Ik had eerder geantwoord, maar kennelijk is er iets fout gegaan bij het posten. Ik pak er eventjes een paar uit:
siger schreef:Maverick schreef:Wie zegt dat in een andere bewustwording, dus bijvoorbeeld een zes dimensionale bewustwording, er iets als verleden tijd bestaat? Dan zijn er ook geen herinneringen. Maar toch is er bewustzijn. Er kan dus bewustzijn zijn zonder herrinering, in een gedachet experiment dan. Dus wat Siger hier schreef kan kloppen, maar hoeft niet te kloppen in de zin zoals Descartes op zoek is naar kennis: er mag als je iets zeker wilt weten geen enkele twijfel zijn. Hoe klein ook.
Is “bewustwording” je bewust worden van iets? Ik weet niet wat een zesdimensionale bewustwording is.
Ik geloof dat de antropologie van Descartes achterhaald is door Darwin. Descartes zocht een verklaring in een onveranderlijk mensbeeld met onsterfelijke component. Dat mensbeeld is mi onderuitgehaald. Zo is het lot van alle groten uit de geschiedenis van de wetenschap.
Ik ben trouwens nooit echt onder de indruk geweest van hoe Descartes in enkele paragrafen tot “ik besta”, “god bestaat”, “de ziel is onsterfelijk” en “het is best katholiek te zijn” besluit.
Maverick schreef:Het gaat er hier om of "Ik denk dus ik besta" overeind staat of weerlegd is. Een "bedachte Ik" is ook een ik, omdat het Ik het zo ervaart.
Inderdaad zou een correctere versie van Descartes' uitspraak zijn: “ik denk, dus ik ben gedachte”.
Ik denk niet dat het “ik” iets ervaart, het “ik” is een personage in een fim die we construeren om ons biologisch bestaan te ordenen. Ik wou dat ik deze zin niet geschreven had.
Maverick schreef:omdat een bewustzijn meer bestaansrecht heeft als het een op zichzelf staande functie heeft.
Dit begrijp ik niet. Wat is “de op zichzelf staande functie van een bewustzijn”?
Wat je verder schrijft wekt de indruk dat je “ik denk, dus ik besta” wil aanwenden om het bestaan van een onafhankelijk zelfbewustzijn te bewijzen. Misschien vind je dat belangrijk om zo tot de ziel te komen. Zit ik er ver naast?
Daar kom ik wellicht wel vandaan, maar vandaag de dag heb ik de indruk dat "Ziel" een rotwoord is, omdat het uitgaat van een ziel die los bestaat van het lichaam. Hoort teveel bij relegie en religie vind ik onzin. Het is wel zo dat je gevoel je soms andere info geeft dan verstand, maar de ene relegie roept dit, de andere dat...... Daar kunnen we dus helemaal niets mee.
Nu ben ik vooral gefacineerd door vragen als: wie ben ik? Hoe verhoud bewustzijn en de veronderstelde vrije wil zich tot het bomdardement van zwaar te verkauwen informatie output dat exacte wetenschap over ons uitstrooit? Hoe verhoud "Ik" zich tot evolutie theorie?
Of ik wel of geen ziel heb, ach, daar heb ik verder weinig invloed op en ook weet ik dat gewoon niet. Ik ben nu op station A, de trein gaat weer rijden en of hij nou op een zwarte geluidloze afgrond of op het hiernamaals afrijd, ik ben bezig met de rit en niet met de eindbestemming, want ik heb wel invloed op de rit en niet op de mogelijke eindbestemmingenen. Is mijn indruk.
Descartes stond onder religieuze supervisie. Dus die moest zo nu en dan wel een godsbewijsje maken. Welicht geloofde hij dat zelf geen eens.
Maar bij "Ik denk dus ik besta" ( waar het topic over gaat ) kan je opmerken dat als de wereld deterministisch in elkaar steekt, wat kan, dat dan het niet "Ik" is wat denkt, maar "Ik" is dat gedachten waarneemt, waardoor blijft staan
- Ik besta
- Er bestaan gedachtes
- Er bestaat iets dat zich van gedachtes bewust is
Conclusie:
Wat zich van gedachtes bewust is, dat ben ik. Ik besta.
Er bestaat iets
Dat is ook waar het om ging, wat kan je zeker weten zonder enige mogelijkheid voor twijfel?
En veel langer dan de drie punten hierboven is het lijstje wat je krijgt dan niet.
Devious schreef:Maverick schreef: Hoe een cel een wil zou kunnen hebben weet ik niet, wat ook de vraag oproept: hoe kunnen miljarden cellen samen dan wel een wil hebben? Daar is het laatste nog niet over gezegd. Maar dat is een ander topic.
Wel, dat miljarden cellen een wil kunnen hebben kun je aan den lijve ondervinden tóch?

Ik neem aan dat je wel eens iets wilt.
In dit topic gaat het erom: staat de uitspraak "Ik denk dus ik besta" als 100% waar overeind ( met natuurlijk de onderliggende vraag: wie ben ik? ) en is met deze uitspraak het dus ook onmogelijk dat er niets bestaat of valt er toch nog iets aan de uitspraak af te dingen? Ik zou niet weten wat.
'Ik denk dus ik besta', 'ik neem waar dus ik besta', etc.. Het geeft aan dat er op zijn minst 'iets' moet bestaan. De waarnemer, de denker, zal op één of andere manier, en in één of andere vorm, moeten bestaan.
Vriendelijke groet.
Als we er van uitgaan dat de we een niet meer zijn dan wat we zien, dus heel veel cellen waar een bewustzijn en vrije wil in de hersenen gemaakt word, dan kan je je afvragen: waarom is er dan bewustzijn? Want het heeft geen functie in het wereldbeeld dat naar voren komt als je de gangbare wetenschappelijke methodes gebruikt.
Dat de waarnemer moet bestaan klopt, en juist dat de waarnemer bestaat is zo lastig in te passen in de evolutie theorie - de waarnemer heeft immers geen functie!
Dus er is geen twijfel mogelijk dat de waarnemer bestaat, dat de waarnemer bestaat is moeilijk te verenigen met de evolutie theorie en als A waar is ( ik besta en ik ben de waarnemer ) dan kan je bijna zeggen dat wat niet bij A past dus niet correct, zwaar onvolledig danwel niet relevant zou moeten zijn.
siger schreef:
Descartes zei niet dat dieren geen Ik hebben, hij zei dat dieren geen ziel hebben. Als je die twee verwisselt (wat ik me eerder al afvroeg) riskeer je wel het soort verwarring dat we hierboven gehad hebben.
Ziel vind ik, net als God, Engel, Duivel, Geest, allemaal topicbreakers en debatvervuiling. Het woord leid af van waarheidsvinding, het geestelijke gezwel genaamd religie komt dan het debat in en religie moet je er juist buiten houden als het je gaat om liefde voor kennis en wijsheid.
Noem je wat er met ziel bedoeld word gewoon "Ik" dan weten we waar we het over hebben. Een mens scheiden in een lichaam en ziel vind ik een ramp, je afvragen "Ben ik wel een mens?" vind ik al een stuk betere vraag. Want, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zonder vrije wil heeft het ik geen enkele invloed op wat er allemaal gebeurd. Daarmee zou het bestaan van het "Ik" ( wat niet te betwisten valt) niet alleen zinloos zijn maar ook functieloos zijn, en dan staat de deur naar de metafysica al wagenweid open.
In alle redelijkheid!
Is er wel een vrije wil, dan heb je dus een vrije wil die niet past in het actuele serieus te nemen wereldbeeld ( zwaar wetenschappelijk ).
Ook dan kom je uit bij metafysica. Of agnosme. Lijkt mij. Je drijft in ieder geval snel af van geloof in de alles verklarende kracht van exacte wetenschap.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafysica