Iets over de joodse kalender

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
antoon
Banned
Contacteer:

Re: Iets over de joodse kalender

Bericht door antoon »

In 1990 werd de duur van een siderisch jaar bepaald als 365,25636 dagen of 365 dagen, 6 uren, 9 minuten en 10 seconden.[1] Dat is dus 20 minuten en 24 seconden langer dan de duur van een tropisch jaar.
Aldus Wiki
Uitzonderlijk dat ik bijna 7 eeuwen lang de joodse kalender gevolgd heb en steevast uit kom op 365 dagen plus een fractie meer dan een kwartdag
Zodra ik meer tijd heb zal ik het ook in minuten en seconden uitrekenen, en ook deze berekening uitvoeren met de Gregoriaanse kalender. ben beniewd wat het verschil is
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:Uitzonderlijk dat ik bijna 7 eeuwen lang de joodse kalender gevolgd heb en steevast uit kom op 365 dagen plus een fractie meer dan een kwartdag
Daar komen we allemaal op uit Antoon. Tenminste als we met de zon rekenen. Daarom is het elke ochtend zo druk in de file. Je bent een laatbloeier als je dat vandaag verrast, maar laat je vreugde niet bederven. Rekenen maar!
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Daar komen we allemaal op uit Antoon. Tenminste als we met de zon rekenen.
Het is iets anders, ik tel steevast de Joodse maanden dagen en Veadar perioden op, de dagen per jaar bereken in het betreffende Joodse jaar van (Juliaanse dag tot Juliaanse dag) en ga daarna de uitkomst vergelijken met de ons bekende gegevens van de zon. oftewel de omloop van de aarde, die berekeningen kloppen gewoon.
Die oude Joden waren zo dom nog niet, maar ik ga het vergelijken met onze kalender over dezelfde periode
dan kan ik een meer vaste conclusie trekken

Kort gesproken
de dagen per jaar eerst optellen, en dat van verschillende maanden ook De ve-adar maanden natuurlijk meerekenen, en dat per cyclus van 19 jaar een totale ve-adar periode,
19 jaren daarvan de dagen opgeteld/19
ook onderaan mijn site staat een gemiddelde over de periode van 4a5 eeuwen
steeds kom je uit op of zeer dicht bij 365 en een kwart dag, natuurlijk ben ik er nog lang niet maar het begin lijkt toch wel veelbelovend, mijn vermoeden is dat je over een paar duizend jaar een verschil hebt van misschien een tien 20 of 30 minuten, als het anders is zal ik het ook moeten aanvaarden, voorlopig ben ik er dus nog lang niet
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:...dan kan ik een meer vaste conclusie trekken...
Zullen we dan nu doen alsof we niet weten wat die conclusie zal zijn, en zullen we te gelegener tijd verrassing en bewondering veinzen?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Jij hebt het geloof ik niet helemaal door, natuurlijk zullen er geen dramatische veranderingen meer optreden, ik heb vierhonderd jaar uitgerekend, waarin blijkt dat de maankalender op een sublieme wijze gelijk loopt met het zonnejaar door de ingebouwde Veadar cyclus. met de formule is het is nu simpel om uit terekenen hoe het over een periode van 2 pakweg 3000 jaar zal zijn.

dan zal ik het vergelijken met de Gregoriaanse kalender over dezelfde periode rekening houdend met de schrikkeldagen, en ook dan zullen er zeer waarschijnlijk geen dramatische verschillen zijn met de Joodse maankalender, maar ingeval het maar een FRACTIE van een dag is dan torent de Joodse kalender er toch bovenuit, ook mede door zijn Vaste cyclus.

Ik hoop dat je nu meer weet
1 vergeet de zonne kalender en vergeet het zonnejaar
2 reken kaal de dagen uit door middel van de onveranderlijke Juliaanse dagen
door de formule kom je aan het aantal dagen in het jaar, ook het gemiddelde
daarna vergelijk je het met het zonnejaar.

idem met de Gregoriaanse kalender
het gegeven "zonnejaar"daar ga ik dus niet vanuit
Als je werkelijk de uitslag heel precies weet dan weet je ook dat de oude volkeren met een sublieme kalender werkten, ik zoek het ook niet uit voor een ander, ik ga pas met een gegeven werken als het ook werkelijk goed zit dat doe ik met alles.
BV. de moord op Julius Ceasar daar zijn de geleerden het over eens, betreffende de dag maand en jaar
ik zal het niet eerder accepteren als ik iets in de oude bronnen vind, bv Plutarchus die het consuliaire jaar aangeeft. en dan nog, de oude schrijvers konden zich ook vergissen.
siger

Bericht door siger »

Antoon,

De aarde draait om de zon, en de maan draait om de aarde. Die twee kloppen vanzelfsprekend niet met elkaar, want ze hebben niets gemeenschappelijks, zelfs geen schepper. Dus heeft elke beschaving die kon lezen en schrijven schrikkeldagen moeten invoeren (Mohammed heeft ze verboden, maar goed) naargelang de noodzaak. Niets vreemds dus.

De Joden moesten nog uitgevonden worden toen de Egyptenaren al schrikkeldagen hadden, en de Joodse schrikkeldagen werden slechts vastgelegd in de 4e eeuw oj (Hillel II.), dus eeuwen na de Romeinen, waarna er nog tot de 10e eeuw ruzie over was. De Joodse kalender is trouwens geinspireerd door de Babylonische, zoals blijkt uit de namen van de maanden.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

De aarde draait om de zon, en de maan draait om de aarde. Die twee kloppen vanzelfsprekend niet met elkaar, want ze hebben niets gemeenschappelijks, zelfs geen schepper. Dus heeft elke beschaving die kon lezen en schrijven schrikkeldagen moeten invoeren (Mohammed heeft ze verboden, maar goed) naargelang de noodzaak. Niets vreemds dus.

De Joden moesten nog uitgevonden worden toen de Egyptenaren al schrikkeldagen hadden, en de Joodse schrikkeldagen werden slechts vastgelegd in de 4e eeuw oj (Hillel II.), dus eeuwen na de Romeinen, waarna er nog tot de 10e eeuw ruzie over was. De Joodse kalender is trouwens geinspireerd door de Babylonische, zoals blijkt uit de namen van de maanden.
Kijk nu ben jij bij de les, inderdaad ik verwachtte deze tegenaanval al, compliment, maar er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat de joden schrikkelmaand cyclus hadden voor Babylon en voor Egypte
Hoe konden zij anders in de pas blijven lopen met hun oogstfeestdagen en godsdienstige gebruiken die daarmee verband hielden.

het inspireren op de Babylonische kalender is inderdaad waar, de bijbel geeft het zelf aan door de namen te veranderen van oa. nisan, maar dat waren namen.
zelfs geen schepper.
ik vind het een mening van je, die je mag hebben , het is mijn mening niet.
De aarde draait om de zon, en de maan draait om de aarde. Die twee kloppen vanzelfsprekend niet met elkaar, want ze hebben niets gemeenschappelijks
nouja nouja en springtij dan
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:
De aarde draait om de zon, en de maan draait om de aarde. Die twee kloppen vanzelfsprekend niet met elkaar, want ze hebben niets gemeenschappelijks
nouja nouja en springtij dan
Of de schijngestalten. Vooral volle maan.

Nee, in alle ernst, je verkoopt kolder, en dat zal dan wel goed voor je zijn.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Nee, in alle ernst, je verkoopt kolder, en dat zal dan wel goed voor je zijn.
Het is jouw mening, ik ga daar geen punt van maken.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ongeveer iedereen hier vind dat je kolder verkoopt Antoon.
Jammer dat je dat zelf niet inziet.

Was de nieuwe 1975 nu niet 2034 Antoon?
Heb ik zomaar ergens horen zweven......
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Je mag dat vinden, mij maakt het niet uit, als ik zelf maar weet dat ik op de goede weg ben, of noem een voorbeeld van kolder dat zal je toch echt niet meevallen, ik som verder alleen maar de voordelen op van de Joodse kalender tenopzichte van waarmee wij werken en ik reken het ook nog eens na, daar is echt niets mis mee. dat moeten meer mensen doen nazoeken en studeren of het allemaal wel zo is en zeker vrijdenkers moeten zich daar meer mee bezig houden, en lees jij echt alles wel. Jim

aan de poll die ik op mijn site voorheen had, (waar ongeveer eender staat wat ik hier pen) zal het ook niet liggen een meerderheid 60/40vond het een goede site, mij verbaast het dus dat freethinkers het beter weten, tenminste als ik jou moet geloven.
Jinny

Bericht door Jinny »

Natuurlijk Antoon, wij weten het (soms) beter.
Maar kan jij me verklaren waarom een kalender die per jaar 11 (elf) dagen uit de pas loopt bruikbaar is?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Dat is een redelijke vraagstelling
Ik zei ook het zal voor ons niet mondiaal ingevoerd worden, wij zitten aan een jaar vast zoals wij dat kennen, daar zij we helemaal op ingesteld het zit gewoon vanaf onze tenen tot boven in ons hoofd, bij mij net zo.
Daarom zal een inbreuk van 11 dagen voor ons niet of nog niet te opverzien zijn, maar stel je eens voor dat we ermee opgegroeid zijn we kunnen perfect de maanstanden refereren aan de dagen van de maanmaand, het blijft een te overzien cyclus van 29 30 weer 29 en dan weer 30 dagen, als we dan moesten overstappen naar een Gregoriaans jaar zouden we dat ook zot vinden
verder blijf ik erbij dat ons jaar een surrogaat is, en natuurlijk leven we ook gelukkig met ons jaar,ik en jij en Siger ook de tekortkomingen zullen we wel overleven :?
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Het enige voordeel voor de doorsnee man van een maandkalender is dat ie wellicht iets makkelijker kan berekenen wanneer z'n vrouw menstrueert. Velen hebben daar geen kalender voor nodig, die merken het wel aan het humeur van de vrouw.
Shut up Murdock, crazy fool!
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

dat kan er een zijn , maar dat we een overzicht van maanstanden hebben zoals een maand hoort te zijn, is ook heel prettig

voor Jim
Afbeelding
dit waren de eerste 500 stemmers op mijn site, je ziet toch dat het geen kolder is wat ik verkoop anders zouden de stemmen wel anders vallen, een aardig aandeel van FT.forummers ook overigens, en nu hou ik op over deze kwestie.
Gesloten