Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:
Kitty schreef: Ik kreeg net een uitnodiging voor de uitlslagenavond van de VVD, dat is dan wel weer leuk natuurlijk, en als ze daadwerkelijk gaan winnen, nog leuker.:)
Oh geil, mannen in pakken!
Mag ik mee? :D
Lijkt me heel leuk als je erbij zou zijn, maar dan moet ik je naar binnen smokkelen, en er schijnt nogal stevige beveiliging te zijn. Zonder persoonlijke niet overdraagbare uitnodiging en legitimatie kom je er dus niet in. En het is reeds vol ook. Jammerrrrrrr, want fenomeentje erbij zou ik heel leuk vinden. :D

En Frodo, Rutte valt op volle vrouwen, dus niet op magere kereltjes als Jort Kelder.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:En Frodo, Rutte valt op volle vrouwen, dus niet op magere kereltjes als Jort Kelder.
Ja, ook dat komt uit de mond van Jort.
Dat laat nog onverlet wat de waarheid is! :wink:
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat jammer nou dat het vol is.
Effe zwaaien naar de camera?
FT vlaggetje zou ik zeer weten te apprecieren.
Doe je wel je bodywarmer aan? ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nee, geen bodywarmer, ik ga in het zwart, misschien met een wit jasje:)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef: En Frodo, Rutte valt op volle vrouwen, dus niet op magere kereltjes als Jort Kelder.
Dat ie geen relatie had hoorde ik pas van de week.
Een volle pinautomaat, zou dat het niet goed doen? :twisted:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het zal je verbazen maar Rutte geeft niet zo veel om geld. Hij heeft ook niet zoveel nodig in zijn eentje. Hij heeft geen dure auto, maar rijdt in een oude Volvo, gaat niet duur en ver op vakantie en woont al jaren op hetzelfde adres en dat is geen villa. Maar hij wordt ook niet geplaagd door jaloezie op mensen die veel geld hebben, zeker niet als ze daar hard voor werken. Werken moet lonen daar gaat het om. Het moet niet zo zijn dat je indien je vanuit een bijstandsuitkering gaat werken je er financieel op achteruit gaat, wat nu dus met een bijstandsmoeder het geval is, wie dat bedacht heeft is niet goed bij zijn hoofd. En wie dat in stand wil houden, is nog gekker.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Het zal je verbazen maar Rutte geeft niet zo veel om geld. Hij heeft ook niet zoveel nodig in zijn eentje. Hij heeft geen dure auto, maar rijdt in een oude Volvo, gaat niet duur en ver op vakantie en woont al jaren op hetzelfde adres en dat is geen villa.
U bent weer (verdacht) goed op de hoogte...

Morgen nog een verkiezingsdebat op Ned 1 en dan hebben we het theater weer gehad.
Samante

Bericht door Samante »

Fenomeen schreef: Morgen nog een verkiezingsdebat op Ned 1 en dan hebben we het theater weer gehad.
Nee dan begint het pas. Dan krijgen we de formatierondes.

Paars is mogelijk, maar heeft dan een krappe meerderheid in de 2e kamer.
Groot paars met Groen Links erbij gaat denk ik niet werken.
Een linkse coalitie behaalt ook geen meerderheid.
VVD-CDA-PVV gaat ook niet lukken, als het erop aankomt wil niemand met Wilders regeren.

Blijft over een coalitie van VVD-PvdA-CDA. 89 zetels als ik het goed heb.
Balkenende stapt direct op na de nederlaag van CDA. Ik verwacht dat Jan Kees de Jager hem dan gaat opvolgen, die gezellige dikkerd gaat het wel goed doen denk ik.
Wouter Bos heeft al het veld geruimd en Maxime Verhagen moet ook maar meer tijd aan zijn gezin besteden nietwaar?
Met een sterke coalitie van 89 zetels kan een regeerakkoord worden uitgevoerd zonder tegenwind van de oppositie. VVD en CDA lijken erg op elkaar en PvdA wil graag regeren, let maar op.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Samante schreef:
Fenomeen schreef: Morgen nog een verkiezingsdebat op Ned 1 en dan hebben we het theater weer gehad.
Nee dan begint het pas. Dan krijgen we de formatierondes.
(...)
Blijft over een coalitie van VVD-PvdA-CDA. 89 zetels als ik het goed heb.
(...)
Met een sterke coalitie van 89 zetels kan een regeerakkoord worden uitgevoerd zonder tegenwind van de oppositie. VVD en CDA lijken erg op elkaar en PvdA wil graag regeren, let maar op.
Getalsmatig heb je gelijk dat een kabinet met 3 partijen én een ruime meerderheid in theorie het makkelijkst te formeren is. Maar dan is er nog de weerbarstige praktijk.....

We hebben immers te maken met een kabinet dat min of meer ruziënd uit elkaar is gevallen. Die wonden zijn nog niet geheeld, óók niet wanneer beide leiders zijn ingewisseld. Daarnaast lijken beide partijen te verliezen t.o.v. 2006. Over het algemeen is het in Den Haag niet gebruikelijk dat twee verliezende partijen gaan regeren. Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar ik acht het wel zeer onwaarschijnlijk. En mocht het uitdraaien op een VVD-PvdA-CDA-kabinet (volgens De Hond én Synovate nu 89 zetels) dan acht ik de gewenste vorming voor 1 juli nóg onwaarschijnlijker.

Ik denk toch dat er een 4-partijen-kabinet gaat komen, met iig VVD, met óf CDA óf PvdA, en met D66 en GroenLinks. En ja, ook dat wordt een bijzonder pittige formatie.

Gezien de verwachte uitslag lijkt VVD-PvdA-D66-GL (De Hond 86; Synovate 87) logischer (3 winnaars en 1 lichte verliezer), maar juist VVD zal het niet zo zien zitten om met 3 linkse partijen in zee te gaan. Daar staat tegenover dat deze coalitie in diverse steden wel goed werkt.

Als grootste partij (en leverancier van de informateur en vermoedelijk ook formateur) zal de VVD een voorkeur hebben voor VVD-CDA-D66-GL (De Hond 81; Synovate 80). Het scheelt ook al dat het CDA zich hiervoor heeft uitgesproken. Het is alleen de vraag in hoeverre de 'kleine' D66 en GL niet het onderspit gaan delven t.o.v. twee grotere rechtse broers.

Ik denk dat ook dat deze laatste coalitie de meeste kans maakt, waarbij ik wil aantekenen dat wanneer bijv GL dit kabinet toch niet ziet als een manier om eigen punten binnen te slepen, altijd nog CU in de wachtkamer zit om een plaatsje op het pluche in te nemen. Maar dan wordt de meerderheid wel weer erg krap.

Hoe dan ook: zeer interessante verkiezingen!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Frodo schreef: Hoe dan ook: zeer interessante verkiezingen!
Met een beetje geluk is rechtsom niet mogelijk, tenzij men de SGP erbij telt.
Lijkt me onwaarschijnlijk maar zou voor FT erg leuk zijn. :D

En 'echt Paars' haalt het net niet?
Dan moet Halsema erbij, gniffel.
Zo zou het te doen moeten zijn samen met de VVD.

Iets met CDA wil ik niet.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:
Als grootste partij (en leverancier van de informateur en vermoedelijk ook formateur) zal de VVD een voorkeur hebben voor VVD-CDA-D66-GL (De Hond 81; Synovate 80). Het scheelt ook al dat het CDA zich hiervoor heeft uitgesproken. Het is alleen de vraag in hoeverre de 'kleine' D66 en GL niet het onderspit gaan delven t.o.v. twee grotere rechtse broers.

Ik denk dat ook dat deze laatste coalitie de meeste kans maakt, waarbij ik wil aantekenen dat wanneer bijv GL dit kabinet toch niet ziet als een manier om eigen punten binnen te slepen, altijd nog CU in de wachtkamer zit om een plaatsje op het pluche in te nemen. Maar dan wordt de meerderheid wel weer erg krap.

Hoe dan ook: zeer interessante verkiezingen!
Hoe komen deze partijen tot een oplossing:

Ze zitten mijlenver van elkaar rond zaken als kilometerheffing, salarisafhankelijk eigen risico zorg, hypotheekrente aftrek, toptarief van 60% voor grootverdieners, meer asfalt, inkomens afhankelijke boetes, verdwijnen sociale huurwoningen, geen verhoging eigen risico zorg, bankenbelasting, voorlopig geen JSF etc.

Als balkenende uit beeld verdwijnt dan kan er met het CDA onderhandeld kan worden. Het bekende breekpunt krijgt hierdoor meer lucht. Het kan cosmetisch aangepakt worden door het huurwaarde forfait te verhogen maar dit zal voor de linkse partijen onvoldoende zijn. Als ze allemaal “water bij de wijn” doen volgens het poldermodel. Krijg je een basaal regeerakkoord.

Met vage omschrijvingen als mobiliteit vergroten, versobering basispakket, versoepeling ontslagrecht met een grotere verantwoording werkgever, AOW akkoord sociale partners overnemen, herstructurering huizenmarkt, snelle procedure asielaanvragen en strengere eisen huwelijksmigratie. Efficiëntere en kleinere overheid. Met als toverwoord studiegroepen om moeilijke kwesties voor zich uit te kunnen schuiven. En over een jaar hebben we weer verkiezingen.

Of een rompkabinet met de boezemvrienden CDA en VVD. Die weten dat er aan de rechterflank voldoende steun zal zijn voor hun maatregelen. Om binnen een paar weken de formatie rond te hebben. Met Rutte als premier en de Jager als vice-premier. Iedere andere formatie zal minstens twee maanden duren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

PietV. schreef:Of een rompkabinet met de boezemvrienden CDA en VVD. Die weten dat er aan de rechterflank voldoende steun zal zijn voor hun maatregelen. Om binnen een paar weken de formatie rond te hebben. Met Rutte als premier en de Jager als vice-premier. Iedere andere formatie zal minstens twee maanden duren.
Dat is ook een mogelijkheid. Maar hoe vaak is het gebeurd in onze parlementaire democratie dat direct na de verkiezingen een minderheidskabinet werd gevormd?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kitty schreef: Het moet niet zo zijn dat je indien je vanuit een bijstandsuitkering gaat werken je er financieel op achteruit gaat, wat nu dus met een bijstandsmoeder het geval is, wie dat bedacht heeft is niet goed bij zijn hoofd. En wie dat in stand wil houden, is nog gekker.
Moet ik daar uit opmaken dat de bijstand dus lager moet Kitty?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:
Dat is ook een mogelijkheid. Maar hoe vaak is het gebeurd in onze parlementaire democratie dat direct na de verkiezingen een minderheidskabinet werd gevormd?
Ik heb al de verkeerde definitie gebruikt. Een rompkabinet ontstaat na het verlaten van een coalitiepartner. Een minderheidskabinet zou nieuw zijn. Maar in de huidige omstandigheden zou dit een snelle oplossing zijn. Nu hoop ik nog op een inhaalslag van de Pvda. Om het initiatief over te nemen van de VVD. Of het veel uitmaakt? Als men GL en D66 nodig hebben, dan kunnen deze partijen hoog inzetten. Misschien krijgen ze wel meer dan in de situatie dat de Pvda gaat trekken aan de rechterkant. CDA en VVD kleden dan Cohen helemaal uit. Dus wat is wijsheid. Jammer dat er nog ergens een PVV rondzweeft. Die mee wil doen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nee, de bijstand moet minder stijgen, dus niet meer gekoppeld aan de loonontwikkeling maar alleen nog aan de inflatie. En de belastingen omlaag zodat het minimumloon hoger wordt dan de bijstandsuitkering. En voor mensen die langdurig in een uitkering zitten en gehandicapten en chronisch zieken de mogelijkheid om gebruik te maken van de bijzondere bijstand als extra vangnet. Zodat in ieder geval diegenen die willen werken er niet op achteruit gaan, maar er op vooruitgaan indien zij gaan werken. Het verschil tussen een uitkering en een betaalde baan moet dus groter worden, zodat werken loont boven een uitkering. Doe je dat niet, dan hou je mensen in een uitkering gevangen, en dat is erg.

Verder ben ik het met de coalitie voorspellingen van Frodo volledig eens. Ook ik zie het meeste heil in een coalitie VVD, CDA, D66 en GL.

Plaats reactie