Milieuvriendelijke gewoontes

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Milieuvriendelijke gewoontes

Bericht door doctorwho »

LordDragon schreef:
De groente was 2 weken geleden klaar, White Widow van Belgische bodem, onbespoten.
Dat lijkt me een lekker groente fenomeen, in welke gerechten gebruik je ze?

MVG, LD.
Tijd voor een kookboek tip
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Deense dog even schadelijk voor milieu als 4x4
Als baas van een grote Deense dog ben je even milieuonvriendelijk als de chauffeur van een dikke 4x4. Dat schrijven de Nieuw-Zeelanders Robert en Brenda Vale in hun boek 'Time to eat the dog'. Want onze huisdieren hebben een onaanvaardbaar grote ecologische 'pootafdruk', menen ze. De 'ecologische voetafdruk' van mensen is een (omstreden) methode om te meten hoe milieubelastend onze levensstijl is, omgerekend naar de oppervlakte die nodig is om alle elementen van ons verbruik voort te brengen. Ook CO{-2}-uitstoot kan worden omgerekend omdat zeeën en bossen CO{-2} absorberen. De gemiddelde Belg heeft een ecologische voetafdruk van 5,1 hectare of bijna het dubbele van het wereldgemiddelde. Robert en Brenda Vale concentreren zich in hun boek op het verbruik van onze huisdieren, vooral honden en katten. Een gemiddelde hond eet dagelijks zowat 300 gram droge korrels. Daarin zitten 450 gram vers niet gedroogd vlees en 250 gram granen. Per jaar komt dat neer op 164 kg vlees en 95 kg granen. Vooral dat vlees is bepalend voor de 'pootafdruk'. 1 kg kip staat gelijk aan 43,3 vierkante meter grond. Rund en schaap leggen beslag op veel meer grond. 1 kg granen komt overeen met 13,4 vierkante meter. Een gemiddelde hond op een gemiddeld dieet heeft dan een pootafdruk van 0,84 hectare. Een Duitse herder eentje van 1,1 ha. Nauwelijks minder dan een arme Afrikaan en bijna vijf keer minder dan een Belg. Het echtpaar Vale - een koppel architecten die aan de Victoria-universiteit van Wellington onderzoek doen naar duurzame consumptie - vergelijkt dat met de 'wielafdruk' van een Toyota Land Cruiser met een zware 4,6 liter-motor die jaarlijks slechts 10.000 km rijdt. Dat levert een 'wielafdruk' op van 0,41 ha. De helft van een gemiddelde hond. Een beetje chauffeur rijdt meer dan 10.000 km, en dan komt de 'wielafdruk' van deze 4x4 snel in de buurt van een Deense dog of een Duitse herder. Het vakblad New Scientist legde de berekeningen van de Vales voor aan de Amerikaanse expert John Barrett, en die komt tot dezelfde slotsom: 'Een grote hond is even extravagant als een zware auto, vooral omwille van zijn verbruik van vlees.' Ook andere huisdieren hebben een 'pootafdruk'. Een kat staat gelijk aan 0,15 hectare, of nauwelijks minder dan een VW Golf. Twee hamsters staan gelijk aan 0,028 ha of een plasma tv. Een kanariepietje is gelijk aan een halve plasma. Zelfs een goudvis heeft een 'vinafdruk' van 3,4 vierkante meter, evenveel als twee gsm's.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

doctorwho schreef: Tijd voor een kookboek tip
Dank u!
Onlangs heb ik schorseneren ontdekt, mocht u daar een bijpassend plaatje bij vinden.
Nou hoor ik mensen al denken, Fenomeen gaat weer offtopic.
Dat valt mee:

De moestuintip van XVeganXChickX (oid) heeft weliswaar een hoog boer Harms gehalte maar wat ze zegt klopt wel.
Een docu, ik geloof van de BBC, kwam daar ook mee aanzetten, daar hadden ze argumenten voor die ik heel aannemelijk vond klinken.
U moet in oktober namelijk geen sla uit India eten, maar bv schorseneren, liefst zelf geteeld.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Bedankt voor de kooktip doctor :D

Ongeloveloos

ik hoorde het daarnet op de radio.Ik vraag me af wat de ecologische voetafdruk van een wolven pack is?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik heb vandaag eens wat nieuws geprobeerd: een groenteschijf (burger, maar dan gemaakt van groenten) met een salade van appel (Jona Gold, die is lekker en in de aanbieding i.v.m. appeloogst), kiwi en banaan. 't Smaakte prima. Wel gezondigd met een zo'n goedkoop chocoladetoetje. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ongeloveloos schreef:Deense dog even schadelijk voor milieu als 4x4.
Wat veel mensen dan niet weten is dat een hond helemaal niet zoveel vlees nodig heeft (en dat los daarvan, veel honden simpelweg te dik zijn, en sowieso minder moeten eten). Mijn honden eten kliekjes, klokhuizen, brood, en een klein handjevol hondenbrokken.

Ik vraag mij overigens af of deze mensen de produktie en afvalverwerking van de 4x4 ook hebben meegewogen in hun verhaal. Het riekt naar een vette drogredenering.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Devious schreef:
Ongeloveloos schreef:Deense dog even schadelijk voor milieu als 4x4.
Wat veel mensen dan niet weten is dat een hond helemaal niet zoveel vlees nodig heeft (en dat los daarvan, veel honden simpelweg te dik zijn, en sowieso minder moeten eten). Mijn honden eten kliekjes, klokhuizen, brood, en een klein handjevol hondenbrokken.

Ik vraag mij overigens af of deze mensen de produktie en afvalverwerking van de 4x4 ook hebben meegewogen in hun verhaal. Het riekt naar een vette drogredenering.
Het vakblad New Scientist legde de berekeningen van de Vales voor aan de Amerikaanse expert John Barrett, en die komt tot dezelfde slotsom: 'Een grote hond is even extravagant als een zware auto
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik lees nog steeds niets over het bouwen, en de afvalverwerking, ongeloveloos. Als dat niet is meegewogen, dan zegt zoiets niet bijster veel. Het is niet genoeg om alleen naar brandstofverbruik te kijken, en ik vermoed dat men dat heeft gedaan.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Idd, ik heb voor grote autobouwers gewerkt, enkel Volvo had een volledig werkend systeem met auto's op bestelling, de anderen produceerden maar wat op. Deze hadden dus flink wat overschot met de crisis, en er werden niet meer zoveel auto's verkocht als dat de superintelligente brookers hadden berekend. Dan maar reclame, geef je 4x4 het image van een deens dog, :roll:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie