Zijn atheisten dan niet op z'n minst existentiëel verbaasd ?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

bad_religion

Bericht door bad_religion »

jHenosch schreef:
De tien geboden, en heb uw naaste lief gelijk u uwenzelve liefheeft, hebben ook wel iets bijgedragen tot de ordening van onze maatschappijen, dacht ik zo.

Want wanneer deze moraal er niet geweest was, zou men alleen maar nog meer onderling gevochten hebben, lijkt me zo.
Klopt voor het christendom bestonden er nergens wetten of zo.....

Weleens van de tien hoofdzondes van het Boedhisme gehoord ?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef:
Want wanneer deze moraal er niet geweest was, zou men alleen maar nog meer onderling gevochten hebben, lijkt me zo.

Hellow Jhenosch

Jammer dat je probeert te insinueren dat een ongelovige een immoreler persoon zou zijn als een gelovige.
Beweren dat er zonder geloof meer oorlog zou zijn kun je niet menen :)

ciao
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

appelfflap schreef:Beweren dat er zonder geloof meer oorlog zou zijn kun je niet menen
Zeker als je weet dat het tegendeel waar is, niets veroorzaakt zoveel oorlog als religie!!
Als religie niet ontstaan was dan zou dat vele miljoenen onschuldige slachtoffers hebben gescheeld.

Ik beschouw de atheïstische moraal als een mooiere en oprechter moraal dan de religieuze moraal, die moraal komt namelijk uit het eigen hart/natuur en niet uit een sprookjesboek!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
bad_religion

Alleen het boedhisme is een grote uitzondering hierop, het boedhisme heeft vaak vrede gebracht, maar ja, in zuivere vorm is boedhisme ook meer een levensfilosofie. :-k
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef:

Hellow Jhenosch

Jammer dat je probeert te insinueren dat een ongelovige een immoreler persoon zou zijn als een gelovige.
Beweren dat er zonder geloof meer oorlog zou zijn kun je niet menen :)

ciao
Een ongelovige kan alle moraal kiezen die hem of haar goedschikt, dat kan goede zijn, maar ook slechte, niemand die hem op huichelarij kan wijzen.

Ik heb liever dat mensen mij op huichelarij kunnen wijzen dan dat ze dat niet kunnen, want het is lekker vrijblijvend om niet te geloven in een herkenbare uitgesproken moraal.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Erik schreef:
appelfflap schreef:Beweren dat er zonder geloof meer oorlog zou zijn kun je niet menen
Zeker als je weet dat het tegendeel waar is, niets veroorzaakt zoveel oorlog als religie!!
Als religie niet ontstaan was dan zou dat vele miljoenen onschuldige slachtoffers hebben gescheeld.

Ik beschouw de atheïstische moraal als een mooiere en oprechter moraal dan de religieuze moraal, die moraal komt namelijk uit het eigen hart/natuur en niet uit een sprookjesboek!
Wat is dat atheistische moraal, is dat net zoiets als christelijke moraal of islamitische, spreek je geloof maar is uit, waar geloof je nou (niet) in ?
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

bad_religion schreef:Alleen het boedhisme is een grote uitzondering hierop, het boedhisme heeft vaak vrede gebracht, maar ja, in zuivere vorm is boedhisme ook meer een levensfilosofie. :-k
Zaruthustrianisten en de Joden hebben ook een hoge moraal, en een monotheistische G-d, Ahora Mazda, die via Koning Cyrus, Zijn Herder, in de Bijbel (Ezra) wordt gellinkt met YHW !!

Waarom het Budhisme nou altijd zo vreedzaam wordt afgeschilderd is mij een raadsel, een Westerse illusie, van wat je ver haalt zal wel goed zijn mentaliteit, want ook daar, in het budhisme, had en heb je geweldadige secten.
Wees niet bevreesd, elke religie en ideologie kent zijn ontaardingen.

Zo zijn de islam en de mormon ontaardingen van het christendom.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

jHenosch schreef:Waarom het Budhisme nou altijd zo vreedzaam wordt afgeschilderd is mij een raadsel, een Westerse illusie, van wat je ver haalt zal wel goed zijn mentaliteit
Noem mij eens één oorlog die om het boeddhisme is gevoerd. Zoals bekend zijn er massa voorbeelden van oorlogen om het christendom of de Islam.
jHenosch schreef:Zo zijn de islam en de mormon ontaardingen van het christendom.
Het christendom ís de vereenzelvinging van de ontaarding. Christenen hebben zich immers van de aarde afgekeerd ze richten zich op alles wat niet aards is. Het aardse wordt verfoeid. Onthechting van dit aardse leven is hun prediking. Het zuiverste Christendom is volledige ontaarding. Ontkenning van het belang van het leven. Ontkenning van mens en dier, van de natuur.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

jHenosch schreef: Wees niet bevreesd, elke religie en ideologie kent zijn ontaardingen.
En daarmee is de kous af? In alle religie wordt gemoord, dus ook in mijn religie, maar kijk maar goed naar de hoostaande moraal erachter??
Vanwaar toch die verregaande bereidheid om het begrip religie met al zijn weerzinwekkende eigenschappen schoon te willen praten? Waarschijnlijk omdat het je enige manier is om schuld van je af te wentelen.

De stelling die je heel handig ontweken hebt, is er echter nog steeds:

Zonder religie zouden heel wat onschuldige mensenlevens gespaard zijn!

Religie veroordeelt en doodt anderen om kun mening. Dit is - of je het nu wilt of niet - wel het fenomeen waaraan jij je bijdrage levert. En dat is een keuze, jHenosch, geen gevolg. 8)
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

jHenosch schreef:
bad_religion schreef:Alleen het boedhisme is een grote uitzondering hierop, het boedhisme heeft vaak vrede gebracht, maar ja, in zuivere vorm is boedhisme ook meer een levensfilosofie. :-k
Zaruthustrianisten en de Joden hebben ook een hoge moraal, en een monotheistische G-d, Ahora Mazda, die via Koning Cyrus, Zijn Herder, in de Bijbel (Ezra) wordt gellinkt met YHW !!
Ja Joden hebben een heel hoog moraal, kijk maar in de Talmoed, en de rest is ook een aaneenschakeling van dictatoriale heersertjes en oorlogjes...
jHenosch schreef:Waarom het Budhisme nou altijd zo vreedzaam wordt afgeschilderd is mij een raadsel, een Westerse illusie, van wat je ver haalt zal wel goed zijn mentaliteit, want ook daar, in het budhisme, had en heb je geweldadige secten.
Welk geschiedenis boek heb je eigenlijk, wat jij beschrijft zijn een paar sekten, het boedhisme heeft gezorgd voor vrede in India, Tibet, China, pas als de staten gecorrumpeert werden met hoogstaande andere filosofiën brak de pleuris weer uit.
jHenosch schreef:Wees niet bevreesd, elke religie en ideologie kent zijn ontaardingen.
Vooral de religie lulverhalen ophangen.....
Laatst gewijzigd door bad_religion op 14 jun 2005 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef: Een ongelovige kan alle moraal kiezen die hem of haar goedschikt, dat kan goede zijn, maar ook slechte, niemand die hem op huichelarij kan wijzen.
Ik heb liever dat mensen mij op huichelarij kunnen wijzen dan dat ze dat niet kunnen, want het is lekker vrijblijvend om niet te geloven in een herkenbare uitgesproken moraal.
de gelovige moraal :?
De kruisvaarders beriepen zich op bijbel maar ook moeder theresa en Hitler. Als je dit uit bijbel kunt plukken dan schort er toch iets.

Moraliteit gaan vergelijken met een of ander commercieel product is toch wel heel grof.
alsof ik 's morgens in de krantenwinkel uitkies welke moraal ik vandaag wel eens zou willen hanteren.
Mijn waarden en normsysteem komt niet uit een boekje Jhenosch.
Indien dat bij jou wel is en je zonder bijbel niet kunt bedenken dat je niemand opzettelijk schade mag berokkenen dan klopt er toch iets niet.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Zo zie ik het ook ongeveer.
Het belangrijkste aan Moraal lijkt me het waarom, en wel waarom is bepaald gedrag wenselijk of niet, in algehele zin.
Het waarom is in religies vaak niet meer dan omdat een zgn Schepper het zo wil hebben met vage verwijzingen, niet echt om op te bouwen.
Het moet toch duidelijk zijn dat een moraal pas werkt als je er niet alleen achter staat maar ook de redenering van het waarom beheerst en eenieder de redenering kan volgen.
Religie heeft ook die functie verloren, of eigenlijk nooit waargemaakt.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Ben blij dat ik de heren atheisten, waarvan ik echt niet weet wat zij wel of niet goed vinden in het leven omdat elke moraliteitsuitspraak aanmatigend zou zijn, flink laat sputteren.

hoe kan ik u ooit betrappen op huichelarij ?

dat kan nooit omdat u zich niet uitspreekt, u houdt zich zogenaamd politiek correct op de vlakte.

Elke moraal is tot op zekere hoogte aanmatigend, zeker, maar daarom moet je er ook vrijmoedig over kunnen discussieren, om te kijken wat wel en niet houdbaar is.

Wanneer iemand dat doet met een grotere ideologie achter zich, en hij intepreteert dat op een hoogstpersoonlijke wijze, is het niet leuk dat je daarom stelselmatig als malle pietje wordt afgeschilderd, dat is laagdunkend.

Waarom zijn alleen de joodschristelijke maatschappijen, na duizenden jaren zoeken, een baken van licht geworden, in deze dictatoriale wereld van geweld en willekeur ?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef:
jHenosch schreef:
De tien geboden, en heb uw naaste lief gelijk u uwenzelve liefheeft, hebben ook wel iets bijgedragen tot de ordening van onze maatschappijen, dacht ik zo.

Klopt voor het christendom bestonden er nergens wetten of zo.....

Weleens van de tien hoofdzondes van het Boedhisme gehoord ?
He he.. De tien geboden.
Wat dacht je van deze: 'Gij zult niet begeren uw naasten vrouw, rund en ezel'
Wat een veehoudersethiek (die term heb ik niet van mezelf). Vrouw, rund en ezel :?

Wat dacht je van Gij zult niet doden. Een bladzijde verder mag het wel weer.
Er had moeten staan; Gij zult niet doden,,,,, tenzij... ' Dat is de praktijk van de bijbel.

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

jHenosch schreef:Waarom zijn alleen de joodschristelijke maatschappijen, na duizenden jaren zoeken, een baken van licht geworden, in deze dictatoriale wereld van geweld en willekeur ?
Een baken van licht? Laat mij niet lachen.
De westerse christelijke maatschappij heeft zich eeuwen lang moraalloos gedragen en zich verrijkt o.a. door het leegroven van kolonieën en met slavernij. Respect voor andere volkeren was er niet bij, denk maar aan het christelijk geweld van de conquistadores.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Gesloten