Daar ben ik onderhand wel van genezen van die flauwekul!
Dat was dus 10 jaar geleden. Ik word een ouwe lul!
Overigens een goede leerervaring, daar niet van.
Moderator: Moderators
Ieder mens is van nature in staat tot vrij denken, leeftijd is daar denk ik maar zijdelings van invloed.insomnia schreef:Daaraan zou ik willen toevoegen:
Hoe vrij konden de dames en heren vrijdenkers denken op hun 16e? 8)
eef schreef:En waarom zou je dan niet op je 16e een vrijdenker kunnen zijn? Leg mij dat eens uit...
Uiteindelijk kan iedereen het wel, maar het vermogen om deductief te kunnen denken (redeneren vanuit hypotheses) ontwikkelt zich rond het 17e jaar.Erik schreef: Ieder mens is van nature in staat tot vrij denken, leeftijd is daar denk ik maar zijdelings van invloed.
Het feit dat een discussie tot een bedenkelijk laag niveau zakt is navenant het discussiëren met een chriisten. Een christen zal per definitie niet willen openstaan voor argumenten buiten hun kleinzielige belevenis wereld.GH schreef:Deze discussie is wel tot een héél bedenkelijk laag en freethinker onwaardig niveau gezakt. Hel lijkt wel een christen forum waar ik juist afhaak vanwege dit niveau.
Doe effe normaal en ietsje volwassener graag.
Weet je.. we hebben nog wel wat overeenkomsten in denken Erik!Erik schreef:Dus de gelovige pubers (maar ook de volwassenen) die dit lezen zeg ik tegen:
Denk voor jezelf, durf te twijfelen aan de mening en waarheden van anderen, wees geen gehersenspoelde kloon, ieder is uniek en niemand is beter dan de ander!!
Kom, een beetje meer respect voor je medemens tonen kan geen kwaad. Jij hebt ook ooit een periode in je leven gehad dat je in Sinterklaas geloofde.bad_religion schreef: Het feit dat een discussie tot een bedenkelijk laag niveau zakt is navenant het discussiëren met een chriisten. Een christen zal per definitie niet willen openstaan voor argumenten buiten hun kleinzielige belevenis wereld.
Zeker een schaduwzijde van het christendom !!
onemangang schreef:Kom, een beetje meer respect voor je medemens tonen kan geen kwaad. Jij hebt ook ooit een periode in je leven gehad dat je in Sinterklaas geloofde.bad_religion schreef: Het feit dat een discussie tot een bedenkelijk laag niveau zakt is navenant het discussiëren met een chriisten. Een christen zal per definitie niet willen openstaan voor argumenten buiten hun kleinzielige belevenis wereld.
Zeker een schaduwzijde van het christendom !!
Ik vind geen van die overeenkomsten terug in jouw postings jona!jona schreef:Weet je.. we hebben nog wel wat overeenkomsten in denken Erik!
Tot nu toe heb je me alleen maar overtuigd van het tegendeel.jona schreef:ik neem niet alles wat van kansel wordt gepreekt, wat thuis wordt gezegd, of wat dan ook zomaar aan. Absoluut niet
Maar waarom dan wel wat in de bijbel staat, Jona, zelfs onvoorwaardelijk, zoals jezelf zegt?Jona schreef: We moeten niet zomaar alles voor waar aannemen wat we horen.
Als je in mijn omgeving zou vragen, dan zou je ook zeker horen dat ik juist niet alles aanneem wat ik hoor, nee, ik neem niet alles wat van kansel wordt gepreekt, wat thuis wordt gezegd, of wat dan ook zomaar aan. Absoluut niet
Op mijn 16e was ik traditioneel katholiek (limburgs dorpje)insomnia schreef:Daaraan zou ik willen toevoegen:
Hebr 6: Daarom vind ik dat 16-jarige potentiële vrijdenkers best wat meer krediet mogen hebben.collegavanerik schreef:Op mijn 16e was ik traditioneel katholiek (limburgs dorpje)insomnia schreef:Daaraan zou ik willen toevoegen:
....
....
Op mijn 26e was ik vrijdenker
Waarschijnlijk zitten jij en ik niet in dezelfde omgeving, want jij weet helemaal niet wat ik daar hoor en dus kan jij er ook niet over beslissen of dat wat ik denk hetzelfde is als wat me is verteld 8) Over de antwoorden die ik uit Bijbel haal, als jij het een antiek boek vind owkeej, da's jou verantwoordelijkheidErik schreef:Ik vind geen van die overeenkomsten terug in jouw postings jona!jona schreef:Weet je.. we hebben nog wel wat overeenkomsten in denken Erik!
Je denkt niet voor jezelf als je al je antwoorden uit een antiek boek moet halen met achterhaalde opvattingen van 2000 jaar geleden.
Je reacties zijn niet van jezelf, probleem is dat je niet in staat bent om dat ook echt te zien.
Jij weet niet wat er bij ons van de kansel gepreekt wordt, wat er thuis verteld wordt enz. Dus daar kan jij heel weinig over zeggenErik schreef:Tot nu toe heb je me alleen maar overtuigd van het tegendeel.jona schreef:ik neem niet alles wat van kansel wordt gepreekt, wat thuis wordt gezegd, of wat dan ook zomaar aan. Absoluut niet
Omdat dat God's Woord is, een onfeilbaar Woord dus.insomnia schreef:Maar waarom dan wel wat in de bijbel staat, Jona, zelfs onvoorwaardelijk, zoals jezelf zegt?Jona schreef: We moeten niet zomaar alles voor waar aannemen wat we horen.
Als je in mijn omgeving zou vragen, dan zou je ook zeker horen dat ik juist niet alles aanneem wat ik hoor, nee, ik neem niet alles wat van kansel wordt gepreekt, wat thuis wordt gezegd, of wat dan ook zomaar aan. Absoluut niet
Wat jij denkt klinkt door in je reacties vriend, en al die reacties hebben maar 1 perspectiefjona schreef:want jij weet helemaal niet wat ik daar hoor en dus kan jij er ook niet over beslissen
Dat is niet mijn verantwoordelijkheid, ik accepteer het geloof en alle uitwassen daarvan inclusief dat antieke boek namelijk niet.jona schreef:Over de antwoorden die ik uit Bijbel haal, als jij het een antiek boek vind owkeej, da's jou verantwoordelijkheid