ChristenUnie wil scheppingsverhaal ook in openbaar onderwijs

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

Het gaat de CU niet om het scheppingsverhaal zonder meer. Dus ook niet om een diversiteit aan scheppingsverhalen maar om introductie van het creationisme in het onderwijs. Daarmee zet de CU ook de christelijke klok terug. De EO is al een stapje verder dan de CU.

Christen Unie

'Creationisme gevaar voor onze beschaving'

vrijdag 05 oktober 2007 16:20 Elk kind heeft het recht te weten hoe de wereld is ontstaan. Elk kind hoort daarom volgens een rapport van de Raad van Europa op school over de evolutietheorie te leren. Het scheppingsverhaal mag tijdens de les niet als wetenschappelijk alternatief voor de evolutietheorie worden gepresenteerd.

Gebeurt dit wel, dan vormt dat een bedreiging voor de mensenrechten en een gevaar voor onze beschaving. Dit is ongeveer de strekking van het rapport van de Luxemburgse politica Anne Brasseur. Zij schreef een rapport over de lessen in creationisme op scholen.

Het rapport ademt een sfeer van angst voor de ‘opmars van het scheppingsverhaal’. Volgens Brasseur is het creationisme voortgekomen uit de ontkenning van de evolutietheorie en komt dit overwaaien uit Amerika. Het rapport acht het zorgelijk dat het creationisme een wetenschappelijk alternatief wordt voor de evolutietheorie: ‘Als we niet oppassen vormt dit een bedreiging voor de kernwaarden van de Raad voor Europa. Sommige creationisten zouden de democratie willen vervangen door een theocratie’.

Gevolgen voor christelijke scholen
Wat betekent dit rapport voor het christelijk onderwijs in Nederland? Het onderwijs is primair een zaak van de lidstaten. Met het rapport heeft de Raad een signaal afgegeven. Het betekent echter niet dat de christelijke scholen in Nederland hun curriculum om moeten gooien en het scheppingsverhaal behoren te relativeren. Christelijke scholen hebben in Nederland ruimte inhoud te geven aan hun identiteit. Het ziet er niet naar uit dat dit rapport daar verandering in zal brengen.

Boodschap voor Europa
Toch moeten we dit signaal niet direct terzijde schuiven. Uit het rapport spreekt een duidelijke angst dat het scheppingsverhaal onze beschaving en kennis bedreigt. Het is belangrijk op de hoogte te zijn van die angst, waar mogelijk uitleg te geven over onze houding en te bidden dat we een zoutend zout mogen zijn in deze wereld. Als de Raad van Europa, die zich met schendingen van mensenrechten bezig hoort te houden, zich om deze thema’s daadwerkelijk druk maakt, hebben wij als christen iets uit te leggen. We hebben een boodschap voor Europa. Het christelijk geloof in de schepping is geen bedreiging voor onze beschaving maar juist de kern ervan.

Raad van Europa
De Raad van Europa is het Europese orgaan ter bescherming van de mensenrechten, de parlementaire democratie en de rechtsstaat. De Raad is gevestigd in Straatsburg. Het rapport is aangenomen met 48 stemmen voor, 25 tegen en 3 onthoudingen. Van verschillende kanten kwamen echter geluiden dat het rapport behoorlijk overtrokken is en niet wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien wordt uit het rapport niet duidelijk hoe het creationisme de mensenrechten concreet bedreigt.
siger

Bericht door siger »

Aart Brouwer schreef:We maken er nu een grapje van, maar het is waarschijnlijk een heel doeltreffende strategie om meneer Slob in het openbaar te confronteren met al die andere scheppingsverhalen die dan ook onderwezen zouden moeten worden. Hij heeft daar namelijk geen antwoord op.
Ik zou alleszins benieuwd zijn, maar de kans is groot dat hij je vertelt dat zijn heilige boek het enige ware is.

PS: welkom terug.
siger

Bericht door siger »

Dies schreef:Het gaat de CU niet om het scheppingsverhaal zonder meer. Dus ook niet om een diversiteit aan scheppingsverhalen maar om introductie van het creationisme in het onderwijs.
Maar creationisme, is dat dan niet het scheppingsverhaal?
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

siger schreef:Maar creationisme, is dat dan niet het scheppingsverhaal?
Nee, het is een visie op het scheppingsverhaal met de zondvloed als springplank. Het is niet de enige visie die in het christendom in zwang is. Al wint ze wel weer terrein momenteel. Ook oude-aarde creationisten wijzen het Darwinisme af. Theistisch evolutionisten niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Creationisme
Laatst gewijzigd door Dies op 13 mei 2009 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Re: FSM naar Nederland?

Bericht door Fenomeen »

Fractieleider Arie Slob van regeringspartij ChristenUnie wil dat op openbare scholen naast de evolutietheorie van Darwin ook het scheppingsverhaal wordt onderwezen.
Dat komt ervan met een CU in de regering, het andere alternatief was de SP, dan hadden we deze nonsens niet gehad, maar ja, daar was men hier niet onverdeeld vol lof over, gniffel.

Religie is back with a vengeance, of wij dat nou leuk vinden of niet. (en dat vinden wij een partij leuk, waar is a.r. in dit topic? ;) )
Als het zover gekomen is dat dergelijke volslagen ridicule voorstellen met als onderliggend motief sprookjes als alternatief te presenteren serieus worden genomen lijkt het mij dat het een uitstekende tijd is deze materie op scholen te bespreken.
Ik ben alleen bang dat ik de invulling hiervan iets anders zie dan Slob.

Eerst wilde ik niet eens reageren, maar ik heb daarnet bij vrienden '40 dagen zonder seks' gezien, ik heb nog gevraagd of er iets anders op mocht, desnoods iets met een jury erin op SBS, maar dat mocht niet, dus nu ben ik wat prikkelbaar.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
a.r.

Bericht door a.r. »

A.r las het stuk op pagina 1 in haar lunchpauze en toen ze weer thuis was, waren jullie op pagina 4 en was alles alles erover al zo ongeveer gezegd, wat er over gezegd kan worden :D
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Afbeelding

Zo zien ze het graag bij de christenunie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Bericht door siger »

Dies schreef:
siger schreef:Maar creationisme, is dat dan niet het scheppingsverhaal?
Nee, het is een visie op het scheppingsverhaal met de zondvloed als springplank. Het is niet de enige visie die in het christendom in zwang is.
Het is ook een visie die niet alleen in het christendom in zwang is. Ik denk bvb. aan de islam.
Dies schreef:Ook oude-aarde creationisten wijzen het Darwinisme af. Theistisch evolutionisten niet.
Maar oude-aarde creationisten en nieuwe-aarde creationisten zijn toch beide creationisten die het scheppingsverhaal uit Genesis als basis nemen?
En Theistische evolutiebiologen hangen toch dezelfde evolutieleer aan als atheistische of agnostische evolutiebiologen? Men zou toch mogen verwachten dat natuurwetenschap niet mag afhangen van ideologiën?
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

siger schreef:Het is ook een visie die niet alleen in het christendom in zwang is. Ik denk bvb. aan de islam.
Dat klopt. Maar het christendom is momenteel de meest hinderlijke factor door toedoen van een minderheid die het nodig vindt dat het creationisme op openbare scholen onderwezen wordt.
siger schreef:
Dies schreef:Ook oude-aarde creationisten wijzen het Darwinisme af. Theistisch evolutionisten niet.
Maar oude-aarde creationisten en nieuwe-aarde creationisten zijn toch beide creationisten die het scheppingsverhaal uit Genesis als basis nemen?
Dat is zo. Ik heb zelf de indruk dat het oudeaardecreationisme slechts een tussenfase is tussen het echte creationisme en het theistisch evolutionisme.
siger schreef:En Theistische evolutiebiologen hangen toch dezelfde evolutieleer aan als atheistische of agnostische evolutiebiologen? Men zou toch mogen verwachten dat natuurwetenschap niet mag afhangen van ideologiën?
Klopt alweer! Als theistisch evolutionist vind ik ook dat natuurwetenschap onafhankelijk van welke ideologie dan ook moet ontwikkelen. Het voorstel van Slob vind ik dan ook onzin. Het is hooguit in het kader van geestelijke stromingen interessant om scholieren iets bij te brengen over de diversiteit aan zienswijzen. Laat het daar dan ook maar gebeuren. Ik denk ook dat het ministerie van onderwijs een verantwoordelijkheid heeft om ook hier de kwaliteit te bewaken. Dat betekent in elk geval geen gelijkwaardigheid van het creationisme met de duidelijke bevindingen rond evolutie.
Laatst gewijzigd door Dies op 13 mei 2009 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dies schreef:Dat betekent in elk geval geen gelijkwaardigheid ivan het creationisme met de duidelijke bevindingen rond evolutie.
Dat zou ook werkelijk onmogelijk zijn, aangezien zij deze gelijkwaardigheid op geen enkele manier hebben.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

Kitty schreef:Dat zou ook werkelijk onmogelijk zijn, aangezien zij deze gelijkwaardigheid op geen enkele manier hebben.
Dat ben ik met je eens. Ik heb de indruk dat Slob en de zijnen het anders inzien. Zij willen uiteindelijk gelijkwaardigheid.

Gelukkig heb ik niet CU gestemd! :D
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Theistisch evolutionisme ? is dat waar ik thuishoor dan ? :D
voor de niet insiders heksen zien de natuur als iets goddelijks (hoewel devine de lading beter dekt, maar dat is moeilijk te vertalen)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Slob zijn idee nóg breder breder uitsmeren.

Bij lessen natuurkunde, biologie, en mogelijk ook andere
In bijbel en koran en Nostradamus laten opzoeken wat vergelijkbaar is met het in de bijdetijdse leerboekjes gebodene.

Doel
1) Laten ervaren hoeveel kennis ten tijde van het schrijven van koran, bijbel, Nostradaumus geheel ontbrak.
2) Laten doorbreken van de gedachte dat sommige boeken totaal ongeschikt zijn om te worden nageslagen op kennis die toentertijd bij niemand aanwezig was.

Het graf inprijzen en goed meesleuren,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Misschien heeft "god" de evolutie wel gecreeert omdat ie fossielen verzamelen zo'n leuke hobby vind :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Raven schreef:(hoewel devine de lading beter dekt, maar dat is moeilijk te vertalen)
Dat komt wellicht omdat het woord "devine" niet bestaat in het Engels. Wel "divine", wat zoiets als goddelijk betekent.

Maar ik vermoed dat heksen dit niet bedoelen als een persoonlijke entiteit, maar meer als een levenskracht of bron.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie