gereitschaftspotential' ontdekt door Libet in één van zijn onderzoeken, hij liet zien dat (m.i. vanzelfsprekend) er hersenactiviteit plaatsvind voor er een bewuste keuze gemaakt wordt.
Met andere woorden: een bewuste keuze word klaargestoomd door onbewuste processen (en hoe kan het ook anders?).
Dus heb je geen vrije keuze, zoals ik beargumenteerde. Jij was pro-vrije keuze, dank je wel voor het in handen geven van een argument tegen vrije keuze.
Niet ons bewustzijn bepaalt ons doen en laten, het bewustzijn (rotwoord) is slechts toeschouwer.
Waar wij ons bewust van worden wordt op onbewust niveau volledig gestuurd en gevormd, hier heb je geen enkele controle over.
Dus heb je geen vrije keuze zoals jij zelf voorstander was. Doe me een plezier en geef of duidelijk aan wat je vindt of geef mij geen argumenten in handen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Dus heb je geen vrije keuze, zoals ik beargumenteerde. Jij was pro-vrije keuze, dank je wel voor het in handen geven van een argument tegen vrije keuze.
Volgens mij praten we bij elkaar langs, waar meen jij opgevangen te hebben dat ik pro-vrije keuze ben?
Maar als jij ook niet in de vrije wil gelooft; hoe kan je dan van mening zijn dat wij wel verantwoordelijk zijn voor onze daden?
Hoe kun je verantwoordelijk zijn voor hetgeen waar je geen enkele controle over hebt?
M.i. kunnen we alleen verantwoordelijk gehouden worden voor onze daden.

Verder kan ik het weinig worden met je stelling dat een tekort aan leerervaring schuld is.
Schuld heeft te maken met het idee dat wanneer iemand een ander wat kost degeen wat terug te betalen heeft.
Dit terugbetalen heeft niet als doel iemand een leerervaring te geven, het komt voort uit een gevoel van rechtvaardigheid.
De Koerd die zijn zusje verantwoordelijk houdt voor het onteren van zijn familie laat haar de schuld betalen door haar leven te ontnemen.
Wat voor leerervaring moet zij daar uit trekken?
Als ik op de pof een biertje haal bij het cafe om de hoek, dan mag ik dit later terugbetalen.
Wat voor leerervaring moet ik daar uit halen?

Een gevangenisstraf is ook gebaseert op dit gevoel van rechtvaardigheid, het dient op de eerste plaats als genoegdoening voor de benadeelden.
Mooie bijeenkomstigheid is dat de maatschappij tijdelijk even verlicht is van een crimineel persoon, het een leerervaring kan bieden en het een preventieve werking heeft.
Er is dus geen schuld nodig om mensen in een gevangenis te plaatsen, het is ook functioneel wanneer de genoegdoening voor de benadeelden weg zou vallen wanneer zou zich ontdaan zouden hebben van een illusie als schuld.
FonsV
Diehard

Vrijheid

Bericht door FonsV »

NT schreef: Waar wij ons bewust van worden wordt op onbewust niveau volledig gestuurd en gevormd, hier heb je geen enkele controle over.
Laat ik aannemen dat je je bewust was wat je hier schreef. Misschien moet ik het zo zeggen: dat je je bewust was wat hier door jou werd geschreven. Eigenlijk niet eens door jou geschreven maar door onbewuste hersenprocessen met synapsen, transmitters en nog zo het een en ander.
Wie of wat was er nu bewust van die onbewuste processen? Niet jij, begrijp ik.
Moeilijke stof hoor!
Sararje schreef:Doordat je leven niet alleen afhangt van je eigen keuzes maar ook die van anderen, heb je geen vrije wil.
Voor je eigen geboorte en dus je leven zul wel niet hebben gekozen.
Als je een vrijdenker bent, waarin bestaat die vrijheid dan? Kun je denken wat je verkiest te denken? Of hangt dat van anderen af?
Ingewikkeld hoor!

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

FonsV schreef:Als je een vrijdenker bent, waarin bestaat die vrijheid dan? Kun je denken wat je verkiest te denken? Of hangt dat van anderen af?
Vrij zijn is vrij bewegen binnen de grenzen die je hebt.

Rationeel denken leid er denk ik al snel toe dat we moeten constateren dat we een klein gedeelte struring in ons eigen leven hebben, voor de rest is het anticiperen. Wanneer we dan rationeel denken weten we dat veel van anderen afhangt, het vrije denken bestaat er dan misschien uit dat we vrij onze grenzen leren verkennen en accepteren...
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

FonsV: Ja dat hangt gedeeltelijk af van anderen. Immers, het hangt af van de informatie die je van anderen hebt gekregen. Als ik over issue X nog nooit informatie heb gekregen, denk je er ook niet over/aan. Andersom: als je over issue X wel informatie hebt gekregen, is er een kans dat je erover gaat nadenken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Volgens mij praten we bij elkaar langs, waar meen jij opgevangen te hebben dat ik pro-vrije keuze ben?
Maar als jij ook niet in de vrije wil gelooft; hoe kan je dan van mening zijn dat wij wel verantwoordelijk zijn voor onze daden?
Hoe kun je verantwoordelijk zijn voor hetgeen waar je geen enkele controle over hebt?
M.i. kunnen we alleen verantwoordelijk gehouden worden voor onze daden.
En waarin verschilt in jouw optiek verantwoordelijkheid en schuld van elkaar als het om misdaden gaat? Om jouw vraag te beantwoorden, je hebt vrije wil binnen de grenzen van de wet.
Verder kan ik het weinig worden met je stelling dat een tekort aan leerervaring schuld is.
Schuld heeft te maken met het idee dat wanneer iemand een ander wat kost degeen wat terug te betalen heeft.
Dit terugbetalen heeft niet als doel iemand een leerervaring te geven, het komt voort uit een gevoel van rechtvaardigheid.
De Koerd die zijn zusje verantwoordelijk houdt voor het onteren van zijn familie laat haar de schuld betalen door haar leven te ontnemen.
Wat voor leerervaring moet zij daar uit trekken?
Als ik op de pof een biertje haal bij het cafe om de hoek, dan mag ik dit later terugbetalen.
Wat voor leerervaring moet ik daar uit halen?
Heeft niets met elkaar te maken.
Een gevangenisstraf is ook gebaseert op dit gevoel van rechtvaardigheid, het dient op de eerste plaats als genoegdoening voor de benadeelden.
Mooie bijeenkomstigheid is dat de maatschappij tijdelijk even verlicht is van een crimineel persoon, het een leerervaring kan bieden en het een preventieve werking heeft.
Er is dus geen schuld nodig om mensen in een gevangenis te plaatsen, het is ook functioneel wanneer de genoegdoening voor de benadeelden weg zou vallen wanneer zou zich ontdaan zouden hebben van een illusie als schuld.
Neen, daar vergis je je in. Een straf is niet als rechtvaardiging bedoeld. Het is bedoeld als beveiligen van de samenleving en de veroordeelde. Even letterlijk van Wikipedia:
"Het belangrijkste doel van gevangenissen is het beveiligen van de maatschappij tegen gevaarlijk geachte individuen. Een tweede doel is het vergroten van de kans van de gedetineerde op een succesvolle terugkeer in de samenleving, bijvoorbeeld door scholing, werkervaring of therapie."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevangenis
FonsV
Diehard

Vrijgheid

Bericht door FonsV »

Dag Sararje,
Je schreef:Andersom: als je over issue X wel informatie hebt gekregen, is er een kans dat je erover gaat nadenken.
In ieder geval is er de mogelijkheid.

En wie of wat kiest er voor om wel of niet over issue X na te denken? En degene die er voor kiest om over issue X na te denken, mag die dan over issue X denken wat hij te denken verkiest?

Wat is trouwens de vrijheid van mening en meningsuiting?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Ieder mens voor zover niet met een IQ onder de 80 kan altijd vrij kiezen iets wel of niet te doen dacht ik.

Echter de aanleiding om iets te doen beperkt de vrijheid van het willen doen al enigzins.
De manier waarop echter gereageerd wordt op voorkomende situaties kunnen nooit uit vrije wil gebeuren, daar de wil iets al dan niet te doen en op welke manier toch totaal verstrengeld is met het referentiekader van betreffende persoon?
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

FonsV: je referentiekader kiest daarvoor. Als het op een of andere manier je referentiekader prikkelt, ga je erover nadenken. En je referentiekader is ruwweg je rugzakje van persoonlijke geschiedenis, opvoeding, sociale en religieuze achtergrond etc. etc.
Moody Blue: Neen, je bent vrij om te willen dat je iets kan doen maar dat betekent niet dat je dat ook straffeloos kan doen.
NT
Geregelde verschijning

Re: Vrijheid

Bericht door NT »

FonsV schreef:
NT schreef: Waar wij ons bewust van worden wordt op onbewust niveau volledig gestuurd en gevormd, hier heb je geen enkele controle over.
Laat ik aannemen dat je je bewust was wat je hier schreef. Misschien moet ik het zo zeggen: dat je je bewust was wat hier door jou werd geschreven. Eigenlijk niet eens door jou geschreven maar door onbewuste hersenprocessen met synapsen, transmitters en nog zo het een en ander.
Wie of wat was er nu bewust van die onbewuste processen? Niet jij, begrijp ik.
Moeilijke stof hoor!
For human beings, of course, the physical correlates of consciousness are formed within living brains with multiple functions, and there has been much research and theory about where, in this complex system, consciousness "fits in" (cf Velmans 1991a). Information at the focus of attention usually enters consciousness (like this sentence). Conversely, information which is not attended to does not enter consciousness (like the pressure of your tongue against your upper teeth). So the relation of consciousness to focal-attention is close. But once information at the focus of attention enters consciousness it has already been analyzed. For example, the processes involved in reading and comprehending this text are extremely complex - involving visual pattern recognition, syntactic analysis, semantic analysis, relating of input information to global knowledge in long-term memory, judgements about plausibility, conversion into some consciously experienced visual form and, if it is accompanied by inner speech (verbal thoughts), into phonemic imagery. But all that enters consciousness is the result of such processing (in the form of seen words, phonemic imagery, feelings of comprehension and so on). http://www.meta-religion.com/Philosophy ... usness.htm
Zo moeilijk is die stof niet, je moet alleen af van het dogma dat wij ons doen en laten bewust sturen.
Dit kan net zo lastig zijn als het voor een theist is te beseffen dat God niet bestaat.
Sararje schreef:En waarin verschilt in jouw optiek verantwoordelijkheid en schuld van elkaar als het om misdaden gaat? Om jouw vraag te beantwoorden, je hebt vrije wil binnen de grenzen van de wet.
Wat bedoel je met;" je hebt vrije wil binnen de grenzen van de wet?"
Waarom daar wel en daarbuiten niet?
Er bestaat niet zoiets als een vrije wil, ook niet een beetje.
Ik zie overigens niet het belang van het uitleggen van het verschil van schuld en verantwoordelijkheid als het om misdaad gaat.
Als wij handelen zonder in het bezit te zijn van een vrije wil dan betekent dit dat wij ontoerekeningsvatbaar zijn.
Dit betekent dat wij geen schuld hebben aan onze daden evenals wij er niet verantwoordelijk voor zijn.
Heeft niets met elkaar te maken.
Wat heeft niks met elkaar te maken en waarom niet?
MOODY BLUE schreef:Ieder mens voor zover niet met een IQ onder de 80 kan altijd vrij kiezen iets wel of niet te doen dacht ik.
Waarom leg je een scheidslijn bij een IQ van 80?
Zijn wij dan plotseling geen slaven meer van ons brein die op zijn beurt volledig gestuurd wordt door chemisch/elektrische processen volgens de natuurwetten?
Waarom niet, wat gebeurt er dan?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

NT:Waarom daar wel en daarbuiten niet?
Omdat als je daarbuiten gaat, er consequenties op staan. Vrij betekent "niet gebonden aan regels" dus "niet gebonden aan consequenties". Aangezien er consequenties zijn als je de wet overtreedt, ben je niet vrij.
Als wij handelen zonder in het bezit te zijn van een vrije wil dan betekent dit dat wij ontoerekeningsvatbaar zijn. Dit betekent dat wij geen schuld hebben aan onze daden evenals wij er niet verantwoordelijk voor zijn.
Jammer maar helaas, je bent volgens de wet verantwoordelijk en toerekeningsvatbaar zodra een rechter jouw daden heeft getoetst aan de beperkingen van de wet.
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Sararje schreef:
NT:Waarom daar wel en daarbuiten niet?
Omdat als je daarbuiten gaat, er consequenties op staan. Vrij betekent "niet gebonden aan regels" dus "niet gebonden aan consequenties". Aangezien er consequenties zijn als je de wet overtreedt, ben je niet vrij.
Pffff...
En ik denken dat we een discussie over de vrije wil aan het voeren zijn....
Een definitie van de vrije wil:
Vrije wil staat voor het vermogen beslissingen te nemen zonder dat die op enige manier worden bepaald door factoren waar je geen greep op hebt. Vrije wil onttrekt zich dus aan wetmatigheden.
Het vraagstuk van de vrije wil staat los van wetgeving, het gaat om de vraag of wij het vermogen hebben beslissingen te nemen die niet bepaald worden door factoren waarover wij geen controle hebben.
Ik stel dat er niet zoiets bestaat zoals een vrije wil, jij schijnbaar wel; namelijk binnen de grenzen van de wet.
Kun jij me dan uitleggen hoe jij een vrije wil meent te halen uit of een deterministisch wereldbeeld of juist een indeterministisch wereldbeeld?
Hoe maak jij de vrije wil compatibel met één der beide visies?

Jammer maar helaas, je bent volgens de wet verantwoordelijk en toerekeningsvatbaar zodra een rechter jouw daden heeft getoetst aan de beperkingen van de wet.
Inderdaad, volgens de wet wel en dat lijkt me ook een goede zaak.
In werkelijkheid ben ik echter ontoerekeningsvatbaar.

Ach lieve oom agent
We deugen voor geen cent
Maar wat had u dan verwacht
Zoals wij zijn grootgebracht?

Onze moeders aan de drugs
Onze vaders aan de drank
zonder benul van mijn en dijn
Geen wonder dat we uitschot zijn!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

NT: Je hebt als burger van een land wel degelijk invloed/greep op de wetgeving in het land waar je woont dus gaat je definitie niet op.
Determinisme heeft er niets mee te maken maar goed: mijns insziens is de wereld op korte plaats- en tijdsschaal deterministisch. Echter, op de langere tijd is het niet deterministisch omdat er steeds meer omgevingsfactoren een rol gaan spelen en die werken zo complex op elkaar in dat ze niet meer in totaal deterministisch zijn.
Inderdaad, volgens de wet wel en dat lijkt me ook een goede zaak.
In werkelijkheid ben ik echter ontoerekeningsvatbaar.
Oh en wanneer ben je anders voor een rechter dan in de maatschappij? Kortom, je spreekt jezelf tegen.
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Sararje schreef: Determinisme heeft er niets mee te maken maar goed: mijns insziens is de wereld op korte plaats- en tijdsschaal deterministisch. Echter, op de langere tijd is het niet deterministisch omdat er steeds meer omgevingsfactoren een rol gaan spelen en die werken zo complex op elkaar in dat ze niet meer in totaal deterministisch zijn.
Determinisme heeft daar alles mee te maken, uit een deterministisch wereldbeeld valt namelijk geen vrije wil te halen simpelweg omdat alles vastligt, er ligt maar één route.
Nu zeg jij dat deterministische processen op elkaar in spelen en door complexiteit indeterministisch gedrag gaan vertonen.
Dat betekent dat willekeur een rol gaat spelen.
Als we dat vertalen naar ons brein: daar vinden processen plaats die in hun basis deterministisch zijn, maar volgens jou zo op elkaar inspelen en complex worden dat ons brein willekeurig gedrag gaat vertonen.
Ligt die vrije wil volgens jou in de willekeur (dus de neuronen verzenden informatie op toeval in bepaalde richtingen) of in een vastgelegd proces (het neuron doet precies dat zoals hij voor aangenomen is, hij ontvangt een signaal en afhankelijk van dit signaal verwerkt hij dit signaal op een bepaalde manier).
Dit zijn de enige twee mogelijkheden die je hebt, in één van beiden moet volgens jou de vrije wil liggen, welke en hoe verklaar je dat?
Maak die vrije wil eens compatibel met één der beide mogelijkheden, hier ben je nog steeds niet in geslaagd.
Mogelijk posities t.a.v. determinisme en vrije wil:
A. Incompatibilisme: Determinisme is niet compatibel met vrije wil.
A1. Hard determinisme: Determinisme is waar, dus we hebben geen vrije wil. Vrije wil is een illusie. Al onze morele overtuigingen in het alledaagse leven zijn simpelweg niet te rijmen met wat de wetenschap ons leert. Probleem: we houden voor altijd een spanning tussen ons alledaagse leven en de wetenschap, of we moeten al onze morele overtuigingen en intuïties, en al onze praktijken, radicaal wijzigen.

A2. Libertarianisme: We hebben vrije wil, dus determinisme kan niet juist zijn. Indeterminisme is waar. Gelukkig zegt de quantum mechanica dat indeterminisme, en niet determinisme waar is. Probleem: hoe kan het indeterminisme op quantum niveau, dat immers verdwijnt op macroniveau, keuzevrijheid geven aan een menselijke agent?

B. Compatibilisme: determinisme is helemaal niet incompatibel met vrije wil. Probleem: dat druist wel in tegen de alledaagse intuïtie. Hoe leg je dat uit?
http://oase.uci.kun.nl/~tonderks/Sheets ... 20(IX).htm
Sararje schreef: Oh en wanneer ben je anders voor een rechter dan in de maatschappij? Kortom, je spreekt jezelf tegen.
Ik spreek mezelf niet tegen, jij begrijpt de nuance niet die ligt tussen werkelijk verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk gehouden worden.
Hiervoor moet je eerst het vraagstuk van de vrije wil begrijpen, zoals ik al aangaf heeft de vrije wil niks te maken met de wet of bewegingsvrijheid zoals jij het opvat.
Verdiep je eens in wat filosofische stukken over de vrije wil voor je verder gaat met deze discussie.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik denk dat zoiets als 'vrije wil' niet echt bestaat. Het is een ideaal, dat door sommigen wellicht iets dichter benaderd wordt dan anderen. Er zijn ontelbaar veel factoren die ons in onze 'beslissingen' beinvloeden, maar waarvan we het bestaan niet kennen, of ons er niet van bewust zijn.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie