Allah test mensen. Waarom?

Discussies over de Islam.
kiks
Bevlogen

Re: Allah test mensen. Waarom?

Bericht door kiks »

In je reactie richting surrendered plaats je:
Khayyam schreef:Iedereen die bevriend is geweest met kafirs weet dat ze ook normale mensen zijn
Deze zin mag wmb wel wat verduidelijking. Voor je het weet bedoel je "moslims zijn normale mensen, maar kafirs zijn dat ook". Laat ik nou het idee hebben dat iedereen die een of andere religie aanhangt niet helemaal "normaal" is.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

kiks schreef: Dat is toch helemaal niet nodig? Allah is toch alwetend, en weet toch vooraf al hoe zaken verlopen en hoe het afloopt met de diverse mensen?

Groet

kiks
*zucht*
Ja, dat weet Hij. Evaluatie?

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Surrendered
Ervaren pen

Khayyam schreef:Surrendered, als ik jouw was zou ik maar niet al te veel proberen deze kafirs hier te overtuigen van de Islamitiche superioriteit, immers het is flink waarschijnlijker dat jij je geloof verliest.
Jij weet goed dat er bepaalde dogma's zijn in Islam die nergens op slaan (eeuwige hel, engelen/jinns/buraq+ vele andere mythische wezens, leven na dood, de vele verhalen van de "eerdere" profeten etc).
Er is geen enkel onderwerp in de Islam die nergens op slaat. Alles heeft een bepaald reden.
Maar ja: Indien een Moslims in een hoekje geduwd wordt aangaande deze zaken, is het enige wat hij dan nog kan zeggen " Ik geloof hier in, ik heb geen bewijs nodig. "
Misschien was dat bij jou het geval, maar bij mij is het niet zo.

Groeten, Surrendered
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Surrendered schreef:*zucht*
Ja, dat weet Hij. Evaluatie?
Je kunt nu wel zuchten, maar dat helpt niet bij het zoeken naar een antwoord op de topic-vraag.
Ook die evaluatie, waar is die voor nodig, als je de alwetende bent? Of twijfelt jouw god soms en vraagt hij zich periodiek af of hij wel juist bezig is?

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Surrendered
Ervaren pen

kiks schreef: Je kunt nu wel zuchten,
*zucht* *zucht*
maar dat helpt niet bij het zoeken naar een antwoord op de topic-vraag.
Ook die evaluatie, waar is die voor nodig, als je de alwetende bent? Of twijfelt jouw god soms en vraagt hij zich periodiek af of hij wel juist bezig is?
Waarom is er zoiets als evaluatie? Gaat het tijdens de evaluatie om mij of om de docent?

Groeten, Sur
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

In de herhaling:

Allah wil niet dat ik hem vereer, maar als ik het niet doe moet ik oneindig lang branden. Sorry leg me dit nog eens uit? Als het hem niet uitmaakt, waarom straft hij me dan precies?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Surrendered schreef:Er is geen enkel onderwerp in de Islam die nergens op slaat. Alles heeft een bepaald reden.
Alleen wanneer je bewijskracht toekent aan de cirkelredenering waaraan het hele geloof is opgehangen.
"Allah bestaat, want dat staat in de Koran, en de Koran is waar omdat het het woord van Allah is."

Afbeelding

Vervang het woordje "Bijbel" door "Koran", maar de redeneerconstructie is precies dezelfde.

Het staat opgetekend in het domein der drogredeneringen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... incipii.29
Cirkelredenering (petitio principii)
Van een cirkelredenering is sprake wanneer de bewering wordt aangevoerd als argument voor zichzelf.

"Ik ben de baas omdat ik het hier voor het zeggen heb."
"Natuurlijk had ik er een reden voor, want anders had ik het niet gedaan."
"Ik heb dat niet gestolen, want ik ben geen dief."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Surrendered schreef:Waarom is er zoiets als evaluatie? Gaat het tijdens de evaluatie om mij of om de docent?
Om beide. Vraag is niet beantwoord. Nog meer zuchten?

groet

kiks
Khayyam

Bericht door Khayyam »

kiks schreef:In je reactie richting surrendered plaats je:
Khayyam schreef:Iedereen die bevriend is geweest met kafirs weet dat ze ook normale mensen zijn
Deze zin mag wmb wel wat verduidelijking. Voor je het weet bedoel je "moslims zijn normale mensen, maar kafirs zijn dat ook". Laat ik nou het idee hebben dat iedereen die een of andere religie aanhangt niet helemaal "normaal" is.

Groet

kiks
Ja, dat was eigenlijk wat ik bedoelde, laat ik het verduidelijken:
De meeste Moslims zien de kafirs(=ongelovigen) als zeer zondige mensen. Het feit alleen al dat ze niet de Islam accepteren komt omdat ze vele zondes (willen) plegen, en zouden ze Islam accepteren zouden ze al deze zondes(materialisme, individualisme, homosexualiteit, losbandigheid, hedonisme, alcohol) niet meer kunnen plegen, bovendien zouden ze dus een slaaf zijn van Allah: Hun arrogantie/ego kan dit niet bevatten.

Nou, dit bovenstaande cursieve deel, hoe absurd het ook mag klinken, is wel hoe de meeste Moslims denken over de kafirs. Tenminste.. TOTDAT ze daadwerkelijk in aanraking komen met eerlijke, hardwerkende, vriendelijke kafirs. Uiteraard is dit moeilijk te verzoenen met de Islamitische doctrine die zegt dat kafirs (en vooral de atheisten!) slechte mensen zijn en voor eeuwig zullen branden.
Dus ja: Wellicht is iemand die ZO een religie aanhangt niet helemaal normaal, - immers iemand die van de meerderheid van de wereld denkt dat die bestemd zijn voor de Hel, is niet te bevatten .
The Quran is like a software license. Few Muslims actually read it. They just scroll to the bottom and click I agree.
Khayyam

Bericht door Khayyam »

Samsa schreef:In de herhaling:

Allah wil niet dat ik hem vereer, maar als ik het niet doe moet ik oneindig lang branden. Sorry leg me dit nog eens uit? Als het hem niet uitmaakt, waarom straft hij me dan precies?
Islamitische dogma zegt:
"Allah heeft ons niet nodig, immers hij heeft niks/niemand nodig. Hij heeft ons (de mensen) gecreerd zodat hij gekend en aangebeden kon worden.
Iedereen die een beetje logisch na kan denken zal spoedig tot de conclusie komen dat dit leven, dit universum, de perfecte orde en regelmaat in het universum,in ons lichaam, de raison d'etre, de reden dat we bestaan, de betekenis van onze eindige levens ,- alles maar dan ook alles in het universum wijst erop dat 1 God ons gecreerd heeft zodat we hem aanbidden, en enkel hem"
Tot zover was het wellicht nog een beetje logisch. Het wordt alleen maar onlogischer als allerlei superstities opduiken als engelen/demonen(=jinns)/een God die de overgrote meerderheid voor eeuwig zal BBQ'en/Muhammed een "perfect" mens die boodschapper is/een Boek(=Koran) die zgn. perfect en universeel is..
Het geciteerde deel alleen, is eigenlijk wat zo een beetje het deisme inhoudt.
The Quran is like a software license. Few Muslims actually read it. They just scroll to the bottom and click I agree.
siger

Bericht door siger »

Khayyam schreef:Islamitische dogma zegt:
"Allah heeft ons niet nodig, immers hij heeft niks/niemand nodig. Hij heeft ons (de mensen) gecreerd zodat hij gekend en aangebeden kon worden.
Iedereen die een beetje logisch na kan denken zal spoedig tot de conclusie komen dat dit leven, dit universum, de perfecte orde en regelmaat in het universum,in ons lichaam, de raison d'etre, de reden dat we bestaan, de betekenis van onze eindige levens ,- alles maar dan ook alles in het universum wijst erop dat 1 God ons gecreerd heeft zodat we hem aanbidden, en enkel hem"
Tot zover was het wellicht nog een beetje logisch.
Het is niet logisch, maar wel historisch. Toen het monotheisme zich verbreidde waren alle rijken ter wereld onderworpen aan despoten die met willekeur over leven en dood van hun onderdanen beslisten, en aanhoudend aanbeden werden zonder dat ze dat nodig hadden. Vermoedelijk verveelde het hun zelfs. Maar de onderdanen bleven proberen met de daver op hun lijf.

De laatste van deze met terreur regerende despoten die vandaag nog vereerd en aanbeden wordt, is vermoedelijk Alla, of hoe je de bijbelse god ook wil noemen.
Khayyam schreef:Het geciteerde deel alleen, is eigenlijk wat zo een beetje het deisme inhoudt.
Helemaal niet. Het deisme zegt niet dat iets aanbeden moet worden.
Khayyam

Bericht door Khayyam »

siger schreef: Helemaal niet. Het deisme zegt niet dat iets aanbeden moet worden.
Volgens mij heb je gelijk ja. Of je moet "aanbidden" synoniem stellen met "verwonderen over de creaties van God, er meer te weten over komen, goed zijn tegenover je medemens".
siger

Bericht door siger »

Khayyam schreef:
siger schreef: Helemaal niet. Het deisme zegt niet dat iets aanbeden moet worden.
Volgens mij heb je gelijk ja. Of je moet "aanbidden" synoniem stellen met "verwonderen over de creaties van God, er meer te weten over komen, goed zijn tegenover je medemens".
Ook dan niet. Ik denk dat je met iets anders verwart. Het deïsme definieerde god als de maker van de natuurwetten, die verder niet meer tussenkomt. En god aanbidden lijkt mij net het tegenovergestelde van verwondering over de natuur en aandacht voor medemensen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Khayyam schreef:Dus ja: Wellicht is iemand die ZO een religie aanhangt niet helemaal normaal,
Dat komt meer overeen met mijn opvatting. :)

Groet

kiks
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Surrendered schreef:Er is geen enkel onderwerp in de Islam die nergens op slaat. Alles heeft een bepaald reden.
Als het allemaal zo helder is in de islam, waarom beantwoord je mijn vragen dan niet?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie