siger schreef:Hier illustreer je toch een beetje wat ik wil zeggen. Russell werd hierboven geciteerd terwijl hij Thomas Aquinas verwijt naar zijn doel toe te argumenteren zonder te onderzoeken. Ik reageer daar op, niet op een van de duizenden
questiones uit zijn
omvangrijk oeuvre.
Ik begrijp de nood achter de verwijzing naar het gehele werk van Aquino niet, en ben bovendien de Franse taal niet machtig.
Wat ik wel kan zeggen is dat je, wanneer je je uitgangspunten baseert op zaken die niet bewijsbaar zijn, of bewijsbaar onjuist, dat je dan per definitie niet onderzoekt, terwijl onderzoek in andere gevallen overbodig kan zijn omdat het vanzelfsprekendheden betreft.
Het is dan onzinnig om beiden als gelijkwaardig te benaderen uit elk ander dan een slechts semantisch perspectief.
De hypothetische arts die een betoog tegen homeopathie schrijft, hoeft niet langer te onderzoeken, omdat het onderzoek juist aan zijn conclusie vooraf is gegaan. MAW: Hij hoeft die conclusie niet bij elk betoog weer diepgaand filosofisch te onderzoeken om niet als demagoog uit de bus te komen.
Van misleidende argumentatie is in dat geval namelijk geen sprake.
Thomas is o.m. bekend voor het opsommen van enkele godsbewijzen, maar besteedt daar feitelijk maar enkele paragrafen aan. Voor ons is het bestaan van God een belangrijker discussiepunt dan het voor hem was. Zijn weinige vijanden waren immers verstandig genoeg zich op de vlakte te houden, als ze al twijfelden aan het bestaan van God.
Hoeveel paragrafen hij aan godsbewijzen besteedt, lijkt me niet echt relevant.
Je hebt niet veel uitgangspunten nodig om een heel raamwerk op te bouwen.
Niettemin lijkt de fundering van die uitgangspunten me daarom niet minder belangrijk, temeer daar intimidatie geen argument is.
Ik zie niet hoe ik hiermee Dawkins' argumenten tot ongeldig zou verklaren. Ze zijn, in The God Delusion, niet in de eerste plaats wetenschappelijk maar polemisch, dat wel.
De beginvraag "bestaat god?" is, omdat zij waar is danwel onwaar, uiteindelijk een wetenschappelijke vraag, zoals Dawkins naar mijn idee terecht stelt. (Zie: "De zwakte van het agnosticisme.")
Wanneer die conclusie getrokken is, en gelovigen op dat gebied in gebreke blijven waar het op bewijsmateriaal aankomt, is de weg naar polemiek vrij.
Maar dan nog spreken we niet over demagogie, want er is niets misleidends aan om vast te stellen dat de stellingname van de ander ongefundeerd is op grond van oneigenlijke aannamen.
Demagogie is een per definitie niet-integere manier om een discussie te voeren.
Ik blijf dus koppig, en bezwaar maken tegen het gebruik van deze term.
Ik doelde uiteraard op evolutionaire psychologie.
En ik moet zeggen dat psychologie zonder biologie volgens mij niet kan bestaan, en dat men bij de bestudering daarvan dan ook onherroepelijk in aanraking zal komen met het domein van evolutie.
Maar dat is weer aan andere discussie.