Islam, geloof of doctrine ?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Hallo JHenosch, bedankt voor je reactie op mijn PS-je over de spelling van je naam. Maar wil je ook nog reageren op mijn uitgebreide bijdrage over de verhouding tussen armoede en de kerk? Heb je die niet gezien of wil je er niet op reageren? :)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Devious schreef:
distiple schreef: Klinkt wel heeeeel erg zwart/wit Devious.
Hoe bedoel je, Distiple?

ciao...
Nou dit:
Wie teveel eet krijgt buikpijn.
Wie teveel zuipt krijgt een kater en zet zichzelf voor schut.
Wie alleen maar denkt aan $$$, heeft geen tijd om te genieten van het leven.
Wie zich asociaal gedraagd, krijgt geen vrienden, maar wel vijanden.
Wie zichzelf en anderen bedriegd krijgt te maken met cognitieve dissonantie (innerlijke onrust)
Maar het een volgt niet altijd het ander op, of sluit het ander uit.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

distiple schreef:
Devious schreef:
distiple schreef: Klinkt wel heeeeel erg zwart/wit Devious.
Hoe bedoel je, Distiple?
Nou dit:................
Maar het een volgt niet altijd het ander op, of sluit het ander uit.
Wie teveel eet krijgt buikpijn.
Wie teveel zuipt krijgt een kater en zet zichzelf voor schut.
Wie alleen maar denkt aan $$$, heeft geen tijd om te genieten van het leven.
Wie zich asociaal gedraagd, krijgt geen vrienden, maar wel vijanden.
Wie zichzelf en anderen bedriegd krijgt te maken met cognitieve dissonantie (innerlijke onrust)

Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoeld Distiple. Wat klopt er niet aan de stellingen?

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Wie teveel eet, ....... kan buikpijn krijgen, er dikker van worden, misselijk worden, etc.
Wie teveel drinkt,......kan een kater krijgen(hoeft niet)

Van te veel KAN je negatieve bijwerkingen krijgen, het is niet per definitie zo, en wat je ervan kan krijgen varieerd. Daarom vond ik het nogal Zwart/Wit. Verder niets. Ik vond het gewoon een beetje TE simpel gesteld.

Groeten Distiple:-)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

distiple schreef:Wie teveel eet, ....... kan buikpijn krijgen, er dikker van worden, misselijk worden, etc.
Wie teveel drinkt,......kan een kater krijgen(hoeft niet)

Van te veel KAN je negatieve bijwerkingen krijgen, het is niet per definitie zo, en wat je ervan kan krijgen varieerd. Daarom vond ik het nogal Zwart/Wit. Verder niets. Ik vond het gewoon een beetje TE simpel gesteld.

Groeten Distiple:-)
Het ging hier over het begrip Hedonisme.
Als Hedonisme betekend, "Liefde voor plezier" en je gaat je te buiten, dan is het gevolg geen plezier, maar lijden. Het is dan gedaan met het plezier, dus een ware Hedonist zal zich niet te buiten gaan.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Hmm overdaad schaadt dus.

Ik zal wel een zeikerd zijn, maar is dat niet persoonlijk??
Dat wat Devious schrijft is enkel persoonlijk, niet algemeen.
Maarja, Laat ook maar.
:D
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Hmm overdaad schaadt dus.

Ik zal wel een zeikerd zijn, maar is dat niet persoonlijk??
Dat wat Devious schrijft is enkel persoonlijk, niet algemeen.
Maarja, Laat ook maar.
:D
jHenosch
Banned
Contacteer:

Islam en facsisme (communisme/nazisme) zijn een doctrines !

Bericht door jHenosch »

els schreef:Hallo JHenosch, bedankt voor je reactie op mijn PS-je over de spelling van je naam. Maar wil je ook nog reageren op mijn uitgebreide bijdrage over de verhouding tussen armoede en de kerk? Heb je die niet gezien of wil je er niet op reageren? :)
Ik weet niet waar ik dat stuk kan vinden, of wellicht heb ik het ergens over het hoofd gezien kun je het even voor met terughalen, els.

In ieder geval is Islam een doctrine, dat lijkt me wel duidelijk, daar je in zo'n maatschappij wel moslim moet zijn wil je nog enigszins mee kunnen doen in het maatschappelijk verkeer, zoals je in de Sovjetunie commie moest zijn om werk en uitkering te krijgen.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

de vraag of de islam een geloof of doctrine is, afgaande op de koran die we slechts in vertaling kennen, moet wel eerst worden ontward van datgene wat zich door de eeuwen heen als godsdienstpraktijk heeft ontwikkeld en dan bedoel ik met name allerlei ideologiejen die in de naam van islam zijn ontstaan
zelf ben ik slechts geinteresseerd in het fenomeen dat de profeet mohammed, die zeker geen volmaakt mens is geweest, openbaringen ontving die vastgelegd zijn in wat we nu kennen als de koran
het evangelie is als de zon
de maan weerkaatst het zonlicht
wanneer je naar de maan kijkt dan kun je tot het besef komen dat je zonnestralen waarneemt
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

mustafa schreef:de vraag of de islam een geloof of doctrine is, afgaande op de koran die we slechts in vertaling kennen, moet wel eerst worden ontward van datgene wat zich door de eeuwen heen als godsdienstpraktijk heeft ontwikkeld en dan bedoel ik met name allerlei ideologiejen die in de naam van islam zijn ontstaan
zelf ben ik slechts geinteresseerd in het fenomeen dat de profeet mohammed, die zeker geen volmaakt mens is geweest, openbaringen ontving die vastgelegd zijn in wat we nu kennen als de koran
het evangelie is als de zon
de maan weerkaatst het zonlicht
wanneer je naar de maan kijkt dan kun je tot het besef komen dat je zonnestralen waarneemt
daar hebben we geen Moonies voor nodig.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

jHenosch schreef:Daar hebben we geen Moonies voor nodig
Gristies ook niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

mustafa schreef:de vraag of de islam een geloof of doctrine is, afgaande op de koran die we slechts in vertaling kennen
DOCTRINE

Vertaald of niet vertaald. De koran blijft mensenwerk. Of dat nu de "oorspronkelijke" koran of de hedendaagse koran wordt aangehangen. Geen enkel verschil .
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Akkersloot schreef:
mustafa schreef:de vraag of de islam een geloof of doctrine is, afgaande op de koran die we slechts in vertaling kennen
DOCTRINE

Vertaald of niet vertaald. De koran blijft mensenwerk. Of dat nu de "oorspronkelijke" koran of de hedendaagse koran wordt aangehangen. Geen enkel verschil .
en als we hem in het arabisch zouden lezen zouden we zelfs tot een boutere conclusie kunnen komen,

slavendoctrine.
Plaats reactie