Bomexplosie bij overheidsgebouw Oslo

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Re: Bomexplosie bij overheidsgebouw Oslo

Bericht door Marinus »

Oh, natuurlijk dacht ik ook: waarschijnlijk moslims. Als iets ANNO nu met voorbedachte rade en fatale gevolgen ontploft is het meestal het werk van moslims. Maar ik had al vrij gauw mijn twijfels toen meer details bekend werden. Op FFI werd door de meesten met grote stelligheid gesteld dat het om moslims ging. Daar is ik de one-issue selectieve waarneming van de doorgewinterde Islamofoob in.

Verder ben ik sowieso ongenuanceerd, maar na wat gelees op FFI heb hoef ik mijn mening niet dramatisch bij te stellen verder.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:
Natuurlijk is wat deze knul gedaan heeft een schande en het is voor een normaal mens bijna niet te geloven wat deze schoft gedaan heeft. En, daar ben ik heel eerlijk in, hij heeft de anti Islam beweging niet geholpen met zijn massamoorden.
Dus je kunt het ook overdrijven. Je kunt FFI kritisch volgen zonder nou direct zelf tot (op zichzelf óók ongenuanceerde) demonisering over te gaan.
Ben jij plots selectief geworden zeg!

De aard van FFI heb ik al blootgelegd in onverdachte tijden. Deze aanslag ligt gewoon in het logische verlengde van de blinde haat die FFI overspoelt. Ik vind het trapezewerk van Ariel trouwens verbluffend. Ze loodst haar bloedhonden door alles heen (ze vond dat ze te weinig hapten op deze "moslim"-aanslag) maar weet de horde altijd net terug te fluiten aan het stoplicht. Waar jij ons dan weer graag op wijst.
Laatst gewijzigd door siger op 23 jul 2011 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Deze actie heeft de Westerse wereld deels zelf gecreerd door de bizarre computerspellen die op de markt worden gebracht. Ja, ook deze schutter was verslingerd aan een gewelddadig computerspel. Ik vraag me af, hoe lang iemand van 32 al die spelletjes speelt. Stel, hij is ermee begonnen op zijn tiende. Dan speelt hij het al ruim twintig jaar. Tegen die tijd kan je spel en werkelijkheid niet meer van elkaar onderscheiden denk ik. Wat de Koran doet met - sommige - moslims, doen de computerspellen met - sommige - christenen.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

De schutter was een Noorse PVV-er, die het op de Noorse PVDA had gemunt. Vol haat en overtuigd van zijn eigen gelijk. Zie ik hier een patroon?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Fishhook schreef:Deze quote van Ariel de admin daar vind ik ook wel veelzeggend:
Cas hou op. Elk gezond mens kon gelijk bedenken dat deze aanslag niet door Boeddhisten gepleegd is.
Dit is een Islamitische aanslag, en straks hoor ik jou ook nog zeggen dat deze aanslag niks met Islam te maken heeft.
Dat was inderdaad nogal voorbarig van Ariel. Inmiddels heeft Ariel echter na enig aandringen van xplosive toegegeven dat dat niet zo'n verstandige uitspraak was. Ariel staat dus in ieder geval wèl open voor kritiek.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Marinus schreef:Oh, natuurlijk dacht ik ook: waarschijnlijk moslims. Als iets ANNO nu met voorbedachte rade en fatale gevolgen ontploft is het meestal het werk van moslims. Maar ik had al vrij gauw mijn twijfels toen meer details bekend werden.
Precies.

Maar op FFI is het: "Zo niet, dan toch."
Cognitieve dissonantie in actie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Zoals wel vaker blijkt het ietwat slordig om al iets over een onderwerp te zeggen, zolang je de feiten niet kent. Ik kan me de vergissing wel voorstellen, want een èchte Noor, die christen-fundamentalist zegt te zijn, en een bewonderaar van Geert Wilders, is niet wat we gewend zijn van massamoordenaars.
(maar wie van ons kent er eigenlijk een massamoordenaar?)

Dat Christenen niet zouden moorden, is natuurlijk een dwaze veronderstelling. Degenen die de bergrede hebben begrepen, zullen beseffen dat hun Messias iets tegen geweld (zelfs en met name verbaal geweld) had, maar als in dezelfde verzameling "heilige" boeken staat dat je homofielen en heksen móet doden, dan moet je niet denken, dat zij die geloven in plaats denken, zich altijd verre houden van geweld.

Ook Moslims mogen volgens de Koran geen ongelovige doden, wanneer die niet tegen hen strijden. Het staat er ècht, maar geloven doet niemand het. Noch de fanatieke moslims, noch hun ergste tegenstanders. (hoogstens wat 'gematigden", die uit beide kampen weg willen blijven en die door beiden dus worden verkettert (en soms in het kamp waar ze zich veilig dachten door een gestoorde worden vermoord))
Neemt niet weg dat dit niet het geijkte patroon is, dat zich na een bomaanslag pleegt af te spelen.

De veronderstelling dat de alarmfase in Oslo er toe bij heeft gedragen, dat de schutter op Utoya zomaar zijn gang zou kunnen gaan, is wellicht ook voorbarig. Het eilandje meet zo'n 250 bij 500 meter en ligt 750 meter van de vaste wal af. OP Google Maps ligt het dichtsbijzijnde stadje/dorp op ruim 5 kilometer afstand. Als je dan een kampeerplaats oploopt waar 500 mensen zijn, heb je wellicht altijd wel de tijd om een op de 6 mensen daar dood te schieten. Tenzij er al een gewapende agent op het eiland was. Die leek er overigens wel te zijn, want de moordenaar droeg een politie-uniform.

Nou ja, ik ben misschien ook nog wat te vroeg met mijn commentaar, maar ik ben blij dat allerlei voorbarige veronderstellingen (vrijwel) nooit de teletekst halen. Dat blijkt toch nog steeds stukken betrouwbaarder dan het internet (en zeker betrouwbaarder dan internetforums).

Overigens bleken zowel CNN als BBC nauwelijks relevantie informatie te bieden die op teletekst ontbrak. Wel veel gesprekken met correspondenten uit Noorwegen en "oog" getuigen. Waarschijnlijk veriviëren beide nieuwszenders ook liever eerst hun bronnen.

Dat Mercator begrip voor de idioot kan opbrengen verbaast mij niet. Hij had ook al begrip voor Mladic, zover bekend beschuldigd van een nog veel grotere massamoord. Waarschijnlijk refereert zijn forumnaam onbewust aan de Mercator-projectie, die geeft soms ook zo'n scheef beeld van de werkelijkheid. (Gelukkig dat Geert Wilders dat begrip geenzins kon opbrengen)

Ik ben wel gesterkt in mijn vertrouwen op objectieve waarneming, en mijn wantrouwen in traditionele vooroordelen. Jammergenoeg biedt dat weinnig troost voor de vele getroffen Noorse Families,
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef: Dat was inderdaad nogal voorbarig van Ariel. Inmiddels heeft Ariel echter na enig aandringen van xplosive toegegeven dat dat niet zo'n verstandige uitspraak was. Ariel staat dus in ieder geval wèl open voor kritiek.
WAT??? Na berichten van Xplosive eerst te verwijderen, en wanneer het onmogelijk is nog langer te ontkennen dat de aanslag niet islamietisch is maar uit haar eigen christelijke straatje komt de dader gek verklaren, is dat openstaan voor kritiek?
Laatst gewijzigd door siger op 23 jul 2011 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

The Prophet schreef:De schutter was een Noorse PVV-er, die het op de Noorse PVDA had gemunt. Vol haat en overtuigd van zijn eigen gelijk. Zie ik hier een patroon?
Tuurlijk. Daarom heeft Geert Wilders ook direct in alle toonaarden afstand genomen van wat de Noorse dader gedaan heeft en waar hij voor staat.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Loekie1 schreef:Deze actie heeft de Westerse wereld deels zelf gecreerd door de bizarre computerspellen die op de markt worden gebracht. Ja, ook deze schutter was verslingerd aan een gewelddadig computerspel.
Drogreden http://nl.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc" onclick="window.open(this.href);return false;
Wiki schreef: Post hoc ergo propter hoc (na dit, dus door dit)
Er wordt een oorzakelijk verband gesuggereerd dat er in werkelijkheid niet hoeft te zijn. Feit B treedt op na feit A en feit B wordt daarom gepresenteerd als gevolg van feit A.

"De patiënt genas enkele dagen nadat hij middel X kreeg, dus dit middel heeft hem genezen."
"De zon komt altijd op nadat de haan gekraaid heeft, dus de zon komt op dóórdat de haan kraait."
Als gewelddadige computerspelletjes de oorzaak waren, dan was ik inmiddels ook wel om me heen gaan schieten.

Het kan in zijn geval ook heel goed andersom hebben gewerkt.
Laatst gewijzigd door Jagang op 23 jul 2011 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

siger schreef:
vegan-revolution schreef: Dat was inderdaad nogal voorbarig van Ariel. Inmiddels heeft Ariel echter na enig aandringen van xplosive toegegeven dat dat niet zo'n verstandige uitspraak was. Ariel staat dus in ieder geval wèl open voor kritiek.
WAT??? Na berichten van Xplosive eerst te verwijderen, en wanneer het onmogelijk is nog te ontkennen dat de aanslag uit haar straatje komt de dader gek verklaren, is dat openstaan voor kritiek?
Netjes is het inderdaad niet, maar met enige vertraging (die inderdaad niet nodig was geweest) was Ariel in staat om zich redelijker op te stellen.
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:Netjes is het inderdaad niet, maar met enige vertraging (die inderdaad niet nodig was geweest) was Ariel in staat om zich redelijker op te stellen.
Nee, dat is een foute voorstelling. Ariel heeft lang en ononderbroken een sterk overtrokken standpunt verdedigd, tot zelfs met censuur van twijfelaars, en haat gezaaid en aangemoedigd, en heeft haar houding niet eerder veranderd dan wanneer nog langer volhouden op acute waanzin zou wijzen.
vegan-revolution
Superposter

Jagang schreef:Als gewelddadige computerspelletjes de oorzaak waren, dan was ik inmiddels ook wel om me heen gaan schieten.
Dat is geen geldig argument, want wat niet is kan nog komen. Wie weet ga je dat alsnog ooit wel doen. :D :twisted:
vegan-revolution
Superposter

siger schreef:Nee, dat is een foute voorstelling. Ariel heeft lang en ononderbroken een sterk overtrokken standpunt verdedigd, tot zelfs met censuur van twijfelaars, en haat gezaaid en aangemoedigd, en heeft haar houding niet eerder veranderd dan wanneer nog langer volhouden op acute waanzin zou wijzen.
Misschien leert Ariel ervan. Ik sluit dat niet uit.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

vegan-revolution schreef:
The Prophet schreef:De schutter was een Noorse PVV-er, die het op de Noorse PVDA had gemunt. Vol haat en overtuigd van zijn eigen gelijk. Zie ik hier een patroon?
Tuurlijk. Daarom heeft Geert Wilders ook direct in alle toonaarden afstand genomen van wat de Noorse dader gedaan heeft en waar hij voor staat.
Wilders moet zich misschien wel afvragen waarom hij zulk soort mensen schijnbaar aantrekt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie