Antropisch principe bewijs voor Intelligente Ontwerper

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Fish
Ontoombaar

Re: Antropisch principe bewijs voor Intelligente Ontwerper

Bericht door Fish »

Eliyahu schreef:[, en al die manieren hadden het ontstaan van leven onmogelijk gemaakt.

Eliyahu
Ons soort leven, ja.

De aarde is niet voor ons gemaakt, wij (het leven) zijn het gevolg van de omstandigheden hier.

Wat als blijkt dat er op Europa ook leven is?

Anders als hier, maar toch?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

vegan-revolution schreef:Eliyah,

Afgezien van allemaal argumenten over kans zus en kans zo, kun je het ook anders opvatten. Je kunt er van uit gaan dat alles wat er is geen enkele bedoeling of plan heeft. Wij zijn er als mensen, dus moet datgene waar we in leven wel voorwaardescheppend voor ons leven geweest zijn, en dat is dan de enige conclusie die je daaruit kunt trekken. De rest is pure speculatie en zeker geen wetenschap, ondanks al het gegoochel met kansen.
Bs'd

Het is geen "gegoochel met kansen", de fine tuning van het universum is een constatering. Niks gegoochel.

Als het heelal maar een heel, HEEL, HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL klein beetje anders geweest was, dan was er geen leven of geen heelal mogelijk geweest.

Dat is een wetenschappelijk feit. Geen gegoochel.

En de kans op een universum als het onze wat leven toestaat, die zijn zo beestachtig klein, dat toeval uitgesloten is.

Blijft over intelligent ontwerp.
Maar goed, gesteld dat je gelijk hebt, Eliyah, en er is een scheppend opperwezen, wat hebben jij of ik daar dan aan en welke eigenschappen zou dat scheppende opperwezen dan verder nog hebben die jou en mij zouden moeten interesseren?
Het Scheppende Opperwezen is in ons geïnteresseerd, en heeft ons wetten en regels gegeven, (de één wat meer dan de ander) en degene die die wetten naleeft die wordt beloond, en degene die er tegenin gaat wordt gestraft.

Daarom is het wel interessant om uit te vissen wat dat Opperwezen nou precies van je wil.

Eliyahu
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het is geen "gegoochel met kansen", de fine tuning van het universum is een constatering. Niks gegoochel.

Als het heelal maar een heel, HEEL, HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL klein beetje anders geweest was, dan was er geen leven of geen heelal mogelijk geweest.

En de kans op een universum als het onze wat leven toestaat, die zijn zo beestachtig klein, dat toeval uitgesloten is.

Onzin. Volgens Stephen Hawkings bestaan er vermoedelijk 10^500 heelallen. Sommige zo klein als een pingpongbal, anderen met atomen als pinpongballen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Fishhook schreef:
Eliyahu schreef:[, en al die manieren hadden het ontstaan van leven onmogelijk gemaakt.

Eliyahu
Ons soort leven, ja.
Bs'd

ALLE soorten leven. Als de expansie snelheid bij de big bang ietsje pietsje minder was geweest, dan had de aantrekkingskracht de snelheid overwonnen, en hadden we alweer een big crunch gehad, en was er geen universum geweest.

Geen universum = geen leven.

Als de begintoestand meer een HEEEL klein beetje anders was geweest, dan waren de enige elementen die zich gevormd zouden hebben alleen helium en waterstof. Dan dus geen leven.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De aarde is niet voor ons gemaakt, wij (het leven) zijn het gevolg van de omstandigheden hier.
Het antropisch principe wijst op iets anders:

John O'Keefe (astronomer at NASA): "We are, by astronomical standards, a pampered, cosseted, cherished group of creatures.. .. If the Universe had not been made with the most exacting precision we could never have come into existence. It is my view that these circumstances indicate the universe was created for man to live in."
Heeren, F. 1995. Show Me God. Wheeling, IL, Searchlight Publications, p. 200.
Wat als blijkt dat er op Europa ook leven is?

Anders als hier, maar toch?
Dan geldt: "Hoe meer zielen hoe meer vreugd!"

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

lanier schreef:

Onzin. Volgens Stephen Hawkings bestaan er vermoedelijk 10^500 heelallen. Sommige zo klein als een pingpongbal, anderen met atomen als pinpongballen.

Bs'd

Tja... en dan hebben ze het over een "God van de gaten".

Hier zien we niet alleen het "atheïsme van de gaten", maar het atheïsme van de totaal onbewezen, zelfverzonnen gaten.

Als de gelovigen zich zouden baseren op zelfverzonnen totaal onbewezen en totaal onbewijsbare argumenten, dan zouden ze de tent uit gelachen worden.

En nu doen de atheïsten het met de totaal onbewijsbare multiversumtheorie .....

Iemand die zegt dat de finetuning toeval is, die is net zo gek als degene die voor het vuurpeleton stond:

Er staan 10 man voor hem met een geweer, op een afstand van 10 meter.

Hoe groot is de kans dat iemand op die afstand met een geweer mis schiet? Wel, misschien als de schutter de avond er voor een feestje gehad heeft, en last heeft van een zware kater, daarbij nog hoge koorts heeft en het een erg hete dag is, dan zou hij misschien wel eens mis kunnen schieten.

Laten we de kans op een misser zetten op 1 op de 100.

En hoe groot is de kans dat gelijktijdig een tweede man in het vuurpeleton ook mis schiet? Die is dan 1 op 100 x 100 = 1 op 10.000.

En hoe groot is dan de kans dat ze allemaal tegelijk mis schieten? Die is dan 1 op 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 = 1 op 100.000.000.000.000.000.000 = 1 op 10^20.

En dan schiet het vuurpeleton, en, wonder boven wonder, de veroordeelde is ongedeerd.

Hebben ze allemaal per ongeluk mis geschoten? De kans daarop is 1 op 10^20. Wat zegt de veroordeelde dan? "Ja, het was stom toeval dat ze mis schoten. De kans daarop is wel extreem klein, maar ik denk dat er gewoon 10^20 vuurpeletons waren die allemaal schoten, en dan is de kans 1 op 1 dat er in één van al die vuurpeletons één bij zit waar ze allemaal mis schieten. En dat ene vuurpeleton, dat was gewoon net degene waar ik voor stond.
Ik snap dat 10^20 vuurpeletons een beetje moeilijk is, temeer daar er maar 6 miljard = 6 x 10^9 mensen op aarde zijn, maar ik denk dan ook gewoon dat er op andere planeten ook nog vuurpeletons voorkomen, om aan een totaal van 10^20 vuurpeletons te komen."

Als iemand met zo'n redenering komt, wat zeggen we dan? We zeggen dan dat ie zo gek is als een deur, en dat natuurlijk er opzet in het spel was, en dat het vuurpeleton opzettelijk mis geschoten heeft.
Toeval is belachelijk in zo'n geval.
Nog veel belachelijker is het er bij verzinnen van vuurpeletons op andere planeten om maar aan zijn toeval te kunnen blijven vasthouden.

Mensen die de multiversum theorie aanhangen, maken zich schuldig aan dezelfde redenatie als de veroordeelde die voor het vuurpeleton stond.

Ze verzinnen een bijna oneindig aantal universums waar niet het geringste bewijs voor is, om maar aan hun "toeval" te kunnen blijven vasthouden.

De feiten zijn duidelijk: Het is geen toeval.

Het kan geen toeval zijn, want de wet van Borel zegt dat iets wat een kans op gebeuren heeft van minder dan 1 op 10^50 nooit zal gebeuren.

Het antropisch principe is Gods handtekening in het universum.

En er is natuurlijk het feit dat ongeacht hoe veel universa je er ook bij gaat fantaseren, de kans van ONS universum om uit te komen zoals het uitgekomen is, is en blijft 1 op 10^173. Daar verandert helemaal niks aan.

Vergelijk het met iemand, we noemen hem meneer A, die koopt een lot in een loterij. Die loterij heeft een miloen verschillende loten, en op één van die loten gaat een prijs vallen. Wat is nou de kans van meneer A om de prijs te winnen? Precies, één op een miljoen.

En als je nu de rest van die miljoen loten gaat verkopen, dan is de kans dat de prijs gewonnen wordt één op één.

Maar wat is nu de kans van meneer A om de loterij te winnen? Die is nog steeds één op een miljoen. Het feit dat al de loten verkocht zijn en dat de kans dat de prijs er nu uit gaat nu één op één is, verandert niks aan de kansen van meneer A. Zijn kans is één op een miljoen, en dat blijft zo.

Evenzo met ons universum Hoe veel universa je er ook bij verzint, dan kans van ons universum om leven mogelijk te maken is 1 op 10^173, en dat blijft 1 op 10^173, ongeacht hoeveel universa je er bij verzint.
En geloven in een kans van 1 op 10^173 is zotter dan geloven in een Intelligente Ontwerper.

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Blues-Bob schreef: Off-topic
Desalniettemin fijn dat Eliyahu blij is met zijn besnijdenis. Dat is een geruststelling. Ik ben er ook blij met zijn besnijdenis, hoe minder Eliyahu hoe beter (hoewel hij dit ongetwijfeld weet te verbuigen tot een compliment in zijn richting en bewijs voor zijn gelijk).

Bs'd

Je kan maar geholpen wezen: http://www.telegraaf.nl/buitenland/9731 ... tml?p=24,2

Eliyahu
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blues-Bob schreef: Ik ben er ook blij met zijn besnijdenis, hoe minder Eliyahu hoe beter (hoewel hij dit ongetwijfeld weet te verbuigen tot een compliment in zijn richting en bewijs voor zijn gelijk).
Zo had ik het nog niet bekeken :) Maar het biedt volgens Eliyahu grote bescherming tegen geslachtsziekten. Hij heeft tot nu nog niets opgelopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

De 3 stadia van Syfilis.. van wikipedia

Er zijn verschillende stadia van de infectie.

1.Een pijnloos zweertje op de plaats van eerste infectie, b.v. op de geslachtsdelen of bij de mond, enige weken (10-90 dagen) na het contact; Meestal ontstaat ook een pijnloze zwelling van de omliggende lymfeklieren.
2.Een stadium met niet jeukende huidafwijkingen (de voetzolen en handpalmen zijn vaak aangedaan), een grieperig gevoel (koorts, hoofdpijn, keelpijn, spierpijn, malaise) en andere afwijkingen, enige maanden later;
3.Het derde stadium: neurolues waarbij het centraal zenuwstelsel wordt aangedaan met ernstige neurologische en psychiatrische verschijnselen. Het heeft heel lang geduurd voordat deze ziekte, die meestal pas jaren na de besmetting optreedt, is herkend als een laat gevolg van syfilis. Uiteindelijk kan het derde stadium uitmonden in een cardiovasculaire syfilis, waarbij het hart en de grote bloedvaten worden aangetast.
Weet je het zeker Piet?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Evenzo met ons universum Hoe veel universa je er ook bij verzint, dan kans van ons universum om leven mogelijk te maken is 1 op 10^173, en dat blijft 1 op 10^173, ongeacht hoeveel universa je er bij verzint.
En geloven in een kans van 1 op 10^173 is zotter dan geloven in een Intelligente Ontwerper.
Ik zou je willen aanraden om het boek "het grote ontwerp" van Stephen Hawking te lezen waarin wordt uitgelegd waarom er geen Intelligente Ontwerper nodig is voor het ontstaan van het heelal, ontstaan van leven en ontstaan van intelligent leven. Rekenen kun jij beter aan een natuurkundige overlaten...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Eliyahu schreef:Het is geen "gegoochel met kansen", de fine tuning van het universum is een constatering. Niks gegoochel.
Eliyahu, je schijnt niet te vatten waar ik op doel. Ik zeg niet dat wat jij beweert over die getallen en kansen noodzakelijkerwijs onwaar is. Het enige dat ik zeg is dat het niets zegt over het bestaan van een scheppend opperwezen. Je hebt het over fine tuning, maar dat is slechts een aanname. Hoe goed alles ook op elkaar is afgestemd, het zegt niets over of er een "fine tuning" heeft plaatsgevonden.

Je zult het toch met mij eens dat iets dat er is er alleen kan zijn door de noodzakelijke bestaansvoorwaarden. En die noodzakelijke bestaansvoorwaarden moeten altijd op elkaar afgestemd zijn. Het zou gek zijn als het anders was. Het bewijst dus niets over het bestaan van een scheppend opperwezen.
Eliyahu schreef:Het Scheppende Opperwezen is in ons geïnteresseerd, en heeft ons wetten en regels gegeven, (de één wat meer dan de ander) en degene die die wetten naleeft die wordt beloond, en degene die er tegenin gaat wordt gestraft.
Ik ben héél benieuwd hoe je die stelling wetenschappelijk hebt vastgesteld.
Eliyahu schreef:Daarom is het wel interessant om uit te vissen wat dat Opperwezen nou precies van je wil.
Hoe kom je daar wetenschappelijk achter? Welke eigenschappen dicht jij dat Scheppend Opperwezen toe? Welke eigenschappen moet dat Scheppend Opperwezen noodzakelijk bezitten?
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 10 mei 2011 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

lanier schreef:Rekenen kun jij beter aan een natuurkundige overlaten...
Bs'd

Ik geloof je zo gauw als jij fouten in mijn berekeningen kan aantonen. :wink:

Eliyahu
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Bs'd

Ik geloof je zo gauw als jij fouten in mijn berekeningen kan aantonen.

Eliyahu
Lees gewoon het boek joh, dan keer je weer terug op aarde...
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

God, in zijn almacht, had leven in elk soort universum kunnen scheppen. En in elk van de 10-10-500 mogelijkheden zouden de intelligente bewoners fine-tuning hebben genoemd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

De kans voor ons universum om te worden zoals het geworden is, zodat er leven in mogelijk is, ligt op ongeveer 1 op 10^173.
Je hebt er niets aan.
Dit soort pseudowetenschappelijke creacrap.
De kans dat ik mij voor de lol laat besnijden ligt ongeveer 1 op de 10 tot de macht 174.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gesloten